FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 21:43

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)  (Read 4105 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« on: 13.06.12, 11:26 »

Kysytään vielä täältä:

Mitenkä mahtaa tuon virtual cockpitin osittainen hävittäminen onnistua FSX:ssä. Jari Vanhatupa muokkasi meille FS2004:ssa default Cessna 172:n virtual cockpit näkymän missä jäi näkyviin vain pelkkä potkuri.

Kyseisessä modauksessa muokattiin seuraavia tiedostoja:
[ attachment removed / expired ]

Käytännössä maalattiin ilm. joitain osio yllä mainituista kuvista peittoon 'alpha black' värillä. Näin tietyt osat virtual cockpitista muuttuivat läpinäkyviksi.

Optimaalinen ratkaisu olisi jos FSX:n default Cessnaan saisi vastaavan modauksen. Toinen vaihtoehto olisi nykyisen FS9 koneen konvertointi FSX yhteensopivaksi. Ilm. ainakin gaugejen toimivuuden kanssa
on ollut konvertoinnissa ongelmia, mutta tämäkään ei ole ns. show stopper koska meillä on käytössä hardis-gauget. Mitään mittaripaneeleita tms. ei tarvita. Vain ruudulla pyörivä huiska.

Periaatteessa riittäisi, kun tietäisi mitkä ovat FSX:ssä vastaavat tiedostot ja miten ne voi maalata läpinäkyviksi.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #1 on: 13.06.12, 17:00 »

Nyt ollaan jo tässä vaiheessa, että mittarit on poistettu panel.cfg tiedostosta ja paneeli / propelli näyttää tältä:

[ attachment removed / expired ]
Osaisiko joku kertoa miten nyt mustana näkyvän paneelin saisi läpinäkyväksi.

Kirjoitimme yli konemallin panel.cfg tiedostossa olevan bmp-tiedoston.

[VCockpit02]
file=Cessna_172_Panel_Decals.bmp
size_mm=512,512
pixel_size=512,512
texture=$C172s_2
background_color=0,0,0
visible=0

Jarin aikaisemmin muokkaamassa paketissa oli myös seuraava tiedosto:
c172_c.bmp

Pitääkö tälläinen vielä ylikirjoittaa johonkin vai miten tuosta lopusta paneelista pääsisi eroon.

Voisikohan tälläisestä olla apua:
"Removing the VCockpitXX sections will only get rid of the gauges.

The only way you might get rid of the visual vc model and leave the prop would be to edit all the textures used for the vc panel to be transparent.

With FSX there's no need to 'hex edit' anything, since the VC is simply the seperate xxx_interior.mdl...

...simply edit the model.cfg file and comment out the interior entry to get rid of it entirely!"
« Last Edit: 13.06.12, 17:10 by O-P Pietila »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #2 on: 13.06.12, 18:21 »

Flight 1 Cessnan MDL-tiedostolla saadaan sitten taas tälläistä jälkeä missä näkyvät tummennetut ikkunarajat ja moottorin käydessä myös propelli.
Ts. tästä versiosta pitäisi saada pois tummennukset ja potkuri pitäisi näkyä myös pysähtyneenä. Muistaakseni vastaavaa potkurin katoamista oli
viimeksikin, kun tälläistä tehtiin FS9:iin.
[ attachment removed / expired ]
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #3 on: 13.06.12, 19:27 »

oi!

Noi kaksi kuvaa ovat itseasiassa samasta Realairin defu cessnasta. Vain .mdl filet ovat erilaisia. Tuossa kuvassa jossa näkyy tuo musta "paneeli", on ajettu FSX defu cessnan mdl- filellä.

Jälkimmäisessä "haamu" kuvassa on käytössä Realairin mdl.


//Vipu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #4 on: 13.06.12, 20:43 »

Panel_Decals.bmp, siellä on ne valokytkinpaneelit flaps paneeli ym. sekä erilaiset paneelin ohjetekstit jne. Ne täytyi tehdä läpinäkyviksi.

c172_c.bmp, siellä on virtual cokpitin sisustusta kojetaulua ym. Kaiken muun tein läpinäkyväksi paitsi potkurinlavan. Katso alla olevaa kuvaa ja varsinkin oikeassa ylänurkassa olevaa mustaa neliötä ja siinä olevaa valkoista viivaa. Tuo musta on sitä "alpha mustaa" joka hävitti kaiken näkyvistä! Vain potkurinlapa "valkoinen viiva" sai jäädä näkyviin. Miten se homma tehtiin, niin siitä kirjoitin silloin aikaoinaan parikin ohjetta siinä potkurikeskustelussa. Miten ne ohjeet toimvati X:n kanssa, sitä en osaa sanoa?

[ attachment removed / expired ]

Kuten kerroin Yv:ssä niin en tiedä miten Fsx:ssä toimii mikäkin, kun en ole koskaan sitä ohjelmaa kokeillut. Läpinäkyvyydet ymmärtääkseni toimivat siinä jotenkin erilailla. Varmaan kannattaisi jonkun kokeneen Fsx-miehen, (niitähän on täällä pilvin pimein)  iskeä kiinni tähän ongelmaan ja testailla tätä propellia teidän kanssa.
 Undecided

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #5 on: 15.06.12, 11:05 »

Tuossa tutkin asiaa, ainoana vaihtoehtona taitaa olla oman pelkällä potkurilla varustetun VC tekeminen. MDL tiedostoa ei pysty oikein editoimaan, kun sourcea ei ole.

Hommasin tuon FS desinger 3.5:n, ja avasin mukana tulleita konemalleja.  Malleissa oli pari sopivaa yksilöä, joissa ei ollut vielä lainkaan VC:tä tehtynä.  Näihin malleihin on suhteellisen helppo tehdä virtual cockpit. Sen jälkeen valitsee lentomalliksi vain c172. Mutta sitten avaan koneen FSX-->mitään ei näy.

Eli ongelma on periaatteessa ratkaistu. VC:n rakentaminen onnistuu, mutta saattaisiko textuurit puuttua ja sen takia ei mitään näy itse simussa.

Osaisiko joku tehdä FS desinger 3.5:llä  pyörivän potkurin  FSX:ään Cessna172 lentomallilla?

//Vipu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #6 on: 16.06.12, 05:46 »

Mikäli Desing Studiolla rupeaisi tekemään tuota ehdottamaasi projektia, niin kaikkea ei välttämättä tarvitse tehdä itse alusta alkaen. FSDS:ään on saatavana paljon erilaisia puolivalmiita, keskenjääneitä? lentokonemalleja sivukaupalla. Niitä voi hakea Simviationista alla olevasta linkistä.
Kokeilin huvikseni yhtä Piperiä. Siinä on mallinnettu mm. Virtual-cokpit ja propelli, tosin ropelli ei vielä pyöri. Kokeilin lentää sitä C-172 lentomallilla simussa ja hyvinhän se lenteli. Voi siellä olla valmiimpiakin propellikone malleja joissa huiska saattaa pyöriä.
 Smiley

Linkki: http://simviation.com/1/browse-Design+Source+Files-103-0

[ attachment removed / expired ]

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #7 on: 17.06.12, 06:16 »

Olen koetanut jo muutamaan konetta FSDS 3.5:een. FSDS avaa ne hyvin. Sitten pitää kone valita joka "kopiodaan pohjalle." Sitten softa tekee töitä hetken ja kone ilmestyy FSX:n  valikkoon. 

Mutta kun valitsen tekemäni koneen, se ei näy missään view-valinnoissa. Ainoastaan 2D paneeli siitä koneesta josta olen lentomallin kopioinut.


//Vipu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #8 on: 17.06.12, 13:46 »

Olen koetanut jo muutamaan konetta FSDS 3.5:een. FSDS avaa ne hyvin. Sitten pitää kone valita joka "kopiodaan pohjalle." Sitten softa tekee töitä hetken ja kone ilmestyy FSX:n  valikkoon. 

Mutta kun valitsen tekemäni koneen, se ei näy missään view-valinnoissa. Ainoastaan 2D paneeli siitä koneesta josta olen lentomallin kopioinut.



Voi olla, että turhaan tässä sepustan sillä Fsx saattaa vaatia omat jipponsa tämänkin suhteen ja ovatko nuo FSDS projektimodellit sitten X-yhteensopivia,? No, ainakin tuo FSDS 3,5 on Fsx-yhteensopiva ja olen minä tehnyt FSDS 3.00:lla malleja jotka toimivat X:ssä. Tosin en lentokoneita.

Minulla on siis FS9 ja FSDS V 3.00. Se on erittäin tarkka siinä asennusvaiheessa, että ohjelman vaatimat tiedostopolut tulee oikein asennettua
Ohjelmalle pitääolla tarjolla BGLCOMP_SDK ja BGLC_9 sekä MakeMDL_SDK. Fsx:ssä noiden nimet on varmaan jotku muut. Joka tapauksessa alkuasetuksissa pitää löytyä oikeat polut kaikkiin vaadittuihin, muuten on varma nakki, ettei FSDS toimi. Tai voi se toimia ja sillä voi tehdä jotain mutta se ei vie malleja simuun.

[ attachment removed / expired ]

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #9 on: 17.06.12, 15:50 »

Sain tuon fsds3 toimimaan, nyt mallit siirtyy FS2004:ään. Saitko tuosta esimerkki piperistä irroitettua pelkkää potkuria VC:en?

Sen toimivuuden voisi testata fsx:ssä erikseen.

Nyt pitäisi vain löytää malli jossa tuo potkuri pyörii....

Olin tehnyt aivan oikein tuossa 3.5 versiossakin, joku on vain pielessä :-(

Tällä ohjella voisi onnistua...


 http://fsplaza.info/props.html

« Last Edit: 17.06.12, 17:27 by Ville Pietilä »

//Vipu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #10 on: 17.06.12, 19:05 »

Sain tuon fsds3 toimimaan, nyt mallit siirtyy FS2004:ään. Saitko tuosta esimerkki piperistä irroitettua pelkkää potkuria VC:en?


En ole kokeillut, kokeilin vain katsoa tuota piperiä, että miten pitkälle se on tehty. Kyllä siitä voi jättää vain sen potkurin näkyviin. Tuossa modellivaiheessa tuolle voi tehdä mitä vain.
Minulla ei ole kokemuksia liikkuvista malleista, olen tehnyt vain taloja yms. Tietysti ainahan voi opetella. Epäilemättä osaisin pienen opettelun jälkeen tehdä vaikka "heiluvan helppoheikin" mutta juuri nyt opettelen photosceneryn tekoa ja se on niin pir . . (anteeksi) monimutkaista. Eli aika ei riitä juuri nyt paneutua liikkuviin malleihin. Eipä silti etteikö ropellikin kiinnostaisi myöhemmin.
Itseasiassa lentokonemallinnus on kyllä alkanut  kiinnostaakin ja olen alustavasti keskustellut lentokonesuunnittelija Jukka.Takamaan kanssa hänen konesuunnitelmien  tekemistä Flight Simulaattor malliksi, ensin staattiseksi objektiksi, sitten Ai-Koneeksi ja ehkä jopa lennettäväksi malliksi asti. Toistaiseksi on vasta kuomu mallinnettu ja projekti odottaa uutta innostusta tai oikeastaan sitä aikaa . . .
 Undecided
« Last Edit: 18.06.12, 04:43 by Jari Vanhatupa »

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #11 on: 18.06.12, 07:17 »

Irroitin Piperistä kaiken muun mutta jätin propellin, spinnerin ja "pyörivän" kehän. Tallensin sen sitten lentokoneena Cessnan lentomallilla. Tässä kuvassa olemme ystävieni kanssa Vaasan kentällä ja ihmettelemme leijuvaa potkuria. Moottorin ääni kuuluu mutta potkuri ei pyöri!
 Huh
[ attachment removed / expired ]

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #12 on: 18.06.12, 08:09 »

Olikos tämä model FSX:n puolelta? Jos, niin tässä ollaan jo aika lähellä ratkaisua.

p.s. melkoista porukkaa kyllä ihmettelemässä. Harvemmin silti tälläinen pelkkä lentävä huiska tulee vastaan. laugh
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #13 on: 18.06.12, 08:24 »

Olikos tämä model FSX:n puolelta? Jos, niin tässä ollaan jo aika lähellä ratkaisua.

p.s. melkoista porukkaa kyllä ihmettelemässä. Harvemmin silti tälläinen pelkkä lentävä huiska tulee vastaan. laugh

Ei, tuo on Fs9:stä. Lähinnä tulisi mieleen semmoinen juttu, että mikäli nyt tälläinen ropelli saataisiin pyörivänä FSDS 3.0 objektina Fs 9:siin,
niin sen mallin voisi sitten ottaa sisään siihen FSDS 3.5:seen ja tallentaa Fsx:n lentokoneena?

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #14 on: 18.06.12, 08:29 »

Niinhän tämä olisi periaattessa ratkaistu  thmbup

//Vipu
Esa Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 1747
Date Registered: 12.11.01

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #15 on: 18.06.12, 08:41 »

Irroitin Piperistä kaiken muun mutta jätin propellin, spinnerin ja "pyörivän" kehän. Tallensin sen sitten lentokoneena Cessnan lentomallilla. Tässä kuvassa olemme ystävieni kanssa Vaasan kentällä ja ihmettelemme leijuvaa potkuria. Moottorin ääni kuuluu mutta potkuri ei pyöri!

FS:hän tunnistaa objektin potkuriksi sen objektin nimen perusteella (esim. prop1_blurred/still jne.). Olisikohan tuossa käynyt niin, että olet poistanut sen objektin, jonka perusteella FS tunnistaa tuon potkuriksi? Se voisi olla esimerkiksi potkurin akselia esittävä objekti. Siinä tapauksessa tuo nyt näkyvä potkuri on ollut linkitettynä hierarkiassa siihen akseliin (l. jos akseli pyörii, pyörii potkurikin). Nyt kun akselia ei ole, ei potkurissakaan ole eloa.

-Esa

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #16 on: 18.06.12, 09:46 »

FS:hän tunnistaa objektin potkuriksi sen objektin nimen perusteella (esim. prop1_blurred/still jne.). Olisikohan tuossa käynyt niin, että olet poistanut sen objektin, jonka perusteella FS tunnistaa tuon potkuriksi? Se voisi olla esimerkiksi potkurin akselia esittävä objekti. Siinä tapauksessa tuo nyt näkyvä potkuri on ollut linkitettynä hierarkiassa siihen akseliin (l. jos akseli pyörii, pyörii potkurikin). Nyt kun akselia ei ole, ei potkurissakaan ole eloa.

-Esa

Aivan, ymmärrän mitä tarkoitat. Kävin katsomassa tuon Piperin "parts listaa" Sieltä ei löydy noita prop1_blurred jne. animaatio osia. Tuo on tuommoinen keskeneräinen projekti, eikä siinä koneen ollessa vielä kokonaisena pyörinyt silloinkaan tuo propelli (katso yllä).
Potkurianimaatio on siinä tekemättä. FSDS:n malliprojekteissa on mukana kone jossa ropelli pyörii ja animaatiot näyttävät hyviltä. Kokeilin tehdä yhden harjoituksen läpi eikä tuo nyt niin kummoinen juttu taida olla tuohon potkuriin saada eloa. Voisin tuossa tänään siihen perehtyä ja katsoa osaisinko soveltaa harjoituksia tuohon Piperin potkuriin.

(mihin minä taas olenkaan ryhtymässä) laugh

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #17 on: 18.06.12, 10:35 »

Kiitos avusta jo etukäteen. Vastaavaa ratkaisua ei ole tullut ainakaan vielä vastaan maailmalta, vaikka FSX-versiota on kyselty useinkin sähköpostitse minulta.
« Last Edit: 18.06.12, 11:27 by O-P Pietila »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #18 on: 18.06.12, 11:09 »

joo . . katotaan nyt mitä tästä tulee . . spot plane näkymässä pyörii jo mutta virtual cokpitissä ei. Käynnistyksessä ja sammutuksessa lavat näkyvät hienosti ja hidastavat nopeutta niinkuin pitääkin  Pitää tutkia mitä pitää vielä tehdä. Jos E.Kaihlanen on lonjoilla niin vinkit kelpaavat.
 Smiley
[ attachment removed / expired ]

Esa Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 1747
Date Registered: 12.11.01

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #19 on: 18.06.12, 11:28 »

joo . . katotaan nyt mitä tästä tulee . . spot plane näkymässä pyörii jo mutta virtual cokpitissä ei. Käynnistyksessä ja sammutuksessa lavat näkyvät hienosti ja hidastavat nopeutta niinkuin pitääkin  Pitää tutkia mitä pitää vielä tehdä.

Eipä äkkiseltään tule muuta mieleen kuin se, että tarvitsee tehdä samat muutokset virtuaaliohjaamossa näkyvään potkurimalliin. Eli potkurista kaikkine osineen pitäisi olla olemassa kaksi kopiota, toinen näkyy konetta ulkoapäin katsellessa, toinen virtuaaliohjaamosta katsellessa.

-Esa

Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1