FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 01:33

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 Reply Print
Author Topic: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)  (Read 4046 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #20 on: 18.06.12, 14:44 »

Mietintään menee . . ei pyöri virtual cokpitin puolella kun ei ole virtual cokpitia tai jotain sinnepäin? (Näkyy muttei pyöri) Pitänee treenata vielä. Tuossa FSDS manuaaleissa ei mennä niin pitkälle että asia selviäisi, ainakaan ihan tuosta vaan! Ratkaisu on tietenkin sitten aivan naurettavan helppo, kunhan sen vain huomaa mutta sehän kuuluu asiaan näissä hommissa.
Sivutuotteena syntyi tämmöinen veikeä "Piper Multi-Propellers" Toinen ropelli lähtee pyörimään ja toinen jää varalle jos sitä tarvitaan. Grin

[ attachment removed / expired ]

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #21 on: 18.06.12, 17:14 »

No niin! Kyllä tämä tästä kun kävin välillä syömässä pizzaa ja järki alkoi taas juoksemaan. Eli nyt yksinkertaistin tuota pyörivää kiekkoa. Se on nyt kaksipuolinen suora levy joka näkyy läpi ja pyörii. Nyt toimii ropelli virtual cokpitissä oikein hyvin.
Tosin vielä on spot-plane näkymästä läpinäkyvä kiekko hukassa ja moottorin käydessä näkyy vain spinneri, ehkäpä sen kiekonkin saan näkymään myös spot-planeen.
Tuossa Piperin potkurissa on tuo kiekko pyöriessään komeampi sillä siinä on semmoisia kuvioituja sektorita. Lisäksi se on 3-D kartiomaisen muotoinen. Siihen pitää tehdä ilmeisesti kaikki neljä sivua läpinäkyviksi niin sekin alkaa toimimaan. Potkurista ja spinneristä puuttuu vielä tekstuurit, eikä spinneri pyöri vielä mukana.
 Smiley
Edit: Niin ja tuossa oli juuri se mitä Esa sanoikin, että virual Cokpitiin pitää tehdä oma ropelli ja ulkonäkymään oma.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 18.06.12, 17:44 by Jari Vanhatupa »

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #22 on: 18.06.12, 17:37 »

Moro!

Olet kyllä melkoinen seppä näissä hommissa  thmbup

Sain tuon FSds 3.5 toimimaan. SDK:n pitää olla samaa versiota juin itse simun. Mulla testikoneessa FSX sp2:lla ja nyt kun päivitin SDK:n sp2:een alkoi toimimaan.

Ainoastaan  tuon Xtomdl:n joutui arpomaan parista SDK:ssa olleesta vaihtoehdosta.


Saisitko tehtyä valmiin mallin vaikka tuosta FS9 realair c172:sta, niin että siinä olisi tämä uusi potkurin "Beta" ja Realin lentomalli.

Laitatko mulle tuon sähköpostilla kun ehdit, niin testaan tuossa uudemmassa FSX kuinka pelittää..

postilaatikko:

vmpietila(at)gmail.com

« Last Edit: 18.06.12, 18:06 by Ville Pietilä »

//Vipu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #23 on: 18.06.12, 17:49 »

Laitan sen FSDS:n tiedostona niin voit itse viedä sen sitä kautta simuun. Vaikkaan, että tuon kiekon läpinäkyyvyyden kanssa tulee ongelmia tai sitten ei.
Varmaankin siinä pitää muuttaa ne läpinäkyvyydet Fsx:lle kelpaaviksi. Kiekko ei ole "main modellissa" vaan "virtual cokpitissä" main modellissa näkyy kyllä myös potkuri ja spinneri.

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #24 on: 18.06.12, 19:06 »

Tälläistä tuli FSX:ään kun latasin suoraan FSDS 3.5:een.

Ei avasin fsds:ään tiedoston ja tein siitä lentokoneen suoraan FSX:ään.


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Tuossa FSX:n versiossa näkyy tuo kiekko ja pyörimätön propelli samaan aikaan... Tätä ei kolvilla korjata  Smiley


« Last Edit: 18.06.12, 19:24 by Ville Pietilä »

//Vipu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #25 on: 18.06.12, 19:35 »

Pyöriikö potkuri Fsx:ssä, Ilmeisesti ei? Läpinäkyvyys sininänsä näyttää toimivan, katoavatko simun puut potkurin laatan läpi katsellessa?
Pyöriikö laatta? Hmm . . minulla ei ole Fsx:ää eikä FSDS 3.5:ta joten olen nyt vähän heikoilla jäillä mutta siinä sähköpostissa kerroin mistä tuon laatan löytää, varmaan pitäisi mennä se valitsemaan ja sitten Edit/Part Properities/Material/Material listasta: tranparent prop/Add.
Siellä se laatan väri ja läpinäkyvyys on Alpha on se läpinäkyvyys. Mutta miten toimitaan Fsx:än kanssa. Ovatko fsx:n animaatiot erilaisa kuin fs9:n jne. Ehkäpä joku osaa neuvoa?
Undecided
« Last Edit: 18.06.12, 19:53 by Jari Vanhatupa »

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #26 on: 18.06.12, 20:08 »

Ai että kun on ärsyttävän lähellä.  Smiley Toivotaan tosiaan, että tämä ratkeaisi ja joku osaisi auttaa miehiä mäessä.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #27 on: 19.06.12, 04:16 »

Tuokin olisi taas muutaman minuutin homma korjata ja rakentaa loppuun, mutta kun ei ole niitä kamoja asennettuna tosiaan koneella. Tuota ratkaisua ehdottelin jo silloin joskus aikoinaan edelliseen versioon, mutta silloin Jari ratkaisi sen teille sillä alpha-kanavakikkailulla. Tuolla menetelmällä kuitenkin on ehkä helpoin säätää potkuri oikean kokoiseksi ja oikeaan paikkaan teidän "kovaa ohjaamoa" silmälläpitäen...

Jari, hävitä tuosta sitten kaikki turhat polygonit pois. Eli silmiinnäkymättömät polygonit mm. potkurikiekon toiselta puolelta pois, samoin kuin spinnerin polygonit. Itseasiassa koko spinneri joutaa mielestäni tuosta pois...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #28 on: 19.06.12, 05:04 »

Mikolla vielä tiedoksi (varmasti huomasitko ylempää), että 'ongelmat' alkoivat vasta FS9:stä FSX:ään importtaamisen jälkeen. FS2004:ssa model toimii OK.
Ilm. toimivat vähän eri tavalla.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #29 on: 19.06.12, 05:56 »

Tuokin olisi taas muutaman minuutin homma korjata ja rakentaa loppuun, mutta kun ei ole niitä kamoja asennettuna tosiaan koneella. Tuota ratkaisua ehdottelin jo silloin joskus aikoinaan edelliseen versioon, mutta silloin Jari ratkaisi sen teille sillä alpha-kanavakikkailulla. Tuolla menetelmällä kuitenkin on ehkä helpoin säätää potkuri oikean kokoiseksi ja oikeaan paikkaan teidän "kovaa ohjaamoa" silmälläpitäen...

Jari, hävitä tuosta sitten kaikki turhat polygonit pois. Eli silmiinnäkymättömät polygonit mm. potkurikiekon toiselta puolelta pois, samoin kuin spinnerin polygonit. Itseasiassa koko spinneri joutaa mielestäni tuosta pois...

Olet oikeassa. Tuossa käytössä mihin tuo tulee ne ovat varmaankin turhia. Toisaalta ne ovat aika "makeita" kun propellia katselee spot plane näkymässä eikä tuommoinen lentokone syö frameja käytännössä varmaankaan yhtään. Toki tuosta voi tehdä molemmat versiot mutta jos ajattelisi potkurin laittamista yleiseen jakoon esim. Avsimiin, niin voisi olla paikallaan tuommoinen "Show" versiokin.

Kuten Mikko on aiemmin todennutkin niin etuja tämmöisessä propellissa riittää: Propellin ulkomittoja ja lapojen muotoa on helppo muuttaa, propellin etäisyyttä koneen keskipisteestä voi muuttaa sekä pituus, että sivusuunnassa, samoin korkeutta. Lapojen väritystä voi muuttaa, samoin pyörivän kiekon läpinäkyvyyttä, kokoa, väriä, ja "väpätysefektiä" sekä ympyräsektorien määrää voi muutella. Spinnerin väriä voi muutella tai sen voi jättää pois kokonaan. Ehkä myös vääntynyt ropelli nokilleenmenon jälkeen voitaisiin toteuttaa?

Ehdotus projektin etenemiseksi: FSDS 3,0:n käyttöohjeessa on kohta "Animating the Propellers" epäilemättä sellainen on myös FSDS 3.5:ssä.
Tehkää se harjoitus kerran läpi ja toisella kerralla käyttäkää soveltaen tätä Piperin potkuria. Pitäisi alkaa pyörimään spot planessa.
Sitten kohdasta Model/Manage Model/Virtual Cokpit ja sinne tehdään sitten samanlainen propelli ja kaikki tallenetaan ja viedään lentokoneena simuun. Teette kaiken vain Fsx käyttäjän näkökulmasta. Epäilemättä siina FSDS 3.5 ohjeissa on tämä seikka otettu huomioon. Jos alkaa toimimaan niin sitten tätä ropellia voi alkaa hiomaan paremman näköiseksi ja muutenkin säätelemään teille sopivaksi.
 Smiley

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #30 on: 19.06.12, 13:21 »

Moi!

Tuon FS2004:n ja FSX:n erona on animoidut osat. FS2004 ei tarvitse animointia, mutta FSX:ssä se täytyy tehdä erikseen esim pyöriviin osiin. Tämä taitaa valmistua hyvinkin pian  thmbup

Tässä uusimmat kuvat potkurin etupuoli on nyt läpinäkyvä, mutta takapuolelta puuttuu vielä textuuri. Ainostaan kun potkuri on pysäksissä näkyy tuo kehä siltikin.






Ei käy

[ attachment removed / expired ]

Käynnissä

[ attachment removed / expired ]

//Vipu
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #31 on: 20.06.12, 19:43 »

No nyt kaikkien kommerverkkien jälkeen sain vihdoin tuon propellin nyt FSX:ään. Tuo animointi tuotti melkolailla ongelmia, kiitos huonon dokumentoinnin.

Propellin "disk" on esillä vain takaapäin katsellessa, etupuolen  jätin tekemättä,kun ei koskaan näy simussa.



Tässä kuitenkin tämän illan ratkaistu propellijuttu nyt myös FSX:



[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Nyt tarvitaan vain hieman kapeammat potkurin lavat.

Onkos hyviä potkuri textureja tiedossa, Eli Prop_still ja Prop_slow sekä tuo Prop_blurrer kiekko?




//Vipu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #32 on: 20.06.12, 19:55 »

Onneksi olkoon Ville! Hienoa työtä! Eikös tuota potkurin tekijää haettu silloin pari vuotta sitten ulkomaita myöten ja nyt teit tuo ropellin itse! Näin se onkin parasta, sillä nyt pystytte säätelemään ominpäin kaiken tuohon potkuriin liittyvän. Senverran tuosta sanoisin vielä, että kannattaa laittaa tuohon läpinäkyvään kiekkoon enemmän sektoreita, niin jää nuo pykälät pois, semmoinen yli 30-sektoria ainakin. Potkurin lapojakin pystyy kaventamaan siinä FSDS:sä kun vähän aikaa pähkäilee.
Smiley

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #33 on: 20.06.12, 20:03 »

Onneksi olkoon Ville! Hienoa työtä! Eikös tuota potkurin tekijää haettu silloin pari vuotta sitten ulkomaita myöten ja nyt teit tuo ropellin itse! Näin se onkin parasta, sillä nyt pystytte säätelemään ominpäin kaiken tuohon potkuriin liittyvän. Senverran tuosta sanoisin vielä, että kannattaa laittaa tuohon läpinäkyvään kiekkoon enemmän sektoreita, niin jää nuo pykälät pois, semmoinen yli 30-sektoria ainakin. Potkurin lapojakin pystyy kaventamaan siinä FSDS:sä kun vähän aikaa pähkäilee.
 Smiley
Koetan tuota huomenna, mites saako tuon spinnerin ja potkurilapojen väriä helposti muutettua ilman texturia?


//Vipu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #34 on: 20.06.12, 20:13 »

Koetan tuota huomenna, mites saako tuon spinnerin ja potkurilapojen väriä helposti muutettua ilman texturia?

Juu, saa . . Sieltä Edit valikosta Part properities/Material/Add, niin aukeaa Material Editor jossa voit luoda tai valita uuden värin tuon oletuharmaan tilalle, painamalla "select". Voit myös valita  Jokaiseen osaan oman värin, kuten lapoihin ja spinneriin. Myös tuon potkurikiekon variä ja läpinäkyvyyttä voi säätää sieltä.

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #35 on: 20.06.12, 20:18 »

Loistavaa! Propelli voisi tosiaan olla musta ja spinneri CKU:n punainen. Onko mustan propellin kärkiin vaikeaa tehdä valkoisia huomioviivoja?
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #36 on: 20.06.12, 20:26 »

Loistavaa! Propelli voisi tosiaan olla musta ja spinneri CKU:n punainen. Onko mustan propellin kärkiin vaikeaa tehdä valkoisia huomioviivoja?
Silloin se täytyy texturoida, eli lapaan liitetään haluttu kuva. Tuo materiaalin värin vaihtaminen värjää aina koko osan samalla värillä.

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #37 on: 21.06.12, 04:16 »

Siinä tapauksessa pääsee helpommalla kun värjää huiskan vaan mustaksi.
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #38 on: 21.06.12, 04:56 »

Silloin se täytyy texturoida, eli lapaan liitetään haluttu kuva. Tuo materiaalin värin vaihtaminen värjää aina koko osan samalla värillä.

Milläs softalla tuo textuuri kannattaa tehdä?

//Vipu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)
« Reply #39 on: 21.06.12, 05:22 »

Milläs softalla tuo textuuri kannattaa tehdä?

Minä olen tehnyt tekstuurit ensin photoshopilla ja sitten tallentanut Bmp-muotoon 512 tai 1024 kokoisena kuvana. Kuva pitää olla tuon kokoinen mutta itse tekstuuri voi olla vaikka kuinka pieni siinä kuvassa, eikä sen tekstuurin tarvitse olla potkurinlavan muotoinen. Sen jälkeen olen avannut sen kuvan ilmaisella DXTBmp ohjelmalla ja tallentanut sitten simun ymmärtämään Bmp Dxt3 muotoon. Fsx:lle on se DDS muoto en osaa sanoa pitääkö siinä käyttää sitä, ilmeisesti?

Pages: 1 [2] 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1