Tre små frågor...

(1/1)

butthead:
Hej!

1. I CDU på 737:an så kan man på "ARRIVALS" sidan välja G/S ON/OFF. Normalt står den som off och klickar man på den under ILS inflygning (så den blir on) så hoppar G/S visaren till något, samt i PFD ändras rutan med texten "Single CH" från orange till grön. Vad är skillnaden?

2. När man ställer in V2 inför start i ACP, lyfter, och sedan ställer in ny spd efter flaps up så arbetar ju A/THR mot den nya spd. Men när jag sedan trycker "CMD/A" för att låsa A/P mot LNAV så ändras SPD på ACP av sig själv och jag måste åter ställa in ny spd. Varför blir det så?

3. Kan man få till sidfönster, så man ser vart man är på väg att taxa? Alltså fler fönster förutom huvudfönstret? Man ska tydligen kunna modifiera FLT-filen, så man får tre fönster. Men det är visst ganska svårt och jag har ingen aning hur man gör.

MVH
Magnus

saabpilot:
1)  Du kommer med den switchen in i IAN mode - Integrated Approach mode.
Då du ligger i IAN mode blir "SINGLE CHANNEL" grön och du kan inte välja Autoland.

2)  Har du valt Vnav så kommer FMS att använda farten som finns programmerad i FMS:en

3) Ja, men drar mycket datokraft per extra fönster du öppnar i FS.

---------------------------------

3. INTEGRATED APPROACH NAVIGATION

Integrated Approach Navigation (IAN) is an approach option designed for airlines that want to use ILS-like pilot procedures, display features, and autopilot control laws for nonprecision (Category I) approaches. This option does not require additional ground facility support.   

The FMC transmits IAN deviations to the autopilot and display system. The pilot procedures for IAN are derived from current ILS pilot procedures and are consistent for all approach types: Select the approach on the FMC control display unit, tune the appropriate station, and arm the autopilot approach mode. The IAN function supports the ILS for glideslope inoperative, localizer only, and backcourse approach types.

The IAN function will alert the crew to approach selection or tuning inconsistencies. For example, if an ILS station is tuned and an area navigation (RNAV) approach also is selected on the FMC, the flight crew will be alerted and the ILS approach mode will take precedence automatically, with the appropriate display format.

While the IAN display is similar to an ILS display, there are sufficient visual differences to ensure that the crew does not confuse a nonprecision IAN approach for a precision ILS or GLS approach. As on all nonprecision approaches, the altimeter is the primary method of ensuring that altitude constraints are honored.

Retrofit of this option involves software updates for the FMC, CDS, flight control computer, and digital flight data acquisition unit (DFDAU) and hardware and software updates for the EGPWS.

Björn

butthead:
Hej!

1. Vanligtvis kör man inte IAN antar jag, utan bara om G/S är inoperative så man måste använda altimeter som input för G/S?

2. Provade just med V2 inställt med 126 (från T/O page). Lyfte och ställde in 250kn låst på SPD. Ok. LNAV engaged (ej VNAV). Därefter tryckte jag på CMD/A och fick 146 som SPD.
Innan jag lyfte kollade jag CLB/CRZ/DES och de var på 289kn. 146 hittade jag ingenstans. V1 var 114, Vr var 115.

3. Misstänkte framerate drop. Men jag har väl nu ca 30 FPS med iFly736, Aerosoft ESSA, 2D-läge. Kanske kan vara värt att prova. Hur gör jag? De är ju lätt att öppna ett nytt fönster, men man måste ju på något sätt göra inställningar som passar för ett sidofönster...?

MVH
Magnus

saabpilot:
IAN mode används av de bolag som vill ha en NON-Precision approach liknande en ILS.
D.v.s. LOC / NDB / VOR approaches.

Om du får V2+20 efter start i systemet så är det som det skall = Initial Climb Speed upp till flap retraction altitude.
V2 är minimum climb speed och används inte annat än vid motorbortfall, man sätter V2 på MCP:n och får då V2+20 på PFD.

Du skall således sätta V2 på MCP innan start - inte 250 kts innan du börjat ta in klaff.
Din FMC vad det nu är för flygplan du använder (NGX ??) har en flaps speed protection installerad som automatiskt sätter speed till V2+20 så länge du har klaffar ute.  (mellan 1-25 grader för B737)

butthead:
Tackar, då börjar det klarna! :-)

Navigation

Up one level