LSZH MAP + ILS

(1/1)

butthead:
Jag provade att flyga MAP för LSZH VOR28 för att öva lite VOR. Varför har de en så lång MAP? Den är säkert 40nm innan man når holding.  Visserligen är Schweiz bergigt, men ändå..?

I iFLY's nya featurepack för 737:an så har de ändrat så att ILS + VOR frekvensen styrs från NAV2. Innan var det NAV1. Tog en stund innan jag klurade ut det. Det kändes mer logiskt med NAV1. Vilket är rätt? Man kan ju även välja "auto-tune", så att FMC ställer in alla frekvenser för NAV. Är det också så i verkligheten?

MVH
Magnus

Martin Loxbo:
I verkligheten visas ILS-info från NAV 1 på kaptenens PFD och matar A/P A, och ILS-info från NAV 2 visas på F/O:s PFD och matar A/P B. För att det inte ska uppstå någon förvirring och så att både kapten och F/O ser samma information kör vi alltid med ILS-frekvensens inställd på både NAV 1 och NAV 2.

Någon auto-tune finns inte men det kanske är ett tillval man kan betala för... Misstänker dock att det är en eftergift till lata simmare som inte orkar kolla kartan.

Navigation

Up one level