Vad behöver jag för dator?

(1/1)

maverick:
Hej!

Jag är på jakt efter en ny dator. Jag kör idag: Ms Windows Home Premium 64-bit SP2 Intel Core2 Duo CPU E8500 @3.16 Ghz, 4,0 GB RAM, NVidia GeForce 9800 GT, och det ger mig väldigt låga FPS särskilt med PMDG ngx runt typ diverse aerosoft produkter. Kan ligga så lågt som mellan 4-5 bitvis. Vad behöver man för saker för att man skall få typ upp mot 20-30 fps nära flygplatserna? och hur mycket kan det tänkas kosta. jag har kollat runt lite och hittat en massa saker, allt från 12-25000 kr. Har någon något tips på vad man kan tänkas behöva?

Dhammika

leppäkeihäs:
Deras NGX är nog lite tung med alla fina detaljer. FSX är mest beroende på processor så jag rekommenderar att satsa på en bra processor. T.ex. intel i7 2600K  eller motsvarande.

butthead:
Jag har en AMD Phenom II på 3.5GHz, och kör iFly 737 i FSX. Har 17fps i 3D och 35fps i 2D i Aerosoft Stockholm Arlanda. Den processorn kostade bara en dryg tusenlapp och moderkortet 800kr. Så långt ifrån dina 12-25k. Och jag tror iFly har sämre fps än PMDG NGX. Så det verkar som det är något annat som inte stämmer. Du kan ju kolla datorns prestanda med Windowsverktyget. Min har 7.4 i CPU.

MVH
Magnus

saabpilot:
Instämmer med föregående talare 

Du har något som äter upp dina frames i datorn.
Jag har samma  konfiguration och vill minnas att jag hade runt 60 i FR på ESSA med PMDG och FS9, något sämre om mycket moln.
Dessvärre kan jag inte kolla FR med PMDG nu - har POSKY inlagd och dessutom lätttrimmat CPU:n till 3.7 GHZ.

För att få någorlunda snurr om du använder FSX med NGX och lite tyngre flygplatser behöver du byta upp dig till en INTEL 2700K processor.
Drar med sig ny processor, nytt mobo, nya minnen och ev. nytt kraftagg/låda.
Inte speciellt dyrt om du kan använda gamla lådan + kraftagg, kanske runt 6000 på CDON, Webhallen eller Komplett.

2700K kan man enkelt överklocka till 4.5 GHZ stabilt med bara luftkylning.

Björn

Navigation

Up one level