FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.08.17, 18:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Virtual Finnairin lentäjähaku...
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: Virtual Finnairin lentäjähaku...  (Read 4761 times)
Hannu Sairanen
Offline Offline

Posts: 12
Date Registered: 03.06.12

Virtual Finnairin lentäjähaku...
« on: 28.07.12, 05:56 »

Tervehdys.
Onko Finskille tulossa hakuja lähiaikoina ?

Hannu
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4422
Date Registered: 13.04.09

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #1 on: 28.07.12, 08:14 »

Ei kai kun näyttäisi olevan pari vielä koulutuksessa. Isommassa virassa olevat voivat kertoa tarkemmin.
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #2 on: 28.07.12, 23:04 »

Mielenkiintoista tämä Virtual Finnairin politiikka... Viime hausta on kohta kuusi kuukautta, ja edelleen on porukkaa koulutuksessa. Koulutushan saa viedä max 2 kuukautta? Huh Viitsisikö joku nyt hieman valaista? On mielestäni vähän enemmän kuin hieman epäreilua hakua odottavia kohtaan, että hakua pitkitetään näin kauan. En keksi mitään niin painavaa syytä, että lentäjiä, jotka eivät kuudessa kuukaudessa saa koulutustaan läpi, ei voitaisi erottaa. Vai onko tämä vain tapa olla ottamatta lisää porukkaa sisään, kun ei jakseta ihmisiä koulutta? Hommaa kun siinä on niin tuhottoman paljon... Roll Eyes

Ylipäänsä muutenkin kaiken kuulemani perusteella vaikuttaisi siltä, että Virtual Finnairin pomoporras on lopen kyllästynyt yhtiön pyörittämiseen, kehittämisestä puhumattakaan. Aikanaan Virtual Finnair oli olevinaan paremman tason VA, mutta nyt se alkaa kyllä jäämään rankasti muiden firmojen jalkoihin... Jos homman pyörittäminen ei kiinnosta, laittakaa pillit pussiin. Tai etsikää innokkaita jatkajia toiminnalle, niitä lienee tämäkin foorumi väärällään.

Joka tapauksessa tässä virtuaaliyhtiössä olisi paljon uudistamista kaipaavia asioita. Olisikohan aika miettiä, herrat isot pamput siellä, että mitä tehdä? Nyt nimittäin vaikuttaa siltä, että ette tee mitään.
« Last Edit: 29.07.12, 08:39 by Jesperi Lauhio »

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Hannu Sairanen
Offline Offline

Posts: 12
Date Registered: 03.06.12

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #3 on: 29.07.12, 08:49 »

Maapalvelut:  Ulkoistetaan.  Shocked
Huolto:           Ulkoistetaan.  Shocked
Lentoemot:    Ulkoistetaan.  Shocked
Lentäjät:        Ulkoistetaan.  Shocked
Koneet:          Ulkoistetaan.  Shocked

Tämä on sitä nykypäivän kuuminta hottia !   Toimii varmaan virtuualibisneksessäkin.   laugh


Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #4 on: 29.07.12, 08:56 »

Voipi olla... Minä haluaisin nyt kyllä tyhjentävän, selkokielisen vastauksen viestissäni mainitsemiin asioihin.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #5 on: 29.07.12, 09:22 »

Joka tapauksessa tässä virtuaaliyhtiössä olisi paljon uudistamista kaipaavia asioita.
Mitä tämä sana "paljon" pitää sisällään? Konkreettisia esimerkkejä, niin olisi helpompi lähteä miettimään, mitä asialle voi tehdä. Smiley


"When we left earth it changed our world"
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #6 on: 29.07.12, 10:54 »

Mitä tämä sana "paljon" pitää sisällään? Konkreettisia esimerkkejä, niin olisi helpompi lähteä miettimään, mitä asialle voi tehdä. Smiley
No mulle tuli ainakin ihan ekana mieleen esim. tuo "manuaalisen lokikirjan" korvaaminen nykyaikaisella acars-järjestelmällä, kuten monessa muussakin yhtiössä... Cool

En tiedä mitä muuta Jessellä oli mielessä, mutta sivut yleensä ovat suht yksinkertaisen toimivat, vaikka toki voisi jotain "spesiaalimpaa" härpäkettä olla kuten jotain tarkempaa lentäjäprofiilia missä näkyy lennetyt reitit kartalla yms. kivaa infoa (minkä tuo acars-tsydeemi mahdollistaisi)... Ja kuten sullekin sanoin niin tuo laivasto-sivun päivittäminenkin olisi jo pikkuhiljaa tarpeen... kun edelleen siellä lukee tuo A330-200 - lisätään myöhemmin jne... Grin

Mutta eipä ne miksikään itsestään muutu, jos tekijöitä ei ole... thmbdn
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #7 on: 29.07.12, 12:31 »

Jos lähdetään tuosta teidän päättömästä hakutsydeemistä. Hakujahan pitäisi siis tulla kolme tai neljä vuodessa. Tänä vuonna on ollut yksi. Seuraavan haun pitäisi tulla kohtapuoliin sen jälkeen, kun edellisen haun lentäjät ovat koulutuksensa suorittaneet. Koulutuksen suorittamiseen annetaan aikaa maksimissaan kaksi kuukautta. Näin ainakin sivut antavat ymmärtää. Nyt edellisestä hausta on melkein kuusi kuukautta, ja edelleen on kaksi lentäjää koulutuksessa! Mitä ihmettä? Ei ole ensimmäinen kerta, kun tästä kahden kuukauden rajasta lipsutaan kuukausitolkulla. Mikä maailmassa voi olla syynä siihen, että näitä kahta lentäjää ei voi erottaa? Uusia hakijoita kuitenkin ilmeisesti kärkkyy täällä. Pöyristyttävää toimintaa... Eikö henkilökunnalla vai riitä aikaa uusien kouluttajien kouluttamiseen? Kun siinähän on työsarkaa niin mielettömän paljon.

Kiinnostus Virtual Finnairia kohtaan tuskin on enää samalla tasolla kuin joitakin vuosia sitten. Syy: yhtiö on pahasti kangistunut kaavoihinsa. Koko touhu on pysynyt samanlaisena yli 10 vuotta. Pieni suomalainen virtuaaliyhtiö, joka tarjoaa (tai on joskus tarjonnut, nykytilanne on mitä on) mukiinmenevän VA kokemuksen, mutta vain suomalaisille. Suomalaisille tarjoamisessa ei ole mitään vikaa, mikäli yhtiö ei halua kasvaa mihinkään suuntaan. Toki edes yrittämällä kansainvälistyä voisi saada ihmisiä kiinnostumaan enemmän ja enemmän.

Toinen kaavoihin kangistumisen oire on tuo iänikuinen lentoselvitys. Hei haloo... Vaikka IRL kenties hoidetaankin jos jonkinmoinen paperisota lennon jälkeen, niin onko se kaikessa tylsyydessään ihan pakko tuoda simumaailmaan? Paljonko yhtiön realismi siitä kärsisi, jos tähän otettaisiin joku ACARS kilke mukaan? Virtual Finnairin tapauksessa kärsisi yhtään. Ja ennenkuin joku vetää tästä sen kortin esille, että ei ole taitavaa koodaajaa, joka voisi sen tehdä; tässä virtuaali-ilmailun yltäkylläisyyden maailmassa on tehty enemmän kuin kaksi valmista ACARS tsydeemiä, joiden laittaminen toimimaan ei vie montaa tuntia. Ja tuskin on liian vaikeaakaan. Ja jos ei ole koodaajaa, niin hyvät ihmiset hankkikaa!

Koodaamisesta päästäänkin sitten nettisivuihin. Sivut eivät ole muuttuneet 5v aikana, jonka minä olen ne nähnyt, yhtään mihinkään. Olisikohan nyt aika hommata se webmasteri, ja pistää sivut kuosiin? Nyt kun oikea Finnairkin muutti ulkoasunsa, niin olisikohan se liikaa vaadittu? Sivut ovat tolkuttoman vanhat, niille ei ole tehty vuosiin yhtään mitään. Tämän todistaa mm. se, että lisätietoja sivulla puhutaan siitä, että VFinnairin perämies aloittaa ATR -lentäjänä. Ja mahdollisuus on edetä MD11 lentäjäksi asti. Aero lopetti toimintansa 2008. Sen jälkeen ei ole atraimia Finnairilla lentänyt. Siis viimeisin päivitys koko yhtiöön on uudet menetlmäpaperi mitkälie, ja uudet koneiden kuvat lentäjälistoihin... Olisi kyllä korkea aika (ollut jo pitkään) laittaa sivut uuteen kuosiin. Ovat nykyisellään kovin mitäänsanomattomat, eivätkä juuri tarjoa mitään sellaista, mikä saisi hakijan kiinnostumaan yhtiöstä. Sivujen pitäisi markkinoida yhtiötä! Nyt ne latistavat. Toisaalta, eipä nykyisellään ole mitään markkinoitavaa, muuta kuin kivikautiset manuaaliset lentoselvitykset ja passivoitunut henkilökunta...

Uuteen kuosiin voitaisiin myös laittaa tuo lentäjien alue. Sekin on pysynyt muuttumattomana ihan liian pitkään. Minun VFinn urani aikana kaikki toimi vähän miten sattuu, ja kuulemani perusteella nykyisin ei toimi mikään. Näinä asioina mm. vrouteen pohjautuva reittipalvelu, joka ei kyennyt hakemaan mitään reittiä edes kolme vuotta sitten. Sääpalvelu on vitsi. METAR sanomien hakeminen ei toimi (TAFit jostain syystä toimivat...?), sääkartoista ei tietoakaan. Ylipäänsä koko lentäjien alue on nykyisellään kaikkine kilkkeineen vain paikka, josta lentäjät hakevat toimintaperiaatteet ym. materiaalit (niistäkin on sanomista, lisää myöhemmin), sekä katsovat lentolistat. Kaikki muu on ihan yhtä tyhjän kanssa. Sivuille voisi kehittää jonkun dispatch -systeemin, joka tarjoaisi reitit, matkustaja- ja rahtimäärät, säätiedot reitille jne. Mutta lienee liikaa vaadittu, koska henkilökunnalla on oma elämä eikä aikaa kaikkeen. Hommatkaa lisää porukkaa sinne hommiin, jos ei kerran nykyisillä isoilla kihoilla repeä muutamaa tuntia viikossa!

Hyökkäänpä seuraavaksi lentolistojen kimppuun. Ette voi olla tosissanne... Hiiteen jotkun lentolistat, ei niissä ole järkeä! Ennemmin listaatte kaikki Finnairin operoimat lennot "Aikataulut" -sivulla, josta jokainen voi niitä sitten käydä varailemassa ja lentää oman mielensä mukaan. Ja jos realismia haluatte, niin laittakaa niihin vielä ajat ja operointipäivät mukaan, niin jokainen voi sitten lennellä niitä samalla lailla kuin oikea Finnairkin tekee. Ja VA olisi taas mukavampi paikka virtuaalipiloteille. Mutta tuskinpa teillä on aikaa...

Mistähän vielä piti napista... Ainiin! Materiaaleista. Sivuilta löytyy tolkuttoman vanhaa tavaraa. Kuten esim. B757 tyyppikoulutuspumaska. Vuodelta 2004, ja perustuu johonkin defukoneen lailla toimivaan ilmaispaneeliin... B757 mallintavia lisureita on kaksi. Kolme, mikäli LDS otetaan laskuihin mukaan. Elisiis CaptainSim, Quality Wings ja Level-D Sim. Ensimmäinen ei ole toiminnaltaan kovinkaan ihmeellinen, mutta lisuri kuitenkin. Kaksi jälkimmäistä toimivat. Taasko on henkilökunnan ajanpuute syynä siihen, että ei ole voitu/viitstitty kirjoittaa uusia materiaaleja?

Toinen asia materiaaleja koskien, mistä tulee pyyhkeitä, on ne uudet CPL -matskut. Silloin kun minä tulin Virtual Finnairiin ensimmäisen kerran helmikuussa 2009, ne olivat kesken. Nyt kysyessäni eräältä lentäjältä tänään, heinäkuun 29. 2012, ne ovat edelleen kesken. Ei minkään tuollaisen jo käytännössä olemassaolevan matskun kirjoittamiseen mene yli kolmea vuotta. Ei millään. Miksi näitä ei voisi tehdä nyt jo vihdoin valmiiksi? Tai antakaas kun arvaan. Henkilökunnalla ei ole aikaa, kun on oma elämä simuyhteisön ulkopuolella.

Jokatapauksessa yhtiö on pahasti jäänyt ajastaan jälkeen, ja toimii tolkuttoman vanhanaikaisesti. Toimintamallinne saattoi olla uusi ja ihmeellinen 1998, nyt se on vähän vanhempi kuin toissapäiväinen. Paljon olisi uudistamisen varaa. Joka kerta, kun jostain pienestä uudistamisestä kysytään, vastaa joku samalla argumentilla: henkilökunnalla on muukin elämä. No niin on meillä kaikilla muillakin. Maailmalla toimii suuria erittäin hyvin toimivia virtuaaliyhtiöitä, joiden koko ylläpidolla on muuta elämää kuin se VA, ja silti kaikki toimii! Ei riitä enää selitykseksi se ajanpuute. Minusta vaikuttaa siltä, että nykyisellä pomoportaalla ei ole enää pienintäkään kiinnostusta pyörittää yhtiötä samalla lailla kuin ennenkin. Hommatkaa uutta innokasta porukkaa sinne johtoon, joilla olisi ideoita ja mahdollisuuksia jatkamisen ja kehittämisen suhteen. Nykyisellään toiminta on naurettavan passiivista.

Niin ja vielä yksi asia muuten. Henkilökunnan avoimuus. Tästä jo keskustelu käytiin, mutta laitan tämän tähän kommentiksi joka tapauksessa. Joka ikinen kerta, kun Virtual Finnairin johtoon on valittu porukkaa, on se tehty vähin äänin yhtiön sisällä ilman, että kukaan meistä "tavallisista tallaajista" on tiennyt mitään, ennen kuin asiasta on uutisoitu. Mutta tämä näkyy johtavan siihen, että yhtiö ei koskaan kehity mihinkään. Laittakaa paikat julkiseen hakuun, niin henkilökuntaan pääsisi porukkaa, jotka katsovat tilannetta ihan toisesta näkökulmasta, ja joilla saattaisi olla mahdollisuuksia yhtiön kehittämisen suhteen.

Yhteenveto: yhtiö on kaavoihin kangistunut 2000-luvun alun vanhaan ja nykyisin toimimattomaan toimintamalliin jämähtänyt virtuaalisen yhtiön varjo, joka ei kyllä millään tasolla vastaa sitä, mihin monet nykyiset VAt ovat. Olen puhunut.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Sami Puro
Moderator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #8 on: 29.07.12, 14:17 »

No mulle tuli ainakin ihan ekana mieleen esim. tuo "manuaalisen lokikirjan" korvaaminen nykyaikaisella acars-järjestelmällä, kuten monessa muussakin yhtiössä...

Ihan vaan tähän vastaan, että ihan oikeastikin ne tiedot kyllä kirjataan lentäjien toimesta koneen logiin (joka on läppärillä nykyään). Joten sitä ei ole mitään syytä vaihtaa... (kyllä ATSU myös busseissa tallentaa noita aikoja mutta ovat väärin sillointällöin)

Eikä myöskään vuorolistoista ole mitään syytä poistua koska eipä oikeastikaan lentoja vain "varailla aikataulusta".  Roll Eyes


(ja ps. Jesperi on hyvä ja tekee vaan.. niitä tekijöitähän tuossa kaivataan, ei muuta - mulla ei ainakaan ole aikaa VF koodauksille yhtään, koska aika on loppu ja VF:ää koodaamalla ei tule makkaraa leivän päälle, toisin kuin muista webbiprojekteista..   ts. omasta puolestani tuosta webbiylläpidosta voin luopua, mutta nykyistä sivukoodia en voi luovuttaa eteenpäin, muutoin kuin soveltuvin osin.)

« Last Edit: 29.07.12, 14:21 by Sami Puro »


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #9 on: 29.07.12, 14:31 »

Toinen asia materiaaleja koskien, mistä tulee pyyhkeitä, on ne uudet CPL -matskut. Silloin kun minä tulin Virtual Finnairiin ensimmäisen kerran helmikuussa 2009, ne olivat kesken. Nyt kysyessäni eräältä lentäjältä tänään, heinäkuun 29. 2012, ne ovat edelleen kesken. Ei minkään tuollaisen jo käytännössä olemassaolevan matskun kirjoittamiseen mene yli kolmea vuotta. Ei millään. Miksi näitä ei voisi tehdä nyt jo vihdoin valmiiksi? Tai antakaas kun arvaan. Henkilökunnalla ei ole aikaa, kun on oma elämä simuyhteisön ulkopuolella.

Asiastahan on keskusteltu jo aikaisemmin.

Niin öh, luvattu eikai ole mitään tiettyä ajankohtaa koskaan?

Minä niitä aloin oikean ATPL-materiaalin pohjalta tekemään pari vuotta sitten mutta urakka oli niin käsittämätön, ettei sitä ajanpuutteen vuoksi tullut jatkettua. Ja jos periaatteena on, että hyvä ei kelpaa niin jonkun joka tuota jatkaa pitäisi about samantasoisella materiaalilla myös jatkaa tuota urakkaa. Eikä tosiaan riitä että on matskut pdf:nä jostain haavittu kouraan, sitä ois ihan hyvä ymmärtää mitä kirjoittaa muiden luettavaksi Smiley

Mutta tekijöitähän nuo vain kaipaavat. Haluatko CPL-materiaalien tekemisestä aloittaa? Vähän taitaa olla sen taidon omaavilla ihmisillä aika kortilla, mikäli sen ilmaiseksi haluaa. Rahallahan saisi mitä tahansa. Roll Eyes


"When we left earth it changed our world"
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #10 on: 29.07.12, 16:12 »

Quote
Hmm nyt en muista onko 757 koulutus LDS:lle tehty? Jos on niin sittenhän se on paras mahdollinen, eikä ole mitään syytä tehdä joka lisäosalle omaansa, koska ei tuossa opeteta lisäosan tuntemusta, vaan koneen.
Minulta löytyy edelleen tuo viimeisin B757 matsku, ja se on tehty jollekin ikivanhalle FS9 paneelille, jossa ei ole mitään defukoneen ominaisuuksia ihmeellisempää.

Quote
Jos meinaat, että kokonaan uusien manuaalien kirjoittaminen puhtaalta pöydältä pitäen 100% asiasisällön on yksinkertaista ja nopeaa, olet pahasti erehtynyt.
En ole missään vaiheessa näin väittänytkään. Kunhan totesin, että ei se kolmea ja puolta vie hyvällä tahdollakaan...

Quote
Jesperi on hyvä ja tekee vaan..
Tätä en koskaan lakkaa ihmettelemästä. Kun joku tulee ja sanoo, että joku mättää ja asioita pitäisi tehä kenties toisella tavalla (tai ylipäänsä tehdä), niin pitääkö sen kritisoijan silloin olla se ihminen heti toteuttamassa kaikkea mainitsemaansa? Itse olen tällä hetkellä kiinni eräässä toisessa VA projektissa, joten minä en kyllä veny. Ehkä se olisi Virtual Finnairin tehtävä hommata itselleen tekijät Roll Eyes

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #11 on: 29.07.12, 16:20 »

Jos lähdetään tuosta teidän päättömästä hakutsydeemistä. Hakujahan pitäisi siis tulla kolme tai neljä vuodessa. Tänä vuonna on ollut yksi. Seuraavan haun pitäisi tulla kohtapuoliin sen jälkeen, kun edellisen haun lentäjät ovat koulutuksensa suorittaneet. Koulutuksen suorittamiseen annetaan aikaa maksimissaan kaksi kuukautta. Näin ainakin sivut antavat ymmärtää. Nyt edellisestä hausta on melkein kuusi kuukautta, ja edelleen on kaksi lentäjää koulutuksessa! Mitä ihmettä? Ei ole ensimmäinen kerta, kun tästä kahden kuukauden rajasta lipsutaan kuukausitolkulla. Mikä maailmassa voi olla syynä siihen, että näitä kahta lentäjää ei voi erottaa? Uusia hakijoita kuitenkin ilmeisesti kärkkyy täällä. Pöyristyttävää toimintaa... Eikö henkilökunnalla vai riitä aikaa uusien kouluttajien kouluttamiseen? Kun siinähän on työsarkaa niin mielettömän paljon.

Okei, tähän tulkoon muutos. Virtual Finnairin lentäjähaku on tästä illasta eteenpäin auki toistaiseksi.

Kiinnostus Virtual Finnairia kohtaan tuskin on enää samalla tasolla kuin joitakin vuosia sitten. Syy: yhtiö on pahasti kangistunut kaavoihinsa. Koko touhu on pysynyt samanlaisena yli 10 vuotta. Pieni suomalainen virtuaaliyhtiö, joka tarjoaa (tai on joskus tarjonnut, nykytilanne on mitä on) mukiinmenevän VA kokemuksen, mutta vain suomalaisille. Suomalaisille tarjoamisessa ei ole mitään vikaa, mikäli yhtiö ei halua kasvaa mihinkään suuntaan. Toki edes yrittämällä kansainvälistyä voisi saada ihmisiä kiinnostumaan enemmän ja enemmän.

Virtual Finnair perustettiin aikoinaan mallintamaan Finnairin, jossa ohjaamopuolella työskentelee käytännössä vain suomalaisia, tai ainakin suomea puhuvia lentäjiä. Tämä tulee olemaan myös VF:n linja jatkossa. Kuten Henri sanoikin, koskaan tarkoituksena ei ole ollut tehdä kansainvälistä virtuaaliyhtiötä. Lisäksi myös koulutusmateriaali yms. pitäisi kirjoittaa englanniksi ja kuten todettua jo suomalaisissa versioissa riittäisi työnsarkaa. Tongue

Toinen kaavoihin kangistumisen oire on tuo iänikuinen lentoselvitys. Hei haloo... Vaikka IRL kenties hoidetaankin jos jonkinmoinen paperisota lennon jälkeen, niin onko se kaikessa tylsyydessään ihan pakko tuoda simumaailmaan? Paljonko yhtiön realismi siitä kärsisi, jos tähän otettaisiin joku ACARS kilke mukaan? Virtual Finnairin tapauksessa kärsisi yhtään. Ja ennenkuin joku vetää tästä sen kortin esille, että ei ole taitavaa koodaajaa, joka voisi sen tehdä; tässä virtuaali-ilmailun yltäkylläisyyden maailmassa on tehty enemmän kuin kaksi valmista ACARS tsydeemiä, joiden laittaminen toimimaan ei vie montaa tuntia. Ja tuskin on liian vaikeaakaan. Ja jos ei ole koodaajaa, niin hyvät ihmiset hankkikaa!

Lentoselvitys-aiheeseen Sami jo vastasikin. En oikein itse ole tajunnut mitä hyötyä tästä ACARS:sta muuten olisi? Simulennoilla ei varmaan kuitenkaan voi kysellä esim. laskun jälkeisistä parkkipaikoista tai vikatilanteiden setvimisistä ACARS:n välityksellä? METAR ja TAF tulee sitten niin IVAP:n kuin SB:n kautta jos verkossa lentää (ja verkkolentoahan VF:ssä suositellaan. Smiley )

Koodaamisesta päästäänkin sitten nettisivuihin. Sivut eivät ole muuttuneet 5v aikana, jonka minä olen ne nähnyt, yhtään mihinkään. Olisikohan nyt aika hommata se webmasteri, ja pistää sivut kuosiin? Nyt kun oikea Finnairkin muutti ulkoasunsa, niin olisikohan se liikaa vaadittu? Sivut ovat tolkuttoman vanhat, niille ei ole tehty vuosiin yhtään mitään. Tämän todistaa mm. se, että lisätietoja sivulla puhutaan siitä, että VFinnairin perämies aloittaa ATR -lentäjänä. Ja mahdollisuus on edetä MD11 lentäjäksi asti. Aero lopetti toimintansa 2008. Sen jälkeen ei ole atraimia Finnairilla lentänyt. Siis viimeisin päivitys koko yhtiöön on uudet menetlmäpaperi mitkälie, ja uudet koneiden kuvat lentäjälistoihin... Olisi kyllä korkea aika (ollut jo pitkään) laittaa sivut uuteen kuosiin. Ovat nykyisellään kovin mitäänsanomattomat, eivätkä juuri tarjoa mitään sellaista, mikä saisi hakijan kiinnostumaan yhtiöstä. Sivujen pitäisi markkinoida yhtiötä! Nyt ne latistavat. Toisaalta, eipä nykyisellään ole mitään markkinoitavaa, muuta kuin kivikautiset manuaaliset lentoselvitykset ja passivoitunut henkilökunta...

Nettisivuja tosiaan kyllä pitäisi päivittää tuon virheellisen tiedon osalta saada. Nettisivujen kanssa "ongelma" on siinä, että ne ovat Samin koodaamat ja hänen hallinnoimat (kuten jo itse sanoikin). Kellään muulla ei siis ole suoraa mahdollisuutta mennä sivuja sinällään editoimaan, ellei sitten tehdä koodia alusta asti uudelleen. Voidaan kyllä yrittää Samin kanssa selvittää, jos esim. värejä yms. ulkonäöllisiä seikkoja saataisiin suht helposti muutettua.

Jos on joku/joitakin innokas/innokkaita, joka/jotka haluaa/haluavat ottaa tällaisen isomman projektin hoitaakseensa niin kättä pystyyn. Apu kyllä otetaan vastaan. En tiedä pitäisikö tästä sitten järjestää sellainen paljon puhuttu "avoin haku"?

Uuteen kuosiin voitaisiin myös laittaa tuo lentäjien alue. Sekin on pysynyt muuttumattomana ihan liian pitkään. Minun VFinn urani aikana kaikki toimi vähän miten sattuu, ja kuulemani perusteella nykyisin ei toimi mikään. Näinä asioina mm. vrouteen pohjautuva reittipalvelu, joka ei kyennyt hakemaan mitään reittiä edes kolme vuotta sitten. Sääpalvelu on vitsi. METAR sanomien hakeminen ei toimi (TAFit jostain syystä toimivat...?), sääkartoista ei tietoakaan. Ylipäänsä koko lentäjien alue on nykyisellään kaikkine kilkkeineen vain paikka, josta lentäjät hakevat toimintaperiaatteet ym. materiaalit (niistäkin on sanomista, lisää myöhemmin), sekä katsovat lentolistat. Kaikki muu on ihan yhtä tyhjän kanssa. Sivuille voisi kehittää jonkun dispatch -systeemin, joka tarjoaisi reitit, matkustaja- ja rahtimäärät, säätiedot reitille jne. Mutta lienee liikaa vaadittu, koska henkilökunnalla on oma elämä eikä aikaa kaikkeen. Hommatkaa lisää porukkaa sinne hommiin, jos ei kerran nykyisillä isoilla kihoilla repeä muutamaa tuntia viikossa!

Hmm. Pitäisi varmaan etsiä uudet lähteet, joista jotenkin järkevästi voisi saada METAR:t, TAF:t, SWC:t ja tuulikartat. Toimivia reittipalveluita oman tietoni mukaan on vähän heikosti netissä tällä hetkellä. Tietenkin "vakioreittejä" voisi laajentaa niin, että muut VF:n lentäjät voisivat jakaa käyttämiään reittejään. Tai sitten ottaa taas foorumi käyttöön niiden kanssa, plaanitopiceja taitaa FSN:ssäkin jo jokunen olla.

Muuta dispatch:iin ei sitten tarvisikaan. Jos VF jotain matkustajamääriä tjms. kertoisi, niin ne olisivat ihan hatusta vedettyjä, joten mitä eroa jos lentäjä itse sitten vetää ne omasta hatustaan?

Hyökkäänpä seuraavaksi lentolistojen kimppuun. Ette voi olla tosissanne... Hiiteen jotkun lentolistat, ei niissä ole järkeä! Ennemmin listaatte kaikki Finnairin operoimat lennot "Aikataulut" -sivulla, josta jokainen voi niitä sitten käydä varailemassa ja lentää oman mielensä mukaan. Ja jos realismia haluatte, niin laittakaa niihin vielä ajat ja operointipäivät mukaan, niin jokainen voi sitten lennellä niitä samalla lailla kuin oikea Finnairkin tekee. Ja VA olisi taas mukavampi paikka virtuaalipiloteille. Mutta tuskinpa teillä on aikaa...

Ehkä vaan pidetään kuitenkin ne lentolistat mieluummin, kuin että alettaisiin arpomaan esim. juuri niiden matkustajamäärien kanssa? Wink Lentolistajärjestelmä on nykyisellään sinänsä ihan toimiva, vaikka sekään ei työpäiviä aina ihan IRL-kaavan mukaan luokaan. Tässä sitten osastonjohtajat voivat vähän käyttää silmää, että millaisia listoja lentäjille annetaan. Aikataulu ei ainakaan tällä hetkellä ole tarjolla formaattinsa ja suuren kokonsa vuoksi. Finnairin omilta sivuilta löytyy ihan toimiva aikataulusysteemi, jos jotain tiettyä reittiä haluaa tutkia.

Mistähän vielä piti napista... Ainiin! Materiaaleista. Sivuilta löytyy tolkuttoman vanhaa tavaraa. Kuten esim. B757 tyyppikoulutuspumaska. Vuodelta 2004, ja perustuu johonkin defukoneen lailla toimivaan ilmaispaneeliin... B757 mallintavia lisureita on kaksi. Kolme, mikäli LDS otetaan laskuihin mukaan. Elisiis CaptainSim, Quality Wings ja Level-D Sim. Ensimmäinen ei ole toiminnaltaan kovinkaan ihmeellinen, mutta lisuri kuitenkin. Kaksi jälkimmäistä toimivat. Taasko on henkilökunnan ajanpuute syynä siihen, että ei ole voitu/viitstitty kirjoittaa uusia materiaaleja?

Toinen asia materiaaleja koskien, mistä tulee pyyhkeitä, on ne uudet CPL -matskut. Silloin kun minä tulin Virtual Finnairiin ensimmäisen kerran helmikuussa 2009, ne olivat kesken. Nyt kysyessäni eräältä lentäjältä tänään, heinäkuun 29. 2012, ne ovat edelleen kesken. Ei minkään tuollaisen jo käytännössä olemassaolevan matskun kirjoittamiseen mene yli kolmea vuotta. Ei millään. Miksi näitä ei voisi tehdä nyt jo vihdoin valmiiksi? Tai antakaas kun arvaan. Henkilökunnalla ei ole aikaa, kun on oma elämä simuyhteisön ulkopuolella.

Totta, että materiaalit pitäisi päivittää. Mutta kuten sanottua, haasteellista on saada joku, joka 1) tekee homman ilmaiseksi, 2) tuntee aiheen mistä kirjoittaa ja 3) tekee materiaalin ymmärrettäväksi mutta kuitenkin asiantuntevaksi. Materiaalit otettakoon nyt seuraavaksi tarkempaan syyniin ja koitetaan josko niille saataisiin lopultakin tehtyä jotain.

Jokatapauksessa yhtiö on pahasti jäänyt ajastaan jälkeen, ja toimii tolkuttoman vanhanaikaisesti. Toimintamallinne saattoi olla uusi ja ihmeellinen 1998, nyt se on vähän vanhempi kuin toissapäiväinen. Paljon olisi uudistamisen varaa. Joka kerta, kun jostain pienestä uudistamisestä kysytään, vastaa joku samalla argumentilla: henkilökunnalla on muukin elämä. No niin on meillä kaikilla muillakin. Maailmalla toimii suuria erittäin hyvin toimivia virtuaaliyhtiöitä, joiden koko ylläpidolla on muuta elämää kuin se VA, ja silti kaikki toimii! Ei riitä enää selitykseksi se ajanpuute. Minusta vaikuttaa siltä, että nykyisellä pomoportaalla ei ole enää pienintäkään kiinnostusta pyörittää yhtiötä samalla lailla kuin ennenkin. Hommatkaa uutta innokasta porukkaa sinne johtoon, joilla olisi ideoita ja mahdollisuuksia jatkamisen ja kehittämisen suhteen. Nykyisellään toiminta on naurettavan passiivista.

Niin ja vielä yksi asia muuten. Henkilökunnan avoimuus. Tästä jo keskustelu käytiin, mutta laitan tämän tähän kommentiksi joka tapauksessa. Joka ikinen kerta, kun Virtual Finnairin johtoon on valittu porukkaa, on se tehty vähin äänin yhtiön sisällä ilman, että kukaan meistä "tavallisista tallaajista" on tiennyt mitään, ennen kuin asiasta on uutisoitu. Mutta tämä näkyy johtavan siihen, että yhtiö ei koskaan kehity mihinkään. Laittakaa paikat julkiseen hakuun, niin henkilökuntaan pääsisi porukkaa, jotka katsovat tilannetta ihan toisesta näkökulmasta, ja joilla saattaisi olla mahdollisuuksia yhtiön kehittämisen suhteen.

Helppohan se on sanoa, että hommatkaa uutta porukkaa. Olisi vaan kiva tietää, että missäköhän sitä "uutta, innokasta porukkaa" on. Ymmärtääkseni esimerkiksi IVAO Finlandin viimeaikaiset rekryämisyritykset eivät ole olleet kovin onnistuneita. Lisäksi ei ole realistista verrata VF:ää johonkin isompaan yhtiöön, jossa on perustajia ja toimijoitakin lähtökohtaisesti huomattavasti enemmän. Simuskene on Suomessa pieni, ja sitä on nopeasti vaikea suuremmaksi saada. (Mikään näistä ei toki tarkoita sitä, etteikö avointa hakua voisi harkita tai yrittää).
Sami Puro
Moderator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #12 on: 29.07.12, 19:14 »

Tosiaan helppo aina sanoa, että sitä ja tätä pitäisi tehdä. Mutta kun ei niitä tekijöitä ole.

Ja hyvin usein, jos joku löytyykin, niin homma jää sitten alkuinnostuksen jälkeen kesken.


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Iiro Helminen
Offline Offline

Posts: 965
Date Registered: 04.02.10

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #13 on: 29.07.12, 19:53 »

Heitetään oma lusikka soppaan, Mikalta tuli tuossa jo muutama hyvä idea: haku on toistaiseksi auki ja tuo että lentäjät voivat jakaa käyttämiään reittejä. Myös minusta tuo konetyyppi/lentolista on todella toimiva. Mutta nuo lentoselvitykset, ei ole iso vaiva kirjautua VF:än sivuille ja näpytellä ko. lomake, mutta tuo excel loki on kyllä minusta vähän kömpelö, mutta hyvä backup jos esim tulee näppäily virheitä tms. No kotisivut on vanhanaikaiset mutta toimivat silti, ne ovat selkeät ja asiat löytyy nopeasti. Sää karttoja olisi kyllä mukava saada suoraan VF:än sivuilta ilman että täytyy googlata hirveästi, tottakai kyllä se hoituu jos tarve vaatii. Minusta myös nuo tuntirajoikset ovat aika "rajut" eli kaikki isommat konetyypit ovat kaukana kaukaisuudessa, tottakai lentämällä sinne astii pääsee. Kysynkin että vastaako ne tuntirajat jotenkin Finnairin rajoja vai onko ne hatusta keksityt, uskoisin että IRL virkaikä merkitsee enemmän. ACARS kilkkeitä ei minusta tarvitse, turhaan pyörii joku pikkuohjelma taustalla.

Tottakai täytyy ottaa huomioon että tekijöillä on oma elämä ja aika voi olla kortilla monella. Hienoa kummiskin on että yhtiö silti pyörii. Nettisivujahan on tietysti vaikea päivitellä kun Sami hallinnoi nykyisiä, itse en tiedä paljoa koodaamisesta joten en osaa sanoa kuinka iso sellainen projekti olisi. Mutta kiitokset Samille kummiskin siitä työstä mitä hän on yhtiön eteen tehnyt.

Tartun nyt tuohon täällä kritisoituun "hyvä-veli politiikkaan". Voihan se tuntua vähän epäreilulta kun ei ole avointa hakua mutta tuo hyvä-veli homma on mielestäni kumminkin toimivampi, tiedät että voit luottaa kaverille hommia että ne myös hoituu ilman että ne jää roikkumaan. Mielummin se kun esim. joltakin tuoreelta osastonjohtajalta jäisi ensimmäisen viikon jälkeen lentoselvitykset roikkumaan. Sinne vaan CAVOKkiin tai muihin tapahtumiin hieromaan tuttavuutta jotta joskus voisia jotain hommia tulla jos on kiinnostusta!

Yhteenvedoksi mielestäni nykyinen toiminta malli on toimiva, mutta päivitettävää olisi.
« Last Edit: 29.07.12, 21:49 by Iiro Helminen »

ASUS P8Z68-V/GEN3 || Core i5 2500K @4,8Ghz || HyperX 1600Mhz 16Gb || ASUS GTX1070 8Gb || Corsair TX650 V2 || Corsair H100i || 120Gb SSD || 1,5 Tb HDD || FD Define R4
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #14 on: 29.07.12, 21:03 »


Quote
Hyökkäänpä seuraavaksi lentolistojen kimppuun. Ette voi olla tosissanne... Hiiteen jotkun lentolistat, ei niissä ole järkeä! Ennemmin listaatte kaikki Finnairin operoimat lennot "Aikataulut" -sivulla, josta jokainen voi niitä sitten käydä varailemassa ja lentää oman mielensä mukaan. Ja jos realismia haluatte, niin laittakaa niihin vielä ajat ja operointipäivät mukaan, niin jokainen voi sitten lennellä niitä samalla lailla kuin oikea Finnairkin tekee. Ja VA olisi taas mukavampi paikka virtuaalipiloteille. Mutta tuskinpa teillä on aikaa...

En millään tajua miksi haluat, että VA luopuu ehkä hienoimmasta keksinnöstä mitä VA-maailmassa on, oikean elämän tapaista rosteria kun ei ole vielä tullut kunnollista vastaan vielä. Ehkä ei ole VF:ssä vieläkään tarkoitus lentää epärealistisesti mitäsattuu ja milloin sattuu ainakaan yhtiön tahdosta Wink


Tässä olen 100% Henrin kanssa samoilla linjoilla. Mutta:

Jos sellanen koodaaja joskus löytyy, niin yksi ehdotus tuohon lista juttuun. Tekee sen listan teon helpommaksi/automaattisesti, niin että lentäjä saisi toivoa jotain kohteita kuten oikeassa Finnairissa on mahdollista. Mutta jos koodaajaa ei löydy niin en näe mitään syytä muuttaa tuota listaa Smiley.


FSLabs Support Team
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #15 on: 29.07.12, 21:06 »

En millään tajua miksi haluat, että VA luopuu ehkä hienoimmasta keksinnöstä mitä VA-maailmassa on, oikean elämän tapaista rosteria kun ei ole vielä tullut kunnollista vastaan vielä. Ehkä ei ole VF:ssä vieläkään tarkoitus lentää epärealistisesti mitäsattuu ja milloin sattuu ainakaan yhtiön tahdosta Wink



Tässä olen 100% Henrin kanssa samoilla linjoilla. Mutta:

Jos sellanen koodaaja joskus löytyy, niin yksi ehdotus tuohon lista juttuun. Tekee sen listan teon helpommaksi/automaattisesti, niin että lentäjä saisi toivoa jotain kohteita kuten oikeassa Finnairissa on mahdollista. Mutta jos koodaajaa ei löydy niin en näe mitään syytä muuttaa tuota listaa Smiley.
Kohteita saa toivoa, kysy asiaa osastonjohtajaltasi.
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #16 on: 29.07.12, 21:12 »

Kohteita saa toivoa, kysy asiaa osastonjohtajaltasi.

Tästä kannattaa informoida tosiaan koska Lindeniltä toivoin jotain lähilentoja euroopassa ja lätkäs sitten listan täyteen Irakin suunnalle lentoja (+4h) Angry.

Kiitos tiedosta Olli! Smiley


FSLabs Support Team
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #17 on: 30.07.12, 06:35 »

Tästä kannattaa informoida tosiaan koska Lindeniltä toivoin jotain lähilentoja euroopassa ja lätkäs sitten listan täyteen Irakin suunnalle lentoja (+4h) Angry.

Kiitos tiedosta Olli! Smiley
Mikäli toiveita on iso lista, ei kaikkia voi toteuttaa, silää lista generoidaan automaattisesti. (Listaa sitten regeneroidaan sen verta, että suurin osa toiveista on listalla.) Mutta toiveita vaan osastonjohtajille, jos niitä on. Smiley


"When we left earth it changed our world"
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #18 on: 30.07.12, 08:16 »

Mikäli toiveita on iso lista, ei kaikkia voi toteuttaa, silää lista generoidaan automaattisesti. (Listaa sitten regeneroidaan sen verta, että suurin osa toiveista on listalla.) Mutta toiveita vaan osastonjohtajille, jos niitä on. Smiley

Joo. Siis en tiedä miten Linden ymmärsi mutta pyysin vain mahd. monta lyhyttä lentoa. Noh eipä enää väliä Smiley.


FSLabs Support Team
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Virtual Finnairin lentäjähaku...
« Reply #19 on: 30.07.12, 12:20 »

Nyt kun tässä on päästy hyvään vauhtiin niin, näin firmaan kuulumattomana/asioista tietämättömänä, on jo pitemmän aikaa ihmetyttänyt tämä lentäjien "koulutus"- touhu. Mihin te koulutatte?? Lentämään ylipäätään simulaattorilla? Lentämään verkossa?? Lentämään lähestymisiä, menetelmiä???
Resursseja palaa touhuun jota muut virtuaaliyhtiöt tietääkseni eivät harrasta. Senkin ajan voisi ottaa parempaan käyttöön. Sen mitä itse olen virtuaalitaivaalla kuullut/nähnyt/seurannut eivät finnairin pilotit erotu mitenkään spesiaalisti edukseen, tavalla jonka tämmönen koulutustoiminta luulisi tuovan.
Muutenkin touhu näyttää tiukkapipoiselta, vaikka lepposesta harrastelusta pitäisi olla kyse. Vain suomalaisia pilotteja. Kyllä menisi kamat myyntiin jos sama tauti leviäisi muillekin yhtiöille. Norskit lentelisivät keskenään, samoin petterson ja erikson sassilla, puhumattakaan john doe british airwaysilla. Kyllä kai nuo acarsit ja nopeat pirep- systeemit on tätäpäivää, nimen omaa vapaus lentää ajallisesti/maantieteellisesti vaihtelevia reittejä, en tarkoita että heti lähetään A333:lla veteleen pitkin maita ja mantuja.  Huh

jari



Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1