FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.10.17, 11:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  PMDG 737 NGX
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 ... 17 Reply Print
Author Topic: PMDG 737 NGX  (Read 36605 times)
Jukka Immonen

Date Registered: 05.05.08

PMDG 737 NGX
« on: 08.08.12, 09:01 »

Tulipa hankittua PMDG 737 NGX... upealta näyttää :thmbup:mutta mahdotonta käyttää thmbdn... Mukana tullut manuaali on usean sadan sivuinen! Kieltämättä olen vasta muutamia päiviä yrittänyt tutustua koneen ihmeellisyyksiin, mutta ainakin nyt tuntuu siltä, että minun aikani ei kyllä tule ikinä riittämään opiskeluun miten tätä vempainta lennetään! Yritin seurata tutorial 1:n ohjeita ja tehdä sen mukaan toimenpiteet, mutta parin tunnin jälkeen väsähdin, enkä saanut konetta edes käyntiin vielä siinä vaiheessa! Kysyisinkin, onko teillä, jotka osaatte ko. konetta lentää, jotain selkokieklistä yksinkertaista ohjetta tai edes selkeää JÄRJESTYSTÄ, missä vaiheessa mitäkin tehdään. Olen yrittänyt katsoa youtubestakin videoita, mutta aika mahdottomalta tuntuu sekin tapa...  Sad
Similaattori
Former member
Re: PMDG 737 NGX
« Reply #1 on: 08.08.12, 10:10 »

Kyllä moderni 737 loppujen lopuksi sitten on melkoisen helppo lennettävä kunhan vain nuo käynnistysproceduurit oppii, verrattuna vaikkapa  MD-80 on 737 todella yksinkertainen.

Itse opettelin aluksi Ifly:n 737:n proceduurit käyttäen youtubesta löytyviä videoita, ja kun siirryin 737NGX ei käynnistyksen suhteen sitten mitään suurempia eroja enään ollutkaan kun kerran samaa konetta simuloivat. Tietysti enemmänkin voisi oppia jos viitsisi lukea manuaalin, mutta riittävästi normaalin lennon suorittamiseen kyllä oppii noiden tuben videoiden kautta.

Kannattaa yrittää koittaa etsiä joku startup tutorial video jossa nuo käynnistysproceduurit tehtäisiin 2D paneelien kautta, ainakin minusta niin on huomattavasti selvempää.
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #2 on: 08.08.12, 10:25 »

Onnittelut ensinäkin hienosta hankinnasta. On kyllä täysin opettelemisen arvoinen laitos thmbup

Oletko yrittänyt katella täällä foorumilla noita kuvastooreja missä ko. kone esiintyy? Jotkut hyvinkin tarkkaan "selostettuja", että voisi sieltäkin jotain apua löytyä...
Rolf Niemi

Date Registered: 14.02.05

« Reply #3 on: 08.08.12, 10:27 »

Ja nämä tutoriaalit katsottu?

https://www.google.fi/search?q=PMDG+737+NGX&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a#hl=fi&client=firefox-a&hs=ZP4&rls=org.mozilla:fi%3Aofficial&sclient=psy-ab&q=pmdg+737+ngx+tutorial&oq=PMDG+737+NGX+tuto&gs_l=serp.1.1.0i19l4.11774.14296.0.17842.5.3.0.2.2.0.60.162.3.3.0...0.0...1c.S2HFW5ssKC4&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=9c2a577630bc7852&biw=1920&bih=1000

En tiedä, miten paljon sinulla on kokemusta näistä isommista lennokeista, mutta suosittelen opettelemaan ainakin ensialkuun nuo nappulat ja nippelit, että tiedät, mistä mikin löytyy ja mistä puhutaan. Siihen FMC-osioon kannattanee myös paneutua vähän tarkemmin. Lue se tutoriaali ensin ajatuksella läpi ennen kuin teet yhtään mitään ja palaa sen jälkeen videon pariin ja vasta sitten siirryt simun pariin. Ei näitä kukaan opi tunnin parin ähellyksellä - tosin aikaisempi kokemus tämän tason koneista antaa hyvän pohjan. PMDG:n foorumilta voinee löytyä myös hyviä perusvinkkejä.

Minä olen tehnyt niin, että luen tutoriaalin pariin kertaan läpi ja teen siitä sitten oman lyhennetyn version. Näin asiat jäävät paremmin mieleen ja sitä on sitten kätevämpi käyttää myöhemmin. Mitään taikakeinoa tähän tuskin löytyy - tosin netti on pullollaan monenmoista ohjetta ja selitystä, mutta suomeksi näistä on perin vähän asiaa. Joskus on käynyt mielessä perustaa jokin sivusto käsittelemään pelkästään näitä asioita suomen kielellä, mutta se vaatisi melkoisesti asiantuntemusta ja yhden miehen voimin melkoisen iso urakka. Vastaavia löytyy kyllä muilla kielillä. Välillä tuntuu, että meillä pikemminkin pantataan tietoa kuin että sitä jaettaisiin vapaasti...

Petri Koivisto

« Reply #4 on: 08.08.12, 10:31 »

Itseasiassa tässä legille juuri lähdössä, joten voisinpa vaikka yrittää jonkun näkösen selostuksen tehdä kuvineen, että miten saat koneen ainakin käyntiin... jos ei sitä ennen asia selviä Grin
Jukka Immonen

« Reply #5 on: 08.08.12, 12:03 »

Kiitos jo näistä kannustavista vastauksistanne Grin Ehkä jaksan nyt uskoa, että pääsen vielä lentoon tällä uudella "härvelillä" ja joku päivä vielä pystyn sillä lentelemäänkin paikasta toiseen Wink. Toisaalta tuohan tämä realistisempi kone uutta potkua ja uudenlaista mielenkiintoista otetta koko simulentämiseen. Hankin myös REX -ohjelman ja se jo parasi simulentämistä aivan mahdottoman paljon ja toi sään lähes realistiseksi Grin
Ja kiitos Rolf, jos jaksaisit tuon selostuksen vieläpä kuvineen tehdä...olisin ainakin minä IKIONNELLINEN JA KIITOLLINEN SINULLE ja varmasti löytyisi muitakin, jotka kiittäisi ja kumartaisi Wink  thmbup
Rolf Niemi

« Reply #6 on: 08.08.12, 12:42 »

Ja kiitos Rolf, jos jaksaisit tuon selostuksen vieläpä kuvineen tehdä...olisin ainakin minä IKIONNELLINEN JA KIITOLLINEN SINULLE ja varmasti löytyisi muitakin, jotka kiittäisi ja kumartaisi Wink  thmbup

Itse asiassa nyt taisi kiitokset kohdistua väärään henkilöön. Se oli Petri, jolla tuo kulkuväline on ja joka oli lähdössä ties mihin aikoen tehdä sinulle samalla perusohjeen kuvineen.

Tekaisin muuten juuri äsken yhden oman ohjeen eräälle koneelle, jossa Tutoriaalin 19:sta sivua kutistui noin 1 1/2 eli puoleentoista sivuun.

Jari Nevasalo

Date Registered: 08.09.07

« Reply #7 on: 08.08.12, 14:17 »

Varmaan se oikea tapa on perehtyä manuaaliin, ilman että yrittää sillä lentoon. Ei ole oikotietä. Täytyy sisäistää miten kone pitää valmistella ennen lentoa, lennon aikana ja jälkeen. Yllä on mainittu Rolfin ja muiden kummppanien vinkkejä joista kannattaa ottaa vaarin.

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Rolf Niemi

« Reply #8 on: 08.08.12, 14:42 »

FS:ssä on se hieno puoli, ettei kaikkea tarvitse tehdä heti ihan pilkun tarkasti. Kokeilemallakin pääsee jo aika pitkälle, matkustajakoneiden järjestelmät on kuitenkin loppujen lopuksi pääpiirteiden osalta hyvinkin samanlaisia.
 Kun ainakaan omasta mielestäni pelkästä tutoriaalista ei ihan hirveästi ole yksinään iloa ("paina nappia 37, käännä kytkin 17 asentoon ON, jne."), jos ei yhtään ymmärrä mitä itse asiassa on tekemässä.

Noinkin, mutta jos simupilotilla on jonkin asteista kokemusta jo ennestään vastaavista koneista, niin Tutorial kertoo yleensä selkeästi sen, mistä mikin löytyy ja proseduurin oikean järjestyksen. Jos oppaan tekijä on ollut viitseliäs, niin hän esittää kaiken selkein kuvin ja selityksin, miksi mitäkin tehdään.

Kun myllyt on saatu käyntiin, reitit näpytelty ja kaikki on valmiina lähtöön, niin eikun menoksi. Minä olen suosinut ensilennoilla pitempiä retkiä, jolloin minulla on ollut aikaa tutustua manuaaliin kunnolla seuraten samalla tutoriaalia ja tutustuen samalla järjestelmiin. Kuten sanottua - kaiken ei tarvitse välttämättä olla 100%:n oikein ja erheitään voi joissakin tapauksissa korjata ilman, että kone tulee alas.

Nythän oli kyseessä ensimmäinen vaihe eli saada moottorit käyntiin ja uskoisin useita (en juuri tätä) PMDG:n tekemiä tuotteita omistavana, että Tutorial kyllä antaa tähän melko selkeän avun kahlaamatta läpi mahtimäärän manuaalia ihan heti ensi alkuun.

Kukin tietenkin tavallaan, mutta tuskin kukaan on seppä syntyessään edes simurintamalla ja mikä jostakin saattaa nyt näyttää yksinkertaiselta, niin kannattaa muistella tovi omia kokemuksiaan simnulentämisen alkuajoilta. Esimerkiksi minä olin ihan hukassa defu-Cessnalla FS2004:llä. Trimmit päin seiniä, koneella oli oma tahto mennä minne huvitti ja Malmilta lähdettäessä kohti Kymiä ei sitä meinannut löytyä millään ja alas tultiin laskeutumisvaiheessa, että rytisi. Moottorin sai sentään helposti käyntiin parilla napin painalluksella.

No en minä mikään mestari ole vieläkään, mutta toki suhtaudun tietyllä vakavuudella asiaan ja pyrin mahdollisimman realistiseen toimintaan kulloisellakin koneella, jolla"lennän", jollei kyseessä ole jokin uuteen koneeseen tutustuva kokeilu. Simupiloteille kun ei ole muuta keinoa saada tuntumaa asioihin kuin nousta rohkeasti ilmaan (kuhan saa moottorin ensin käyntiin ja mikään ei bugita tuossa operaatiossa)...

Jan Sandholm

Date Registered: 05.07.05

« Reply #9 on: 08.08.12, 14:52 »

Jos haluaa maksullista koulutusta:

http://www.flyaoamedia.com/pmdg-737-ngx-training/

Mulla taisi tuo Captain's Package ollakin, mutta enpä ole jaksanut toistaiseksi kouluttautua. DCS vie lentosimuajan täysin... Odottakoon kunnes taas jaksaa...
Jukka Immonen

« Reply #10 on: 08.08.12, 15:07 »

Kiitos Rolf korjauksestasi Embarrassed..... Petrihän se oli, joka lupasi jonkin ohjeistuksen kirjoitaa thmbup... eli KIITOS PETRILLE jo etukäteen Grin   Ja nyt sitten taas opiskelemaan NGN 737:n ihmeellisyyksiä Grin
Petri Koivisto

« Reply #11 on: 08.08.12, 15:23 »

Petrihän se oli, joka lupasi jonkin ohjeistuksen kirjoitaa thmbup... eli KIITOS PETRILLE jo etukäteen Grin   Ja nyt sitten taas opiskelemaan NGN 737:n ihmeellisyyksiä Grin
Jeps, eipä mitään!

Tästä löytyy tuo "opas" kuvastoorin muodossa. Toivottavasti on edes vähän apua... Cheesy

Ja tosiaan kuten tuossa yllä onkin jo todettu, aika samanlaisiahan noi koneet hyvin pitkälti tuppaa olemaan, eli jos yhtä osaa lentää, osaa kyllä muitakin. Toki jokainen vaatii opettelua, mutta aika hyvällä pohjalla on, jos yhden osaa ja tuntee kunnolla... Cool  Toki jos ihan puhtaalta pöydältä joutuu opettelemaan niin saattaa siinä tosiaan tovi vierähtää, että kaiken oppii, varsinkin kun nytkin kyseessä on näinkin vaativa ja tasokas lisäosa... mutta se opetteleminenhan se melkein mukavinta onkin. Cool

Esim. meikäläiselläkin kun on "jokunen" tunti tullut 757/767:n puikoissa vääntäessä, ei tämä 737 mikään täysin tuntematon vehje ollut. Toki myös vuosia takaperin tuli sorvailtua sillä PMDG:n vanhemmalla 737:lla, mutta anyway. Pointti kuitenkin se, että jos jonkun näistäkin osaa, niin ei kyllä kauaa tarvitse opetella muitakaan...
« Last Edit: 08.08.12, 15:34 by Petri Koivisto »
Jukka Immonen

« Reply #12 on: 08.08.12, 16:20 »

WOW Shocked thmbup Grin  MAHTAVAA PETRI ja KIITOS KIITOS KIITOS ! varmasti pääsen ohjeellasi alkuun...nyt ei kun tutustumaan ja kokeilemaan Cheesy
Jukka Immonen

« Reply #13 on: 22.08.12, 09:52 »

no nin... nyt olen lukenut tutoriaalit ja katsonut youtube videot sekä tehnyt muistiinpanot ja oman "check-listian" ruutuvihkoon.... harjoituslentoja EFHK-ESSA-EFHK... muutama "pikku kysymys" Wink Alan pikkuhiljaa jo päästä tun CDU:n "sisälle" ja osaan jo periaatteessa tehdä lentoreitin A:sta B:hen direct sekä muut alkuvalmistelut... se riittänee ensialkuun. Vielä on melkoista "hepreaa" miten saan koneen laskeutumaan kiitoradalle...jotenkin kone löytää oikean kiitoradan (jonka olen ohjelmoinut CDU;hun...mutta loppulaskussa kone ei kuitenkaan laskeudu kiitoradalle, ellen ota autopilottia pois ja laskeudu sinne visuaalisesti (vaikka se kauempana ollessani näytäisi hyvin laskeutuvan kiitoradalle). Lisäksi ongelmia on rullatessa, kun vauhti kiihtyy nopeasti ja joudun koko ajan jarruttelemaan, vaikka kaasuvipu on nollassa. Mitenkäs sen rullausvaudin saikaan määritettyä tiettyyn vauhtiin?
Jari Nevasalo

« Reply #14 on: 22.08.12, 10:03 »

Hieno homma että alkaa solmut aueta thmbup Tietty lukemisen ja sisäistämisen välillä on tietty ero mutta tosta se lähtee. Pari juttua jos viitsit avata:
- reitti a -> b direct, mitä tämä on käytännössä??
- miten olet valmistellut lähestymisen/ esim ils-säteseen tulon ,ts miten olet kertonut kompuutterille miten ja minne haluat laskeutua??

Kone tulee melekosen "pimeissäkin" olosuhteissa hyvin laskuun automaatilla jos kaikki ehdot on täytetty..

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Lauri Sivuoja

Date Registered: 06.12.10

« Reply #15 on: 22.08.12, 10:49 »

Joo siis ILS taajuus pedestaaliin ja sitten kun olet kartan mukaan ils reittipistettä lähestymässä niin MCP:ltä painat APP:ta ja kone ottaa autom LOC ja GS kiinni jos olet GS alapuolelle ja ment LOC:n vierestä/poikki.

FSLabs Support Team
Jukka Immonen

« Reply #16 on: 22.08.12, 12:15 »

olen tehnyt ohjeiden mukaan; FS ACTIONS > FMC > FUEL > PLAYLOAD jne ja sitten SETUP > FMC > POS INIT > RTE > origin ja dest paikat ja FLT no sekä Runway... DEP ARR kohdasta olen valinnut kiitoradat sekä DEP että ARR kohtiin.  RTE 2 sivulle VIA kohtaan en ole osannut laittaa mitään ja TO kohtaan olen laittanut kohdeaseman, minne lennän ja painan ACTIVATE sekä EXEC... sen jälkeen tuohon VIA kohtaan tulee "direct"  ja kone osaa suunnistaa oikeaan osoiteeseen... Ilmeisesti LEGS kohdasta näkisi miten koneen lento etenee...mutta täytyy sanoa, että juuri tuo LEGS on mulle vielä aivan "hepreaa" en ymmärrä siitä mitään!   Vielä...miten sen rullausnopeuden voisi säätää, ettei vauhti rullatessa pysyisi sopivana ilman jarruttelua...
Petri Koivisto

« Reply #17 on: 22.08.12, 12:16 »

Vielä on melkoista "hepreaa" miten saan koneen laskeutumaan kiitoradalle...jotenkin kone löytää oikean kiitoradan (jonka olen ohjelmoinut CDU;hun...mutta loppulaskussa kone ei kuitenkaan laskeudu kiitoradalle, ellen ota autopilottia pois ja laskeudu sinne visuaalisesti (vaikka se kauempana ollessani näytäisi hyvin laskeutuvan kiitoradalle).
Tarkoitatko autoland-ominaisuutta(eli tekee siis laskun kiitotielle asti täysin itse), vai lentääkö kone muuten vaan ILSsin johonkin metsähallituksen puolelle? Tongue

Toki oikea kurssi pitää olla ruuvattuna myös siihen MCP:lle. Esim. Oslossa kiitoteiden 19L/R kurssi on 194°. Eli tuo 194 siihen MCP:lle "COURSE":n alle. Tuon tiedon löydät lentokentän kartoista ja toki myös CDU näyttää INIT REF -sivulla valitsemasi kiitotien tiedot, eli ILS-taajuuden ja kurssin. Autolandissa pitää olla taajuus ruuvattuna kumpaankin radioon ja kurssi myös ruuvattuna kummallekin puolelle, ja lähestymisessä pitää käyttää kumpaakin autopilottia...

Siellä kun näpyttelet sitä reittiä, VIA-kohtaan tulisi lentoväylä mitä pitkin lennät. Esimerkiksi Helsingistä Ouluun, reittinä ROVIL M854 OSTOS. Näppäilet Helsingistä sen DEP-reitin, ja sitten tuon. ROVIL-pisteelle ei mene suoraan mikään lähtöreitti, joten se directinä. Eli lähtöreitin jälkeen ensimmäisenä siihen TO-kohtaan ROVIL, jonka jälkeen VIA-kohtaan M854 (eli lentoväylä mitä pitkin lennät) ja seuraavaksi TO-kohtaan tuo OSTOS mikä on viimeinen reittipiste ennen tuloreittiä Ouluun.
« Last Edit: 22.08.12, 12:26 by Petri Koivisto »
Jukka Immonen

« Reply #18 on: 22.08.12, 14:34 »

Tarkoitin, että autopilotti pitäisi koneen kiitoradan suunnassa, itse säätelisin sitten korkeutta...kuten olen tehnyt default koneissa. Olen laittanut MCP:lle course kohtaan kurssin ja ILS taajuudet ja kurssit radioon, tosin en tiennyt, että ne täytyy laittaa molemmille puolille tai että molemmat autopilotit pitää laittaa päälle!
Mistä minä löydän nuo vastaavat (ROVIL M8554 OSTOS) jos lennän paikasta A paikkan B Huh?
Jari Nevasalo

« Reply #19 on: 22.08.12, 15:14 »

Jeps. Eli tämä sisäistys nyt puuttuu kokonaan. Tätä värkkiä voi lentää kuin defua mutta sen perimmäinen tarkoitus on lentää kuten oikea esikuvansa. Näitä maksullisia värkkejä ei kannata opiskella persus-edellä-latvaan menetelmällä vaan ,kuten Petrikin tuolla ylempänä sanoi, kun saa ahaa-elämyksen yhden maksullisen,kunnon koneen kanssa, on seuraavan opiskelu helpompaa.
Täytyy tajuta mitä tekee LNAV,VNAV, V/S ja miten nuo on naimisissa sen FMC:n kanssa.
Nyt et ymmärrä reitin perusasioita: Kahden kentän välillä on reittipisteitä,ihan samoin kuin ajaisi Hangosta Petsamoon. ROVIL M854 OSTOS on EFHK-EFOU reitti, jossa Airway M854 pitää sisällään useita eri pisteitä joita koneen navigointisydeemi seuraa lentä'essää Ouluun. ROVIL ja OSTOS voivat olla, ensimmäinen ensin mainittuna, SID tai STAR -pisteitä. No mitä nämä on. Kovan opiskelun aiheita.
Reitti voidaan paukjuttaa lootaan joko käsin tai yhdisteenä EFHKEFOU kohtaan CO Route, no mitäs sitten?? Kovaa opiskelua, http://www.b737.org.uk/index.htm

Pages: [1] 2 3 ... 17 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1