FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.05.17, 07:21

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  PMDG 737 NGX
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 17 Reply Print
Author Topic: PMDG 737 NGX  (Read 34809 times)
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

Re: PMDG 737 NGX
« Reply #20 on: 22.08.12, 15:50 »

Tarkoitin, että autopilotti pitäisi koneen kiitoradan suunnassa, itse säätelisin sitten korkeutta...kuten olen tehnyt default koneissa. Olen laittanut MCP:lle course kohtaan kurssin ja ILS taajuudet ja kurssit radioon, tosin en tiennyt, että ne täytyy laittaa molemmille puolille tai että molemmat autopilotit pitää laittaa päälle!
Mistä minä löydän nuo vastaavat (ROVIL M8554 OSTOS) jos lennän paikasta A paikkan B Huh?
Autopilotti ajaa ILS-lähestymistä täysin itse, eli sinun ei itse tarvitse tehdä mitään, jos ja kun olet asettanut kaikki tsydeemit oikein. Kahta autopilottia ei tarvitse käyttää muuta kuin autolandia tehdessä.

Ja kuten Jari tuossa sanoi, ei todellakaan kannata edes yrittää lentää tätä konetta kuten jotain defua... oikeastaan sen defu-737:n voi unohtaa täysin...

Reittejä löydät A ja B pisteiden välille netistä, esim. rfinder, vroute, eurofpl... onhan noita vaikka millä mitalla. Ja täältä foorumiltakin kysymällä saat tod.näk parhaimman ja toimivimman reitin. Grin Tuolla verkkolentopuolella oli ketju reittipyynnöille, kannattaa sieltä kysellä/katsella jos et muuten netistä löydä...
Osku Leskinen

Date Registered: 08.06.07

« Reply #21 on: 22.08.12, 17:37 »

Tarkoitin, että autopilotti pitäisi koneen kiitoradan suunnassa, itse säätelisin sitten korkeutta...kuten olen tehnyt default koneissa. Olen laittanut MCP:lle course kohtaan kurssin ja ILS taajuudet ja kurssit radioon, tosin en tiennyt, että ne täytyy laittaa molemmille puolille tai että molemmat autopilotit pitää laittaa päälle!
Mistä minä löydän nuo vastaavat (ROVIL M8554 OSTOS) jos lennän paikasta A paikkan B Huh?
Taitais onnistua siten, että käytät suunnan pitämiseen lähestymisessä localiser modia, ja pystynopeutta säädät vertical speed modilla. Tosin ils-lähestymisissä tavataan käyttää app moodia joka pitää pystynopeden itse. Tossa jo aiemmin mainittiinkin, että tää ei oo ihan SOPin mukainen mentelmä mutta mikäli tahtoo noin lentää niin sitten noin.. Epätarkkuuslähestymiset (vod, ndb yms) lennetään sitten normaalistikin siten että pystynopeutta säädetään vs modella.
Kyllä ils lähestyminen menee yhdelläkin autopilotilla, autolandit sitten molemmilla. Ja riittää ils-taajuus vain toisellakin puolella.
« Last Edit: 22.08.12, 17:43 by Osku Leskinen »

Jukka Immonen

Date Registered: 05.05.08

« Reply #22 on: 23.08.12, 04:48 »

Hei, kiitos taas vastauksistanne thmbup pakko välillä heittää "tyhmiäkin" kysymyksiä, että pääsee eteenpäin Wink Nyt kun menin routefinder sivustoille ja laitoin sinne lähtö ja tuloasemat, niin reitit tuli näkyviin ja nyt alan pikkuhiljaa ymmärtää mistä on kysymys Cheesy alkaa SID:t ja STAR:t avautuu...JEEE !! Ilman muuta haluun lentää, kuin oikeeta koneeta... eika paluuta default koneeseen enää ole! on se niin hieno kokemus lentää NGX 737 ja kun on vielä REX sääohjelma ja uusi huipptietsikka hankittu, niin mikäs tässä!  Sitä on vaan niin malttamaton, että haluis vaan heti nauttia... mutta oikeesti...tämä opettelu ja "oivaltaminen" tuovat taas uutta intoa ja haastetta simuiluun thmbup  Nyt vaan edelleen EFHK-ESSA-EFHK harjoituslentoja, ennen kuin otan miehistön ja matkustajat kyytiin Wink
Jukka Immonen

« Reply #23 on: 11.09.12, 11:40 »

no niin...nyt on sitten tiiviisti opisekeltu ja harjoiteltu... osaan jo ja tärkeintä on että YMMÄRRÄN miten reitti luodaan CDU:hun (sun muut jutut Wink), kiitos routefinder -sivuston, mistä saa nuo tärkeät navigointi -tiedot. Vielä on kuitenkin paljon opiskeltavaa, mutta ensimmäisen onnistuneen lentoni tein eilen PMDG/ NGX 737-800:lla  LTAI-LGRP jeeeee Grin. Muutaman kysymyksen heittäisin; ACT PREF INT kohdassa on "reserves", "cost index" , mitä nämä tarkoittavat? (laitan yleensä reserves=3.0 ja cost index = 30) ja toinen kohta N1 LIMIT, mitä nämä TO, TO-1, TO-2 jne sekä CLB,CLB-1,CLB-2 tarkoittavat? valtsen yleensä TO-2 ja CLB 1, mutta en tiedä miksi?
Patrick Ojanen

Date Registered: 13.04.09

« Reply #24 on: 11.09.12, 13:11 »

ACT PREF INT kohdassa on "reserves", "cost index" , mitä nämä tarkoittavat? (laitan yleensä reserves=3.0 ja cost index = 30) ja toinen kohta N1 LIMIT, mitä nämä TO, TO-1, TO-2 jne sekä CLB,CLB-1,CLB-2 tarkoittavat? valtsen yleensä TO-2 ja CLB 1, mutta en tiedä miksi?

Reserves kohta tarkoittaa sitä, että paljonko on keroa varakentälle, odotukseen ja mitä kaikkea siihen kuuluikin. Cost index määrittää että lennetääkö taloudellisesti vai mahd. nopeasti (CI1 eli mahd. taloudellisesti ja CI100 mahd. nopeasti).
N1 LIMIT eli rajoitetut N1 arvot tjsp. Jos kelit sallivat ja painot koneessa niin voidaan käyttää vähennettyjä tehoja esimerkiksi lähdössä jos otetaan TO-1 niin tehoja otetaan myllyistä vähemmän ja sama pätee CLB puolelle joka taas määrittää,
että noustaako pinnoille täysillä kiipeämistehoilla vai käytetäänkö pienempiä tehoja.
Toivottavasti edes vähän avasi ongelmaa. Paremmin tietävät7selittävät niin pistäkääs tekin tietonne jakoon  Smiley

Teemu Kokkonen

Date Registered: 25.10.08

« Reply #25 on: 11.09.12, 15:38 »

Cost index menee hiukan noin kuten Patrick selitti muttei sinnepäinkään. CI 0 tarkoittaa profiilia, joka antaa 99% teoreettisesta maksimirangesta kyseisellä massalla. Maksimi-CI vaihtelee koneilla 500-999 välillä, 737NG taisi hyväksyä 999 (en muista). Matala CI antaa yleensä pienemmät nopeudet nousuun/matkalentoon/liukuun ja korkeammat lentopinnat. Massan kasvaessa samalla CI:llä myös nopeudet ja korkeudet muuttuvat. Korkealla CI:llä nopeudet kasvaa ja korkeudet laskee jolloin perillä päästään nopeammin mutta polttoainetta kuluu enemmän. CI-arvon määrittelee lentoyhtiö yleensä ns. vakio-CI:n, mutta tarpeen tullen vaikka joka lennolle omansa. CI 10-30 on normaalille lennolle hyvä 737NG:llä vaikka simukäytössä, ei se ole niin tarkkaa.

NGX hyväksyy 500 asti, oikean matolaatikkoa en ole vielä räplännyt.  Smiley
« Last Edit: 11.09.12, 15:46 by Teemu Kokkonen »

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Lauri Sivuoja

Date Registered: 06.12.10

« Reply #26 on: 11.09.12, 16:47 »

Pikkasen OT, mutta mitä mieltä ootte. Saisin yhen Chief Pilot's manual setin nytte PMDG:ltä. Mutta oon kahen vaiheilla. Pitäiskö teiä mielestä ottaa se 777 vai 737?

FSLabs Support Team
Petri Koivisto

« Reply #27 on: 11.09.12, 16:59 »

Pikkasen OT, mutta mitä mieltä ootte. Saisin yhen Chief Pilot's manual setin nytte PMDG:ltä. Mutta oon kahen vaiheilla. Pitäiskö teiä mielestä ottaa se 777 vai 737?
Pikkasen OT myös, mutta muidenko se pitäisi tietää, mitä sua kiinnostaa lukea/opetella? Grin Ilmanmuuta otat sen kumpi kiinnostaa sua itseä eniten. Roll Eyes
Lauri Sivuoja

« Reply #28 on: 11.09.12, 17:00 »

Pikkasen OT myös, mutta muidenko se pitäisi tietää, mitä sua kiinnostaa lukea/opetella? Grin Ilmanmuuta otat sen kumpi kiinnostaa sua itseä eniten. Roll Eyes

No siis kun onko tuosta 777:sta tulossa kuinka hyvä? Parempi kuin NGX?

FSLabs Support Team
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #29 on: 11.09.12, 17:02 »

Jep. Vaikuttaa aika pitkälti myös se, mihin koneeseen haluaa tosissaan panostaa. Kahta erilaista konetta on turha opetella täydellisesti yhtä aikaa. Mahdollisimman hyvin oppiminen varmasti on syynä, kun katsoo hintoja noille. Jokainen tietysti tyylillään. Mua himottaisi 777 manuaalit mutta en aio maksaa noita summia kuitenkaan, joten odotan julkaisua  laugh
Teemu Kokkonen

Date Registered: 25.10.08

« Reply #30 on: 11.09.12, 17:02 »

PMDG on ainoa joka varmasti tietää. Henk.koht. veikkaus että ainakin yhtä hyvä kuin NGX.

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Joona Väisänen

« Reply #31 on: 11.09.12, 17:02 »

Huonompi. PMDG:n taso tippuu joka julkaisun kohdalla  Roll Eyes
Petri Koivisto

« Reply #32 on: 11.09.12, 17:02 »

No siis kun onko tuosta 777:sta tulossa kuinka hyvä? Parempi kuin NGX? Tarkotan vain että ihan varmana kun oon tilannu oman mieluiseni niin jotkut tulee valittaa että tyhmä päätös...
No eiköhän siitä vähintään yhtä hyvä tule. Ja mitä tekemistä sillä manuaalien kanssa on? Ja ketä kiinnostaa kumman koneen manuaalit otat? Tottakai ne, joita itse haluat lukea ja opiskella. Jos et ole aikeissa ostaa/opetella/lentää 777 sitten aikanaan, niin en näkisi mitään syytä hommata manuaalejakaan.  Roll Eyes
Lauri Sivuoja

« Reply #33 on: 11.09.12, 17:04 »

No eiköhän siitä vähintään yhtä hyvä tule. Ja mitä tekemistä sillä manuaalien kanssa on? Ja ketä kiinnostaa kumman koneen manuaalit otat? Tottakai ne, joita itse haluat lukea ja opiskella. Jos et ole aikeissa ostaa/opetella/lentää 777 sitten aikanaan, niin en näkisi mitään syytä hommata manuaalejakaan.  Roll Eyes

Kone jota haluaisin letnää ei ole mahdollista saada pmdg tasosena. 777 houkuttaa mutta saapa nähdä. Kai se on oltava sitten 737 Smiley.

FSLabs Support Team
Petri Koivisto

« Reply #34 on: 11.09.12, 17:13 »

Kone jota haluaisin letnää ei ole mahdollista saada pmdg tasosena. 777 houkuttaa mutta saapa nähdä. Kai se on oltava sitten 737 Smiley.
Miten niin oltava? Väkisinkö ne manuaalit pitää saada, vaikkei edes kiinnosta lukea? Grin Toki kivempihan tota paperiversiota on plärätä kuin pdf:ää, mutta jos ei oikeasti ole niin paljoa kiinnostusta, että jaksaa noita ruveta lukemaan niin aika kaivoon menee kyllä rahat Grin

Itsekin varmasti hommaisin nuo 777-manuaalitkin, jos se hinta ei olisi noin pirun suolainen. Se "paras" 737-paketti löytyykin jo...  Grin Ja tosiaan en ole noita pdf-manuskoja kovin montaa kertaa edes avannut... QRH varsinkin on erittäin kiva paperimuodossa...  Tongue
Joona Väisänen

« Reply #35 on: 11.09.12, 17:22 »

QRH varsinkin on erittäin kiva paperimuodossa...  Tongue

Siis nimenomaan PDF:nä. Näytölle kun tulee virheilmoitus niin eikun vikakoodi hakuun pdf:stä. Toki tarttee toisen näytön rinnalle, jossa pitää sitä, jotta voi lukea toimintaohjeita samalla Wink
Jesperi Lauhio

Date Registered: 12.01.09

« Reply #36 on: 11.09.12, 17:25 »

Siis nimenomaan PDF:nä. Näytölle kun tulee virheilmoitus niin eikun vikakoodi hakuun pdf:stä. Toki tarttee toisen näytön rinnalle, jossa pitää sitä, jotta voi lukea toimintaohjeita samalla Wink
On se paperinen QRH kyllä paaaaaljon kätsympi Grin

Happy landings!

HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Lauri Sivuoja

« Reply #37 on: 11.09.12, 17:27 »

Miten niin oltava? Väkisinkö ne manuaalit pitää saada, vaikkei edes kiinnosta lukea? Grin Toki kivempihan tota paperiversiota on plärätä kuin pdf:ää, mutta jos ei oikeasti ole niin paljoa kiinnostusta, että jaksaa noita ruveta lukemaan niin aika kaivoon menee kyllä rahat Grin

Siis haluan opiskella yhden koneen niin että oikeasti osaan sen muutenkin kuin normal operationin. Se on vain ollu kynnys kysymys että mikä kone.

Kiitos Petrille kommenteista. Lähtee nytten 737 tilaukseen...

FSLabs Support Team
Jukka Immonen

« Reply #38 on: 12.09.12, 04:38 »

Kiitos Patricille ja Henrille edelliseen kysymykseen vastamisesta thmbup jatkaisin vielä kysymyksillä: kun teen lentoreittiä FMC/CDU pystyn näkemään suunnitelman etenemisen "ruudulta" (en nyt muista mikä sen nimi tarkemmin on)... lähtöreitin alku on helppo katsoa, mutta laskeutuminen onkin sitten eri juttu! sitä on mahdotonta nähdä "ruudulta", kun se on niin pientä piperrystä/ tai ei mahdu ruudulle lainkaan, jos on pitkä reitti kyseessä. Eli jos ymmärrätte mitä yritän kysyä, niin voiko sitä loppulennon kenttää saada näkyviin jo lentoreitin suunnittelun alkuvaiheessa. Nyt melkein olen tehnyt niin, että kun lähestyn määränpäätä, laitan vasta siinä vaiheessa FMC/CDU:hun oikean laskeutumisradan ja suunnat.
Ja sitten vielä toinen kysymys... haluan käyttää lennon alussa AES palveluita, mutta tämä edellyttää moottoreiden sammuttamista. Ok, olen ne sammuttanut ja kytkenyt omasta mielestäni maavirran päälle, mutta käykin niin, että "virrat" sammuvat hetken kuluttua, enkä saa enää koneen moottoreita käyntiin! vaikka teen niin kuin ohjeet neuvovat. Miten herättelisin koneen taas henkiin? ps. mulla on kone jo "lähtövalmiudessa" heti kun se "latautu" kentälle, en tiedä miten sen saisi latautumaan "cold and dark" -tilaan.
Ja sitten vielä kolmas kysymys: edelleen...rullaatirullaa... eli kone rullaa liian nopeasti, joudun koko ajan jarruttelemaan ja siitä tulee kyllä "merisairaaksi" Wink. Eli miten saisin tuon rullausnopeuden säädettyä oikeaan nopeuteen?
Patrick Ojanen

Date Registered: 13.04.09

« Reply #39 on: 12.09.12, 11:38 »

Miten paljon lisäät tehoja rullaukseen? 737-800 ei tarvitse kauhean paljoa tehoja liikkuakseen. N1 ehkä joku 24-25% ni menee sellane 19-22IAS, riippuen painosta tietenkin.

Pages: 1 [2] 3 4 ... 17 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1