FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.17, 14:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX  (Read 1941 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« on: 08.08.12, 15:22 »

Terrmosta pöytään!

Tarkoitus oli siis tehdä jonkin näkönen selostus tuosta NGX:n käynnistyksestä, joten tehdään se nyt näin kuvastoorin muodossa...

Matkahan on lyhyt pomppu Norwegianin siivin Trondheimista Osloon, eli vain vajaat 200nm. Kuvia kertyi kuitenkin suht hävytön määrä lähinnä tuosta alkuhässäkästä ja käynnistelystä, kun tarkoitus nimenomaan vähän selittää sinnepäin miten homma toimii... Embarrassed

Konehan on jo kytkettynä maavirtaan, joten ihan pimeästä ei tarvitse aloittaa. Aloitetaan tästä, kytkemällä nämä kaksi IRS-namiskaa asentoon NAV.
[ attachment removed / expired ]

Sitten käydään suoraan matolootan (piireissä FMS/C taikka CDU) kimppuun. IDENT -sivulla kaikki kunnossa, hypätään POS INIT -sivulle, mihin syötetään nykyinen olinpaikkamme. Tongue Tässä tapauksessa siis ENVA (eli Trondheim) ja ständi 36. Kello ja päivämääräkin näyttää oikeaa tietoa...
[ attachment removed / expired ]

Sitten reitin kimppuun. Origin, eli lähtökenttä onkin jo tiedossa eli ENVA. Määränpää (DEST) on siis Oslo, eli ENGM. Lennonnumerona NAX755.
[ attachment removed / expired ]

Seuraavalle sivulle, eli DEP/ARR, mistä valitaan ensiksi luonnollisesti ENVA:n DEPartures.
[ attachment removed / expired ]

Kas näin. Lentoonlähtö tapahtuu kiitotieltä 27, jonka jälkeen seuraillaan lähtöreittiä (SID) TGA6Y, joka johdattaakin meidät ensimmäiselle reittipisteelle TGA.
[ attachment removed / expired ]

Näin, reitti kokonaisuudessaan on varsin lyhyt ja yksinkertainen. Sopii meille Cool Lennämme siis lentoväylää M609 aina pisteelle BELGU asti, josta alkaakin sitten tuloreittimme...
[ attachment removed / expired ]

...jonka valitsemme sivulta ENGM ARRivals. Saavumme kiitotielle 01R tuloreittiä (STAR) BELG1L pitkin. Tämä heittääkin meidät suoraan Oslon keskustan yli, ihan btw... Tongue
[ attachment removed / expired ]

Reitti vielä kokonaisuudessaan RTE -sivulla.
[ attachment removed / expired ]

Sitten PERF INIT -sivulle, minne syötämme aluksi ZFW:n (Zero Fuel Weight) joka tällä kertaa on n. 54 200kg. CI (Cost Index) tällä lennolla arvossa 15 (kuten yleensä NAX:lla). Lentopinnaksi (CRZ ALT) tänään valittu FL300. TRANS ALT (siirtokorkeus) 7000, kun Norjanmaalla ollaan. Reittituulia (CRZ WIND) en jaksanut näin lyhyellä lennolla syöttää, tuskin kovinkaan paljoa merkitystä... pidemmällä reitillä kannattaa toki heittää jotain keskiarvoa tuohon kohtaan.
[ attachment removed / expired ]

N1 LIMIT -sivulla asetetaan moottoreille vähän rajoituksia lentoonlähtö/nousutehojen suhteen. Suht kevyenä kun ollaan liikenteessä niin ei tarvita täyttä hönkää lentoonlähtöön ja nousuun. Siispä väitetään ulkona olevan +37 lämpöä ja valitaan TO-2 ja CLB-1.
[ attachment removed / expired ]

Siirrytään TAKEOFF REF -sivulle, mihin syötetään lentoonlähdössä käytettävä laippa-asetus, eli 5 tässä tapauksessa. Sen jälkeen haetaan arvo kohtaan CG (25.4%), jotta saadaan tietää paljonko joudutaan trimmaamaan konetta (TRIM 5.08). Sivulta selviää myös lentoonlähtönopeudet, eli V1 135 - VR 138 - V2 143.
[ attachment removed / expired ]

MCP jotakuinkin kunnossa. CRS ja HDG ruuvailtu 268° kun kiitotieltä 27 lähdetään. Nopeudeksi ruuvailtu V2, eli 143kt. Korkeus asetettu 6000ft.
[ attachment removed / expired ]

Katsaus kattoon, joka näyttää tällä hetkellä tältä.
[ attachment removed / expired ]

IRSsikin pärähti kuntoon, ja saatiin näppäilemämme reitti näkyviin...
[ attachment removed / expired ]

TCAS TEST, OK... Tongue
[ attachment removed / expired ]

Aika lyödä APU tulille. Väännetään vasemmalta AFT ja FWD bensapumput päälle, APU BLEED päälle ja kun virta on käytettävissä, väännetään myös APU GEN -namiskat asentoon ON, jolloin voidaan myös maavirta kytkeä irti.
[ attachment removed / expired ]

Katsaus toiselle puolelle yläpaneelia, hydrauliikka- ja ilmastointipaneelit kunnossa tässä vaiheessa...
[ attachment removed / expired ]

Tässä vaiheessa alkaa myös poka ahtautumaan koneeseen... Tongue 131 kappaletta taisi olla matkaajia tällä kertaa.
[ attachment removed / expired ]

Tiuku repii jo sellasia lukemia, että ruvetaan valmistautumaan lähtöön. STD 1120.
[ attachment removed / expired ]

MCP kunnossa. Initial heading 268, initial altitude 6000ft ja V2 143. Autokaasu, LNAV ja VNAV ARMattuna. Myös AUTOBRAKE pyöräytetty asentoon RTO.
[ attachment removed / expired ]

Aika ruveta kyselemään työntö/käynnistyslupia. Loput bensapumput myös päälle kuten hydrauliikatkin, ilmastointi pois päältä (L&R PACK OFF) ja beacon vilkkumaan. Tongue
[ attachment removed / expired ]

...? Grin
[ attachment removed / expired ]

Työntö aloitettu ja luureista kajahtaa "Cleared to start both engines". Lähdetään pyörittämään järjestyksessä 2-1. Eli kakkosmylly ensin, ENG START -namiska asentoon GRD kuten näkyy.
[ attachment removed / expired ]

Odotellaan että N2 on n. 25% ja päräytetään soppaa sekaan, eli startti-vipu asentoon IDLE. ENG START namiskan pitäisi kääntyä takaisin OFF-asentoon kun N2 on suunnilleen 56%.
[ attachment removed / expired ]

Sama toistetaan luonnollisesti ykköspannulle. Tässä molemmat käy ja voi hyvin.
[ attachment removed / expired ]

Katto käynnistyksen jälkeen.
[ attachment removed / expired ]

Flaps 5 ja peukku lähettäjälle, valot tiskiin ja eikun rullaamaan kohti kiitotietä 27. Tongue
[ attachment removed / expired ]

rullaatirullaa... vai miten se meni Grin
[ attachment removed / expired ]

...
[ attachment removed / expired ]

Täräytetään kello tulille ja hanat kaakkoon.
[ attachment removed / expired ]

Off we go! Fillarit tulossa sisään.
[ attachment removed / expired ]

Kapuillaan pilvien läpi kohti 6000ft mistä jatketaan suoraan pinnalle FL300 ja kohti Osloa.
[ attachment removed / expired ]

Ei tässä kauaa ehdi kruisesta naattia... Tongue
[ attachment removed / expired ]

Oslon keskustaa ylittämässä...
[ attachment removed / expired ]

Sinne se jää...
[ attachment removed / expired ]

Stabiilina ILS 01R.
[ attachment removed / expired ]

 Cool
[ attachment removed / expired ]

Ja tähän on hyvä lopettaa.
[ attachment removed / expired ]


Toivottavasti kuvista sai jotain selkoa ja selityksistäkin tajusi jotain. Virheistä saa aina huomauttaa, jos/kun sellaisia joku löytää. thmbup
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3247
Date Registered: 06.12.10

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #1 on: 08.08.12, 18:07 »

Kaunista jälleen kerran, Petri! Mukava nähdä taas sulta stoori! thmbup


FSLabs Support Team
Joonas Aarnio
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 17.02.08

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #2 on: 09.08.12, 21:57 »

Taas kiva katsoa hyvin tehtyä stooria... Toivottavasti nyt kukaan ei vedä herneitä nenään ja nosta kytkintä kun mainitsen... IRS "Align" asennossa kunnes "On DC" annunciator sammuu, silloin self test meni läpi ja voi siirtää kytkimet Nav:ille.  Apu Bleed Off niinkauan kunnes Apu käy ja 1 FWD polttoainepumppu on riittävä Apulle (Tai mikä tahansa muu yksittäinen pumppu jos ollaan maavirralla ja Crossfeed auki). Recall tietysti osana Before Taxi:a, eiks niin..
[ attachment removed / expired ]
Elec panelilta DC valitsin asentoon TR3 koska sieltä ei tule Master Cautionia ja AC puoli "INV" asentoon eli inverterille (Osa ko. yhtiön menetelmiä).

T. Joonas

PS. Olen matkalla sinne tietsikkakauppaan, haluan ton PMDG B737NGX:än, näyttää liian hyvältä lukuunottamatta tota punaista mittarivalaistusta...
« Last Edit: 09.08.12, 22:02 by Joonas Aarnio »
Joonas Aarnio
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 17.02.08

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #3 on: 09.08.12, 22:04 »

Ovat onneksi säädettävissä, eivät ole vakiona noin hirveät Wink

Joo, en oo yhdessäkään oikeessa B737:ssa nähnyt...
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3247
Date Registered: 06.12.10

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #4 on: 09.08.12, 22:08 »

Taas kiva katsoa hyvin tehtyä stooria... Toivottavasti nyt kukaan ei vedä herneitä nenään ja nosta kytkintä kun mainitsen... IRS "Align" asennossa kunnes "On DC" annunciator sammuu, silloin self test meni läpi ja voi siirtää kytkimet Nav:ille.  Apu Bleed Off niinkauan kunnes Apu käy ja 1 FWD polttoainepumppu on riittävä Apulle (Tai mikä tahansa muu yksittäinen pumppu jos ollaan maavirralla ja Crossfeed auki). Recall tietysti osana Before Taxi:a, eiks niin..



Elec panelilta DC valitsin asentoon TR3 koska sieltä ei tule Master Cautionia ja AC puoli "INV" asentoon eli inverterille (Osa ko. yhtiön menetelmiä).

T. Joonas

PS. Olen matkalla sinne tietsikkakauppaan, haluan ton PMDG B737NGX:än, näyttää liian hyvältä lukuunottamatta tota punaista mittarivalaistusta...


Vaikka en topiikin tekijä ole, niin kiitän todella paljon huomautuksistasi. Kivasti sain pari asiaa korjattua Smiley


FSLabs Support Team
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #5 on: 09.08.12, 22:23 »

Tuossa muuten niitä yhden käyttäjän tekemiä muokkauksia, tuo ylin lienee tuo sama mitä Petri käyttää. Perusversio on floodeiltaan todella valkoinen ainakin.
Mikähän se paras / lähinnä oikeaa niistä olisi? Taitaa tosiaan olla vähän liian punainen tuo mitä itekkin käytän... Huh Koitin pikaisesti tuolta PMDG:n foorumilta kaivella sitä ketjua missä noista oli juttua, mutta eipä löytynyt... nytpä löyty!


Niin ja thnx kommenteista, ja Joonakselle eritoten korjauksista! thmbup
Joonas Aarnio
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 17.02.08

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #6 on: 09.08.12, 22:46 »

Kiva olla avuksi! Tossakun katsot tota mun "RECALL" kuvaa, niin siinä näkyy aikahyvin se todellinen taustavalaistuksen väri (Valkoinen) tossa Main Panel DUs ja lower DU valitsimilla. Toi kuvahan on sinänsä lavastettu, koska mulla oli kaikkea muuta siellä meneillään sillä hetkellä, mutta näkeepähän kuinkahan "six pack" loistaa.. Recall:issahan ei saa jäädä mikään palamaan, tai lentäjät on pulassa... Normaalisti palataan rampille ja pyydetään apuja...

T. Joonas

Niin ja flood:it on kanssa valkeaa valoa.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #7 on: 09.08.12, 22:53 »

Kiva olla avuksi! Tossakun katsot tota mun "RECALL" kuvaa, niin siinä näkyy aikahyvin se todellinen taustavalaistuksen väri tossa Main Panel DUs ja lower DU valitsimilla. Toi kuvahan on sinänsä lavastettu, koska mulla oli kaikkea muuta siellä meneillään sillä hetkellä, mutta näkeepähän kuinkahan "six pack" loistaa.. Recall:issahan ei saa jäädä mikään palamaan, tai lentäjät on pulassa... Normaalisti palataan rampille ja pyydetään apuja...

T. Joonas
Joo... taitaa olla niin, että se PMDG:n alkuperäinen on paras. Vaihdoin itseasiassa äsken takaisin siihen. Tongue Foorumillakin luki, että "If you want realistic just keep the default"  Grin Taitaa tosiaan valokuvissa kamera/jälkikäsittely vääristellä sitä väriä sen verran...

Jahka saat sen koneen itsellesi hankittua, niin pistä ihmeessä itsekin joku vastaava opetustarina... sieltä voi sitten katella kuinka ne hommat oikeasti menee! Grin
Joonas Aarnio
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 17.02.08

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #8 on: 09.08.12, 23:01 »

No joo,
Mä saan töissä veivata noitten kanssa niin paljon, etten tiedä onko musta mitään tarinaa tekemään... Pitää katsoa kuinka tarkka toi PMDG on jos vois vähän näyttää mitä sieltä taustalta löytyy.

PS. Päivitin muuten sen Iflyn siihen uusimpaan versioon tohon mun vanhalle tietskarille ja sekin rupesi olemaan ihan kiinnostava vehje taas, aika paljon suoranaisia virheitä korjattu, ei tosin tuu tota samaa fiilistä kuin noista PMDG:n kuvista..
« Last Edit: 09.08.12, 23:06 by Joonas Aarnio »
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #9 on: 09.08.12, 23:16 »

No joo,
Mä saan töissä veivata noitten kanssa niin paljon, etten tiedä onko musta mitään tarinaa tekemään... Pitää katsoa kuinka tarkka toi PMDG on jos vois vähän näyttää mitä sieltä taustalta löytyy.

PS. Päivitin muuten sen Iflyn siihen uusimpaan versioon tohon mun vanhalle tietskarille ja sekin rupesi olemaan ihan kiinnostava vehje taas, aika paljon suoranaisia virheitä korjattu, ei tosin tuu tota samaa fiilistä kuin noista PMDG:n kuvista..
Heh, no niin joo, ei kai sitä vapaa-ajalla jaksa "töitä" tehdä enää... Grin

Ei oo kokemusta iFlystä, mutta voisinpa melkeen lyödä pääni pantiksi, että PMDG on parempi... ja paljon... thmbup
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3652
Date Registered: 27.03.08

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #10 on: 10.08.12, 03:37 »

Kiitokset Petri hienoista ja selkeistä ohjeista. Juuri tälläisiä suomenkielisiä kuvaselostuksia/opastuksia tarvitaankin näistä monimutkaisista matkustajakoneista. Tämmöiset selostukset ovat parasta ja arvokkainta antia mitä te pidemmälle edenneet harrastajat voitte tavalliselle riviharrastajajille antaa.
Tälläiset ohjeet kannatta taltioida heti "visuun paikkaan" vaikkei juuri nyt isoilla matkustajakoneilla lentelisikään. Tilannehan voi aina muuttua ja äkkiä saataakin olla kova tarve tälläiselle ohjeelle.
Smiley

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX
« Reply #11 on: 10.08.12, 13:36 »

Kiitos palautteesta Jari! Cool
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1