Trondheim - Oslo // NAX755 // 737NGX

(1/3) > >>

Pe7e:
Terrmosta pöytään!

Tarkoitus oli siis tehdä jonkin näkönen selostus tuosta NGX:n käynnistyksestä, joten tehdään se nyt näin kuvastoorin muodossa...

Matkahan on lyhyt pomppu Norwegianin siivin Trondheimista Osloon, eli vain vajaat 200nm. Kuvia kertyi kuitenkin suht hävytön määrä lähinnä tuosta alkuhässäkästä ja käynnistelystä, kun tarkoitus nimenomaan vähän selittää sinnepäin miten homma toimii...

Konehan on jo kytkettynä maavirtaan, joten ihan pimeästä ei tarvitse aloittaa. Aloitetaan tästä, kytkemällä nämä kaksi IRS-namiskaa asentoon NAV.


Sitten käydään suoraan matolootan (piireissä FMS/C taikka CDU) kimppuun. IDENT -sivulla kaikki kunnossa, hypätään POS INIT -sivulle, mihin syötetään nykyinen olinpaikkamme. Tässä tapauksessa siis ENVA (eli Trondheim) ja ständi 36. Kello ja päivämääräkin näyttää oikeaa tietoa...


Sitten reitin kimppuun. Origin, eli lähtökenttä onkin jo tiedossa eli ENVA. Määränpää (DEST) on siis Oslo, eli ENGM. Lennonnumerona NAX755.


Seuraavalle sivulle, eli DEP/ARR, mistä valitaan ensiksi luonnollisesti ENVA:n DEPartures.


Kas näin. Lentoonlähtö tapahtuu kiitotieltä 27, jonka jälkeen seuraillaan lähtöreittiä (SID) TGA6Y, joka johdattaakin meidät ensimmäiselle reittipisteelle TGA.


Näin, reitti kokonaisuudessaan on varsin lyhyt ja yksinkertainen. Sopii meille Lennämme siis lentoväylää M609 aina pisteelle BELGU asti, josta alkaakin sitten tuloreittimme...


...jonka valitsemme sivulta ENGM ARRivals. Saavumme kiitotielle 01R tuloreittiä (STAR) BELG1L pitkin. Tämä heittääkin meidät suoraan Oslon keskustan yli, ihan btw...


Reitti vielä kokonaisuudessaan RTE -sivulla.


Sitten PERF INIT -sivulle, minne syötämme aluksi ZFW:n (Zero Fuel Weight) joka tällä kertaa on n. 54 200kg. CI (Cost Index) tällä lennolla arvossa 15 (kuten yleensä NAX:lla). Lentopinnaksi (CRZ ALT) tänään valittu FL300. TRANS ALT (siirtokorkeus) 7000, kun Norjanmaalla ollaan. Reittituulia (CRZ WIND) en jaksanut näin lyhyellä lennolla syöttää, tuskin kovinkaan paljoa merkitystä... pidemmällä reitillä kannattaa toki heittää jotain keskiarvoa tuohon kohtaan.


N1 LIMIT -sivulla asetetaan moottoreille vähän rajoituksia lentoonlähtö/nousutehojen suhteen. Suht kevyenä kun ollaan liikenteessä niin ei tarvita täyttä hönkää lentoonlähtöön ja nousuun. Siispä väitetään ulkona olevan +37 lämpöä ja valitaan TO-2 ja CLB-1.


Siirrytään TAKEOFF REF -sivulle, mihin syötetään lentoonlähdössä käytettävä laippa-asetus, eli 5 tässä tapauksessa. Sen jälkeen haetaan arvo kohtaan CG (25.4%), jotta saadaan tietää paljonko joudutaan trimmaamaan konetta (TRIM 5.08). Sivulta selviää myös lentoonlähtönopeudet, eli V1 135 - VR 138 - V2 143.


MCP jotakuinkin kunnossa. CRS ja HDG ruuvailtu 268° kun kiitotieltä 27 lähdetään. Nopeudeksi ruuvailtu V2, eli 143kt. Korkeus asetettu 6000ft.


Katsaus kattoon, joka näyttää tällä hetkellä tältä.


IRSsikin pärähti kuntoon, ja saatiin näppäilemämme reitti näkyviin...


TCAS TEST, OK...


Aika lyödä APU tulille. Väännetään vasemmalta AFT ja FWD bensapumput päälle, APU BLEED päälle ja kun virta on käytettävissä, väännetään myös APU GEN -namiskat asentoon ON, jolloin voidaan myös maavirta kytkeä irti.


Katsaus toiselle puolelle yläpaneelia, hydrauliikka- ja ilmastointipaneelit kunnossa tässä vaiheessa...


Tässä vaiheessa alkaa myös poka ahtautumaan koneeseen... 131 kappaletta taisi olla matkaajia tällä kertaa.


Tiuku repii jo sellasia lukemia, että ruvetaan valmistautumaan lähtöön. STD 1120.


MCP kunnossa. Initial heading 268, initial altitude 6000ft ja V2 143. Autokaasu, LNAV ja VNAV ARMattuna. Myös AUTOBRAKE pyöräytetty asentoon RTO.


Aika ruveta kyselemään työntö/käynnistyslupia. Loput bensapumput myös päälle kuten hydrauliikatkin, ilmastointi pois päältä (L&R PACK OFF) ja beacon vilkkumaan.


...?


Työntö aloitettu ja luureista kajahtaa "Cleared to start both engines". Lähdetään pyörittämään järjestyksessä 2-1. Eli kakkosmylly ensin, ENG START -namiska asentoon GRD kuten näkyy.


Odotellaan että N2 on n. 25% ja päräytetään soppaa sekaan, eli startti-vipu asentoon IDLE. ENG START namiskan pitäisi kääntyä takaisin OFF-asentoon kun N2 on suunnilleen 56%.


Sama toistetaan luonnollisesti ykköspannulle. Tässä molemmat käy ja voi hyvin.


Katto käynnistyksen jälkeen.


Flaps 5 ja peukku lähettäjälle, valot tiskiin ja eikun rullaamaan kohti kiitotietä 27.


rullaatirullaa... vai miten se meni


...


Täräytetään kello tulille ja hanat kaakkoon.


Off we go! Fillarit tulossa sisään.


Kapuillaan pilvien läpi kohti 6000ft mistä jatketaan suoraan pinnalle FL300 ja kohti Osloa.


Ei tässä kauaa ehdi kruisesta naattia...


Oslon keskustaa ylittämässä...


Sinne se jää...


Stabiilina ILS 01R.


 


Ja tähän on hyvä lopettaa.



Toivottavasti kuvista sai jotain selkoa ja selityksistäkin tajusi jotain. Virheistä saa aina huomauttaa, jos/kun sellaisia joku löytää.

Lauri FIN918:
Kaunista jälleen kerran, Petri! Mukava nähdä taas sulta stoori!

petra:
Taas kiva katsoa hyvin tehtyä stooria... Toivottavasti nyt kukaan ei vedä herneitä nenään ja nosta kytkintä kun mainitsen... IRS "Align" asennossa kunnes "On DC" annunciator sammuu, silloin self test meni läpi ja voi siirtää kytkimet Nav:ille.  Apu Bleed Off niinkauan kunnes Apu käy ja 1 FWD polttoainepumppu on riittävä Apulle (Tai mikä tahansa muu yksittäinen pumppu jos ollaan maavirralla ja Crossfeed auki). Recall tietysti osana Before Taxi:a, eiks niin..

Elec panelilta DC valitsin asentoon TR3 koska sieltä ei tule Master Cautionia ja AC puoli "INV" asentoon eli inverterille (Osa ko. yhtiön menetelmiä).

T. Joonas

PS. Olen matkalla sinne tietsikkakauppaan, haluan ton PMDG B737NGX:än, näyttää liian hyvältä lukuunottamatta tota punaista mittarivalaistusta...

petra:
Quote

Ovat onneksi säädettävissä, eivät ole vakiona noin hirveät


Joo, en oo yhdessäkään oikeessa B737:ssa nähnyt...

Lauri FIN918:
Quote

Taas kiva katsoa hyvin tehtyä stooria... Toivottavasti nyt kukaan ei vedä herneitä nenään ja nosta kytkintä kun mainitsen... IRS "Align" asennossa kunnes "On DC" annunciator sammuu, silloin self test meni läpi ja voi siirtää kytkimet Nav:ille.  Apu Bleed Off niinkauan kunnes Apu käy ja 1 FWD polttoainepumppu on riittävä Apulle (Tai mikä tahansa muu yksittäinen pumppu jos ollaan maavirralla ja Crossfeed auki). Recall tietysti osana Before Taxi:a, eiks niin..



Elec panelilta DC valitsin asentoon TR3 koska sieltä ei tule Master Cautionia ja AC puoli "INV" asentoon eli inverterille (Osa ko. yhtiön menetelmiä).

T. Joonas

PS. Olen matkalla sinne tietsikkakauppaan, haluan ton PMDG B737NGX:än, näyttää liian hyvältä lukuunottamatta tota punaista mittarivalaistusta...



Vaikka en topiikin tekijä ole, niin kiitän todella paljon huomautuksistasi. Kivasti sain pari asiaa korjattua

Navigation

Up one level

Next page