Kartläsning

(1/1)

Nippegubbe:
Hej alla, jag försöker nu genomföra min semestersresa som jag gjorde med PF0763 i början av augusti mellan ESSA och LICA. Nu när jag tittar på kortorna för LICA så får jag lite problem. Enligt den vind som råder just nu på LICA så ska jag landa på bana 28. För den banan finns det tre ILS kartor (använder mig utav Navigraphs kartor och Airac) X, Y och Z. Alla har de olika interceptionshöjder. Jag ska enligt färdplanen komma in via STAR Girov, men väljer jag bana 28 i FMC så finns inte Girov som alternativ på någon av X, Y eller Z banorna i FMC. Jag kan inte lista ut med hjälp kartorna viken av ILSerna jag ska använda.
Nu finns det TRANS som förslag och det är också något nytt så jag kanske jobbar fel när jag gör som jag alltid har gjort med att först välja bana och sen STAR?
Sen den stora frågan är om FSX har dessa tre olika interceptionshöjderna eller inte?

jhz94:
Du måste stoppa in en Transition point ja. Ex GIROV och sen Caraffa/CDC.

Johan Grauers:
Ser ut som att ifall du ska till bana 28 flyger du GIROV1A transition till CDC (CARAFFA) och därifrån ILS Y approach för bana 28. Finns liknande procedurer om man t.ex. flyger till Marseille, jag satt jumpseat dit i sommras och då fick vi STAR från LERGA (tror jag det var) till DOLIV och därifrån klarering DCT MTG cleared ILS Y approach runway 31R.

Vad gäller transitions så finns det ett gäng flyglpatser som inte använder STARs. Tyskarna kör t.ex. dubbelt och har ofta både publicerade STARs och transitions. Dock är det normala att man från sin slutpunkt går rakt på en transition men det finns några varianter då man först får en STAR innan transition.

Budapest tror jag det var har inga STARs alls utan enbart transitions upptäckte jag när jag flög dit för ett tag sen, Wien har jag för mig hade båda. Så det varierar lite vad man använder men transitions verkar bli allt vanligare tycker jag, min personliga teori är att det beror på att det nu blir allt vanligare med P-RNAV.

Nippegubbe:
Om jag fattar det här rätt så så ska jag på DEP/ARR välja RWY först och sedan Trans innan jag väljer STAR för att få det rätt.
När det sedan gäller ILSen och dess X, Y och Z så är det inget jag kan läsa mig utan ATC bestämmer det?

Johan Grauers:
Du kan välja i vilken ordning som helst, t.ex. väljer man till egll star tidigt men banan tilldelas av approach så den får du sätta in senare, muenchen är om jag minns rätt lkdant.

Oftast ja, i några fall är dom dock betoende på flygplanstyp och då kan u utläsa det ac kartan.

Stavningen skylls på avsaknad av riktigt tangentbord.

Navigation

Up one level