Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)

(1/7) > >>

Osguu:
Huomenta ja silleen!

Edellisestä kokopitkästä simustoorista on jo reipas kaksi vuotta aikaa, eli ehkäpä uuttakin voisi tehdä. Pitkään on ollut suunnitelmissa lennellä Finnairin vuoropari FIN31/32 eli Helsingistä Canadan Torontoon ja takaisin. Menolento tuli lennettyä viimeyönä ja tarttuipa sieltä jokunen kuvakin mukaan, joten päätin laittaa ihan kokopitkän stoorin kyseisestä rykäisystä.

Seuraavan vajaan kolmenkymmen kuvan ajan siis luvassa sitä laivaston kauneinta!

Aikataulunmukainen lähtöaika Helsingistä on 18:10 paikallista kelloa (1510z), ja saapuminen Torontoon 19:55 heidän paikallista aikarautaa (23:55z). Aikataulun mukainen lentoaika on 8h45min.

Väkeä tälle lennolle änkäytyy kyytiin seuraavasti: Aikuisia ihmisolentoja tulee 209, lapsukaisia 16kpl ja onpahan tuonne kaksi sylivauvaakin eksynyt. Yhteensä maksavia asiakkaita kyydissä siis 225+2. Rahtia kyydissä laukkuina 2500kg, rahtina 2000kg ja postiakin on 500kg mukana. Kerosiiniä laitetaan tankkeihin 43600kg, josta tarkoitus olisi poltella 38500kg matkalla. Varakenttänä perillä toimii Hamilton (CYHM/YHM)


Lentosuunnitelma on seuraavanlainen
(FPL-FIN31-IS
-B752/M-SDIJPRXWYZ/S
-EFHK1510
-N0462F320 PIVAK P854 VAVOS N3 TUDGI/N0456F340 N3 GISOX DCT
68N000E/M079F340 69N010W 69N020W 69N030W 68N040W/M079F360 66N050W
63N060W DCT GRIBS/N0458F380 DCT FASSA DCT VP DCT YFM DCT YXI
IMEBA1
-CYYZ0801 CYHM
-EET/EFIN0019 ESAA0037 ENOR0106 ENOB0127 BIRD0154 69N010W0220
69N020W0246 69N030W0313 68N040W0342 66N050W0415 CZQX0442
63N060W0456 CZUL0513 CZYZ0733 REG/OHLBO SEL/LQFH OPR/VFINN
DOF/120819 RALT/BIKF CYVP RVR/100 RMK/TCAS DAT/H COM/AGCS
NAV/RNAV1 RNVD1E2A1)

Lennon kutsutunnuksena siis FIN31, kyseessä on aikataulunmukainen lento joka lennettään mittarilentosäännöillä.
Lähtöpaikkana EFHK josta lähdetään 1510z. Sen jälkeen tulee tiedot reitistä. Kohdekenttänä CYYZ jonne arvioitu lentoajaksi kahdeksan tuntia ja yksi minuutti.
Sen jälkeen lisätietoja mm. koneen laitteista, ja arvioidut saapumisajat eri lennonjohtosektoreiden ilmatilaan. Reittivarakenttinä BIKF(Keflavik) ja CYVP (Kuujjuaq).

Reittimme kulkee Tampereen yli kohti Seinäjokea, josta suuntaamme Norjaan. Norjasta poistumme Atlantille hieman Bodøn eteläpuolelta. Lennämme Islannin pohjoispuolelta yli Grönlannin halki Canadaan josta suuntaamme alas kohti Torontoa.


Kulkupelinä tänään toimii ameriikanrauta mallia Boeing 757-2Q8, tarkemmin yksilöitynä OH-LBO, joka odottelee paikalla 902.

Tunti ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa on aika astua konttoriin ja rueta valmistelemaan konetta tulevaa koitosta varten.


Virrat päälle ja IRS:t alignoitumaan. Laitetaan korkeusmittariin paikallinen ilmanpaineasetus(1009) ja ruetaan syöttämään lennon dataa koneeseen.


Perämiehen tehtäväksi jäi kiertää kone ulkoisesti ja tarkastaa että kaikki on kunnossa.


Sillävälin konttorissa tarkastattiin FMC:n IDENT sivulta, että systeemissä on uusin AIRAC-cycli ja että koneen ja moottoreiden tiedot pitävät paikkansa. Näppärimmät huomaavat, että FMC:n mukaan koneen malli on 767-300ER vaikka kyseessä onkin ulkomallin perusteella 757-200. Tämä seikka on otettu huomioon lennonsuunnittelussa, joten se ei aiheuta toimenpiteitä. Lisäksi näpyteltiin sisään käytettävä reitti, ja jo aiemminkin esitetyt tiedot koneen painosta. Lentoonlähtö suoritetaan kiitotieltä 22R, laippa-asetuksella viisi, jolla saadaan kuvassa näkyvät nopeudet


Kun kaikki on saatu syötettyä, ja perämies on palannut kierrokseltaan käydään vielä yhdessä ylläolevat tiedot läpi, käydään läpi lentoonlähtöön liittyvät tiedot (lähtöreitti, nopeudet, mitä tehdän häiriön sattuessa yms.). Helsingissä on kiitotie 15/33 suljettuna nousuille ja laskuille, mutta muuten meitä koskevia NOTAMeja ei ole. Lentoonlähtöbriefin jälkeen ilmoitetaan matkustamohenkilökunnalle, että matkustajia saa alkaa ottaa sisään.


Palovaroittimien testaus meneillään.


Lähtöön on aikaa kymmenisen minuttia, joten on aika käynnistellä APU.


Käynnistys on saatu suoritettua, ja aloitetaan rullaus kohti kiitotietä 22R, ZG:n kautta rullaillaan. Par-aikaa meneillään ohjainpintojen testaus. Terminaalilla Norwegianin 737-800 tekemässä lähtöä Arlandaan




Kello tulee 18:20, kun moottorit asetetaan lentoonlähtötehoille ja aletaan vyöryä kaks-kaks-raittia eteenpäin


Kiivetään kohti 2200ft, jossa vähennetään nousutehoille ja aletaan kiihdyttää.




Otettiin oikaisu suoraan PIVAKille





Kymppitonni läpi, joten nostetaan nopeutta entisestään, päästetään matkustajat turvavöistä ja sammutetaan laskeutumisvalot.


Norjalaista maisemaa nähtynä lentopinnalta 320


Lentoa takana kaksi ja puoli tuntia ja ollaan Islannin pohjoispuolella lentopinnalla 340. Hieman saatiin myötätuultakin osaksemme


Grönlannin päällä


Noin kolmekymmentä mailia matkaa Top of descent pisteelle, jossa aloitetaan lähestyminen Torontoon. Torontossa käytössä kiitotie 23, johon saavutaan IMEBA1 tuloreittiä. Tässä vaiheessa käydään läpi lähestymiseen liittyvät asiat, kuten säätiedot, laskeutumispainot ja nopeudet, mahdollinen ylösveto yms. Tänään käytössä laippa-asetus 30, jolla Vref nopeudeksi tulee 130. Lähestymisnopeus on 135 ja käytössä autobrake 1.


Alaspäin


Loppuosalla koneen vasemmalla puolella istuvat näkivät horisontissa Toronton ydinkeskustan pilvenpiirtäjiä


Kenttä näkyvissä ja kone laskua varten configuroitu. Asetetaan siis MCP:lle ylösvetokorkeus (3200ft) valmiiksi ja otetaan ohjaus omiin käsiin.


Hetken päästä minimikorkeudessa. Vakaana tullaan ja baanakin on tyhjä, joten voidan jatkaa loppuun asti


Kiitotie on vapautettu, ja rullataan kohti terminaali kolmosta.


Ilta alkaa hämärtyä, ja näin on saatu tämäkin lento päätöksen. Päästetään matkustajat pihalle, suunnataan hetkeksi huilimaan jonka jälkeen aletaan valmistella paluuta takaisin Helsinkiin. Oikeastihan tässä vaiheessa tapahtuisi miehistönvaihto, mutta kun vaihtomiehistöä ei ole tarjolla on paluu hoidettava itse.


Ilma-aikaa kertyi 8h09min, Torontossa putkeen saavuttiin 2339z eli hieman aikataulua edellä. Kerosiiniä jäi jäljelle 5200kg eli hieman odotettua vähemmän kulutettiin.

Tälläistä tällä kertaa, palautetta saa antaa. Pientä ontumista stoorinteossa on havaittavissa, mutta pistetään tauon piikkiin.

Pe7e:
Tyylikästä, tyylikästä! Laittele ihmeessä useammin... muutenkin näitä stooreja saisi tulla enemmänkin! Jotenkin kuihtunut nykyään koko aihe, entiseen menoon verrattuna Voisi tosiaan itekin keksiä jonkun "kunnon" stoorin jossain vaiheessa...

Osguu:
Tattista vaan, täytyy nyt terästäytyä tällä saralla ettei tulis kahden vuoden taukoa taas  Samaa mieltä tuosta, yhteen aikaan tuli ainakin noita thomsoni stooreja viikoittain, ellei jopa päivittäin.

Sun stooria odotellessa 

Pe7e:
Quote

Tattista vaan, täytyy nyt terästäytyä tällä saralla ettei tulis kahden vuoden taukoa taas  Samaa mieltä tuosta, yhteen aikaan tuli ainakin noita thomsoni stooreja viikoittain, ellei jopa päivittäin.

Sun stooria odotellessa 

Jep, niin sanotusti uuteen nousuun...!

B-7-5-7:
Hienoa hienoa Oisko absoluuttisen liikaa pyydetty, jos tuon QW + LDS mergen saisi jakoon?

Navigation

Up one level

Next page