FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.10.17, 09:28

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)  (Read 3163 times)
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« on: 20.08.12, 06:33 »

Huomenta ja silleen!

Edellisestä kokopitkästä simustoorista on jo reipas kaksi vuotta aikaa, eli ehkäpä uuttakin voisi tehdä. Pitkään on ollut suunnitelmissa lennellä Finnairin vuoropari FIN31/32 eli Helsingistä Canadan Torontoon ja takaisin. Menolento tuli lennettyä viimeyönä ja tarttuipa sieltä jokunen kuvakin mukaan, joten päätin laittaa ihan kokopitkän stoorin kyseisestä rykäisystä.

Seuraavan vajaan kolmenkymmen kuvan ajan siis luvassa sitä laivaston kauneinta!

Aikataulunmukainen lähtöaika Helsingistä on 18:10 paikallista kelloa (1510z), ja saapuminen Torontoon 19:55 heidän paikallista aikarautaa (23:55z). Aikataulun mukainen lentoaika on 8h45min.

Väkeä tälle lennolle änkäytyy kyytiin seuraavasti: Aikuisia ihmisolentoja tulee 209, lapsukaisia 16kpl ja onpahan tuonne kaksi sylivauvaakin eksynyt. Yhteensä maksavia asiakkaita kyydissä siis 225+2. Rahtia kyydissä laukkuina 2500kg, rahtina 2000kg ja postiakin on 500kg mukana. Kerosiiniä laitetaan tankkeihin 43600kg, josta tarkoitus olisi poltella 38500kg matkalla. Varakenttänä perillä toimii Hamilton (CYHM/YHM)
[ attachment removed / expired ]

Lentosuunnitelma on seuraavanlainen
(FPL-FIN31-IS
-B752/M-SDIJPRXWYZ/S
-EFHK1510
-N0462F320 PIVAK P854 VAVOS N3 TUDGI/N0456F340 N3 GISOX DCT
68N000E/M079F340 69N010W 69N020W 69N030W 68N040W/M079F360 66N050W
63N060W DCT GRIBS/N0458F380 DCT FASSA DCT VP DCT YFM DCT YXI
IMEBA1
-CYYZ0801 CYHM
-EET/EFIN0019 ESAA0037 ENOR0106 ENOB0127 BIRD0154 69N010W0220
69N020W0246 69N030W0313 68N040W0342 66N050W0415 CZQX0442
63N060W0456 CZUL0513 CZYZ0733 REG/OHLBO SEL/LQFH OPR/VFINN
DOF/120819 RALT/BIKF CYVP RVR/100 RMK/TCAS DAT/H COM/AGCS
NAV/RNAV1 RNVD1E2A1)

Lennon kutsutunnuksena siis FIN31, kyseessä on aikataulunmukainen lento joka lennettään mittarilentosäännöillä.
Lähtöpaikkana EFHK josta lähdetään 1510z. Sen jälkeen tulee tiedot reitistä. Kohdekenttänä CYYZ jonne arvioitu lentoajaksi kahdeksan tuntia ja yksi minuutti.
Sen jälkeen lisätietoja mm. koneen laitteista, ja arvioidut saapumisajat eri lennonjohtosektoreiden ilmatilaan. Reittivarakenttinä BIKF(Keflavik) ja CYVP (Kuujjuaq).

Reittimme kulkee Tampereen yli kohti Seinäjokea, josta suuntaamme Norjaan. Norjasta poistumme Atlantille hieman Bodøn eteläpuolelta. Lennämme Islannin pohjoispuolelta yli Grönlannin halki Canadaan josta suuntaamme alas kohti Torontoa.
[ attachment removed / expired ]

Kulkupelinä tänään toimii ameriikanrauta mallia Boeing 757-2Q8, tarkemmin yksilöitynä OH-LBO, joka odottelee paikalla 902.

Tunti ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa on aika astua konttoriin ja rueta valmistelemaan konetta tulevaa koitosta varten.
[ attachment removed / expired ]

Virrat päälle ja IRS:t alignoitumaan. Laitetaan korkeusmittariin paikallinen ilmanpaineasetus(1009) ja ruetaan syöttämään lennon dataa koneeseen.
[ attachment removed / expired ]

Perämiehen tehtäväksi jäi kiertää kone ulkoisesti ja tarkastaa että kaikki on kunnossa.
[ attachment removed / expired ]

Sillävälin konttorissa tarkastattiin FMC:n IDENT sivulta, että systeemissä on uusin AIRAC-cycli ja että koneen ja moottoreiden tiedot pitävät paikkansa. Näppärimmät huomaavat, että FMC:n mukaan koneen malli on 767-300ER vaikka kyseessä onkin ulkomallin perusteella 757-200. Tämä seikka on otettu huomioon lennonsuunnittelussa, joten se ei aiheuta toimenpiteitä. Lisäksi näpyteltiin sisään käytettävä reitti, ja jo aiemminkin esitetyt tiedot koneen painosta. Lentoonlähtö suoritetaan kiitotieltä 22R, laippa-asetuksella viisi, jolla saadaan kuvassa näkyvät nopeudet
[ attachment removed / expired ]

Kun kaikki on saatu syötettyä, ja perämies on palannut kierrokseltaan käydään vielä yhdessä ylläolevat tiedot läpi, käydään läpi lentoonlähtöön liittyvät tiedot (lähtöreitti, nopeudet, mitä tehdän häiriön sattuessa yms.). Helsingissä on kiitotie 15/33 suljettuna nousuille ja laskuille, mutta muuten meitä koskevia NOTAMeja ei ole. Lentoonlähtöbriefin jälkeen ilmoitetaan matkustamohenkilökunnalle, että matkustajia saa alkaa ottaa sisään.
[ attachment removed / expired ]

Palovaroittimien testaus meneillään.
[ attachment removed / expired ]

Lähtöön on aikaa kymmenisen minuttia, joten on aika käynnistellä APU.
[ attachment removed / expired ]

Käynnistys on saatu suoritettua, ja aloitetaan rullaus kohti kiitotietä 22R, ZG:n kautta rullaillaan. Par-aikaa meneillään ohjainpintojen testaus. Terminaalilla Norwegianin 737-800 tekemässä lähtöä Arlandaan
[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Kello tulee 18:20, kun moottorit asetetaan lentoonlähtötehoille ja aletaan vyöryä kaks-kaks-raittia eteenpäin
[ attachment removed / expired ]

Kiivetään kohti 2200ft, jossa vähennetään nousutehoille ja aletaan kiihdyttää.
[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Otettiin oikaisu suoraan PIVAKille
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Kymppitonni läpi, joten nostetaan nopeutta entisestään, päästetään matkustajat turvavöistä ja sammutetaan laskeutumisvalot.
[ attachment removed / expired ]

Norjalaista maisemaa nähtynä lentopinnalta 320
[ attachment removed / expired ]

Lentoa takana kaksi ja puoli tuntia ja ollaan Islannin pohjoispuolella lentopinnalla 340. Hieman saatiin myötätuultakin osaksemme
[ attachment removed / expired ]

Grönlannin päällä
[ attachment removed / expired ]

Noin kolmekymmentä mailia matkaa Top of descent pisteelle, jossa aloitetaan lähestyminen Torontoon. Torontossa käytössä kiitotie 23, johon saavutaan IMEBA1 tuloreittiä. Tässä vaiheessa käydään läpi lähestymiseen liittyvät asiat, kuten säätiedot, laskeutumispainot ja nopeudet, mahdollinen ylösveto yms. Tänään käytössä laippa-asetus 30, jolla Vref nopeudeksi tulee 130. Lähestymisnopeus on 135 ja käytössä autobrake 1.
[ attachment removed / expired ]

Alaspäin
[ attachment removed / expired ]

Loppuosalla koneen vasemmalla puolella istuvat näkivät horisontissa Toronton ydinkeskustan pilvenpiirtäjiä
[ attachment removed / expired ]

Kenttä näkyvissä ja kone laskua varten configuroitu. Asetetaan siis MCP:lle ylösvetokorkeus (3200ft) valmiiksi ja otetaan ohjaus omiin käsiin.
[ attachment removed / expired ]

Hetken päästä minimikorkeudessa. Vakaana tullaan ja baanakin on tyhjä, joten voidan jatkaa loppuun asti
[ attachment removed / expired ]

Kiitotie on vapautettu, ja rullataan kohti terminaali kolmosta.
[ attachment removed / expired ]

Ilta alkaa hämärtyä, ja näin on saatu tämäkin lento päätöksen. Päästetään matkustajat pihalle, suunnataan hetkeksi huilimaan jonka jälkeen aletaan valmistella paluuta takaisin Helsinkiin. Oikeastihan tässä vaiheessa tapahtuisi miehistönvaihto, mutta kun vaihtomiehistöä ei ole tarjolla on paluu hoidettava itse.
[ attachment removed / expired ]

Ilma-aikaa kertyi 8h09min, Torontossa putkeen saavuttiin 2339z eli hieman aikataulua edellä. Kerosiiniä jäi jäljelle 5200kg eli hieman odotettua vähemmän kulutettiin.

Tälläistä tällä kertaa, palautetta saa antaa. Pientä ontumista stoorinteossa on havaittavissa, mutta pistetään tauon piikkiin.

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14281
Date Registered: 21.07.04

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #1 on: 20.08.12, 11:14 »

Tyylikästä, tyylikästä! Laittele ihmeessä useammin... muutenkin näitä stooreja saisi tulla enemmänkin! Jotenkin kuihtunut nykyään koko aihe, entiseen menoon verrattuna thmbdn Voisi tosiaan itekin keksiä jonkun "kunnon" stoorin jossain vaiheessa... Tongue
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #2 on: 20.08.12, 11:20 »

Tattista vaan, täytyy nyt terästäytyä tällä saralla ettei tulis kahden vuoden taukoa taas  Grin Samaa mieltä tuosta, yhteen aikaan tuli ainakin noita thomsoni stooreja viikoittain, ellei jopa päivittäin.

Sun stooria odotellessa  Grin

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14281
Date Registered: 21.07.04

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #3 on: 20.08.12, 11:36 »

Tattista vaan, täytyy nyt terästäytyä tällä saralla ettei tulis kahden vuoden taukoa taas  Grin Samaa mieltä tuosta, yhteen aikaan tuli ainakin noita thomsoni stooreja viikoittain, ellei jopa päivittäin.

Sun stooria odotellessa  Grin
Jep, niin sanotusti uuteen nousuun...! Grin
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #4 on: 20.08.12, 12:03 »

Hienoa hienoa thmbup Oisko absoluuttisen liikaa pyydetty, jos tuon QW + LDS mergen saisi jakoon?

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3236
Date Registered: 06.12.10

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #5 on: 20.08.12, 12:18 »

Oisko absoluuttisen liikaa pyydetty, jos tuon QW + LDS mergen saisi jakoon?

Ois tosiaan tosi kiva tietää miten tuo on onnistunut.

Tyylikästä thmbup.


FSLabs Support Team
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #6 on: 20.08.12, 12:52 »

Taattua Osku Leskinen laatutyötä. Mukava nähdä taas sinulta kuvasarjaa. Minulla taitaa olla tallessa niitä sinun vanhoja sarjoja aikalailla. Tuossa noin yht`äkkiä löytyi parikymmentä sarjaa mutta muistaakseni jollain dvd:llä on samanverran lisää! Eipä senpuoleen on niitä vanhoja sarjoja tullut taltioitua aikatavalla muiltakin harrastajilta.
Smiley

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #7 on: 20.08.12, 15:57 »

Jep, niin sanotusti uuteen nousuun...! Grin

Kyllä, ja kohti parempaa huomista Grin Voishan sitä tehdä itsekkin tosta putesta jotain kun sitä tulee transavialla suhattua, mutta toisaalta täällä on jo tarpeeksi puttekuskeja Grin McD:n tuotoksista ja 747:sta voisi harkitakkin Grin

Taattua Osku Leskinen laatutyötä. Mukava nähdä taas sinulta kuvasarjaa. Minulla taitaa olla tallessa niitä sinun vanhoja sarjoja aikalailla. Tuossa noin yht`äkkiä löytyi parikymmentä sarjaa mutta muistaakseni jollain dvd:llä on samanverran lisää! Eipä senpuoleen on niitä vanhoja sarjoja tullut taltioitua aikatavalla muiltakin harrastajilta.
 Smiley

Kiitoksia vaan. Itsekkin olen kuvat säilyttänyt kovalevyn syövereissä, niitä on mukava silloin tällöin muistella, esim tuota aikanaan tekemääni maailmanympärysreissua Cheesy

Esa Sulanko
Offline Offline

Posts: 2338
Date Registered: 28.06.05

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #8 on: 20.08.12, 16:22 »

Jösses va roligt och perfekt!
Kiitoxet täältä Norrpasta sinun valtavan komeasta kuvasarjastasi.
Tämän kuvasarjan nähtyäni pitää kysyä, että oletko oikeasti isojen koneiden pilotti?
Kaikki näihin kuviin liittyvät asiat antoivat aiheen tähän kysymykseen, vai onko joku sinun läheisesi, joka lentää, antanut kaikki nämä tiedot käyttöösi.
Oli nyt sitten kuinka tahansa, niin vahan silmä lepäsi ja nautti tästä, minun mielestäni, komeasta ja asialliselta vaikuttavasta teoxestasi.
Eipä muuta, kun "Lyca till med nya liknande berettelser".

M.V.H:                       
Esa    "Emeritus Tribolog"                      

HPE-120sc. Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860@2.80GHz. 2048MB DDR-SDRAM(1333MHz) x3=600BG
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #9 on: 20.08.12, 19:40 »

Heh, kiitoksia! Itse en ole lentäjä, eikä kyllä ole kukaan tuttukaan matkustajakonetta ohjaamassa (ikävä kyllä) Smiley Tietoa on tullut tässä useamman vuoden virtuaaliuran aikana ammennettua mm. viisaammilta jäseniltä, ohjaamovideoista, erilaisilta nettisivustoilta yms. Pienistä puroista on kasvanut joki, kuten sanonta kuuluu Smiley

Kiva kuulla että tarina kelpasi, ja että sen verran tasokkaalta tarinalta ainakin vaikutti että lentäjäksikin voisi luulla Cheesy

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4436
Date Registered: 13.04.09

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #10 on: 21.08.12, 10:18 »

Mukava stoori Osku. Tosin itseäkin kiinostaisi tuo LVD - QW merge  thmbup
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3236
Date Registered: 06.12.10

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #11 on: 21.08.12, 13:15 »

Mut mites Olli se merge Grin.


FSLabs Support Team
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3926
Date Registered: 19.06.07

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #12 on: 01.09.12, 09:21 »

Saahan tuon mergen tehtyä itsekkin kun jaksaa nähdä sitä vaivaa edes hieman sen eteen Wink
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3236
Date Registered: 06.12.10

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #13 on: 01.09.12, 09:22 »

Saahan tuon mergen tehtyä itsekkin kun jaksaa nähdä sitä vaivaa edes hieman  Wink

Ja sitten kun tietäis että miten Grin.


FSLabs Support Team
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3926
Date Registered: 19.06.07

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #14 on: 01.09.12, 09:23 »

Ja sitten kun tietäis että miten Grin.

No siihenkin löytyy konstit kun ottaa selvää miten se merge itseasiassa toimii, mallia voi katsoa muista mergeistä  thmbup Yritystä ja erehdystä tulee vastaan mutta kyllä se siitä selviintyy. Eihän tuo ole muuta kun "palapeli" joka koostuu kummastakin mergettävästä osasta, täytyy vaan ottaa kummastakin jotakin ja sotkea ne yhteen  laugh
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #15 on: 01.09.12, 09:25 »

Saahan tuon mergen tehtyä itsekkin kun jaksaa nähdä sitä vaivaa edes hieman  Wink

Saa, itse minäkin sen väsäsin ilman mitään ohjeita. En ole laittamassa tuota jakoon, koska viime mergen kanssa tuli niin tuhottomasti tukipyyntöjä yv:llä kaikenmoisiin ongelmiin liittyen joten siksi näin. Voi olla, että QW:n sivuilta löytyy ohjeita jonkimoisen yhdistelmän tekemiseen jo valmiiksi.

Mutta periaatteena (ja pieneksi vinkiksiki) , että QW:stä ei ole kuin ulkomalli jolloin LDS:n systeemit toimii niinkuin pitää  Smiley
« Last Edit: 01.09.12, 09:31 by Osku Leskinen »

Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3926
Date Registered: 19.06.07

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #16 on: 01.09.12, 09:26 »

Saa, itse minäkin sen väsäsin ilman mitään ohjeita. En ole laittamassa tuota jakoon, koska viime mergen kanssa tuli niin tuhottomasti tukipyyntöjä yv:llä kaikenmoisiin ongelmiin liittyen joten siksi näin. Voi olla, että QW:n sivuilta löytyy ohjeita jonkimoisen yhdistelmän tekemiseen jo valmiiksi.

Näin  Smiley Tuon vinkin antaminen tekee tästä mergestä aika helpon  Grin Eikun väsäilemään!
« Last Edit: 01.09.12, 11:00 by Mikael Leinonen »
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4436
Date Registered: 13.04.09

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #17 on: 01.09.12, 12:19 »

Noh jos sitä asentas 767:kan ja alkas vääntämään ja katsomaan millanen sekotus tulee kun 757 ja 767 yhistää, ehkä jotain 7567  Grin
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #18 on: 01.09.12, 12:38 »

Helpotetaan vielä sen verran lisää cfg:n sisällöstä, että QW:n aircraft.cfg:stä säilytetään [fltsim.x], [contact_points] ja [lights] kohdat, muut tulee level-d:stä. Panel.cfg:stä ei tartte säilyttää kuin allaoleva kohta virtual cockpit definitions kohtaan.

[Vcockpit04]
file=$vc_01.bmp
Background_color=0,0,0
size_mm=1024,1024
visible=0
pixel_size=1024,1024
texture=$vc_01
gauge00=Qw757!Server,  1,1,1,1

Noilla ohjeilla pitäs pärjätä jo aika pitkälle ja kone toimii niinkuin pitää, jos muut perusasiat yhdistelyistä on kutakuinkin hallussa  Smiley Tekemällä oppii.

Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3236
Date Registered: 06.12.10

Re: Kolmeykkösellä Cänädään! (FIN31, HEL-YYZ, B752)
« Reply #19 on: 01.09.12, 13:20 »

Ok. Mä alotan projektin ja jos onnistuu niin laitan jakoon. Osku, toimiiko siis painot ja kulutus QW:n mukaan vai LDS:n?


FSLabs Support Team
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1