St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)

(1/2) > >>

Joona:
Yleisen suuren suosion ja yleisön painostuksen vuoksi on syytä julkaista taas yksi turha tarina Koneena tuttu, ainoa ja oikea MD-11. Tällä kertaa tarkoituksena ei ole syventyä järjestelmien toimintaan liian tarkasti ja kirjoittaa romaania. Tänään lennetään St. Johnin kentältä Kanadan itärannikolta (jonne tultiin torstaina) Miamiin FedExin vuorolla 747. Kuormana on 90629kg käytettyä ydinpolttoainetta. Kuormauksen ja puramisen kanssa on siis syytä olla tarkkana. Koneen oman painon ollessa 113849kg, muodostuu tyhjäpainoksi 204478kg, eli 204.5 tonnia. Kovin kevyenä ei siis olla liikenteessä. Reittinä tänään

ATLAN TUSKY J575 BOS J55 HTO J174 ORF J121 CHS J79 OMN.

Arvioitu vastatuuli reitille keskimäärin -20kts ja arvioitu lentoaika Miamiin 4 tuntia 32 minuuttia. Lentokorkeus FL330 ja myöhemmin koneen keventyessä noustaan pinnalle 350. Lähtöaika aamulla jossain vaiheessa ennen klo 6.


Klo 5. Akkuvirta kytketty päälle. Kovin pimeätä tuntuu olevan.



Ulkoinen virta päälle, vähän valoja, IRS kohdistumaan ja overheadin konffimista. Tässä hydrauliikkatesti meneillään.



Kattopaneeli valotestin aikana. On siellä jokunen kytkin ja lamppu



Pedestaali valotestin aikana.



Syötellään reittiä FMC:hen. Tankkaus on myös käynnistetty. Polttoainetta otetaan yhteensä 52.3 tonnia. Sillä päästään Miamiin ja vähän pidemmällekin tarvittaessa.



Tankkaus valmis. Tarkistetaan FUEL-sivulta, että 52.3 tonnia pitää paikkansa ja polttoaine on jakautunut tasaisesti.



Nousulaskelmat suoritettu. Noustaan laippa-asetuksella 22 täydellä teholla. Nousupaino 256.3 tonnia (=737 + 200tn). V1 151 Vr 166 ja V2 175. Kiitotien 29 on varsin lyhyt. Pituutta on vain 8502ft, joten käytetään melkein koko kiitotie lähdössä. Vastatuulta 1 solmu. Lämpötila viileät 15C.



Kello 5:37 päästään työntämään pois rahtipaikalta ja käynnistelemään moottoreita eli ihan hyvin ollaan aikataulussa


Perinteinen ohjainpintojen tarkastelu ND:llä näkyvä PBD01 on moottorihäiriötä varten lisätty. Lähtöreitin mukaisesti noustaan normaalisti kiitotien suuntaisesti ja odotetaan tutkavektoreita ensimmäiselle reittipisteelle. Moottorihäiriötilanteessa kaarretaan vasemmalle YYT VORin radiaalille 350, jossa 15 DME aloitetaan vasemmanpuoleinen odotuskuvio. Tuo on ohjelmoitu FMC:lle YYT/350/15 ja lisätty sille HOLD L sisääntulokurssilla 115.



Rullaus 29:lle on lyhyt. Oikaistan hiukan nurmikon poikki, jotta päästään aivan päädystä lähtemään



Valot päällä. Valmiina nousuun!



MAX THRUST ja sitten mennään!



Kiipeillään suht tuuhean pilvikerroksen läpi.



FL240. Harvinaisen upea simunäkymä jälleen...




]


Mitähän kummaa sitten kävi? Sähköjärjestelmistä osa petti



Menihän sieltä muutakin



Aurinko alkaa kajastaa horisontissa...



Kaarretaan vasemmalle Bostonin yllä.



Siellä mennään.



Vastaantulija pinnalla 350.



Paikallisliikennettä alapuolella. Steppi pinnalle 350 lähestyy.



On aika alkaa selvittämään lähestymiskuvioita. Sää Miamissa näyttäisi olevan 08012KT 10SM BKN030 BKN055 BKN250 29/22 A2999 RMK AO2 SLP155 T02940222. Tullaan kiitotielle 09 laskuun HILEY3.OMN tuloreittiä pitkin. Pinnat jätetään siten, että ylitetään piste ANNEY 13000 jalassa ja siitä jatketaan suoraan kohti Miamia ja jonkin matkaa kentän pohjoispuolella kaarretaan oikealle kohti länttä, lennetään jonkin matkaa suoraan ja pisteeltä RUBOE kaarretaan vasemmalle kohti pistettä GRETT, laskeudutaan 3000 jalkaan ja aloitetaan ILS-lähestyminen. Ylösvetotilanteessa kiitotien suuntaisesti noustaan 800 jalkaan, kaarretaan oikealle nousten 3000 jalkaan ja liitytään VKZ odotuskuvioon. Tämä kaikki onkin syötettynä FMC:lle valmiiksi.


Vapp 166, Vref 161kts. Laskuun laippa-asetuksella 35. Laskupaino n. 217 tonnia. Vaikka reverssit moottoreissa 1 ja 3 ovat poissa pelistä, tullaan silti autobrakella MIN. Laskelmien mukaan kiitotietä pitäisi jäädä 5000ft käyttämättä. Pituutta 09:llä on n. 13000 jalkaa.



Aika pitkälti rannikon mukaisesti lennetään.



Lähestyy lähestyy.



Sisämaahan päin.



Lähestytään pistettä GRITT, josta aloitetaa ILS 09:lle. Muutakin liikennettä rinnakkaisille kiitoteille.



Vielä viimeinen rutistus.



Cleared to land runway 09..



Muhkeat savut päästeli



Rullausta vaille valmis.



 



Americanin 757 tuli laskuun.


Kas näin! Pysäköity ja pihalle on tuotu valmiiksi kontit, joihin ydinpolttoaine siirtokuormataan. Lentoaikaa tuli 4:43 arvioidun 4:32 sijasa pitkän loppuosan takia.

Joona:
Jaha, lähti lapasesta. No nyt toimii

Lauri FIN918:
Mikä toi vihreä numero tuolla yläreunassa on joka kuvassa?

Ihan mukava stoori .

pho201:
Mulla ainakin Marko Ludolphin FPS limiterin FPS-lukema näkyy siellä vihreillä numeroilla. Jostain syystä ei kuitenkaan näy aina.

Joona:
Joo kyllä se on fps mutta dxtory eikä se vanha javapohjainen viritelmä.

Navigation

Up one level

Next page