FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 16:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)  (Read 1062 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
« on: 02.09.12, 23:46 »

Yleisen suuren suosion ja yleisön painostuksen vuoksi on syytä julkaista taas yksi turha tarina Wink Koneena tuttu, ainoa ja oikea MD-11. Tällä kertaa tarkoituksena ei ole syventyä järjestelmien toimintaan liian tarkasti ja kirjoittaa romaania. Tänään lennetään St. Johnin kentältä Kanadan itärannikolta (jonne tultiin torstaina) Miamiin FedExin vuorolla 747. Kuormana on 90629kg käytettyä ydinpolttoainetta. Kuormauksen ja puramisen kanssa on siis syytä olla tarkkana. Koneen oman painon ollessa 113849kg, muodostuu tyhjäpainoksi 204478kg, eli 204.5 tonnia. Kovin kevyenä ei siis olla liikenteessä. Reittinä tänään

ATLAN TUSKY J575 BOS J55 HTO J174 ORF J121 CHS J79 OMN.

Arvioitu vastatuuli reitille keskimäärin -20kts ja arvioitu lentoaika Miamiin 4 tuntia 32 minuuttia. Lentokorkeus FL330 ja myöhemmin koneen keventyessä noustaan pinnalle 350. Lähtöaika aamulla jossain vaiheessa ennen klo 6.


Klo 5. Akkuvirta kytketty päälle. Kovin pimeätä tuntuu olevan.
[ attachment removed / expired ]


Ulkoinen virta päälle, vähän valoja, IRS kohdistumaan ja overheadin konffimista. Tässä hydrauliikkatesti meneillään.
[ attachment removed / expired ]


Kattopaneeli valotestin aikana. On siellä jokunen kytkin ja lamppu Shocked
[ attachment removed / expired ]


Pedestaali valotestin aikana.
[ attachment removed / expired ]


Syötellään reittiä FMC:hen. Tankkaus on myös käynnistetty. Polttoainetta otetaan yhteensä 52.3 tonnia. Sillä päästään Miamiin ja vähän pidemmällekin tarvittaessa.
[ attachment removed / expired ]


Tankkaus valmis. Tarkistetaan FUEL-sivulta, että 52.3 tonnia pitää paikkansa ja polttoaine on jakautunut tasaisesti.
[ attachment removed / expired ]


Nousulaskelmat suoritettu. Noustaan laippa-asetuksella 22 täydellä teholla. Nousupaino 256.3 tonnia (=737 + 200tn). V1 151 Vr 166 ja V2 175. Kiitotien 29 on varsin lyhyt. Pituutta on vain 8502ft, joten käytetään melkein koko kiitotie lähdössä. Vastatuulta 1 solmu. Lämpötila viileät 15C.
[ attachment removed / expired ]


Kello 5:37 päästään työntämään pois rahtipaikalta ja käynnistelemään moottoreita eli ihan hyvin ollaan aikataulussa thmbup
[ attachment removed / expired ]

Perinteinen ohjainpintojen tarkastelu Grin ND:llä näkyvä PBD01 on moottorihäiriötä varten lisätty. Lähtöreitin mukaisesti noustaan normaalisti kiitotien suuntaisesti ja odotetaan tutkavektoreita ensimmäiselle reittipisteelle. Moottorihäiriötilanteessa kaarretaan vasemmalle YYT VORin radiaalille 350, jossa 15 DME aloitetaan vasemmanpuoleinen odotuskuvio. Tuo on ohjelmoitu FMC:lle YYT/350/15 ja lisätty sille HOLD L sisääntulokurssilla 115.
[ attachment removed / expired ]


Rullaus 29:lle on lyhyt. Oikaistan hiukan nurmikon poikki, jotta päästään aivan päädystä lähtemään Grin
[ attachment removed / expired ]


Valot päällä. Valmiina nousuun!
[ attachment removed / expired ]


MAX THRUST ja sitten mennään!
[ attachment removed / expired ]


Kiipeillään suht tuuhean pilvikerroksen läpi.
[ attachment removed / expired ]


FL240. Harvinaisen upea simunäkymä jälleen... Cool
[ attachment removed / expired ]


Cool
[ attachment removed / expired ]]


Mitähän kummaa sitten kävi? Sähköjärjestelmistä osa petti Shocked
[ attachment removed / expired ]


Menihän sieltä muutakin Wink
[ attachment removed / expired ]


Aurinko alkaa kajastaa horisontissa... thmbup
[ attachment removed / expired ]


Kaarretaan vasemmalle Bostonin yllä.
[ attachment removed / expired ]


Siellä mennään.
[ attachment removed / expired ]


Vastaantulija pinnalla 350.
[ attachment removed / expired ]


Paikallisliikennettä alapuolella. Steppi pinnalle 350 lähestyy.
[ attachment removed / expired ]


On aika alkaa selvittämään lähestymiskuvioita. Sää Miamissa näyttäisi olevan 08012KT 10SM BKN030 BKN055 BKN250 29/22 A2999 RMK AO2 SLP155 T02940222. Tullaan kiitotielle 09 laskuun HILEY3.OMN tuloreittiä pitkin. Pinnat jätetään siten, että ylitetään piste ANNEY 13000 jalassa ja siitä jatketaan suoraan kohti Miamia ja jonkin matkaa kentän pohjoispuolella kaarretaan oikealle kohti länttä, lennetään jonkin matkaa suoraan ja pisteeltä RUBOE kaarretaan vasemmalle kohti pistettä GRETT, laskeudutaan 3000 jalkaan ja aloitetaan ILS-lähestyminen. Ylösvetotilanteessa kiitotien suuntaisesti noustaan 800 jalkaan, kaarretaan oikealle nousten 3000 jalkaan ja liitytään VKZ odotuskuvioon. Tämä kaikki onkin syötettynä FMC:lle valmiiksi.
[ attachment removed / expired ]

Vapp 166, Vref 161kts. Laskuun laippa-asetuksella 35. Laskupaino n. 217 tonnia. Vaikka reverssit moottoreissa 1 ja 3 ovat poissa pelistä, tullaan silti autobrakella MIN. Laskelmien mukaan kiitotietä pitäisi jäädä 5000ft käyttämättä. Pituutta 09:llä on n. 13000 jalkaa.
[ attachment removed / expired ]


Aika pitkälti rannikon mukaisesti lennetään.
[ attachment removed / expired ]


Lähestyy lähestyy.
[ attachment removed / expired ]


Sisämaahan päin.
[ attachment removed / expired ]


Lähestytään pistettä GRITT, josta aloitetaa ILS 09:lle. Muutakin liikennettä rinnakkaisille kiitoteille.
[ attachment removed / expired ]


Vielä viimeinen rutistus.
[ attachment removed / expired ]


Cleared to land runway 09..
[ attachment removed / expired ]


Muhkeat savut päästeli Cool
[ attachment removed / expired ]


Rullausta vaille valmis.
[ attachment removed / expired ]


 Cool
[ attachment removed / expired ]


Americanin 757 tuli laskuun.
[ attachment removed / expired ]

Kas näin! Pysäköity ja pihalle on tuotu valmiiksi kontit, joihin ydinpolttoaine siirtokuormataan. Lentoaikaa tuli 4:43 arvioidun 4:32 sijasa pitkän loppuosan takia.
[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 02.09.12, 23:54 by Joona Väisänen »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
« Reply #1 on: 02.09.12, 23:54 »

Jaha, lähti lapasesta. No nyt toimii Roll Eyes
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3234
Date Registered: 06.12.10

Re: St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
« Reply #2 on: 03.09.12, 03:29 »

Mikä toi vihreä numero tuolla yläreunassa on joka kuvassa?

Ihan mukava stoori Wink.


FSLabs Support Team
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5224
Date Registered: 14.12.05

Re: St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
« Reply #3 on: 03.09.12, 07:11 »

Mulla ainakin Marko Ludolphin FPS limiterin FPS-lukema näkyy siellä vihreillä numeroilla. Jostain syystä ei kuitenkaan näy aina.


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
« Reply #4 on: 03.09.12, 08:35 »

Joo kyllä se on fps mutta dxtory eikä se vanha javapohjainen viritelmä.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
« Reply #5 on: 03.09.12, 11:23 »

Jess, tyylikästä tyylikästä! thmbup

Paljon kivempia nämä erilliset stoorit vanhaan tyyliin, kuin se että noihin "yleisketjuihin" työnnetään pari kuvaa sieltä täältä aina... Cool Ei niissäkään toki mitään vikaa, jos ei aina jaksa tarinaa kirjotella, mutta nykyään päässyt nämä kunnon stoorit kuihtumaan tosiaan aikalailla pois. No, ei muuta kuin uuteen nousuun! Cheesy
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5224
Date Registered: 14.12.05

Re: St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
« Reply #6 on: 03.09.12, 13:19 »

Joo kyllä se on fps mutta dxtory eikä se vanha javapohjainen viritelmä.

Onkos tuo dxtory freeware vai payware ja millä tavoin se on parempi kuin tuo Ludolphin?


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
« Reply #7 on: 03.09.12, 13:45 »

Onkos tuo dxtory freeware vai payware ja millä tavoin se on parempi kuin tuo Ludolphin?

Trial versio eli ns. demo, tosin toimii täysin FSX:n kanssa. Mulla se ainakin pitää fps:n paremmin kuin se javaversio eikä aiheuta stutteria.
Johannes Kaikkonen
Offline Offline

Posts: 1960
Date Registered: 08.03.03

WWW
Re: St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
« Reply #8 on: 03.09.12, 15:04 »

Menihän sieltä muutakin Wink

Hyviä kuvia ja asiallista kerrontaa! Ilmeisesti saatoit jatkaa matkaa lentosuunnitelman mukaan, vaikka osa sähköjärjestelmästä pettikin?

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: St. John's Intl. - Miami / MD11X (Liikaa kuvia)
« Reply #9 on: 03.09.12, 15:20 »

Hyviä kuvia ja asiallista kerrontaa! Ilmeisesti saatoit jatkaa matkaa lentosuunnitelman mukaan, vaikka osa sähköjärjestelmästä pettikin?

Kyllä. Ei ollut jäätämistä tiedossa, joten jääneston tippuminen ei haitannut eikä myöskään parin reverssin. LSAS-kanavia meni 1 neljästä ja Yaw Damper-kanavia 2 neljästä.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1