Navigraph kartor

(1/1)

butthead:
Försökte detaljorientera mig lite i navigraphs kartor. På 50-2 (ESSB ILS rwy 30), kring NB ligger Viksjö. Exakt vid NDB 395 NB finns en sjö enligt kartan. Det finns ingen sjö där i verkligheten, utan en golfbana. Och det är massor annat som inte stämmer kring Stockholm. Är det bara något simpelt automatgenererat från google maps kanske?

MagnusGustafsson:
Så här ser LFV karta ut http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESSB/ES_AD_2_ESSB_5_3_en.pdf
Har inte en aning om hur Navigraph kartan ser ut, dock åtminstone för Norden så kan man bra använda de olika ländernas riktiga kartor! Länk här; http://www.vatsim-scandinavia.org/Pilots/Charts
Magnus

Martin Loxbo:
Navigraphs kartor är också "riktiga" - det är helt enkelt kartor från EAG/Navtech som säljs under namnet Navigraph till flightsimcommunityn (fråga mig inte varför man inte använder sitt eget namn, som Jeppesen gör med sina SimCharts). Flyginformationen på kartorna är naturligtvis baserad på det som publiceras i AIP och NOTAM.

När jag jobbade på EAG/Navtech för några år sedan var den geografiska informationen (kustlinjer, sjöar, bebyggelse, höjdkurvor) inte särskilt uppdaterad utan fanns i filer som täckte ett större område. Från dessa filer fick man helt enkelt klippa ut det område man behövde för att täcka en viss karta. Detta skapade ibland problem, t.ex. minns jag att jag skulle märka ut hinder som enligt vår (gamla) kustlinje skulle ligga ute i vattnet. Var det oljeplattformar? En titt på Google Earth visade att kustlinjen hade förändrats ganska radikalt: Stora områden som tidigare varit havsbotten var nu åkermark. Hindren låg alltså inte alls ute i vattnet utan stod på land! Detta var någonstans i Kina men jag stötte på liknande problem på andra ställen i Asien och framförallt i Dubai där flera konstgjorda ögrupper totalt har förändrat hur kusten ser ut.

En enkel lösning är förstås att göra som Jeppesen och inte ha geografisk information såsom kustlinjer på de flesta kartor men man ansåg på EAG att kustlinjer och sjöar bidrog till att ge en bättre uppfattning om hur SID/STAR och andra rutter går. Men då måste det vara rätt förstås...

En annan förklaring till varför det kan vara fel i kustlinjer eller sjöar på en karta kan vara att man har råkat malla in den geografiska informationen fel på kartan. Att göra kartor är till stor del ett ganska pilligt hantverk (även om det görs i CAD-program), och saker kan lätt hamna fel om man inte är noggrann. Om varje sjö ligger rätt på en IFR-karta är heller inte något som kontrolleras särskilt noga i efterhand, jämfört med om det skulle vara fel i själva flyginformationen.

Kartorna från EAG/Navtech används för övrigt av en hel del flygbolag, bl.a. SAS, BA och Finnair.

butthead:
Man ser dock att kartan stämmer så pass att man kan klura ut vad som är vad, men sjön vid golfbanan finns inte i verkligheten. Och det är en ganska stor sjö enligt kartan. Man skulle kunna tro att sjön kommer från att något datorgenererat råkat hitta vägar och att den fått för sig att den är en sjö bara för att det är mörk skog eller något och att den utnyttjar vägarna som kontur till sjön...

Nippegubbe:
Lite off topic: Slutade inte Jeppesen med sina SimCharts i fjol?

Navigation

Up one level