Dual-ohjaimien rakenteesta

(1/7) > >>

East:
Moro,

mitähän mieltä olette dual-yoken välityksistä (ohjaimelta ohjaimelle), eli minkä tyyppinen rakenne olisi fiksuin? Käytännössä perusvaihtoehtoja on ainakin kolme: 1) ketju; 2) vaijeri ja 3) akseli. Tietysti näitä voi yhdistelläkin, mutta jos puhutaan ohjaimelta lähtevästä välityksestä.

Tuota vaijeria mietin, mutta se lienee epävarmin. Joustaako/venyykö kenties ajastaan? Akseli hammasrattaineen (bevel gear) olisi jämäkkä ratkaisu. Entä ketju?

-Mikko

Transisto:
Kannattaa katsoa manuaaleista oikeiden koneiden ohjainten 'räjäytyskuvia':


´
Itse käyttäisin fillarin ketjua ja rattaita. Näin saat aidoimman tuntuisen välityksen pienellä klapilla. Oikeankin pienkoneen (C172) ohjainten välityksissä on yllättävän paljon klappia ja välystä.
Kotiohjaamossa rakenteen ei tarvi välttämättä olla niin monimutkainen kuin kuvassa, eli ketju voisi kulkea suoraan rattaiden välityksellä vaakasuorassa ohjainmelta toiselle.
Näin olen nähnyt näitä tehtävän.

Toinen vaihtoehto on käyttää ohjainten välissä työntötankoa. Alla olevassa kuvassa on yhdistetty kaksi CH:n ohjainta tangolla:



Helpoiten välityksen tekisi niin, että lisäisi ohjainakselien päähän metallisen fillarin vaihdepakan rattaan ja näiden väliin pitkän fillarin ketjun.

East:
Kiitos O-P kommentista. Omassa projektissa toki työn alla on 737 ohjaimet, ja niistä onneksi aika paljon eri ratkaisuja löytyykin netistä. Ketju-työntötanko-ketju-yhdistelmä voisi toimia. Keskitys sopivilla jousilla työntötankoon lattian alle. Sitten eteen-taakse liikkeen keskitys kaasujousilla.

tigert:
Tuolla Laulajaisella oli 737-ohjaimista omassa ketjussaan asiaa.

Mä en muuten tajua noita "modasin ch:n yokea terästangolla"-juttuja, jos moiseen on työkalut ja mahikset, miksei sit samantien tee koko ohjainta raudasta? :-?

Tolppa-yokessa on siivekeakselin kaksoismekaniikka tosiaan haasteena, cessna-tyyppisessä se on helpompi, riippuen toki siitä mitä muuta paneelin takana on. Leveä vetolaatikko laakerikiskoilla ja lootan sisään siivekeakselit laakeripesillä ja ratas akselin päähän ketjulla vois olla toimiva "kaksois-yoke"-moduuli jos tekisi puhtaalta pöydältä, keskitykset pitäisi toki miettiä sinne vielä.

//Tuomas

East:
Tuli mieleen vielä yksi vaihtoehto, nimittäin hammashihna. Tosin onko tuo noilla etäisyyksillä (yli 80cm akselinväli) kovinkaan käyttökelpoinen...?

Navigation

Up one level

Next page