SkyMasterilla Alaskaan

(1/4) > >>

ametlib:
Lähtö Orcas Island ja kohde Wrangell (KORS - PAWG). Reitti VOR to VOR  eli KORS - YVR - YZT - YZP -ANN - LVD - PAWG. Lämpötila vaihteli + 10 asteen molemmin puolin ja tuuli pahimmillaan 34 solmua loivasti vastaisesti. Matkan varrella kohtasin aurinkoa, sumua, sadetta ja paksuja pilviä. Annette Islandin kohdilla tarkistin sään netistä ja yllättävää kyllä - tieto piti paikkansa eli VFR-säännöt pätivät ja keli oli sitä, mitä tiedotus lupasikin. Aloin nimittäin jo hiukan huolestumaan ja suunnittelemaan toista kenttää laskeutumista varten. Polttoainetta oli vielä reilusti jäljellä, vaikka ei se tosin ihan paluumatkaan olisi riittänyt.

Tässä retkessä parasta oli se, että GPS C337H:ssa toimi ilman kummallisia virtakatkoja. Vähän opettelua tuo laite kuitenkin vielä vaatii, että sen kaikki suomat mahdollisuudet voisi hyödyntää.

Tässä odotellaan vielä yhtä pikkupakettia kyytiin ja ajan voittamiseksi suoritetaan pre-flight.




No niin - kaikki kyydissä ja on aika saada jotain elämää tähän kulkupeliin.





Polttoaineventtiilit oikeaan asentoon. Nuo pitää muistaa kääntää oikeaan asentoon ennakolta suunnitellussa lentokorkeudessa, joka oli aikanaan 9 000 jalkaa.





Reitin näpyttelyä...





Kukin vuorollaan - venaillaan rauhassa.





Matkaan ilman ongelmia.





Ohjaamosta nähtynä...





Matkan korkein kohta.





Sää alkaa pikkuhiljaa osoittamaan muutoksen merkkejä ja turbulenssia piisaa.





Ollaan kääntymässä kohti Annette Islandin VORria.





Pilvisyys lisääntyy kohta tuon jälkeen alkoi sade.





Ei tässä hirveästi voi maisemia ihastella ja huonompaakin matkan aikana kohtasin.





Niin tai näin, niin perille ollaan tulossa. Näkyvyys on sitä, mitä säätiedotus lupasikin ja sivutuuli vasemmalta 7 solmua.





Parit laskeutumiskuvat ulkopuolelta (taas kerran) nähtynä.

















Kone parkkiin, moottorit sammuksiin ja lastin purku.









Sitten olikin vuorossa tauko paikalla ja uuden asiakkaan etsintä, jolla olisi sama suunta kuin minulla kulujen kattamiseksi.

Ilves:
Taas Roffalta kiva kuvasarja.
Muistaakseni joskus ihan 70 luvun alussa, oli Österin Uaskalla Härmälän kentällä, vai liko se Pirkkalassa, käytössään tämäntyylinen kulkupeli.

Wanhis:
Hyvät kuvat ja tarina, sekä mielenkiintoinen kone jollainen meikäläisen hangaarista puuttuu edelleen ja sekös harmittaa. Toivottavasti Carenado tekee tuosta Fs9-version. Mitenkäs tuo käyttäytyy yksimoottori tilanteessa, nouseeko ilmaan yhdellä moottorilla? Voiko toisen moottorin sammuttaa polttoaineen säästämiseksi, kulkeeko hyvin yhden moottorin varassa?

OttoPOI:
Quote

Hyvät kuvat ja tarina, sekä mielenkiintoinen kone jollainen meikäläisen hangaarista puuttuu edelleen ja sekös harmittaa. Toivottavasti Carenado tekee tuosta Fs9-version. Mitenkäs tuo käyttäytyy yksimoottori tilanteessa, nouseeko ilmaan yhdellä moottorilla? Voiko toisen moottorin sammuttaa polttoaineen säästämiseksi, kulkeeko hyvin yhden moottorin varassa?


Ennen muinoin FSD-nimiseltä firmalta oli Skymaster FS9lle, sittemmin pulju taisi tosin mennä nurin joten en tiedä mistä tuon saa nykyään. En usko että yhdellä pannulla lentäminen on normaalitilanteessa tehtävää, mutta kyllä tuo ilmassa pysyy yhdellä moottorilla.

ametlib:
Quote

Hyvät kuvat ja tarina, sekä mielenkiintoinen kone jollainen meikäläisen hangaarista puuttuu edelleen ja sekös harmittaa. Toivottavasti Carenado tekee tuosta Fs9-version. Mitenkäs tuo käyttäytyy yksimoottori tilanteessa, nouseeko ilmaan yhdellä moottorilla? Voiko toisen moottorin sammuttaa polttoaineen säästämiseksi, kulkeeko hyvin yhden moottorin varassa?



Kiitos - tuota yksimoottori-testiä en ole kokeillut, mutta luulisi sen menevän ainakin sen verran, että voi suorittaa jonkin asteisen turvallisen laskeutumisen. Manuaalit Carenadolla on vähän mitä ovat eli perin suppeat enkä nyt muista, onko siellä asiasta mainittu. Voin tsekata kunhan Katanan testeiltä ennätän...

Navigation

Up one level

Next page