Wanhiksen konekatsaus: Abacus Vulcanair P68

(1/3) > >>

Wanhis:
Meinasin ensin esitellä tämän koneen "uusin hankintani" osastolla mutta armottomana Abacus fanina innostuin liikaa ja parin kuvan esittelyksi tarkoitettu juttu laajeni sitten niin isoksi, että laitoinkin tämän "konekatsauksena"
 


Kuluvan vuoden uutuuksia on tämä Abacus Vulcanair P68. Kone on italialainen kahdella mäntämoottorilla varustettu ylätaso. Italialainen on myös koneen mallintaja, eli Massimo Tacoli.
Olin jo katsellut konetta "sillä silmällä" useita kuukausia ja kerran jo meinasinkin ruksata boxed-version toimitukseen. PC-Aviatorin alesta download-versio lähti kuitenkiin niin edullisesti, että päädyin siten lopulta siihen. Mikäli pitää Abacucsen tuotteista niin tälläkään kertaa ei tule pettymystä, sillä aito Abacus tunnelma on saatu väärentämättömänä mukaan tähänkin tuotteeseen.

Koneen ulkomallinnus on varsin kaunista katseltavaa, eikä muotojen suhteen ole valittamista. Mukana on versioita pyöränsuojuksilla ja ilman suojuksia, turbolla ja ilman turboa, perinteisellä mittaristolla tai Garmin 1000 lasiohjamolla, sekä sitten se itse pääasia, eli läpinäkyvällä nokkaosalla varustettu Observer, josta tässä ensiksi muutamia kuvia:



Näkyvyys koneesta ulos on samaa luokkaa kuin helikopterissa, eikä olekaan ihme että Vulcanair observer onkin käytössä useiden maiden poliisivoimilla sekä muilla käyttäjillä jotka arvostavat koneen tarjoamia ominaisuuksia. Simukäytössäkin koneesta on varsin mukava katsella maisemia ja Vfr-lennoilla tästä hyvästä näkyvyydestä ulos on paljon iloa. Tämmöinen Italian poliisivoimien malli seuraa mukana, tässä tosin partioidaan suomessa Iisalmen seutuvilla.



Tässä muutamia kuvia Observerin tarjoamista näkymistä. Osa mittareista on default tavaraa Abacuksen tapaan ja osa special gaugeja. Kokonaisuus on kuitenkin hyvin käyttäjäystävällinen ja vaativakin mittarilento onnistuu tutuilla ja toimivilla instrumenteilla.







Tässä kuva 2-D ohjaamosta johon olen avannut kaikki avattavissa olevat instrumentti ikkunat.



Tässä sitten P68 normaalilla nokkaosalla ja ilman pyöränsuojuksia. Nätti on kuin karamelli. Kone on tässä Umeåssa Ruotsissa.



Kuvassa P68 usvaisen ruotsin yllä. Tämä on koneen normaalimallin perinteinen mittaristo. Varsin kattavasti löytyy tavaraa ja näillä eväillä pitäisi kyllä osata lentää maailman kaikkiin kolkkiin.



Tässäpä sitten näkymiä Garmin G1000 lasiohjaamosta. Abacuksen tapaan käyttäjää ei jätetä epätöivon valtaan vaan näkymät on klikattavissa isommiksi, tähän tapaan:







Ellet vieläkään näe lasiohjaamon tekstejä niin Abacus P68 taipuu myös tähän: Mikäli käytät kolmea monitoria niin voit siirtää Garminin näytöt viereisille näytöille ja keskelle jätät sitten jonkin muun näkymän. Tällöin ollaankin jo samassa kokoluokassa mitä nuo näytöt ovat todellisuudessakin.



Happy Landing

Ilves:
Heippa Jari!
Kylläpä taas olet saanut aikaisex varsinaisen ESITTELYN.
Oletko ammatiltasi graficko?
Asuisitpa tossa pihan toisella puolella, niin heiluttaisin parveckeelta ja pyytäisin kahville, jotta mullakin alkais vähitellen toi simun käsittely toimia vähän kätevämmin ja oikeaoppisemmin.

Wanhis:
Tervehdys Esa!
Enpä ole ammatiltani graficko, vaikka kiinnostava ammatti se voisi ollakin. Kiitokset vain kahvikutsusta, olisihan se mukava nähdä joku foorumilainen oikeasti "livenä" enpä ole vuosien varrella nähnyt kuin yhden ainoan. Tietääkseni olen täällä Vaasassa  ainut joka harrastaa Flight Simulaattoria. Voi tietysti olla muitakin mutta heillä on ilmeisesti jokin salaseura joka kokoontuu jossain lähimetsissä.
Empä usko, että minusta olisi opettajaksi simun "oikeaoppisessa" käyttämisessä. Pikemminkin tunnen itseni FS-simun väärinkäyttäjäksi ja päätarkoituksena onkin lähinnä lapsellinen "hauskanpito" ja irtiotto arjesta. Voi tietysti olla, että joskus kehityn arvostetuksi pro-tason simuilijaksi mutta itseasiassa epäilen, että näin ei tule tapahtumaan vaan todennäköisesti kehitykseni kulkee päinvastaiseen suuntaan kohti marginaalisempia ja typerämpiä mutta hauskempia FS-simun käyttötapoja. Aitoon ja mahdollisimman realistiseen lennon jäljittelyyn löytyy kyllä myös kiinnostusta ja ymmärränkin sen jutun idean täysin mutta "hauskanpito" taitaa silti viedä kohdallani voiton.
 

PerttiLode:
Ei Jari graficko ole vaan asianajaja, sehän on pitänyt puolustuspuhetta kuin paraskin semmoinen Abacucsen puoleen ,
Kun italiassa ollaan niin peukalo alas, tai ylös oman mielen mukaan

Ilves:
Kuules Jari!
Minä nimenomaan tyckään siitä sinun komiikastasi näissä simutouhuissa ja sixi minä oletinkin sinun olevan jonkin opiston käynyt siltä alalta.
Jatka hyvä mies edelleenkin tältä pohjalta. Olet piristys mun muuten niin yxtoikkoseen arkeeni.
Kaikki te toisetkin olette osana mun yxinäisen masennuxen torjumisessa, johon uskon sen uuden koneenkin, kunhan se nyt ensin tulee, vaikuttavan positiivisesti.
Mennäxeni siihen, mitä siihen naapuruus kahvitteluun tulee, josta mainitsin, niin meillä kahdella pellellä olis varmaan kivaa, kun paikkakuntalaisille yhdessä järkättäis muisteltavaa.
Du, som bor i Wasa, har inte ens språk broblemer. Eller hur?

Navigation

Up one level

Next page