FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
13.12.17, 13:13

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Wanhiksen konekatsaus: Abacus Vulcanair P68
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Wanhiksen konekatsaus: Abacus Vulcanair P68  (Read 1479 times)
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

Wanhiksen konekatsaus: Abacus Vulcanair P68
« on: 20.09.12, 04:46 »

Meinasin ensin esitellä tämän koneen "uusin hankintani" osastolla mutta armottomana Abacus fanina innostuin liikaa ja parin kuvan esittelyksi tarkoitettu juttu laajeni sitten niin isoksi, että laitoinkin tämän "konekatsauksena"
 Smiley
[ attachment removed / expired ]

Kuluvan vuoden uutuuksia on tämä Abacus Vulcanair P68. Kone on italialainen kahdella mäntämoottorilla varustettu ylätaso. Italialainen on myös koneen mallintaja, eli Massimo Tacoli.
Olin jo katsellut konetta "sillä silmällä" useita kuukausia ja kerran jo meinasinkin ruksata boxed-version toimitukseen. PC-Aviatorin alesta download-versio lähti kuitenkiin niin edullisesti, että päädyin siten lopulta siihen. Mikäli pitää Abacucsen tuotteista niin tälläkään kertaa ei tule pettymystä, sillä aito Abacus tunnelma on saatu väärentämättömänä mukaan tähänkin tuotteeseen.

Koneen ulkomallinnus on varsin kaunista katseltavaa, eikä muotojen suhteen ole valittamista. Mukana on versioita pyöränsuojuksilla ja ilman suojuksia, turbolla ja ilman turboa, perinteisellä mittaristolla tai Garmin 1000 lasiohjamolla, sekä sitten se itse pääasia, eli läpinäkyvällä nokkaosalla varustettu Observer, josta tässä ensiksi muutamia kuvia:

Näkyvyys koneesta ulos on samaa luokkaa kuin helikopterissa, eikä olekaan ihme että Vulcanair observer onkin käytössä useiden maiden poliisivoimilla sekä muilla käyttäjillä jotka arvostavat koneen tarjoamia ominaisuuksia. Simukäytössäkin koneesta on varsin mukava katsella maisemia ja Vfr-lennoilla tästä hyvästä näkyvyydestä ulos on paljon iloa. Tämmöinen Italian poliisivoimien malli seuraa mukana, tässä tosin partioidaan suomessa Iisalmen seutuvilla.

Tässä muutamia kuvia Observerin tarjoamista näkymistä. Osa mittareista on default tavaraa Abacuksen tapaan ja osa special gaugeja. Kokonaisuus on kuitenkin hyvin käyttäjäystävällinen ja vaativakin mittarilento onnistuu tutuilla ja toimivilla instrumenteilla.

Tässä kuva 2-D ohjaamosta johon olen avannut kaikki avattavissa olevat instrumentti ikkunat.

Tässä sitten P68 normaalilla nokkaosalla ja ilman pyöränsuojuksia. Nätti on kuin karamelli. Kone on tässä Umeåssa Ruotsissa.

Kuvassa P68 usvaisen ruotsin yllä. Tämä on koneen normaalimallin perinteinen mittaristo. Varsin kattavasti löytyy tavaraa ja näillä eväillä pitäisi kyllä osata lentää maailman kaikkiin kolkkiin.

Tässäpä sitten näkymiä Garmin G1000 lasiohjaamosta. Abacuksen tapaan käyttäjää ei jätetä epätöivon valtaan vaan näkymät on klikattavissa isommiksi, tähän tapaan:

Ellet vieläkään näe lasiohjaamon tekstejä niin Abacus P68 taipuu myös tähän: Mikäli käytät kolmea monitoria niin voit siirtää Garminin näytöt viereisille näytöille ja keskelle jätät sitten jonkin muun näkymän. Tällöin ollaankin jo samassa kokoluokassa mitä nuo näytöt ovat todellisuudessakin.

Happy Landing Cheesy

Esa Sulanko

Date Registered: 28.06.05

Re: Wanhiksen konekatsaus: Abacus Vulcanair P68
« Reply #1 on: 20.09.12, 05:24 »

Heippa Jari!
Kylläpä taas olet saanut aikaisex varsinaisen ESITTELYN.
Oletko ammatiltasi graficko?
Asuisitpa tossa pihan toisella puolella, niin heiluttaisin parveckeelta ja pyytäisin kahville, jotta mullakin alkais vähitellen toi simun käsittely toimia vähän kätevämmin ja oikeaoppisemmin.

M.V.H:                       
Esa    "Emeritus Tribolog"                      

HPE-120sc. Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860@2.80GHz. 2048MB DDR-SDRAM(1333MHz) x3=600BG
Jari Vanhatupa

« Reply #2 on: 21.09.12, 05:54 »

Tervehdys Esa!
Enpä ole ammatiltani graficko, vaikka kiinnostava ammatti se voisi ollakin. Kiitokset vain kahvikutsusta, olisihan se mukava nähdä joku foorumilainen oikeasti "livenä" enpä ole vuosien varrella nähnyt kuin yhden ainoan. Tietääkseni olen täällä Vaasassa  ainut joka harrastaa Flight Simulaattoria. Voi tietysti olla muitakin mutta heillä on ilmeisesti jokin salaseura joka kokoontuu jossain lähimetsissä.
Empä usko, että minusta olisi opettajaksi simun "oikeaoppisessa" käyttämisessä. Pikemminkin tunnen itseni FS-simun väärinkäyttäjäksi ja päätarkoituksena onkin lähinnä lapsellinen "hauskanpito" ja irtiotto arjesta. Voi tietysti olla, että joskus kehityn arvostetuksi pro-tason simuilijaksi mutta itseasiassa epäilen, että näin ei tule tapahtumaan vaan todennäköisesti kehitykseni kulkee päinvastaiseen suuntaan kohti marginaalisempia ja typerämpiä mutta hauskempia FS-simun käyttötapoja. Aitoon ja mahdollisimman realistiseen lennon jäljittelyyn löytyy kyllä myös kiinnostusta ja ymmärränkin sen jutun idean täysin mutta "hauskanpito" taitaa silti viedä kohdallani voiton.
 Smiley

Pertti Lode

Date Registered: 12.01.03

« Reply #3 on: 21.09.12, 07:25 »

Ei Jari graficko ole vaan asianajaja, sehän on pitänyt puolustuspuhetta kuin paraskin semmoinen Abacucsen puoleen Shocked, thmbdn Grin thmbup
Kun italiassa ollaan niin peukalo alas, tai ylös oman mielen mukaan
Esa Sulanko

Date Registered: 28.06.05

« Reply #4 on: 21.09.12, 17:04 »

Kuules Jari!
Minä nimenomaan tyckään siitä sinun komiikastasi näissä simutouhuissa ja sixi minä oletinkin sinun olevan jonkin opiston käynyt siltä alalta.
Jatka hyvä mies edelleenkin tältä pohjalta. Olet piristys mun muuten niin yxtoikkoseen arkeeni.
Kaikki te toisetkin olette osana mun yxinäisen masennuxen torjumisessa, johon uskon sen uuden koneenkin, kunhan se nyt ensin tulee, vaikuttavan positiivisesti.
Mennäxeni siihen, mitä siihen naapuruus kahvitteluun tulee, josta mainitsin, niin meillä kahdella pellellä olis varmaan kivaa, kun paikkakuntalaisille yhdessä järkättäis muisteltavaa.
Du, som bor i Wasa, har inte ens språk broblemer. Eller hur?

M.V.H:                       
Esa    "Emeritus Tribolog"                      

HPE-120sc. Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860@2.80GHz. 2048MB DDR-SDRAM(1333MHz) x3=600BG
Jari Vanhatupa

« Reply #5 on: 22.09.12, 06:25 »

Kuules Jari!
Du, som bor i Wasa, har inte ens språk broblemer. Eller hur?

Juu, ei varmaan, ainakaan pahemmin. Täällä on oppinut Ruotsia oikeastaan väkisin. Aikoinaan 70-luvulla kun menin kysymään töitä Vaasalaisesta askartelu ja urheiluliikkeestä, niin firman pomo kyseli minulta kertotaulua ja sitten: osaanko puhua Ruotsia? Enhän minä osannut muuta kuin: Kissa on "kat" ja koira on "hund" Pääsin silti töihin! Siihen aikaan sai töitä heti mistä vaan nurkantakaa, suunnilleen vain marssittiin firmaan sisään ja sanottiin, että ajattelin tulla teille töihin!

Siellä tiskin takana sitten oppi sitä Ruotsia väkisinkin. Täällä kuulee silloin tällöin myös Närpiöläisten puhetta, heillä on aivan oma Ruotsin kielensä joka on melko käsittämätöntä.
 Grin

Ei Jari graficko ole vaan asianajaja, sehän on pitänyt puolustuspuhetta kuin paraskin semmoinen Abacucsen puoleen Shocked, thmbdn Grin thmbup
Kun italiassa ollaan niin peukalo alas, tai ylös oman mielen mukaan

Niin . . tuo Abacus mieltymys on vaikea selittää, ehkä se juontuu aikaan jolloin ostin ensimmäisen kaupallisen lisäosani joka oli Abacucsen "Cleaf for Landing" Sen hankinta ei ollut aivan yksinkertaista: Olin soittanut puhelimella Veljekset Keskiselle Tuuriin ja kysynyt onko heillä Flight Simulatorin lisäosia. Vastasivat, että kyllä jotain löytyy. Ajelin sitten sinne ja ostin pari Abacus boxia ja sitten tyytyväisenä takaisin kotiin kokeilemaan.
Tuntemukset olivat jokseenkin sekavat koska niissä olevat koneet vaihtelivat laadullisesti paljon. Ajattelin kait jotenkin, että tämmöisiä lisäosat sitten ovat. Totuin kuitenkin Abacukseen ja lensin koneilla paljon, opin pitämään niiden tunnelmasta, siinä se mieltymys kait lyhykäisyydessään on.

Nyt boxeja on yli 150 kpl ja vaikka siellä on seassa parasta mitä rahalla saa, niin se ei himmennä Abacucsen hohtoa, koska kaikissa noissa lisäosissa on se oma tunnelmansa jonka tekijä on niihin loihtinut. se vain pitää oivaltaa niistä ja mennä sen ehdoilla.
 Smiley

Pertti Lode

« Reply #6 on: 22.09.12, 10:01 »

Tekeekö Abacus kaikki koneet itse kun ovat noin vaihtelevia laadusta? taitaa olla menen amatöörin tekemiä joukossa
Ville Lindgren

Date Registered: 19.06.10

« Reply #7 on: 22.09.12, 10:36 »

Tekeekö Abacus kaikki koneet itse kun ovat noin vaihtelevia laadusta? taitaa olla menen amatöörin tekemiä joukossa

Keräävät eri tekijöiltä. Taitavat olla freeware koneita osa jotka on vaan paketoitu, ainakin erässä paketissa...
Jari Vanhatupa

« Reply #8 on: 22.09.12, 11:50 »

Joskus tuli selvitettyä niiden koneiden tekijöitä ja siellä oli paljon tuttuja nimiä freeware puolelta. Eli ymmärtääkseni homma menee jokseenkin niin, että desingeri tai pieni tiimi tekee koneen joka sitten markkinoidaan maksullisena Abacus tuotmerkin alla.
Harvinaista sensijaan lienee tuo mitä Ville mainitsi, että saman tuotteen saisi ilmaiseksi Freefarena, tosin olen minäkin muutamaan semmoiseen törmännyt. Tosin ne eivat olleet Abacusta.
Ostin ne silti kokoelmiini boxina ihan mielenkiinnosta mutta en ole senkummemmin niitä viitsinyt ruveta vertailemaan, että onko niissä jotain eroja tai lisäjuttuja siihen ilmaiseen versioon. Ainakin hieno boxi ja manuaali jos ei muuta.
Grin

Varmaankin monet koneista ovat enemmän tai vähemmän yhden miehen juttuja, eikä niihin ole panostettu samanlaista työmäärää kuin johonkin isojen teamien tekeleisiin. Tosin nämä Abacuksen koneet ovat mielestäni pikkuhiljaa ruvenneet paranemaan vuosien varrella.
On paljon todella hienoja ilmaisia freeware-koneita. Monesti olen ihmetellyt, että miksi he julkasivat tuon ilmaiseksi kun olisivat saaneet työstään jonkin palkkionkin jos olisivat myyneet sen jollekin softatalolle.
Undecided

Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #9 on: 22.09.12, 14:24 »

...
On paljon todella hienoja ilmaisia freeware-koneita. Monesti olen ihmetellyt, että miksi he julkasivat tuon ilmaiseksi kun olisivat saaneet työstään jonkin palkkionkin jos olisivat myyneet sen jollekin softatalolle.

Freeware-koneiden laatu vaihtelee paljon aivan surkeasta sellaisiin, jotka päihittävät kirkkaasti huonommat payware-koneet. Varmaan payware-koneidenkin laatu vaihtelee paljon, mutta pääasiassa "parempaan suuntaan" eli parhaat ovat todella loistavia. Minusta koneita myyvälle firmalle on vähintääkin arveluttavaa myydä heikkotasoisia tuotteita. Maine siitä kärsii ja siten väistämättä ajan mittaan myös myynti. Abbacus esimerkiksi on saanut tätä mainetta itselleen. Jos pakkaa freewarena saatavia koneita myytäviksi, lähentelee se jo petosta.

Minulla on tuhansien kokeilemieni koneiden joukossa pääasiassa vain freeware-koneita, joista pysyvästi käyttöön jäävät vain parhaat. Niitäkin on satoja. Jokainen ostamani payware on tarkan harkinnan tulos ja jokainen on myös jäänyt pysyvään käyttöön. Jos itse osaisin tehdä koneita (tai maisemia) olisivat ne ehdottomasti kaikki freeware-tuotantoa. Tuskin tuo "fs-konebisnes" on tekijälleen mikään kultakaivos. Useammassa muussa rehellisessä työssä pääsee varmaan paljon parempaan rahalliseen tulokseen eikä rehellinen työ koskaan ketään rikkaaksi (rahallisesti) tee muutenkaan. Kyllä se koneiden ja maisemien tekeminen useimmiten lienee tekijöilleen pikemminkin "rakkautta lajia kohtaan" kuten vaikkapa intomielisten urheiluihmisten työ tahollaan.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pertti Lode

« Reply #10 on: 22.09.12, 23:27 »

No en olisi itse osannut paremmin kirjottaa kuin Pekka sen teki, kun tutkin freeware konetta niin ensimmäiseksi katson miltä tuulilasin kaarre näyttää sisältä päin katsottuna  jos se on tehty "kymmenen" asteen kulmilla nin silloin näkee heti että ollaan fs2000 tasolla ja heti lähti roskakoriin,ja paneelin ulkonäön näkee myös onko se aidon näköinen tai ainakin sinne päin, nykyään on tekniikka mennyt niin paljon eteen päin ettei kaikennäköista roskaa enään tarvii katella ja joita yritetään markkinoida uusina koneina vaikka ovat iänikuisen vanhoja. Ostokoneita on vaikempi arvioida kun niitä ei voi katsella omassa simussa  ennenkuin ne ostettu.
Jari Vanhatupa

« Reply #11 on: 23.09.12, 07:48 »

Niin, no nuo ovat vaativan loppukäyttäjän mielipiteitä eikä siinä mitään, valtaosa harrastajista ajattelee juuri näin. Parhaat päältä ja se on siinä! Onhan niitä parhaitakin jo aivan hulvaton määrä, tuskin ehtii edes kaikilla lentää.
On myös toinen lähestymistapa asiaan joka on harrastusmuotona yhtä kiehtova. Mikäli on joskus yrittänyt tehdä Flight Simulaattoriin edes jollain lailla toimivaa lentokonetta niin ymmärtää kuinka valtavan työmäärän sellaisen mallintaminen vaatii, mittareineen, liikkuvine osineen jne.
Näitä harrastajia on silti paljon jotka kaikesta huolimatta yrittävät ja saavatkin lopulta jotain julkaisukelpoista aikaan. Ehkä siinä menee muutama kuukausi tai vuosi mutta valmista tulee silti ennemmin tai myöhemmin. Tottakai he haluavat sitten laittaa sen valmiin tuotteen "uutuutena" jakeluun ja ladattavaksi muidenkin iloksi. Olette kenties kokeilleet juuri tälläisiä koneita. Täyttä paskaa ja roskiin vaan!
Sad
Niinpä mutta ei se kone ole roskaa tekijän mielestä, vaan hän kokee itsensä hyvinkin taitavaksi desingeriksi kun on lentävän koneen saanut tehtyä jakeluun asti. Mielestäni näihin harrastelijoiden tekemiin koneisiin pitää suhtautua eri lailla, erilaisin odotuksin ja arvostella sekä käyttää niitä hieman eri asenteella kuin sitä "kerma-kalustoa" Itse tapaan latailla ja käyttääkin myös noita vaatimattomiakin koneita ja tarkastelen niitä ajatellen, että osaisinko itse mallintaa tuon ja tuon jutun ja miten se tehty. Mielenkiintoista puuhaa se on sekin.

Monet harrastelija mallintajat arvostavat Abacusta juuri siksi, koska firma on ostanut heidän tekemiä koneitaan ja korottanut ne maksulliselle payware tasolle saakka. Tämä jos mikä on kunnianosoitus tekijälle siitä valtavasta työmäärästä minkä koneen tekeminen on vaatinut. Kyse ei siis välttämättä olekaan mistään "suuresta huijauksesta" Itse kannustan mielelläni tälläisiä harrastelijoiden myyntiin tekemiä tuotteita ja ostan niitä käyttööni.
Smiley
« Last Edit: 23.09.12, 08:06 by Jari Vanhatupa »

Rolf Niemi

Date Registered: 14.02.05

« Reply #12 on: 23.09.12, 08:12 »

Ostokoneita on vaikempi arvioida kun niitä ei voi katsella omassa simussa  ennenkuin ne ostettu.

YouTubessa on kyllä näytillä lähes kaikki kaupalliset koneet - useimmista löytyy montakin videota, josta voi tehdä joitakin arvioita tuotteen laadusta. Lisäksi kaupallisista tuotteista löytyy melko puolueettomia (luulisin) arvioita vailkkapa AVSIMistä  Wink

Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #13 on: 23.09.12, 08:41 »

...
Näitä harrastajia on silti paljon jotka kaikesta huolimatta yrittävät ja saavatkin lopulta jotain julkaisukelpoista aikaan. Ehkä siinä menee muutama kuukausi tai vuosi mutta valmista tulee silti ennemmin tai myöhemmin. Tottakai he haluavat sitten laittaa sen valmiin tuotteen "uutuutena" jakeluun ja ladattavaksi muidenkin iloksi. Olette kenties kokeilleet juuri tälläisiä koneita. Täyttä paskaa ja roskiin vaan!
...

Entisenä opettajana (olen nyt eläkkeellä) ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Koskaan ei saa julkisesti lytätä kenenkään vilpittömällä mielellä tehtyä tuotetta, vaikka tietäisi sen olevan "vähemmän laadukas". Kannustus ja positiivisten seikkojen korostaminen tuottaa aina lopulta paremman tuloksen oli kyseessä mikä asia tahansa. Se on eri asia kuin omaan käyttöön todellisuudessa otetut tuotteet tai roskikseen kaikessa hiljaisuudessa siirretyt (heikompia sen kummemmin julkisuudessa tuomitsematta).

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1