Mjuka landningar

(1/1)

butthead:
De flesta av mina landningar hamnar på <100 FPM. Ibland blir det så illa som upp till 200 FPM.
Hur skulle dessa landningar upplevas? Jag vill verkligen få till dessa landningar man ser ibland då hjulen går mot marken jättemjukt. Men jag kanske överarbetar det. Hur är det i verkligheten?

/Magnus

Nigge:
Jag har inga exakta siffror på och det finns folk här som är mer erfarna och har bättre koll på detta än jag har. Men så mycket vet jag, att gå efter ett så lågt FPM värde är bara dumt.
Det viktigaste är att få ned planet i rätt tid.
Oftast sätts planet ned medvetet "hårt" för att få bättre bromsverkan osv.

Ett värde jag har läst (är dock inte säker på källan, därför tar jag inte gift på att siffrorna är korrekta) är att över 500FPM riskerar man strukturella skador (på 737or)... Så därunder är att sträva efter...
Men ett för lågt FPM är inte att föredra då det är bättre att sätta ner planet ordentligt och få bromsverkan på hjulen.

nighty142:
Real men don't flare

Skämt åsido... Väldigt typspecifikt, men på många jet-kärror är det väl gradvist thrust idle som påbörjas vid 30 fot radarhöjd följt av lika gradvist nos upp. Intressant att se på en autolandning där en flare faktiskt avslutas med att nosen sänks någon grad precis innan sättning. Tror korrekta termen är flakning, i och med att nosen sänks höjs också huvudställen, vilket leder till att sättningen blir ännu mjukare (huvudställets sjunkhastighet minskar pga flakningen). Flakning är dock väldigt mycket finlir (överkurs), vi snackar 1-2 sekunder innan sättning. Det viktiga är väl att göra en korrekt flare.

Annars är det nog svårt att läsa sig till hur en perfekt landning ska ske. Se till att ha rätt konfiguration, rätt fart, rätt höjd och sen bara öva, öva och öva 

Men ett för lågt FPM är inte att föredra då det är bättre att sätta ner planet ordentligt och få bromsverkan på hjulen.

Håller med, är det t.e.x vatten på banan ska man inte försöka åstadkomma en smekare och riskera vattenplaning.

Navigation

Up one level