Maailman ympäri 50 tunnissa (Embraer 195, 54 kuvaa)

(1/2) > >>

MS:
Heti kättelyyn pahoitteluni kuvien määrästä, mutta tästäkin versiosta puuttuu paljon kuvia joita olisin halunnut tähän laittaa. Mutta asiaan;

Vaihtelun vuoksi päätin heittää pienen lenkin maapallon ympäri lännen suuntaisesti, viettäen suurimman osan ajasta pohjoisella pallonpuoliskolla. Reittinä siis toimi Helsinki - Edinburgh - Faro - Ponta Delgada - Bermuda - Toronto - Seattle - Anchorage - Petropavlovsk - Seoul - Ha Noi - Mumbai - Dubai - Ateena - Helsinki. Petropavlovskin korostin koska kyseessä oli kiertueen ehdottomasti mielenkiintoisin paikka. Suosittelen kaikkia pyörähtämään tuolla päin jos vain mahdollista.

Embraerin ETOPS (120) meinasi tuottaa päänvaivaa, mutta ilmailumääräysten puitteissa päästiin kuitenkin Atlantin yli. Seuraavalla reissulla voi ylitsepääsemättömäksi esteeksi muodostua reitti Australiasta Etelä-Amerikkaan, mutta sepä on taas kokonaan toinen tarina.

Jospa sitten kuviin, joita todellakin on riittämiin. Tästä syystä johtuen kovin pitkiä selostuksia en kuviin laita.

Tässäpä sitä ollaan valmiina lähtemään kohti tuntemattomia (ilma)teitä.



Muutaman ruisleivän turvin aloitettiin työntö, tavoitteena päästä vielä illan aikana eteläiseen Portugaliin Edinburghin kautta.



Hyvästi vain, sateinen pohjola.



Sen verran jo aikaa tämän kuvan ottamisesta, etten ole täysin varma oliko tässä norjalainen vaiko ruotsalainen lentokenttä. Oma veikkaukseni on Stavanger, muita ehdotuksia? SASin kone oli sieltä ainakin lähdössä.



Edinburghissa oli event meneillään, joten pienoisista kiireistä johtuen laskusta ei ole kuvia. Tässä ollaan jo huilaamassa, sekä tankkaamassa kerosiinia seuraavalle etapille.



Kovin kauaa ei keretty Brittein saaria ihmettelemään, sillä eksoottisemmat lepopaikat odottavat jo.



Ei muuta kuin nokka ylös ja etelää kohti.



Vilkaistaan vielä brittein saaria auringonlaskun kera.



Portugaliin saavuttaessa oli jo aurinko painunut mailleen, joten kuviakaan ei paljoa räpsitty. Tässä sorvaillaan jo finaalissa, aamulla sitten vuorossa Atlantin ylitys.



Jostain syystä Faro - Ponta Delgada väliltä en löytänyt kuvia, joten tässä ollaankin jo lähdössä kohti Bermudaa.



Toinen kuva samaisesta tilanteesta, jonka syövereistä voi poimia Ponta Delgadan sataman, sekä lentokentän.



Horisontissa siintää viimeinen euroopan alueeseen kuuluva maapläntti, Floresin saari.



Reitti Bermudalle kulki kuun ja auringon välistä



Mukava sää odotti Bermudalla, sääli että matka jatkuu melkein heti kohti Kanadaa.





Hetkeksi koneet sammuksiin, ja ottamaan nopeat rusketukset.



..Kunnes taas ollaan menossa. Pilvisyyskin alkoi lisääntyä, joten matkustajatkaan (apupilotti, kaksi lentoemoa, sekä kuuden hengen äkkirikastunut seurue) eivät protestoineet.



Jälleen oli jonkin verran muuta liikennettä Toronton seudulla, joten näihin maisemiin on tyytyminen.



Torontossa oli tylyä porukkaa, joten jatkettiin saman tien Seattleen, jonne kerettiinkin vielä valoisaan aikaan.



Reitti Anchorageen myötäili mukavasti rannikkoa. Eipähän ole eksymisen riski kovin suuri.



Tutustuttiin kenttään ylilennolla, jonka jälkeen lähdettiin kaartelemaan kohti 07L:ää.



Ei aivan nappiin mutta melkein.



Ja tankkauksen jälkeen kohti Venäjää, hyvästellen Pohjois-Amerikan tältä erää.



Tässä vielä hahmotus Petropavlovskin ja Anchoragen välisestä reitistä, hieman oli hiljaisempaa verkossa määränpään seutuvilla.



Kruisailufiilistelyä.



Ja näin saatiin näkyviin Venäjän mantuja, kovin on aution näköistä.



Tämä herätti pientä ihmetystä, sillä reitti kulki suoraan Koryaksky -tulivuoren ylitse. Tämän jälkeen lähdettiin melko tiukkaan laskuun, ja sorvailtiin kohteeseen.



Kovin oli tervetullut olo, kun heti rullaustielle siirryttyä oli paikalliset ilmailualan ammattilaiset vastassa.



Liekö hangaareja vaiko mitä, mutta näitä ei kovin monessa paikassa näe.



Hyvillä mielin kohti sivistystä, seuraavana etappina Etelä-Korea.



Korealaista maaseutua.



Vähän vaihtelua kuviin. Enää ei ole Incheon kaukana.



Melko tuulista oli, joten laskeutuminen ei ihan nappiin mennyt. Selkeä sää tuntuu seuraavan meitä melko mallikkaasti.



Aamun sarastaessa lähdettiin kohti Intiaa, tarkoituksena tehdä välitankkaus Vietnamissa.



Korealainen auringonnousu.



Noi Bain lentoasemalla tankkausta odotellessa.



Intiaa lähestytään melko hämärissä merkeissä.



Melko omituinen sää oli Mumbaissa.



..Kuten kuvasta näkyy.



Intiassa vietettiin yli kuukausi, jonka jälkeen lähdettiin kohti Dubaita hieman sumuisessa säässä.





Tässä ollaankin jo finaalissa, tarkoituksena lentää vielä samana päivänä Helsinkiin, tankaten täällä ja Ateenassa.



Nopea tankkaus ja kohti Välimerta.





Sinne jää kuiva ja karu Dubai.



Reitti olisi mennyt Syyrian yli, mutta päätettiin kiertää varmuuden vuoksi etelän puolelta. Kuvassa näkyvästä maastosta osa kuuluu Syyrialle (oikeassa laidassa).



Mikähän lie tämä välimeren lomakohde?



Tämän kiertueen viimeinen auringonlasku.



Ateenassa oli muutama muukin.



Löpöä tankkeihin ja nokka kohti Helsinkiä.



Revontulet toivottivat maailmanmatkaajat tervetulleiksi kotiin.



Reissun aikana tiimaa kertyi hieman yli 50 tuntia, ja etäisyyttä 20.692NM. Seuraavaksi olisi tarkoitus lentää idän suuntaisesti toinen reissu, mutta Embraerilla se ei taida onnistua.

Mukava jos jaksoit selailla kaikki kuvat läpi

Lauri FIN918:
Oikein mielenkiintoistsa katsottavaa .

Pade:
Oli kyllä mukava ja mielenkiintoinen 

Hsalonen:
Viimeinen on upea! Mistäs tällaisia Aurooroita saa? 

MS:
Quote

Viimeinen on upea! Mistäs tällaisia Aurooroita saa? 


Tiedä häntä, silloin tällöin näkynyt enkä tietääkseni ole mitään revontulia aiheuttavia lisureita asentanut (paitsi REX?).

Navigation

Up one level

Next page