FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
06.04.20, 04:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  EFHF-EFMI
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: EFHF-EFMI  (Read 1970 times)
Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3202
Date Registered: 21.11.10

EFHF-EFMI
« on: 24.09.12, 11:52 »

En tiedä laittaisinko tänne, vai verrkolento-puolelle, joten päätin laittaa tänne Tongue

Nyt olen aloittanut verkkolentämisen IVAO:ssa ja aloitin ihan perus Cessna 172:lla laskukierrosta Malmilla. Ajattelin, että voisin lentää Lear45:lla EFHF-EFMI. Mitä reittipisteitä kannattaa käyttää? Korkeudet? VFR vai IFR? Itse ajattelin EFHF-DEGER-HK752-VAKAT-RISAT-TIILI-OTAVA-EFMI. Mites on? Smiley
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: EFHF-EFMI
« Reply #1 on: 24.09.12, 14:13 »

Noh, kumpaa haluasit lentää, VFR vai IFR?

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3202
Date Registered: 21.11.10

Re: EFHF-EFMI
« Reply #2 on: 24.09.12, 19:01 »

Vaikkapa mielummin VFR  Tongue
Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1640
Date Registered: 18.08.09

Re: EFHF-EFMI
« Reply #3 on: 24.09.12, 19:06 »

Vaikkapa mielummin VFR  Tongue

Esim. DEGER-Jotain reitille jääviä paikkoja (esim. Lahti yms.)-OTAVA ja korkeutta max. FL195 koska Suomessa ei saa lentää VFR:ää FL195 yläpuolella, ellei Ilmailuviranomainen ole muuta hyväksynyt.

-HJ

Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 1041
Date Registered: 03.07.09

Re: EFHF-EFMI
« Reply #4 on: 25.09.12, 09:44 »

Itse varmaan lähtisin vetämään EFHF-DEGER-Lahti-Heinola-TIILI-EFMI. Lahdesta pääsee aika hyvin seuraamalla Lahden ja Mikkelin välistä suurta vältäväylää. Ilmottautumispiste TIILI on myös sopivasti juuri tuon tien kohdalla. Tietysti tuohon Heinolan ja TIILIn väliin voi jonkun paikan käydä katsomassa, mutta en näe itse tarpeelliseksi. Lentopinnan valitset vallitsevan pilviolosuhteen mukaan, eli VFR maksimit FL 195 kuitenkin jos pilviä alempana, niin selvästi erossa pilvistä.
« Last Edit: 25.09.12, 09:50 by Jouka Ahponen »
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2333
Date Registered: 05.10.05

Re: EFHF-EFMI
« Reply #5 on: 25.09.12, 10:28 »

Ja kannattaa vielä tarkastella tuota konetyyppiä kertaalleen. Tiedä onko kuinka järkevää VFR ajaminen Learjetin kanssa. Toki jokainen tyylillään.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3665
Date Registered: 27.03.08

Re: EFHF-EFMI
« Reply #6 on: 25.09.12, 10:48 »

Ja kannattaa vielä tarkastella tuota konetyyppiä kertaalleen. Tiedä onko kuinka järkevää VFR ajaminen Learjetin kanssa. Toki jokainen tyylillään.

Minä olen lentänyt DC-9:llä Vfr lennon Vaasa-Oulu Grin

Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 1041
Date Registered: 03.07.09

Re: EFHF-EFMI
« Reply #7 on: 25.09.12, 11:05 »

Ei se koko vaan se taito.
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: EFHF-EFMI
« Reply #8 on: 25.09.12, 11:38 »

Itseasiassa kukaanhan ei kiellä lentämästä VFR- säännöillä RNAV- fiksejä pitkin. Jos koet RNAV- fiksit helpommiksi, on täysin mahdollista käyttää niitä kunhan muistaa lentää alle FL195 ja sääminimeitä noudattaen.

Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3202
Date Registered: 21.11.10

Re: EFHF-EFMI
« Reply #9 on: 25.09.12, 11:46 »

Mites sitten IFR?

Kiitos vastauksista!
Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1640
Date Registered: 18.08.09

Re: EFHF-EFMI
« Reply #10 on: 25.09.12, 12:13 »

Mites sitten IFR?

Kiitos vastauksista!

IFR saat lentää periaatteessa niin korkealla mihin koneesi nousee. Eli esim. LJ45:lle sopiva olisi varmaan joku FL200-FL260. Ja sitten jotakin reittejä pitkin Mikkeliin esim. MILSI P606 DEKOT T83 AMEVA DCT

Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3202
Date Registered: 21.11.10

Re: EFHF-EFMI
« Reply #11 on: 06.10.12, 09:33 »

Kiitos kaikille vastauksista!

Entä jos haluaa esim Carvaanilla lähteä? IFR siis? vaikka kohteena EETN?  Smiley
Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 1041
Date Registered: 03.07.09

Re: EFHF-EFMI
« Reply #12 on: 06.10.12, 09:47 »

Reittinä toimii hyvin EFHK-(star)-DOBAN-(sid)-EETN. Toinen on että otat Tallinan VOR:n kuunteluun ja lennät sitä kohti. Lentokorkeus siinä FL080.
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1689
Date Registered: 25.10.08

Re: EFHF-EFMI
« Reply #13 on: 06.10.12, 09:54 »

Reittinä toimii hyvin EFHK-(star)-DOBAN-(sid)-EETN. Toinen on että otat Tallinan VOR:n kuunteluun ja lennät sitä kohti. Lentokorkeus siinä FL080.

Vai olisko kuitenkin  EFHK-(SID)-DOBAN-(STAR)-EETN...
@Verno jos kone ei ole P-RNAV kelpoinen niin rettinä voisi olla DOBAN ja sitten pyytäisit vektorit DOBANille.  Smiley

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: EFHF-EFMI
« Reply #14 on: 06.10.12, 10:03 »

Ilmeisesti Miko halusi kuitenkin Malmilta lähteä (otsikon perusteella). Tällöin reittinä toimii pelkkä DOBAN, Malmilta ei nimittäin vakiolähtöreittejä löydy. Jos on lennonjohtoa, voi odottaa vektoreita nousun jälkeen DOBAN:lle (usein kuitenkin selvitys tulee suoraan ko. pisteelle). Tallinnan puolella taas tutka vektoroi DOBAN:lta määränpäähän. Jos lennonjohtoa ei saapuessa ole, voit lentää STAR- reitin (vakiotuloreitti) DOBAN:lta kohti kenttää. Sään salliessa yksi vaihtoehto on myös lentää DOBAN:lta kohti Tallinnan VOR- majakkaa, ja kun kenttä on näkyvissä, voit tehdä näkölähestymisen.

Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3202
Date Registered: 21.11.10

Re: EFHF-EFMI
« Reply #15 on: 06.10.12, 10:07 »

Onnistuuko tämä ollenkaa default GPS:llä? Vai? Smiley
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: EFHF-EFMI
« Reply #16 on: 06.10.12, 10:12 »

Onnistuuko tämä ollenkaa default GPS:llä? Vai? Smiley
Omista defu-GPS- ajoista on senverran aikaa, että en ole varma tunteeko se DOBAN- pistettä. Jos tuntee, niin onnistuu. Tallinnan vakiotuloreittejä se ei varmasti tunne, mutta niiden lentäminen myös käsin onnistuu (ts. eivät vaadi RNAV:ia). Tallinnan IFR- tuloreittien kartat: Kiitotie 08 ja kiitotie 26.

Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: EFHF-EFMI
« Reply #17 on: 06.10.12, 10:17 »

Omista defu-GPS- ajoista on senverran aikaa, että en ole varma tunteeko se DOBAN- pistettä. Jos tuntee, niin onnistuu. Tallinnan vakiotuloreittejä se ei varmasti tunne, mutta niiden lentäminen myös käsin onnistuu (ts. eivät vaadi RNAV:ia). Tallinnan IFR- tuloreittien kartat: Kiitotie 08 ja kiitotie 26.

Moro!
Meneppä tännä ja lataa viimeisin AIRAC defu GPS:ään niin näkyy kaikki.

http://www.aero.sors.fr/

Täältä GPS lähestyminen Malmille.

https://ais.fi/ais/eaip/fi/

EFHF-EETN VFR NOKKA/N0110F060 IFR DCT DOBAN

Flightplan defu GPS, kopio allaoleva notepadille ja anna nimi esim. EFHF-EETN ja laita omat tiedostot simulatorfiles jos sinulla on FS9 ei varmaan toimi FSX:ssä.

[flightplan]
AppVersion=9.1.40901
title=EFHF to EETN
description=EFHF, EETN
type=VFR
routetype=0
cruising_altitude=5000
departure_id=EFHF, N60* 14.94', E25* 2.50', +000056.99
departure_position=36
destination_id=EETN, N59* 24.80', E24* 48.44', +000131.23
departure_name=Malmi
destination_name=Tallinn
waypoint.0=, EFHF, , EFHF, A, N60* 14.94', E25* 2.50', +000056.99,
waypoint.1=EF, NOKKA, , NOKKA, I, N60* 11.0', E25* 01.35', +000000.00,
waypoint.2=EF, DOBAN, , DOBAN, I, N59* 47.97', E24* 27.15', +000000.00,
waypoint.3=EE, TLL, , TLL, V, N59* 24.68', E24* 50.31', +000196.85,
waypoint.4=, EETN, , EETN, A, N59* 24.80', E24* 48.44', +000131.23,


jukka
« Last Edit: 06.10.12, 11:06 by Jukka Mäcklin »
Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 1041
Date Registered: 03.07.09

Re: EFHF-EFMI
« Reply #18 on: 07.10.12, 10:44 »

Quote
EFHK-(SID)-DOBAN-(STAR)-EETN

Joo, meni sekasin ku piti kiireessä kirjoittaa viesti  Grin
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1