FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.09.17, 04:23

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Suositus
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Suositus  (Read 2480 times)
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1335
Date Registered: 13.08.12

Suositus
« on: 29.09.12, 14:59 »

Moi! Tuli mieleen kun täässä fsx:sä lentelin niin mitä lentonopeutta suosiittelette kone on airbussi. (A321) Hyvä nopus solmuista en tiedä mutta kilometreissä n800

Jouka Ahponen
Online Online

Posts: 900
Date Registered: 03.07.09

Re: Suositus
« Reply #1 on: 29.09.12, 16:11 »

Hyvät operointinopeudet pikkubusseille. Kyseiset nopeudet lentopinnalla 350.

Mach .80 eli ~N460 (riippuu lentokorkeudesta) tai
Mach .78 eli ~N450 (edelleenkin riippuen lentokorkeudesta)

N nopeushan siis tarkoittaa TAS nopeutta solmuissa, ei suinkaan kilometreissä tunnissa. Jos halutaan ilmoitta nopeus km/h niin käytetään edessä kirjainta K. Esim N450 = K833.

Hyvä apuväline laskemiseen: http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalculator.html
« Last Edit: 29.09.12, 17:43 by Jouka Ahponen »


UPL
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Suositus
« Reply #2 on: 29.09.12, 16:21 »

Optimaaliin nopeuteen vaikuttaa myös käytetty Cost Index.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1335
Date Registered: 13.08.12

Re: Suositus
« Reply #3 on: 29.09.12, 17:25 »

Hyvät operointinopeudet pikkubusseille. Kyseiset nopeudet lentopinnalla 350.

Mach .80 eli ~N460 (riippuu lentokorkeudesta) tai
Mach .78 eli ~N450 (edelleenkin riippuen lentokorkeudesta)

N nopeushan siis tarkoittaa TAS nopeutta solmuissa, ei suinkaan kilometreissä tunnissa. Kirjain jos halutaan ilmoitta nopeus km/h niin käytetään edessä kirjainta K. Esim N450 = K833.

Hyvä apuväline laskemiseen: http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalculator.html

kiitos. Lensin alussa nopeudella N270 Cheesy

Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: Suositus
« Reply #4 on: 29.09.12, 20:21 »

kiitos. Lensin alussa nopeudella N270 Cheesy
Kannattaa myös muistaa, että Joukan antamat esimerkkinopeudet ovat tosi-ilmanopeutta (TAS), mutta lentokoneen nopeusmittari näyttää mittarinopeutta (IAS). Kannattaa siis lentää juurikin mach- nopeuden mukaan.

Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1335
Date Registered: 13.08.12

Re: Suositus
« Reply #5 on: 01.10.12, 11:54 »

Hyvät operointinopeudet pikkubusseille. Kyseiset nopeudet lentopinnalla 350.

Mach .80 eli ~N460 (riippuu lentokorkeudesta) tai
Mach .78 eli ~N450 (edelleenkin riippuen lentokorkeudesta)

N nopeushan siis tarkoittaa TAS nopeutta solmuissa, ei suinkaan kilometreissä tunnissa. Jos halutaan ilmoitta nopeus km/h niin käytetään edessä kirjainta K. Esim N450 = K833.

Hyvä apuväline laskemiseen: http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalculator.html

No ***tu kun mulla tulee overspeed varotus ***tu 360N

Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re: Suositus
« Reply #6 on: 01.10.12, 12:22 »

No ***tu kun mulla tulee overspeed varotus ***tu 360N

Sekoitat nyt eri nopeudet keskenään. Nuo 450 ja 460 solmua ovat tosi-ilmanopeutta matkalentokorkeudella. Tosi-ilmanopeus (tas) kasvaa suhteessa mittarinopeuteen (ias) korkeuden kasvaessa. Mittarinopeus (ias) taas on lyhyesti sanottuna se nopeus jonka näet koneen nopeusmittarista. Korkealla lennettäessä valitaan tyypillisesti joku mach-luku jota noudatetaan, esim juuri .78, koska mittarinopeus ei pysy samana korkeuden muuttuessa.
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4430
Date Registered: 13.04.09

Re: Suositus
« Reply #7 on: 01.10.12, 12:31 »

No ***tu kun mulla tulee overspeed varotus ***tu 360N


Pidä autopilotissa sellanen nopeus mikä ei mene punarajalle. Ja näet tuon TASin ND:n vasemmasta yläkulmasta.
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1335
Date Registered: 13.08.12

Re: Suositus
« Reply #8 on: 14.10.12, 15:30 »

Pidä autopilotissa sellanen nopeus mikä ei mene punarajalle. Ja näet tuon TASin ND:n vasemmasta yläkulmasta.

voitko kertoa että mkä nopeus asetetaan autopilotin speed hold switchiin?

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4430
Date Registered: 13.04.09

Re: Suositus
« Reply #9 on: 14.10.12, 16:04 »

voitko kertoa että mkä nopeus asetetaan autopilotin speed hold switchiin?

Nopeus jota haluat IASina pitää. Riippuu ihan tilanteesta. Alle 10 000 jalkaa niin max 250 solmua, sitten sen jälkeen max 350IAS. Yleensä jotain 280-310.
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1335
Date Registered: 13.08.12

Re: Suositus
« Reply #10 on: 18.10.12, 08:58 »

Nopeus jota haluat IASina pitää. Riippuu ihan tilanteesta. Alle 10 000 jalkaa niin max 250 solmua, sitten sen jälkeen max 350IAS. Yleensä jotain 280-310.

Ok. osaatko sanoa paljonko tuo on kilometriä tunnissa?

Jouka Ahponen
Online Online

Posts: 900
Date Registered: 03.07.09

Re: Suositus
« Reply #11 on: 18.10.12, 09:02 »

Solmut kilometreiksi saadaan kertomalla 1,852:lla.

Eli 280-310 kts ~ 519-574 km/h

250 kts = 463 km/h ja 350 kts = 648 km/h


UPL
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1