FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.08.17, 18:38

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Kertokaas vähän!!
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Kertokaas vähän!!  (Read 5290 times)
Tuukka Ahvenus

Date Registered: 17.07.12

Kertokaas vähän!!
« on: 02.10.12, 19:17 »

Moro vaan kaikille. Olen vasta 15-vuotias, mutta silti minua kiinnostaa liikennelentäjän ura. Tiedän että ei tarvitse vielä miettiä, mutta kumminkin. Olen lukenut ja etsinyt tietoa lentäjäksi tulemisesta. Nyt kerron suunnitelmistani:peruskoulun jälkeen aijon mennä lukioon, sen jälkeen ehkä Suomen Ilmailu opistoon Poriin. Nyt ottaisin vastaan tietoa, mihin kannataisi lukiossa etenkin panostaa?? Ja kun ymmärtääkseni on vaikea päästä Ilmailuopistoon, mihin muuhun kannattaisi panostaa?

Olen siis kaikenpuolin terve. Näkö- ja väriaistit toimii moitteettomasti. Olen myös urheilullinen, cuupperissa meni tänä syksynä 2500m ja viime vuonna lihaskuntotestistä tuli muistaakseni 9-. huoleni on se kun luin, että ylipainoisilla on vähän huonommat mahdollisuudet ja keskivartaloa tarkkaillaan erityisesti. Olen lihavuus asteikolla, jos 1 on  normaali paino, niin 2-3!  Haitaakko se jos kumminkin on melko hyvä kunto ja jaksaa liikkua paljon. Talvella suksilla perinteisellä 10km:in menee n.tunti, pyöräilyssa 20km:in 55min maantiellä. Pyöräilyä olen harrastanut ja viime talvena ekan kerran koitin tuon 10km lenkin. Joka päivä kävelen reipasta vauhtia 30-60min.

Mitkä ovat mahdollisuuteni?? Kiitos!!

Tuukkis__
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

Re: Kertokaas vähän!!
« Reply #1 on: 02.10.12, 19:21 »

Lukiossa matematiikka ja fysiikka auttavat paljon melkein mille tahansa alalle, joka on jossain määrin tekninen.

Painosta, lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen kanssa alkaa tulla ongelmia (vaikka sen voikin saada) jos painoindeksi eli BMI on yli 35. SIO:lla raja on siinä 30, ja keskivartalon lihavuus arvioidaan erikseen vyötärön ympäryysmitalla, jonka rajoja en nyt ainakaan ulkoa osaa heittää (enkä muista, onko niitä edes julkaistu). Kun ikää tulee vielä lisää, tulee senttejäkin lisää vatsaan, vaikka rasvan määrä pysyisi vakiona.

Ilmailuopistoon on n. 1000 hakijaa, haku kerran kahdessa vuodessa. Sisään otetaan 50-100 hlö.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jouka Ahponen

Date Registered: 03.07.09

« Reply #2 on: 02.10.12, 19:23 »

UPL
Tuukka Ahvenus

« Reply #3 on: 02.10.12, 19:23 »

Asia selvä, eli parhaat otetaan! Onko muita paikkoja josta  voi valmistua lentäjiksi?

Tuukkis__
Tuukka Ahvenus

« Reply #4 on: 02.10.12, 19:24 »

Jaa, tulikin jo!

Tuukkis__
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #5 on: 02.10.12, 19:27 »

Asia selvä, eli parhaat otetaan! Onko muita paikkoja josta  voi valmistua lentäjiksi?

Suomessa Salpauslento ja Patria Pilot Training, hinta 100 tonnia tai vähän päälle. Ehkä tulevaisuudessa myös Aeropole. Ulkomailta löytyy sitten enemmän: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,49822.0.html

Sit jatkossa jos/kun aloitat uusia viestiketjuja, niin pyri kehittämään niille kuvaava otsikko, josta tietää, mitä viestiketju käsittelee.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
AD
Former member
« Reply #6 on: 02.10.12, 19:45 »

Tuukka... 15v eli normaalia pyöreyttä tai "Vauvarasvaa" joka lähtee niin että hurahtaa kun liikkuu paljon ja jättää sokeroidut juomat ja vastaavat pois ja painaa kävelemään tai lenkille kelissä kuin kelissä. Itse olin pulska kakara mutta liiat lähti. Nykyään liikunkin sitten huomattavasti enemmän ja odotan vapaapäivien metsäreissujen tuomaa rauhaa ja liikuntaa TJ laskurin kanssa. Eli ei siis kannata olla kovin huolissaan asiasta.

Panosta koulunkäyntiin todella. Ota se duunina jota teet tulevaisuutta varten. Opettele hyvät opiskelumenetelmät ja hanki hyvät arvosanat kautta linjan. Älä unohda vapaata aikaa sillä nuorella täytyy olla myös aikaa pitää hauskaa. Ilmailusta kiinnostuneelle lennokkikerhot on yksi vaihtoehto aloittaa ilmailun parissa.

Teemu Kokkonen

Date Registered: 25.10.08

« Reply #7 on: 02.10.12, 20:00 »

Moro vaan kaikille. Olen vasta 15-vuotias, mutta silti minua kiinnostaa liikennelentäjän ura. Tiedän että ei tarvitse vielä miettiä, mutta kumminkin. Olen lukenut ja etsinyt tietoa lentäjäksi tulemisesta. Nyt kerron suunnitelmistani:peruskoulun jälkeen aijon mennä lukioon, sen jälkeen ehkä Suomen Ilmailu opistoon Poriin. Nyt ottaisin vastaan tietoa, mihin kannataisi lukiossa etenkin panostaa?? Ja kun ymmärtääkseni on vaikea päästä Ilmailuopistoon, mihin muuhun kannattaisi panostaa?

Olen siis kaikenpuolin terve. Näkö- ja väriaistit toimii moitteettomasti. Olen myös urheilullinen, cuupperissa meni tänä syksynä 2500m ja viime vuonna lihaskuntotestistä tuli muistaakseni 9-. huoleni on se kun luin, että ylipainoisilla on vähän huonommat mahdollisuudet ja keskivartaloa tarkkaillaan erityisesti. Olen lihavuus asteikolla, jos 1 on  normaali paino, niin 2-3!  Haitaakko se jos kumminkin on melko hyvä kunto ja jaksaa liikkua paljon. Talvella suksilla perinteisellä 10km:in menee n.tunti, pyöräilyssa 20km:in 55min maantiellä. Pyöräilyä olen harrastanut ja viime talvena ekan kerran koitin tuon 10km lenkin. Joka päivä kävelen reipasta vauhtia 30-60min.

Mitkä ovat mahdollisuuteni?? Kiitos!!

Jos ilmailutekniikka yleensä kiinnostaa silloin hyvä vaihtoehto on myös esimerkiksi Lentokoneasentajakoulutus, jos se lukio ei nappaa  thmbup

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Tuomas Reinikainen

Date Registered: 20.09.11

« Reply #8 on: 02.10.12, 20:24 »

Lukioon kannattaa kyllä panostaa, ei varsinaisesti ole pääsyvaatimus, mutta käytännössä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ainakin SIO:lla oppilaat ovat lukiotaustaisia.

Keski-ikä on myös yllättävän korkea, eli jos et heti lukion ja intin jälkeen pääse niin kannattaa hakea myöhemmin uudestaan. Lukiossa kannattaa lukea erityisesti matematiikkaa, fysiikkaa ja kieliä. Avaruudellista hahmottamista ja loogista päättelykykyä testataan myös testeissä ja niiden opiskelu helpottaa lentäjäksi opiskelussa. Ala on kansainvälinen ja iso osa materiaalista on englanninkielistä, joten ainakin englanti kannattaa opiskella kunnolla, myös koulun ulkopuolella.

Liikkuminen kannattaa aina eikä kovin isoa ylipainoa kannata kantaa mukana. Mitään superkuntoa ei liikennelentäjältä vaadita, mutta terveelliset elämäntavat parantavat mahdollisuuksia päästä alalle. Yleisesti lentäjät ovat yksi terveimmistä ammattiryhmistä.

Muuta ei nyt tähän hätään tule mieleen, mutta voin palata asiaan myöhemmin jos jotain tulee.

-T
Mikko Suomela

Date Registered: 21.04.06

« Reply #9 on: 02.10.12, 21:57 »

Eikä se ylipainokaan ole esteenä näköjään ollut. Psyykkeenhään mukaan noita kait nykyään taidetaan pääsosin katella? Ilmailulukion hyödyt on aika +-0, ite olisin varmaan paremmin selviytynyt jos olisin kotio jääny, mutta once a lifetimerihan tää on ja oma aktiivisuus on kaikkein tärkeintä, sen huomaa heti numeroissa. Mutta ei se elämä tähän kaadu, tuskin tule itteäni näkemään koskaan Bojonkin nokilla, mutta jos ees UPLlan saisin sitte joskus...

Killerhangar
Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #10 on: 03.10.12, 08:22 »

Olen myös urheilullinen, cuupperissa meni tänä syksynä 2500m 
OT ON. Itse en ole koskaan ollut urheilullinen/pitänyt itseäni urheilullisena, ja cooperissa nuoruusvuosina meni 3000 just ja just rikki ihan kylmiltään Grin OT OFF
Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #11 on: 03.10.12, 08:52 »

Mainitsenpa tälläkin kertaa, että kannattaa myös panostaa äidinkieleen. Sen hallitseminen on tärkeää osa ihmisen identiteettiä ja kertoo hänestä paljon muutenkin. Sillä "kerro itsestäsi" -tehtävällä on paljon muitakin tarkoitusperiä kuin erottaa seinähullut ja fanaatikot hieman enemmän keskimääräistä lähenevistä hakijoista.  Wink

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Tuukka Ahvenus

« Reply #12 on: 03.10.12, 12:32 »

Kiitos vaan kaikista vastauksista. Urheilusta ja liikkimisesta aloin "innostua" vasta 13-vuotiaana. ja kyllä minua kiinnostaa lukio, enemmän kun mikään ammatillinen puoli. vaikka molemmissa on hyödyt ja haitat!!

Tuukkis__
Tuomas Filppula

Date Registered: 04.12.04

« Reply #13 on: 03.10.12, 12:49 »

Lukiossa kannattaa opiskella ainakin pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa, mikäli kiinnostus kohdistuu luonnontieteiden puolelle, tai esimerkiksi terveystieteisiin. Kemiaa sitten enemmän oman kiinnostuksen mukaan, mutta pitkään matematiikkaan kannattaa oikeasti panostaa kyllä. Smiley Ja tietenkin opiskelet niitä aineita mitkä kiinnostaa, sillä siten saat parhaat numerot (jotka SIO:onkin vaikuttaa) ja opiskeluinto pysyy hyvänä.

Jaakko Rissanen

Date Registered: 01.07.03

« Reply #14 on: 03.10.12, 13:01 »

pitkää matematiikkaa
Miksi? Tämän hetkisen ymmärrykseni mukaan hyvin suoritettu lyhyt matikka hakkaa mennen tullen huonosti menneen pitkän. Eli mikäli matematiikka on se ongelma-aine, niin satsaa ihmeessä lyhyeen. En ole tähän mennessä törmännyt lentämisen/lennonjohdon parissa kovin monimutkaisiin matemaattisiin ongelmiin. Tärkeintä on se, että helpohkoista päässälaskuista suorituu nopeasti.
Kalle Rantanen

Date Registered: 07.03.08

« Reply #15 on: 03.10.12, 13:10 »

Miksi? Tämän hetkisen ymmärrykseni mukaan hyvin suoritettu lyhyt matikka hakkaa mennen tullen huonosti menneen pitkän. Eli mikäli matematiikka on se ongelma-aine, niin satsaa ihmeessä lyhyeen. En ole tähän mennessä törmännyt lentämisen/lennonjohdon parissa kovin monimutkaisiin matemaattisiin ongelmiin. Tärkeintä on se, että helpohkoista päässälaskuista suorituu nopeasti.

Olisi ehkä kannattanut laina loputkin siitä lauseesta:
"pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa, mikäli kiinnostus kohdistuu luonnontieteiden puolelle, tai esimerkiksi terveystieteisiin"

Kommentin relevanttius lentämisen suhteen voidaan toki kyseenalaistaa, mutta muuten tuo pitänee täysin paikkaansa.
Jaakko Rissanen

Date Registered: 01.07.03

« Reply #16 on: 03.10.12, 13:17 »

Olisi ehkä kannattanut laina loputkin siitä lauseesta:
"pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa, mikäli kiinnostus kohdistuu luonnontieteiden puolelle, tai esimerkiksi terveystieteisiin"
Olisi. Olisi kannattanut myös lukea viesti ajatuksella loppuun tuon pitkän matematiikka-kohdan jälkeen. Olen vain pidemmän aikaa ihmetellyt, miksi matematiikkaa ja pitkää matematiikkaa korostetaan lentämisen saralla niin paljon. Johtuisiko se siitä, että lentäjäksi soveltuvan ihmistyypin tiedetään valitsevan pitkän matematiikan ja olevan muutenkin luonnontieteistä kiinnostunutta sorttia?
Tuomas Filppula

Date Registered: 04.12.04

« Reply #17 on: 03.10.12, 13:41 »

Olisi. Olisi kannattanut myös lukea viesti ajatuksella loppuun tuon pitkän matematiikka-kohdan jälkeen. Olen vain pidemmän aikaa ihmetellyt, miksi matematiikkaa ja pitkää matematiikkaa korostetaan lentämisen saralla niin paljon. Johtuisiko se siitä, että lentäjäksi soveltuvan ihmistyypin tiedetään valitsevan pitkän matematiikan ja olevan muutenkin luonnontieteistä kiinnostunutta sorttia?

Juu, en itsekään usko, että liikennelentäjä työssään pitkää matematiikkaa erityisemmin tarvitsee. Tai edes kouluun hakiessaan. Piti vain sanoa, että pitkä matematiikka ei sulje mitään aloja pois, eikä nyt loppupeleissä ole mitenkään kovin vaikeatakaan. En tiedä miten vaikka SIO antaa pisteitä pitkästä/lyhyestä matematiikasta, mutta rohkenisin sanoa, että edes keskinkertaisesti suoritettu pitkä matematiikka vastaa kyllä erinomaisesti suoritettua lyhyttä.

AD
Former member
« Reply #18 on: 03.10.12, 14:39 »

Henk koht koulu ei juurikaan napannut. Pesin mielummin lentokoneita ja lensin simuja. Kummastakaan jälkimmäisestä ei ole ollut haittaa. Osaan pestä autoni näppärään malliin ja mittarilentokurssi oli aikoinaan läpihuutojuttu. Koulutodistuksia ei ole juurikaan kyselty ja keskitason yläpuolella olevat arvosanat ei kuitenkaan ole olleet haitaksi. Nykyään noita kouluarvosanoja kyselee lähinnä Taiwanilaiset jotka eivät osaa päättää kykeneekö 10 tuhannen tunnin kippari lentämään konetta ilman että kaivellaan 20v takaisia arvosanoja. Huvinsa kullakin.
Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

« Reply #19 on: 03.10.12, 14:49 »

Nykyään noita kouluarvosanoja kyselee lähinnä Taiwanilaiset jotka eivät osaa päättää kykeneekö 10 tuhannen tunnin kippari lentämään konetta ilman että kaivellaan 20v takaisia arvosanoja. Huvinsa kullakin.

Itse ainakin alkaisin epäillä kannattaako kyseiseen lafkaan mennä yleensäkään töihin jos työnantajan edustajat on näin pihalla.
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1