Abacus koneilla maailman ääriin

<< < (5/6) > >>

Wanhis:


Tervetuloa jälleen Abacus lentojen pariin. Tälläkertaa on lentolaitteena Diamond Twin Star, joka on suosikkikoneeni näistä Abacuksen tuotteista. Tämä oli aikoinaan ensimmäinen maksullinen lisäosa lentokoneeni, eikä sen viehätys ole vuosien varrella kadonnut minnekään.
Suurin syy on varmaankin tuo todella herkullisen näköinen 2-D paneeli joka myös toimii ihan kohtalaisesti. Mutta mennäämpä pitemmittä puheitta itse kuvasarjan pariin!
 

Kone olisi tarkoitus lentää Norjan länsirannikolle Bergeniin. Keli on erittäin sumuinen joten Vfr-lennot saa unohtaa ja mikäli lentoon aiotaan lähteä niin se on sitten mittarilentoa koko matka. Koneesta se ei ole kiinni, sillä sen varustus riittää kyllä mainiosti.
Pilotista en olisi niinkään varma, hän kun on enemmän noita Vfr-miehiä ja kelpuutukset mittarilennossa riittävät nippa-nappa tämmöiseen Twin-Stariin.



Koneen karttataskusta löytyi nippu Euroopan reittikarttoja josta kaivoin esiin sopivan näköisen läpyskän. Alemmassa kuvassa näkyy kynän kärjen edessä sopiva alailmatilan reitti joka on numeroltaan N623.
Kartta on pari vuotta vanha joten reittipisteiden nimet ovat saattaneet muuttua mutta onhan simukin on jo vuodelta 2004 joten siinä on jokatapauksessa osittain erinimiset reittipisteet. Tämmöinen pikkuseikka ei tosin hetkauta Abacus lentäjiä millään lailla sillä he eivät vaadi uusimpia reittipisteitä vaan osaavat nauttia myös vanhentuneista reittipisteistä.



Herätellään konetta henkiin. Koneen lasiohjaamon paneelit tekevät automaattista tarkistustaan ja pian saadaan kaikki tarpeellinen näkyviin. Tässävaiheessa on jo moottoritkin käynnissä ja kohtapuoliin ollaan valmiita lähtöön.



Reittinä tulee olemaan: ENGM, D016C, D195C, GM414, EKDAL, SOPAR, TUNIX, LUNAS, BR420, ENBR josta tuon BR420 jälkeisen osuuden jätin auki sillä päätän vasta perillä tulenko alas ILS:llä, visuaalisesti vai Gps:ällä. Tässä vielä viimeisiä säätöjä ja yhteyksien ottoa lennonjohtoon. Rullauslupa saatiin ja eikun matkaan vaan.



Isolla sumuisella ja oudolla kentällä rullaaminen on ihan jännittävää, eikä pieneltä eksymiseltä tässäkään vältytty. Muutakin liikennettä oli mutta pienen sekoilun jälkeen se oma lähtöpaikkakin löytyi.





Täällä on näköjään propellikoneille omat lähtöreitit, ilmaan lähdin radalta 01L ja siitä sitten kaarsin kuvan mukaisesti kohti ATLAP:ia jota tosin ei Fs9:ssä ole tuon nimisenä. Jokatapauksessa reitille kyllä päästiin.



Tässä onkin jo sitten päästy tavoitekorkeuteen sään yläpuolelle ja lähestyn juuri EKDAL reittipistettä. Tämä Twin Starin mittaristo ei piirrä reittiviivaa näytölle, täytyy vain muuten katsoa sitä näyttöä oikealla tavalla. Tosin näkee sen reittiviivan gps:tä mikäli sitä haluaa välillä katsoa.



Paikoitellen keli näyttäisi selkeämmältä ja maata pilkahtelee pilvi ja sumuverhon välistä.





Seuraavana sitten Waypoint SOPAR. Mittarit saa suurennettua vaikka kuinka isoiksi mikäli ei muuten pysty lukemaan näytön tekstejä.
Tässä olen "ikkunoinut" mittarin ja siirränkin sen yleensä viereiselle näytölle. Toin sen vain kuvausta varten paneelin päälle.



Soparin jälkeen tuleekin jo sitten TUNIX, josta mennään sisään lähialueelle. Pienestä lähestymiskartan kuvasta näkyy sitten piste josta kaarran lähestymislinjalle RWY 35:selle.



Kaarto kohti reittipistettä LUNAS.



Päätin tulla alas käsipelillä koska kenttä oli hyvin näkyvissä. Pyörät pitää muistaa ottaa ajoissa alas, että ne ehtivät tottua ulkoilmaan.



Aivan pinnoissa iski pintasumu joka aiheutti ylimääräistä säpinää kentän kadotessa hetkeksi näkyvistä.



Alas päästiin kuitenkin kunnialla ja pitkä "Longhauli" on takana.





Rullailut parkkiin . . .




pho201:
Kiitos mainiosta esityksestä Jari! 

En aio kuitenkaan palata FS2004:n pariin ja Abacus:in koneita minulla ei edes ole. 

Pekka

LekaP:
Hyvä stoori Jarilta 
Itseltä vuorostaan löytyy kaksi First Class simulationsin konetta. Tulivat CH:n yoken mukana. Paketti on nimeltään Discover. Sisältää Beechcraft 18 ja jonkin Piperin. Pitää katsoa jos vaikka lähiaikoina heittäis jommalla kummalla legin tätä ryhmistä varten.
Mutta nyt lenkille. 

Ja sen jälkeen vääntämään Euro truck simulator 2 ja Volvo FH 16

PerttiLode:
Arvaas mikä tuli mieleen kun näin konevalintasi, juu Amzonas Ara papukaija molemmat ovat yhtä värikkäitä.
Taas mukava lento sulla

Minä varaan seuraavan Lennon.

PerttiLode:


ENBR-ENZV

Tuli hälytys että Alibaba ja 40 merirosvoa yrittää kaapata öljyporaustornin Ekofiskin.
Saatiin lainata amerikan SH 60 joka sattu olemaan Bergenin kentällä


ja sitten lähettiin suunta etelään päin


vuoria vasemmalla


ja vettä oikealla








jäteään rannikko taakse


siellä ne öljytonit häämöttää


mennäämpäs kysyyn mitä ne oikein tarkoittaa sillä hälytyksellä


kun ei täällä mitään näy





ei täältä kukaan ole hälyyttänyt


no mennään toiselle tornille jos vaikka siellä on jotain tapahtunut

















samat sanat täällä, kaikki ovat kuin kysymysmerkkit


lähdetään pois, lyhin tie ENZV Sola











Finito, ja kiitos amerikkalaisille


Tämä kone on First Class Simulations Flight Deck 6

Navigation

Up one level

Next page

Previous page