FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.08.17, 13:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Abacus koneilla maailman ääriin
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Abacus koneilla maailman ääriin  (Read 4711 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Abacus koneilla maailman ääriin
« Reply #20 on: 10.11.13, 07:21 »

[ attachment removed / expired ]

Tervetuloa jälleen Abacus lentojen pariin. Tälläkertaa on lentolaitteena Diamond Twin Star, joka on suosikkikoneeni näistä Abacuksen tuotteista. Tämä oli aikoinaan ensimmäinen maksullinen lisäosa lentokoneeni, eikä sen viehätys ole vuosien varrella kadonnut minnekään.
Suurin syy on varmaankin tuo todella herkullisen näköinen 2-D paneeli joka myös toimii ihan kohtalaisesti. Mutta mennäämpä pitemmittä puheitta itse kuvasarjan pariin!
 Smiley

Kone olisi tarkoitus lentää Norjan länsirannikolle Bergeniin. Keli on erittäin sumuinen joten Vfr-lennot saa unohtaa ja mikäli lentoon aiotaan lähteä niin se on sitten mittarilentoa koko matka. Koneesta se ei ole kiinni, sillä sen varustus riittää kyllä mainiosti.
Pilotista en olisi niinkään varma, hän kun on enemmän noita Vfr-miehiä ja kelpuutukset mittarilennossa riittävät nippa-nappa tämmöiseen Twin-Stariin.

[ attachment removed / expired ]

Koneen karttataskusta löytyi nippu Euroopan reittikarttoja josta kaivoin esiin sopivan näköisen läpyskän. Alemmassa kuvassa näkyy kynän kärjen edessä sopiva alailmatilan reitti joka on numeroltaan N623.
Kartta on pari vuotta vanha joten reittipisteiden nimet ovat saattaneet muuttua mutta onhan simukin on jo vuodelta 2004 joten siinä on jokatapauksessa osittain erinimiset reittipisteet. Tämmöinen pikkuseikka ei tosin hetkauta Abacus lentäjiä millään lailla sillä he eivät vaadi uusimpia reittipisteitä vaan osaavat nauttia myös vanhentuneista reittipisteistä.

[ attachment removed / expired ]

Herätellään konetta henkiin. Koneen lasiohjaamon paneelit tekevät automaattista tarkistustaan ja pian saadaan kaikki tarpeellinen näkyviin. Tässävaiheessa on jo moottoritkin käynnissä ja kohtapuoliin ollaan valmiita lähtöön.

[ attachment removed / expired ]

Reittinä tulee olemaan: ENGM, D016C, D195C, GM414, EKDAL, SOPAR, TUNIX, LUNAS, BR420, ENBR josta tuon BR420 jälkeisen osuuden jätin auki sillä päätän vasta perillä tulenko alas ILS:llä, visuaalisesti vai Gps:ällä. Tässä vielä viimeisiä säätöjä ja yhteyksien ottoa lennonjohtoon. Rullauslupa saatiin ja eikun matkaan vaan.

[ attachment removed / expired ]

Isolla sumuisella ja oudolla kentällä rullaaminen on ihan jännittävää, eikä pieneltä eksymiseltä tässäkään vältytty. Muutakin liikennettä oli mutta pienen sekoilun jälkeen se oma lähtöpaikkakin löytyi.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Täällä on näköjään propellikoneille omat lähtöreitit, ilmaan lähdin radalta 01L ja siitä sitten kaarsin kuvan mukaisesti kohti ATLAP:ia jota tosin ei Fs9:ssä ole tuon nimisenä. Jokatapauksessa reitille kyllä päästiin.

[ attachment removed / expired ]

Tässä onkin jo sitten päästy tavoitekorkeuteen sään yläpuolelle ja lähestyn juuri EKDAL reittipistettä. Tämä Twin Starin mittaristo ei piirrä reittiviivaa näytölle, täytyy vain muuten katsoa sitä näyttöä oikealla tavalla. Tosin näkee sen reittiviivan gps:tä mikäli sitä haluaa välillä katsoa.

[ attachment removed / expired ]

Paikoitellen keli näyttäisi selkeämmältä ja maata pilkahtelee pilvi ja sumuverhon välistä.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Seuraavana sitten Waypoint SOPAR. Mittarit saa suurennettua vaikka kuinka isoiksi mikäli ei muuten pysty lukemaan näytön tekstejä.
Tässä olen "ikkunoinut" mittarin ja siirränkin sen yleensä viereiselle näytölle. Toin sen vain kuvausta varten paneelin päälle.

[ attachment removed / expired ]

Soparin jälkeen tuleekin jo sitten TUNIX, josta mennään sisään lähialueelle. Pienestä lähestymiskartan kuvasta näkyy sitten piste josta kaarran lähestymislinjalle RWY 35:selle.

[ attachment removed / expired ]

Kaarto kohti reittipistettä LUNAS.

[ attachment removed / expired ]

Päätin tulla alas käsipelillä koska kenttä oli hyvin näkyvissä. Pyörät pitää muistaa ottaa ajoissa alas, että ne ehtivät tottua ulkoilmaan.

[ attachment removed / expired ]

Aivan pinnoissa iski pintasumu joka aiheutti ylimääräistä säpinää kentän kadotessa hetkeksi näkyvistä. Shocked

[ attachment removed / expired ]

Alas päästiin kuitenkin kunnialla ja pitkä "Longhauli" on takana.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Rullailut parkkiin . . .

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5232
Date Registered: 14.12.05

Re: Abacus koneilla maailman ääriin
« Reply #21 on: 10.11.13, 10:19 »

Kiitos mainiosta esityksestä Jari!  thmbup

En aio kuitenkaan palata FS2004:n pariin ja Abacus:in koneita minulla ei edes ole.  Wink

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jonne Pitkänen
Offline Offline

Posts: 188
Date Registered: 02.11.12

WWW
Re: Abacus koneilla maailman ääriin
« Reply #22 on: 10.11.13, 10:53 »

Hyvä stoori Jarilta  thmbup
Itseltä vuorostaan löytyy kaksi First Class simulationsin konetta. Tulivat CH:n yoken mukana. Paketti on nimeltään Discover. Sisältää Beechcraft 18 ja jonkin Piperin. Pitää katsoa jos vaikka lähiaikoina heittäis jommalla kummalla legin tätä ryhmistä varten.
Mutta nyt lenkille.  Cool

Ja sen jälkeen vääntämään Euro truck simulator 2 ja Volvo FH 16

"Live your dream, don't dream your live"
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2366
Date Registered: 12.01.03

Re: Abacus koneilla maailman ääriin
« Reply #23 on: 10.11.13, 11:24 »

Arvaas mikä tuli mieleen kun näin konevalintasi, juu Amzonas Ara papukaija molemmat ovat yhtä värikkäitä.
Taas mukava lento sulla

Minä varaan seuraavan Lennon.
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2366
Date Registered: 12.01.03

Re: Abacus koneilla maailman ääriin
« Reply #24 on: 10.11.13, 19:16 »



ENBR-ENZV

Tuli hälytys että Alibaba ja 40 merirosvoa yrittää kaapata öljyporaustornin Ekofiskin.
Saatiin lainata amerikan SH 60 joka sattu olemaan Bergenin kentällä
[ attachment removed / expired ]

ja sitten lähettiin suunta etelään päin
[ attachment removed / expired ]

vuoria vasemmalla
[ attachment removed / expired ]

ja vettä oikealla
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

jäteään rannikko taakse
[ attachment removed / expired ]

siellä ne öljytonit häämöttää
[ attachment removed / expired ]

mennäämpäs kysyyn mitä ne oikein tarkoittaa sillä hälytyksellä
[ attachment removed / expired ]

kun ei täällä mitään näy
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

ei täältä kukaan ole hälyyttänyt
[ attachment removed / expired ]

no mennään toiselle tornille jos vaikka siellä on jotain tapahtunut
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

samat sanat täällä, kaikki ovat kuin kysymysmerkkit
[ attachment removed / expired ]

lähdetään pois, lyhin tie ENZV Sola
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Finito, ja kiitos amerikkalaisille
[ attachment removed / expired ]

Tämä kone on First Class Simulations Flight Deck 6
Jonne Pitkänen
Offline Offline

Posts: 188
Date Registered: 02.11.12

WWW
Re: Abacus koneilla maailman ääriin
« Reply #25 on: 10.11.13, 19:21 »

Hyvä seikkailu Pertiltä. Aikamoisia keskuksia ovat nuo öljynporauslautat.

"Live your dream, don't dream your live"
Esa Sulanko
Offline Offline

Posts: 2338
Date Registered: 28.06.05

Re: Abacus koneilla maailman ääriin
« Reply #26 on: 10.11.13, 20:49 »

Taas Pepeltä kivat kuvat!
Sinulta näyttää löytyvän tota materialia, vähän joka lähtöön.

M.V.H:                       
Esa    "Emeritus Tribolog"                      

HPE-120sc. Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860@2.80GHz. 2048MB DDR-SDRAM(1333MHz) x3=600BG
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Abacus koneilla maailman ääriin
« Reply #27 on: 11.11.13, 06:48 »

Mielenkiintoinen lento-operaatio Pertillä. Harvemmin näkee tämmöisiä lentoja öljynporauslautoille. Tuommoisa lauttoja pitäisi hommata jostakin omaankin simuun.
Tuonne norjaan on muuten saatavana myös "Norjan merimajakat" paketti. Muutenkin tuo on hieno maa lennellä, maisemat on heti kertaluokkaa jylhemmät, vaikkei tuon kauempana olekaan suomesta.  Harmittaa kun olen hukannut Norjan Vfr-karttani. Tutkin sitä vielä kesällä ja nyt ei löydy mistään, pitänee kääntää koko kämppä ympäri! Noita Flight-Deck paketteja on monesti tullut mietittyä mutta ostopäätökseen asti en ole vielä päässyt.

Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5232
Date Registered: 14.12.05

Re: Abacus koneilla maailman ääriin
« Reply #28 on: 11.11.13, 06:59 »

Mainiota, mainiota Pertti!

On hienoa kun jaksat keksiä uudenlaisia lähestymistapoja näihin esityksiin. Oma vaivansa on myös (teemaan sopivien) kuvien otossa, muokkaamisessa ja lähettämisessä tänne.

Paljon kiitoksia!  thmbup

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2366
Date Registered: 12.01.03

Re: Abacus koneilla maailman ääriin
« Reply #29 on: 23.11.13, 20:18 »

Stavanger ENZV-Edinburgh EGPH
Kone on Abacus Flight Deck 6  T-34 Mentor


Lähtö Sola
[ attachment removed / expired ]

hyvän näkönen mittaristo ollakseen "abacus" Grin,
[ attachment removed / expired ]

telineet ylös
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

ja nokka skotlandia kohti
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

kun on aikansa lennelty niin näkyy maata taas
[ attachment removed / expired ]

ja siellä se Edinburgin kenttäkin on
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

tornista otettu pari kuvaa
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

laitetaan löpöa tankkiin,
[ attachment removed / expired ]

EI tule jatkoa tälläkertaa. On noi abakus koneet vähän harvassa, saa joku toinen ottaa jatkon
« Last Edit: 28.11.13, 08:57 by Pertti Lode »
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1