FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.05.17, 17:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Jarrullinen perävaunu 750 kg
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Jarrullinen perävaunu 750 kg  (Read 9638 times)
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #20 on: 08.10.12, 18:24 »

Ethän vain yritä väittää, että nastat on paremmat kuin kitkat (en ikinä osta nastallisia jos ei sitten tule auton mukana pakolla).
No säännöt ei määritä paremmuutta, ne määrittävät vain nastat tai ei ja talvellahan on oltava joka tapauksessa se M+S merkintä.



Minä väitän että nastat ovat kitkoja paremmat olosuhteissa joissa joudun ajelemaan, jopa Nokian ylirengasmestari oli tuossa männäviikolla kanssani samaa mieltä lehdistössä.
On tosin kermaper*e kelejä täällä etelässäkin jolloin pärjää yhtä hyvin kitkoilla, pohjoisessa pärjäilee lähes koko talven kitkoilla yhtä hyvin, ei paremmin.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #21 on: 08.10.12, 18:32 »

Yhessä Golffissa aikanaan oli britgestonen kitkat.  Myyjä kyllä lähtiessä kertoi ,että ensimmäiset 1000km ajelet sitten iisisti.  Kun sitten vasta alkaa toimimaan kunnolla.Tykkäsin kyllä  ajella kitkoilla, muttei sen koommin ole kitkoja ollut.  Ehkä joku kaunis syksy laittelen alle.... thmbup
Pasi Ilola
Offline Offline

Posts: 2126
Date Registered: 06.08.09

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #22 on: 08.10.12, 18:34 »

Jarrullisessa pitää olla talvella joko yhtä hyvät tai paremmat renkaat kuin vetoautossa.

Jos vetoautossa kitkat, kelpaa jarrulliseen kitkat tai nastat.
Jos vetoautossa nastat, kelpaa jarrulliseen vain nastat.

Muuten hyvä mutta laki asetus ei tunne tältä osin erikseen jarrutonta ja jarrullista perävaunua. Kokonaispainoltaan yli 0,75 tonnin O2-luokan perävaunussa on käytettävä talvirenkaita. O1-luokan perävaunusta ei tässä säädöksessä puhuta mitään talvirenkaiden osalta.
« Last Edit: 08.10.12, 18:41 by Pasi Ilola »

laugh
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #23 on: 08.10.12, 18:37 »

Muuten hyvä mutta laki ei tunne tältä osin erikseen jarrutonta ja jarrullista perävaunua. Kokonaispainoltaan yli 0,75 tonnin O2-luokan perävaunussa on käytettävä talvirenkaita. O1-luokan perävaunusta ei tässä säädöksestä puhuta mitään talvirenkaiden osalta.

Miten kuorma-autojen perävaunun kanssa ?  Sen mitä aikanaan rahti hommissa olin niin samoilla kumeilla mentiin kesät talvet...
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #24 on: 08.10.12, 18:45 »

Eikös eu:ssa jotain pykälää sorvaa jotta kevytperävaunut ja mopot/ moottoripyörät  laiteta katsastukseen.

Täytyy koittaa selvittää tämä homma, menee hukkaan tuo hyöty jos noita kevyitäkin pitää ryhtyä käyttämään leimattavana.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #25 on: 08.10.12, 18:48 »

Täytyy koittaa selvittää tämä homma, menee hukkaan tuo hyöty jos noita kevyitäkin pitää ryhtyä käyttämään leimattavana.

Koko kesän ovat noista toitottaneet ,että tulevat vuosikatsastuksen piiriin. Samaten moottoripyörät.  Rahastuksen makua, ei mitään muuta...
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #26 on: 08.10.12, 18:55 »

Ethän vain yritä väittää, että nastat on paremmat kuin kitkat (en ikinä osta nastallisia jos ei sitten tule auton mukana pakolla).

En yritä. Kerroin vain millä perusteella poliisisetä väitti antavansa sakot.
« Last Edit: 08.10.12, 19:23 by Jukka Siirilä »

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #27 on: 08.10.12, 19:15 »

Koko kesän ovat noista toitottaneet ,että tulevat vuosikatsastuksen piiriin. Samaten moottoripyörät.  Rahastuksen makua, ei mitään muuta...

Jotain on sanottu esim. tässä artikkelissa, mutta vaunut ei oo mukana tossa luettelossa: http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KAL_newssite%2FAMLayout&cid=1194763658494&p=1194626958999&pagename=KALWrapper

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #28 on: 08.10.12, 19:22 »

Muuten hyvä mutta laki asetus ei tunne tältä osin erikseen jarrutonta ja jarrullista perävaunua. Kokonaispainoltaan yli 0,75 tonnin O2-luokan perävaunussa on käytettävä talvirenkaita. O1-luokan perävaunusta ei tässä säädöksessä puhuta mitään talvirenkaiden osalta.

Oho! Ei ole kauan kun poliisisetä kertoi että jarrullisessa pitää olla talvirenkaat ja jarruttomassa ei tarvi. Ei erotellut millään tavalla koknaispainoa tai luokkaa.
Tosin varmaan oletuksena alle 750kg kärryissä ei yleensä jarruja ole.

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #29 on: 08.10.12, 19:26 »

Tosin varmaan oletuksena alle 750kg kärryissä ei yleensä jarruja ole.

Tähän se sanominen tosiaan perustuu, eli viranomainen vähän oikoo puheissaan. Noita O1-luokan jarrullisia vaunuja löytyy mm. purtsikoiden kärryinä aika paljon.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #30 on: 08.10.12, 19:29 »

Miten kuorma-autojen perävaunun kanssa ?  Sen mitä aikanaan rahti hommissa olin niin samoilla kumeilla mentiin kesät talvet...

Ei tarvi. Vaatimus ei koske O3- ja O4-luokan perävaunuja.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pasi Ilola
Offline Offline

Posts: 2126
Date Registered: 06.08.09

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #31 on: 08.10.12, 19:42 »

Oho! Ei ole kauan kun poliisisetä kertoi että jarrullisessa pitää olla talvirenkaat ja jarruttomassa ei tarvi. Ei erotellut millään tavalla koknaispainoa tai luokkaa.
Tosin varmaan oletuksena alle 750kg kärryissä ei yleensä jarruja ole.

Poliisi voi sanoa ihan mitä hyvänsä mutta niin se asia on oikeasti.


Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat

17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257


laugh
Jouni Olavi Rautio
Offline Offline

Posts: 1152
Date Registered: 30.11.02

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #32 on: 08.10.12, 19:58 »

Jos nyt unohdetaan kaikkien rakastamat pykälät ja kynnykset niin tosiasia on se että myös noissa kevytperäkärryissä olisi syytä käyttää oikeasti talvikäyttöön sopivia kumeja. Tohon omaan kärriini olen aivan vakavissani harkinnut talvirenkaiden ostoa kun se mokoma on välillä aika lipakka vedellä. Varsinkin sopivan tiukoissa kurveissa hitaalla nopeudella kärry lähtee todella helposti luistelemaan noilla ensiasennuskesäkumeilla vaikka eivät ole edes vanhat.

Ei ole kovin mukava tilanne kun huomaat kärrin tulevan kylki edellä perässä, varsinkin jos ei ole varaa enää kiihdyttää...  Huh

Asiaa on vielä jarruttanut suunnitelma muuttaa kärri isommille pyörille, paremmin metsässä perässä kulkevaksi.
Sami Myllymaa
Offline Offline

Posts: 156
Date Registered: 17.02.07

Re: Jarrullinen perävaunu 750 kg
« Reply #33 on: 09.10.12, 09:29 »

Jos nyt unohdetaan kaikkien rakastamat pykälät ja kynnykset niin tosiasia on se että myös noissa kevytperäkärryissä olisi syytä käyttää oikeasti talvikäyttöön sopivia kumeja. Tohon omaan kärriini olen aivan vakavissani harkinnut talvirenkaiden ostoa kun se mokoma on välillä aika lipakka vedellä. Varsinkin sopivan tiukoissa kurveissa hitaalla nopeudella kärry lähtee todella helposti luistelemaan noilla ensiasennuskesäkumeilla vaikka eivät ole edes vanhat.

Ei ole kovin mukava tilanne kun huomaat kärrin tulevan kylki edellä perässä, varsinkin jos ei ole varaa enää kiihdyttää...  Huh

Asiaa on vielä jarruttanut suunnitelma muuttaa kärri isommille pyörille, paremmin metsässä perässä kulkevaksi.

Olen samaa mieltä. Itselläni on toisena kärrynä suurikokoinen jarruton kuomukärry. Tällainen lähtee kesäkumeilla talvella todella helposti luisuun kiertoliittymissä ja risteyksissä.
Tästä syystä laitan kärryyn talveksi nastarenkaat vaikka laki ei sitä vaadi.
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1