Hälytyskeskuksen toiminnasta

<< < (5/6) > >>

erkki.pulkkinen:
Quote

Tää on jo lähtökohtaisesti sen verran provokatiivinen ketju, etten meinannut mitään kirjoitella.
Juju tässä on siinä, että häke haluaa tietonsa paikanpäältä eli silminnäkijöiltä tai osallisilta. Kuulopuheet jonkun välikäden kautta, joka ei oikeasti tiedä tilanteesta yhtään mitään, ei paljon auta riskinarvioinnin teossa.  Eli jos joskus törmäätte tilanteeseen että itse tarvitte apua, soittakaa 112 älkää sukulaisille. Jos joku omainen soittaa teille ja epäilette että hän tarvii viranomaisten apua, kehoittakaa häntä soittamaan suoraan 112.


Kun tätä asiaa miettii ja jos näin on, niin häken ohjeisiin on välittömästi saatava muutos. Avaustekstissä oli onnettomuudessa osallisena henkilö, joka tuskin edes tajusi hätänumeron olemassaoloa sillä hetkellä, kun paniikki iskee, toimintakyky voi olla ihan mitä vain ja ensimmäinen onnistunut kanava oli soitto perheelleen. Perheestä sitten löytyi harkintakykyä ja henkilön henkilökohtainen tuntemus, joiden pitäisi ajaa kirkkaasti jonkin "mä oon vaan töissä täällä" harkintakyvyn yli. Tietysti tunteet on vaarassa mennä harkinnan yli, mutta näiltä uutisia, joissa kerrotaan että häke ei lähettänyt apua paikalle, voitaisi kuitenkin vähentää.

312:
Se on vaan fakta, että mutkan kautta tullut tieto on mutkan kautta tullutta ( ja siis enempi vähempi kuulopuhetta). Kyllä niitäkin sukulaispuheluita paljon tulee, ja häke voi vaikka yrittää soittaa sille alkuperäiselle ilmoittajalle ja saada sitä ensikäden tietoa.

erkki.pulkkinen:
Quote

Se on vaan fakta, että mutkan kautta tullut tieto on mutkan kautta tullutta ( ja siis enempi vähempi kuulopuhetta). Kyllä niitäkin sukulaispuheluita paljon tulee, ja häke voi vaikka yrittää soittaa sille alkuperäiselle ilmoittajalle ja saada sitä ensikäden tietoa.


En epäilekään, että mutkan kautta tullut tieto ei olisi mutkan kautta tullutta tietoa. Voi vain olla, että se on ainoa tieto, jota asiasta on saatavilla.

hynkel:
Ai perheenjäsenen yltiösubjektiivisen tunnereaktion pitäisi automaattisesti ajaa ammattilaisen tekemän arvion yli? Jepjep..

Ihminen on luonnostaan vähintään yhtä tyhmä kuin muutkin eläimet, ja primitiiviset reaktiot ohjaavat toimintaa kokonaisuuden kannalta helposti epäedulliseen lopputulokseen. Kumpi tarvitsee kiireemmin apua, hiljaa maassa makaava henkilö (sydänkohtaus), vai kovaan ääneen kipua valittava, jolla on nilkka muljahtanut pois paikoiltaan?

pho201:
"Juorun laki" sanoo, että mitä useamman väliportaan kautta tieto kulkee sitä vääristyneempää se perille päästyään on. Minusta tämä on ihan selvä juttu. 112:een soittaa ensisijaisesti asianomistaja jos pystyy. Jos ei pysty niin sitten joku muu todistaja/silminnäkijä. On se sukulainenkin, jolle paniikissa on soitettu viimeinen vaihtoehto mikäli muita ei ole. Ajatelkaapa vaikka tilannetta, jossa joku eksyy erämaahan ja akun sähkövaraus loppuu kännykästä heti paniikkisoiton jälkeen.

Pekka

Navigation

Up one level

Next page

Previous page