FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 14:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Hälytyskeskuksen toiminnasta
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Hälytyskeskuksen toiminnasta  (Read 4031 times)
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
« Reply #20 on: 13.10.12, 07:39 »

Tää on jo lähtökohtaisesti sen verran provokatiivinen ketju, etten meinannut mitään kirjoitella.
Juju tässä on siinä, että häke haluaa tietonsa paikanpäältä eli silminnäkijöiltä tai osallisilta. Kuulopuheet jonkun välikäden kautta, joka ei oikeasti tiedä tilanteesta yhtään mitään, ei paljon auta riskinarvioinnin teossa.  Eli jos joskus törmäätte tilanteeseen että itse tarvitte apua, soittakaa 112 älkää sukulaisille. Jos joku omainen soittaa teille ja epäilette että hän tarvii viranomaisten apua, kehoittakaa häntä soittamaan suoraan 112.

Kun tätä asiaa miettii ja jos näin on, niin häken ohjeisiin on välittömästi saatava muutos. Avaustekstissä oli onnettomuudessa osallisena henkilö, joka tuskin edes tajusi hätänumeron olemassaoloa sillä hetkellä, kun paniikki iskee, toimintakyky voi olla ihan mitä vain ja ensimmäinen onnistunut kanava oli soitto perheelleen. Perheestä sitten löytyi harkintakykyä ja henkilön henkilökohtainen tuntemus, joiden pitäisi ajaa kirkkaasti jonkin "mä oon vaan töissä täällä" harkintakyvyn yli. Tietysti tunteet on vaarassa mennä harkinnan yli, mutta näiltä uutisia, joissa kerrotaan että häke ei lähettänyt apua paikalle, voitaisi kuitenkin vähentää.
Simo Ahti
Offline Offline

Posts: 208
Date Registered: 26.04.04

Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
« Reply #21 on: 13.10.12, 08:36 »

Se on vaan fakta, että mutkan kautta tullut tieto on mutkan kautta tullutta ( ja siis enempi vähempi kuulopuhetta). Kyllä niitäkin sukulaispuheluita paljon tulee, ja häke voi vaikka yrittää soittaa sille alkuperäiselle ilmoittajalle ja saada sitä ensikäden tietoa.

HEMS rookie
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
« Reply #22 on: 13.10.12, 08:42 »

Se on vaan fakta, että mutkan kautta tullut tieto on mutkan kautta tullutta ( ja siis enempi vähempi kuulopuhetta). Kyllä niitäkin sukulaispuheluita paljon tulee, ja häke voi vaikka yrittää soittaa sille alkuperäiselle ilmoittajalle ja saada sitä ensikäden tietoa.

En epäilekään, että mutkan kautta tullut tieto ei olisi mutkan kautta tullutta tietoa. Voi vain olla, että se on ainoa tieto, jota asiasta on saatavilla.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
« Reply #23 on: 13.10.12, 09:24 »

Ai perheenjäsenen yltiösubjektiivisen tunnereaktion pitäisi automaattisesti ajaa ammattilaisen tekemän arvion yli? Jepjep..

Ihminen on luonnostaan vähintään yhtä tyhmä kuin muutkin eläimet, ja primitiiviset reaktiot ohjaavat toimintaa kokonaisuuden kannalta helposti epäedulliseen lopputulokseen. Kumpi tarvitsee kiireemmin apua, hiljaa maassa makaava henkilö (sydänkohtaus), vai kovaan ääneen kipua valittava, jolla on nilkka muljahtanut pois paikoiltaan?
« Last Edit: 13.10.12, 09:31 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5233
Date Registered: 14.12.05

Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
« Reply #24 on: 13.10.12, 09:38 »

"Juorun laki" sanoo, että mitä useamman väliportaan kautta tieto kulkee sitä vääristyneempää se perille päästyään on. Minusta tämä on ihan selvä juttu. 112:een soittaa ensisijaisesti asianomistaja jos pystyy. Jos ei pysty niin sitten joku muu todistaja/silminnäkijä. On se sukulainenkin, jolle paniikissa on soitettu viimeinen vaihtoehto mikäli muita ei ole. Ajatelkaapa vaikka tilannetta, jossa joku eksyy erämaahan ja akun sähkövaraus loppuu kännykästä heti paniikkisoiton jälkeen.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
« Reply #25 on: 13.10.12, 14:04 »

Kyllä niitäkin sukulaispuheluita paljon tulee, ja häke voi vaikka yrittää soittaa sille alkuperäiselle ilmoittajalle ja saada sitä ensikäden tietoa.
Varmasti tulee, ja asiatonta puhelua tulee, mutta siitä ei varmasti nyt ollut kyse. Ja tuntui ettei häke ollut kiinnostunut hoitamaan perushommaansa, puhumattakaan siitä että olisi tarjoutunut soittamaan puhelua, jotta saisi sitä täälläkin monen mainostamaa "uhrin" omaa tietoa, kun ei muu tieto kelvannut, luokkaa evvk paremminkin.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Hälytyskeskuksen toiminnasta
« Reply #26 on: 13.10.12, 18:36 »

Kyllä Häke toimi taannoi hyvin Kotkassa, soittikohan tämä neuvokas pikkutyttö ensin himaan vai Häkeen? Timon duunikaverilla oli tietysti erilaiset lähtökohdat puheluun.
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1