FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.07.17, 06:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä  (Read 3457 times)
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« on: 18.10.12, 17:42 »

Ajattelin perustaa tällaisen ketjun, jossa voi kysellä veneilystä mitä vaan. Veneilykausi alkaa olla päätöksessään, mutta talvella kunnostellaan paatteja. Ilmailuharrastajissa on aika paljon veneilijöitäkin. Oli tuolla jokunen veneilyketju, mutta viimeisistä postauksista näyttää kuluneen jo melkoinen tovi. Yritetään nyt uudella lähestymistavalla. Ja toiveena, että tämä ketju vain veneilyyn liittyville kysymyksille ja vastauksille (vähän niin kuin tyhmiä kysymyksiä ilmailusta - ja viisaita vastauksia).

Yleistä asiaa ja kuvia veneilystä varmaan voisi laittaa vielä tuonne vanhaan ketjuun sitäkin elvyttäen: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,64824.0.html

Noh, ensimmäinen tiedusteluni kuuluu: onkohan kellään kokemuksia veneen kuomun/pressun homepilkkujen poistamisesta, vai lieneekö mahdoton tehtävä? Edellinen paattini omistaja ei juurikaan näytä tehneen kuomulle pesuja tai käsitellyt muutenkaan suoja-aineilla. Yritin ensin epätoivoisesti veneliikkeen suosittelemalla puhdistusaineella, ei vaikutusta. Käytin sitten ihan pesulassa, jossa kuomut valkaistiin kloriitilla. Kaikki lika-lika on kyllä poissa, mutta homepilkut ovat edelleen tallella.

Tämä kuva kuitenkin ennen pesua. Olisiko iideoita?

[ attachment removed / expired ]

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Sauli Vuori
Offline Offline

Posts: 906
Date Registered: 05.09.08

Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #1 on: 18.10.12, 18:09 »

Kokeiles esim. mattopesuloiden ( ammattilaisten ) käyttämää homeenpoistoainetta. Sitä olen käyttänyt varsin hyvin tuloksin omaan satamapressuun. Tosin vaati pari käsittelyä liottamalla ja karkeahkolla harjalla, että lähti puhtaaksi. Monet jättävät pressujen pesun ja suoja-ainekäsittelyn syksyisin tekemättä - ja siitä se homekasvusto sikiää. Ei ne muuten mihinkään homehdu jos pitää vähänkin huolta.

Toki jos pressu on "imenyt" pilkut syvälle kuituihin - on aika mahdoton saada niitä kokonaan pois.

- Meine Ehre heisst Treue -
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #2 on: 18.10.12, 18:18 »

Ok, tuota pitää testata.

On tosiaan niin, että nuo pilkut on kyllä vuosien saatossa (2007>) menneet läpi, mutta täytyy ainakin yrittää. Mitään näyttelyvenettä en ole rakentamassa, mutta voihan kuomut silti olla siistit - kuten muu venekin. Pilkuttomat saa ostamalla uuden kuomusarjan, ja kuvetta saa kaivaa sen 500 euron edestä.

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #3 on: 01.05.13, 19:08 »

Pitää nostaa tämä ketju kun veneilykesä lähestyy kovaa vauhtia. Jokos olette puunanneet purtilonne vesillelaskukuntoon?

Talven aikana olen kunnostanut kuomua ja istuimien pehmusteita, mutta muuten paatti on saanut olla talviteloillaan ihan rauhassa. Mikäs sillä, kun on hyvä talvehtimispaikka, ja tarvittavat huollot tehty.  thmbup

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #4 on: 01.05.13, 19:37 »

Jep, laitoin vaseliinia vannasputkeen viikko sitten, tankkasin 200 litraa dieseliä ja kone tulille, männätiistaista kolistelin jäissä ja nyt jo kolmatta päivää nautin avovesiajelusta.
Päremoottorit on laskettu vesille eilen/tänään eiköhän tuo juhannus tästä pikkuhiljaa tule. thmbup

Niin jäi mainitsematta että parin viikon kuluttua vene telakalle, lievä hiekkapuhallus ja uutta väriä sekä uudet sinkit pohjaan.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Sauli Vuori
Offline Offline

Posts: 906
Date Registered: 05.09.08

Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #5 on: 01.05.13, 22:58 »

Kyl rupee peli oleen kohta laskukunnossa. Pientä kiillottelua vielä siellä vaatii mutta eiköhän se siitä. Saas nähdä tänä kesänä, kumpi antaa enemmän voimaa, ja iloa: Mercruiser 454 V8 Magnum+ Bravo One - vai Lycoming O-235. Se kumpi häviää tämän taiston, on poissa pelistä ensi kautena, ja tulevaisuudessa ja lopullisesti.

- Meine Ehre heisst Treue -
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #6 on: 02.05.13, 11:20 »

Päremoottorit on laskettu vesille eilen/tänään eiköhän tuo juhannus tästä pikkuhiljaa tule. thmbup

Muistetaan sitten ettei laiteta sitä jalkaa sinne potkuriin  Wink

Cheers!

Orvo


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #7 on: 02.05.13, 15:31 »

Jeps, tämä ehdottomasti huomioitava. thmbup

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #8 on: 02.05.13, 20:06 »

Kyl rupee peli oleen kohta laskukunnossa. Pientä kiillottelua vielä siellä vaatii mutta eiköhän se siitä. Saas nähdä tänä kesänä, kumpi antaa enemmän voimaa, ja iloa: Mercruiser 454 V8 Magnum+ Bravo One - vai Lycoming O-235. Se kumpi häviää tämän taiston, on poissa pelistä ensi kautena, ja tulevaisuudessa ja lopullisesti.

Meinaat tehdä kovan luokan päätöksiä. Noo, elämä on täynnä valintoja, tulemisia ja lähtemisiä...  Wink

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Sauli Vuori
Offline Offline

Posts: 906
Date Registered: 05.09.08

Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #9 on: 03.05.13, 06:24 »

Näillä mennään. Veneissäkin on se paha juttu, että ruokahalu kasvaa syödessä. Ja niin se kasvaa myös konkreettisesti, kun moottorin koko kasvaa. Jotta asiat olisivat balanssissa on toinen harrastus oltava säästöliekillä. Tässä tapauksessa se tarkoitti jo kaksi ja puolivuotta sitten Lycomingin iskutilavuuden pienentymistä 360:stä kuutiotuumasta 235:een, potkurin muuttumista kiinteälapaiseksi ja laskutelineiden juuttumista pysyvästi ala-asentoon. Kun oikein säästämisen vauhtiin pääsin - koneen maksimi henkilömääräkin puolittui - ollen nyt siis vain kaksi.

Veneilyn vuoksi en viimekesänä paljoa lennellyt - tulikohan edes kymmentä tuntia. Olin vesillä aina, kun oli aikaa - heittelin virveliä ja kävin jopa mato-ongella  Smiley

Tänä vuonna olen tosin suunnitellut lentäväni noin 50 tunnin paikkeille, johon varmasti pääseekin - mikäli säät ovat suotuisat. Onhan se jo etukäteen tiedossa, kuinka tuossa leikkimielisessä vertailussa käy  Grin Koneesta en luovu, ainoastaan siinä oleva moottori voi ottaa ja vaihtua isompaan 320 kuutiotuumaiseen  Roll Eyes




- Meine Ehre heisst Treue -
Mika Koski
Offline Offline

Posts: 1301
Date Registered: 21.02.07

Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #10 on: 03.05.13, 13:01 »

Missäköhän saisi soodapuhallettua veneen pohjan?

T. Mika
Sauli Vuori
Offline Offline

Posts: 906
Date Registered: 05.09.08

Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #11 on: 03.05.13, 18:45 »

Riippuu ihan missäpäin vaikutat. Usealla soodafirmalla on siirrettävä kalusto. Tulee muuten sitten pikkasen hienoa jälkeä!!! Voin suositella.

- Meine Ehre heisst Treue -
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #12 on: 03.05.13, 19:55 »

Jos pääkaupunki seudulla niin ota yhteyttä.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Veneilyyn liittyviä kysymyksiä
« Reply #13 on: 03.05.13, 20:30 »


Veneilyn vuoksi en viimekesänä paljoa lennellyt - tulikohan edes kymmentä tuntia. Olin vesillä aina, kun oli aikaa - heittelin virveliä ja kävin jopa mato-ongella  Smiley


Näin se menee. Veneily on nyt meidänkin perheessä se päällimmäinen harrastus - semminkin kun paattiin mahtuu koko popula, toisin kuin esim. ultraan. Vaimokin on tyytyväinen kun perhe on kasassa (sanan varsinaisessa merkityksessä), eikä taivaalta putoamisesta ole vaaraa.  Grin

Syys-kesällä tosin tuli ajettua erään "laivan" peräaaltoon hiukan kovemmalla teholla kun piti ehtiä kanavaan ennen sitä. Pikku lento loivasta ja syvästä perä-aallosta seuraavan aallon rinteeseen pudotti vaimolta kakkulat päästä. Huuto oli asiaan kuuluva, mutta jälkikasvu kirkui: "lisää tällaista!"  Grin

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1