Keräilijät kohtaavat

<< < (9/14) > >>

C2010:
Tuli aikoinaan hankittua (1961) eipä ole enää kuin keloja jäljellä

Wanhis:

Geloso sitten saapui Italian Milanosta. Onneksi Suomessa on nyt lämmintä sillä tämä nauhuri lienee tottunut lämpimään, eikä ole pakkasta nähnytkään.

Tämmöisen painavan putkinauhurin reissut ovat aina hieman riskaabelia puuhaa sillä vanhat hauraat muovikuoret joutuvat koville sillä nauhurin painavissa sisäosissa ei ole rautaa pahemmin säästelty. Onneksi oli sentään tuo alkuperäinen laukku suojaamassa. Laukun reunoilla on kätevät lokerot pientavikkeille.
Nauhuri on itseasiassa melko pieni, pistin nuo kuulokkeet kuvaan antamaan vähän mittakaavaa.

Oli jokseenkin hämmentävä tunne nähdä tämmöinen laite tässä kunnossa ja ehjänä vuosikymmenien jälkeen. Itseasiassa tämä on hienompi kuin se minun alkuperäinen Geloso, sillä tässä on tuo laukku ja nauhakelojen suojakansi jota minulla ei koskaan ollut.

Kaikesta näkee, että nauhuria ei ole käytetty paljoakaan, ehkä muutama vuosi ja sitten se on jäänyt seisomaan vuosikymmenien ajaksi. Paikoitellen se näyttää aivan uudelta mutta jotain kolhujakin löytyy. Ohjetekstit on tietysti Italiaksi. Si/No tarkoittaa On/Off jne.

Ilmaisinputki eli ns "Maaginen silmä" toimii ja näyttää tältä. Putki toimii äänitystason mittarina ja nuo valopylväät venyvät ja hyppelevät musiikin tahdissa kun nauhurillä äänitetään. Niitä ei saa päästää lyömään yhteen sillä silloin äänitys säröytyy ja menee liian kovalla volyymilla nauhalle.

Nauhuriin tuli virrat mutta kelat ei lähteneet pyörimään, vuosikymmenien seisotus oli tehnyt tehtävänsä ja mekanismit vaativat herkistelyä. Eipä muuta kuin yläkansi auki ja sisuskaluja tutkimaan.

Vertaa näitä kuvia edelliseen postaukseni kuviin, ne ovat samoista kohdista. Kaikki on kuin uudesta nauhurista paitsi että voiteluaineet ovat muuttuneet sitkeäksi mönjäksi.
Käsin auttamalla koneisto lähti pyörimään kovan metelin ja rouskutuksen säestämänä mutta hieman teflonöljyä ensiapuna tiettyihin paikkoihin ja nauhuri alkoi toimia omin voimin ja ääntäkin tuli ulos.  Perusteellisempi huolto ja läpikäynti on kyllä aiheellista suorittaa mikäli tämän Geloson aikoo ottaa käyttöön ja semmoista kyllä vähän suunnittelin. Mutta pannan laite taas kasaan ja mennään testaamaan vanhoja nauhoja . .

Kassillinen vanhoja nauhakeloja löytyi kellarista, jotkut kelat olivat isompiin nauhureihin mutta periaatteessa kaikki tähän mahtuvat voisivat olla 70-luvun juttuja . .  Sieltä tuli mm. Sladea ja Uriah Heepiä eli ilmeisesti olivat minun äänittämiä keloja. Jotkut kelat olivat tyhjiä?  Hmm . . varmaan ostettu kirpputolilta 80-luvulla, minulla ei ollut tyhjiä nauhoja koskaan.
Eräällä nauhalla  soitti tosi paska bändi ja ihmettelin, että miksi olin äänittänyt tuommoista roskaa kunnes muistinkin sen olevan nauhoitus treenikämpältä jossa soitti silloinen bändimme nimeltään "Isopää"

Hmm . . siitä on yli 40-vuotta olin silloin noin 15 vuotias. Ehkä tämä Geloso kannatti ostaa pelkästään tuon nauhan takia.

Tämä Geloso on mallia 258, se minun vanha oli 268. Ne ovat äkkiseltään katsottuna aivan identtisiä sisältä ja päältä. En tiedä mitä eroa niissä on, olisiko tämä 258 vain tullut markkinoille vuotta aiemmin kuin 268. Tämä on ymmärtääkseni vuosimallia 1961. Muistaako A. Keränen? Kerroit tuolla, että ostit oman Gelososi vuonna 1961.

Jotain lisätilpehööriä tuli myös tilattua tähän Gelosoon sekä aivan  huikea kasettidekki Erikoisuus 80-luvulta mutta palataan siihen myöhemmin.

tare:
Se vihreä "maaginen silmä" on nimeltään näköviritysputki. Niitä oli ennen monenlaisia. Sitä katsomalla saatiin putkiradion vastaanottama radiokanava kohdalleen.

Wanhis:

Se vihreä "maaginen silmä" on nimeltään näköviritysputki. Niitä oli ennen monenlaisia. Sitä katsomalla saatiin putkiradion vastaanottama radiokanava kohdalleen.

Joo, näin on. Tuota EM84 putkea saa ostaa vieläkin eikä se ole mitenkään pahan hintainen. eBaysta saa myös näppäriä rakennus-sarjoja joiden avulla putkea pääsee testailemaan erilaisissa sovellutuksissa. Niistä onkin rakenneltu kaikenlaista ja tuossa yksi linkki yotuben sivulle mistä voi jotain katsella mikäli kiinnostaa:

https://www.youtube.com/results?search_query=EM84+magic+eye

Löysinpäs muuten ihan vahingossa yhden eroavaisuuden Geloso 258 ja 268:n välillä. Sokeako olen? Siellä takalevyssähän on yksi liitinreikä vähemmän! Tähän 258:siin ei saa langallista kauko-ohjainta. Eri juttu sitten löytäisikö semmoista mistään . . .

Ne takseinän plugiliittimen reiät ovat aivan omaa standardiansa ja plugeja on lähes mahdoton löytää. Yleensä plugit on nykyään 3,5 ja 6,3 millisiä mutta tässä on 5mm. Tarjotkaa minulle geloson plugeja kun löydätte niitä miljoonalaatikoistanne.

susiluoto:
Kokeile tuollaista firmaa kun T:mi Raul Nyström p.0400108447 tuo on korjaillut radioita ja telkkareita viimeiset 50 vuotta suunnilleen.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page