Pages: 1 [2] 3 4
|
 |
|
Author
|
Topic: Keräilijät kohtaavat (Read 35061 times)
|
Sami757
Former member
|
No itselläni on sellainen tällä hetkellä naurettavan pieni baggage-lätkä kokoelma joita nyt ei ole vasta kuin Finnair, norwegian.com, Blue1 ja finnmatkat mutta tarkoitus ois kerätä lisää.
Riku ollaan samalla linjalla. 
|
|
|
|
Lauri Liuhto
Offline
Posts: 312
Date Registered: 16.08.09
|
Itse en ole varsinainen keräilijä, en vaan osaa heittää tavaraa pois edes silloin kuin pitäisi. Reilu vuosi sitten yksi kaveri kertoi, että oli saanut vanhempiensa vintiltä joitain vanhoja leluja. Hän innostui sitten tutkimaan verkosta, olisiko niillä jotain arvoa. Kyseessä olivat siis 80-luvun "pre-transformers" -lelut, joita täällä myytiin R-kioskeilla Diaclone-tuotemerkillä. Maailmalla ne ovat haluttua tavaraa nykyään. Itse harmittelin, koska minulla oli aikoinaan Corvette Stingray, joka on nykyään erityisen haluttu, ja olin aivan varma, että olin lahjoittanut sen vuosia sitten pois eräälle muutamaa vuosikertaa nuoremmalle kaverille. Vaan yhdellä "kotikäynnillä" äitini sitten kantoi esiin laatikon vanhoja lelujani, ja mitäs siellä olikaan joukossa! [ attachment removed / expired ][ attachment removed / expired ]Kunto näkyy kuvista, eli leikitty on. Tuo oli vielä kaikkea muuta kuin täydellinen - ei pakkausta, ei ohjeläpyskää, ei autoon kiinnitettäviä ohjuspattereita tai niiden ammuksia. Tarroituksetkin leikkien ja ajan saatossa tuhoutuneet pahasti. Mutta silti tuosta maksettiin (asustaa tietääkseni Italiassa nykyään) yli tuhat euroa. Hulluja nuo keräilijät  Tämä siis osittain varoituksena kaikille - omasta vanhasta lelulaatikosta saattaa nykyään löytyä aarteita.
|
-- Lauri
|
|
|
|
Mikko Luoto
Offline
Posts: 782
Date Registered: 02.08.11
|
^The future classic. Toiminnan mittakaavassa eroja meillä  mutta tuollaisen tuominen Suomeen voisi olla kulttuuritekoon verrattavissa.
|
Hiihtämisessä vaikeinta on pystyssä pysyminen, siksi valokuvaus.
|
|
|
ovalila
Former member
|
^The future classic. Toiminnan mittakaavassa eroja meillä  mutta tuollaisen tuominen Suomeen voisi olla kulttuuritekoon verrattavissa. Joo niin on eroja, en oo saanu vielä aikaiseksi mitään muuta kuin haikailua 
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Joo niin on eroja, en oo saanu vielä aikaiseksi mitään muuta kuin haikailua  Jos haluat Orvo päästä edullisesti puikottamaan ja tutstumaan tuommoiseen Subaruun, niin Pleikkari 2:sen Gran-Turismo 4 autopelissä on tuommoinen mallinnettuna. Aikoinaan harmittelin kun siinä ei ollut Subaru XT:tä, joskus tuli semmoisella käytyä koeajolla ja lähes sen jo ostin mutta menin puihin, sillä monimutkaisen auton kaikki käsikirjat puuttuivat ja jotain sähkövikaakin taisi olla siinä säädettävässä jousituksessa. Autojen keräily se vasta tiloja ja lompakkoa vaatisikin, niin mielenkiintoista kuin se vaikuttaisikin. Yksi harrasteauto saa riittää ainakin minulle. Ne muut kerään mieluimmin metallisina pienoisautoina. 
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Minä olen melko helppo rahastettava näillä erilaisilla keräilysarjoilla. Muutama viikko sitten tuli liityttyä "bussien keräilijöihin" Ensimmäinen bussi tuli juuri, hieno 50-luvun Volvo. Joka kuukausi sitten tulla pämähtää uusi bussi oheismateriaaleineen. [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Olisi seuraavanlainen ongelma: Pitäisi löytää netistä semmoinen kansainvälinen sivusto josta voisi pyytää hinta-arviota harvinaisesta erikoisemmasta Märklin tuotteesta. Kohdetta ei ole ollut myynnissä kuluttajille vaan se on jälleenmyyjä materiaalia 60-luvulta. Suomesta en haluaisi enään kysyä koska kaikki vain haluavat sen kohteen heti ja halvalla. Olisiko olemassa joku leluhuutokauppoja järjestävä taho tms. Märklin kerhot ei nyt ilmeisesti kumminkaan? . . . . 
|
|
|
|
Antti Tuomela
Offline
Posts: 935
Date Registered: 03.09.04
|
jaa no itse rupesin vahingossa keräilemään hattuja eri maista. osa on ystävien tuomia jotka matkustavat enemmän kuin minä. kokoelmassa on tällä hetkellä vaatimattomat 3 kappaletta  (eli voiko sitä vielä edes kokoelmaksi sanoa, mutta ainakin hyvä kokoelman alku) Siihen kuuluu Tunisialainen "ali papa" hattu, Kenialainen norsun kouluttajan hattu, ja thaimaalaisen riisinviljelijän hattu (joka oli näistä kaikista vaikein kuskata Suomeen)  Mitenkäs hattujen keräily on sujunut. Itsellä tarkistetun laskelman mukaan reilu 90 lippistä (vanhemmilla 88 ja itsellä lähemmäs kymmenen kotosalla) joista suurin osa ilmailuaiheisia ja vielä pääosin helikoptereihin liittyviä.
|
|
|
|
Heikki Sten
Offline
Posts: 1387
Date Registered: 11.06.04
|
Olisi seuraavanlainen ongelma: Pitäisi löytää netistä semmoinen kansainvälinen sivusto josta voisi pyytää hinta-arviota harvinaisesta erikoisemmasta Märklin tuotteesta. Kohdetta ei ole ollut myynnissä kuluttajille vaan se on jälleenmyyjä materiaalia 60-luvulta. Suomesta en haluaisi enään kysyä koska kaikki vain haluavat sen kohteen heti ja halvalla. Olisiko olemassa joku leluhuutokauppoja järjestävä taho tms. Märklin kerhot ei nyt ilmeisesti kumminkaan? . . . .  Hei Jari. Jos saksan kieltä ymmärrät niin tutustu Saksan ebay sivustoon. Siellä ymmärretään mikä on arvokasta. http://www.ebay.de/sch/Modelleisenbahn-Spur-H0-/9053/i.html
|
Pilatus fani
|
|
|
Krista Kouvalainen
Offline
Posts: 21
Date Registered: 12.07.11
|
Taidanpa Jukan ja tämän ketjun innoittaman kaivella esille 15 vuotta sitten Viipurista torilta ostamani Neuvostoliiton aikaisen kypärän ja pistää sen eteenpäin. Liekkö tuolla mitään arvoa, mutta ehkä se jollekin keräilijälle kelpaisi. Nykyään itse keräilen lähinnä magneetteja ja pölykoiria sängyn alle. Vielä ei ole ainakaan tila loppunut jääkaapin ovesta (eikä kyllä onneksi sängyn altakaan).
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Aivan, tuo voisi olla tietysti yksi varteenotettava markkinointikanava. Ainakin siellä näyttää Märkliniä olevan joten harrastajat siellä käyvät varmaankin paljon katselemassa. Tosin en osaa hinnoitella tuota kohdetta joka minulla on hallussani. Pitäisi saada siitä ensin luotettava (korkea) hinta-arvio ennenkuin sitä voisi ruveta myymään. Ei sitä ole oikein järkevää säästää koko elämänsä ajan. Sinällään en sitä tarvitse kun en Märkliniä harrasta. Tuolla aiemmin kerroin tästä bussikeräilysträ jota päätin kokeilla. Aikaa on nyt kulunut muutamia kuukausia ja busseja on tullut yxi per kuukausi tahtiin. Pino alkaa jo näyttää joltain. Saas nyt nähdä paljonko noita vielä tulee ja pitääkö sitten ruveta katselemaan vielä lisää busseja kerättäväksi. Onhan ne hienoja, tosin malleja on ympäri euroopan eikä suomessa nähtyjä pahemmin taida olla? [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
Jouni Laukkanen
Kylän ravattisonni
Offline
Posts: 6104
Date Registered: 04.01.04
|
Olisi seuraavanlainen ongelma: Pitäisi löytää netistä semmoinen kansainvälinen sivusto josta voisi pyytää hinta-arviota harvinaisesta erikoisemmasta Märklin tuotteesta. Kohdetta ei ole ollut myynnissä kuluttajille vaan se on jälleenmyyjä materiaalia 60-luvulta. Suomesta en haluaisi enään kysyä koska kaikki vain haluavat sen kohteen heti ja halvalla. Olisiko olemassa joku leluhuutokauppoja järjestävä taho tms. Märklin kerhot ei nyt ilmeisesti kumminkaan? . . . .  Saksan eBay on tosiaan se, mistä Märklinin tavaraa hankkisin ja olen hankkinutkin. Bulkkitavaraa saa kohtuullisella hinnalla ja erikoisuuksien hinta nousee oikealle tasolle, koska maksukykyä on. Suomessahan toimii Märklin Club of Finland http://www.marklinclub.fi/ joka on mukana järjestämässä lokakuussa tapahtumaa, jossa voisi saada täkäläistä hinta-arviota. Vaikea keksiä mistä saisit parempaa arviota hinnasta.
|
SZD-9 K8b Ka6CR PIK16c RF5 K7 C140 PIK23 Janus B G102 AA5 SZD-48 PIK19 FR172 PIK20D C150 DG300 L-13 G103 H304 VL70 C172 SZD-50 ASK21 J3 PA38 C206 PA18 PA28R PA28 M4 C152 RF4D Ka2b SF25 7ECA PA24 C182 LS4 ASW20 C185 PIK15 S235 G109 C195 S880 PIK11 C188 RV6 BE19 PIK18 DuoDiscus LS8 C177 Auster6 PA25 C42 Zephyr C150TD EuroFox2K/3K P220S Pegase C180 EV97 Avid Flyer FK9 Faeta A22L Pulsar EuroCub
|
|
|
Topi Falkenberg
Offline
Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08
|
Kokemusten lisäksi on tullut keräiltyä kirjoja. Kevään korvilla päätin realisoida rankalla kädellä. Divariukko dilkkasi kuudesta muuttolaatikosta laatikollisen opuksia, ja kehoitti tarjoamaan loppuja pelastusarmeijan kirppikselle, joista lähin ei kuitenkaan halunnut tilanpuutteeseen vedoten edes nähdä teoksia. Fidalle onneksi perille kannettuna kelpasi, ei tarvinut kipata energiajätteeseen. Ei kuulemma oikein ole enää markkinoita merkkiteosten lisäksi kuin uusimpien ja myyvimpien kirjailijoiden dekkareille ja sotakirjoille (kymmenen vuotta sitten kaikki sotakirjallisuus olisi kuulemma otettu ilomielin vastaan)? Netissä noita jäännöksiä olisi tietysti voinut yrittää myydä, mutta päätin kuitenkin hankkiutua niistä eroon saman tien kun kerran olin päätökseni tehnyt! Olipa muuten puhdistava kokemus  luopua jostakin.
|
|
|
|
Heikki Pullinen
Offline
Posts: 1830
Date Registered: 16.10.06
|
Vihdissä on Stadin "pultsareiden" kuntoutuskeskus. Sinne kelpasi melkoinen läjä.
Heikki
|
|
|
|
Ismo Nurmi
Offline
Posts: 3392
Date Registered: 23.10.03
|
Hienoja busseja Jarska! Mikä mittakaava ja kuinka ne tuolla lailla kerran kuussa saapuvat kuin romaanit kirjakerhossa?
|
|
|
|
Jussi Rantala
Offline
Posts: 4688
Date Registered: 04.07.01
|
Onhan ne hienoja, tosin malleja on ympäri euroopan eikä suomessa nähtyjä pahemmin taida olla?
Kuvan Volvo B616:ssa v. 1953 on Svenska Karosseri Verkstäderin kori, jota Suomessa valmisti lisenssillä Vaasalainen Oy Haldin Ab. Haldinin Boxer kori oli aikanaan varsin yleinen varsinkin Etelä-Pohjanmaalla. Ainakin yksi tuonkaltainen Boxer-korinen linja-auto on säilynyt: entinen Eero Lumiahon Liikenteen 33 vuodelta 1956.
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
Hienoja busseja Jarska! Mikä mittakaava ja kuinka ne tuolla lailla kerran kuussa saapuvat kuin romaanit kirjakerhossa?
Juu nuo bussit on tätä Editions Atlaksen keräilysarjaa. http://www.editionsatlas.fi/Uusi bussi ja esittelyvihkonen tulee tosiaan kerran kuussa niinkuin joku kirjakerhon kirja. Mittakaava on näköjään 1/72 joten kaikenlaista muutakin pienoismallia voisi laittaa noiden viereen esille. Mallien tarkkuus on hyvä, selvästi parempi kuin ns. leikkiautoissa. Bussit on valmistettu metallista ja muovista ne tuntuvat kädessä semmoisilta painavilta. Sarjan aloituspaketti on halpa eur 4,90 ja siinä tulee tuo Volvo. Jatkossa nuo maksavat sitten parikymppiä kappale mutta näinhän se aina on tämmöisissä keräilysarjoissa. Keräilysarjan etu on kuitenkin se, että jotain kokoelmaa rupeaa tosiaankin kertymään. Muuten tuskin tulisi tuommoisa osteltua kerran kuussa parillakympillä.  Kirjoittanut: Jussi Rantala Kuvan Volvo B616:ssa v. 1953 on Svenska Karosseri Verkstäderin kori, jota Suomessa valmisti lisenssillä Vaasalainen Oy Haldin Ab. Haldinin Boxer kori oli aikanaan varsin yleinen varsinkin Etelä-Pohjanmaalla. Ainakin yksi tuonkaltainen Boxer-korinen linja-auto on säilynyt: entinen Eero Lumiahon Liikenteen 33 vuodelta 1956. Kappas vaan, no ilmankos tuo vaikutti niin tutulta! Voi olla, että lapsena olen tuommoisen kyydissä ollut täällä Vaasassa. Paikallisliikenteessä oli vielä 70-luvun alussa tosi vanhoja pyöreänmallisia busseja liikenteessä ja ne olivat aamuisin ihan täynnä. Ihmiset seisoivat bussin käytävällä ja takaosassa oli isompi tila jossa myös seisottiin ja pidettiin tangosta kiinni. Päivittäisillä koulumatkoilla siellä takaosassa oli milloin minkäkinlainen "show" menossa luokkakavereiden kesken. Talviaikaan jotkut rämäpäät jäivät kyydistä muutamaa pysäkkiä ennen kotia ja "skalppasivat" loppumatkan pitäen bussin puskurista kiinni käyttäen kenkiään suksina. Minä en tietenkään tehnyt semmoista koska olin "mamis"
|
|
|
|
Ismo Nurmi
Offline
Posts: 3392
Date Registered: 23.10.03
|
Aika paljon yksityiskohtia noinkin pienessä mittakaavassa.
|
|
|
|
Jari Vanhatupa
Offline
Posts: 3660
Date Registered: 27.03.08
|
[ attachment removed / expired ]Juu . . . siinä kaikki mitä tuosta on jäljellä 45-vuoden käytön jälkeen! Palasia löytyi sieltä täältä varastojen nurkista, jotain pientä voisi vielä löytyä jos jatkaisi etsintää sillä en yleensä myy tai heitä pois juurikaan mitään mitä olen joskus hankkinut.  Ok. Myönnetään, että tästä noin vuonna 1970 käytettynä hankitusta Geloso nauhurista on kyllä tullut pidettyä poikkeuksellisen sinnikkäästi kiinni. Sain tämän unelmalaitteen kovan "kerjäämisen" tuloksena ollessani pikkupoika, iältäni noin 13-vee . . Kaveripiirissä ei kellään muulla ollut kelamankaa ja tätä kyllä kelpasi silloin esitellä ja ihmetellä. Ääniteltiin toistemme puhetta ja radiosta musiikkia. Erityisen suosittua oli kaikenlainen toisten juttujen "salaäänitys" mistä kehkeytyikin sitten kaikenlaisia konflikteja! Ai niin . . pahus, niitä mikrofonin jäännöksiä ei ole vielä toistaiseksi löytynyt. Musiikkia äänitin mikrofonilla radiosta yleensä "sävel-lahjasta tai nuorten sävel-lahjasta" Nauhalta soivat sitten iltatuulen viestit, Markku Arot, Fredit, The Beatles, CCR ja monet, monet muut hitit. Gelosoa käytettiin erittäin paljon ja se toimi hyvin kunnes joutui pikkuhiljaa syrjään stereoyhdistelmän tullessa taloon. Miten se sitten pääsi menemään tuohon kuntoon oli itsellenikin pienoinen yllätys. 80-luvun puolivälissä tuosta tuli vielä ääntä ulos kun sitä kerran kokeilin. Lapsetkin sillä taisivat jonkin aikaa leikkiä, tosin ilman sähköjä. Termospullon kokoinen poikani sitä kerran kanniskeli ja huusin hänelle että: "EI, EI" jolloin hän pudotti geloson kynnykselle ja siinä sitten muovinpalaset lennelivät ympäriinsä! Kun nyt kaivoin nauhurin jäännökset esiin niin yllätyin kyllä hieman kuinka huonoon kuntoon se oli mennyt. [ attachment removed / expired ]Pahin vika on nuo hajonneet muovikuoret ja loppuunkuluneet nauhakelojen pyörittäjät joista on kulunut pois kelojen rakoon menevät harjanteet. Loppuaikoina kiinnitin kelat sinitarralla jota on näköjään kulkeutunut myös äänipääkaukaloon! [ attachment removed / expired ]Myös elektroniikkaa puuttuu, laitteessa on neljä elektroniputkea joista on jäljellä kaksi. Kuka ne muut on pöllinyt! Erikoinen ilmaisinputki, niinsanottu "maaginen silmä" on viety kantoineen, vain johdot törröttävät putken paikalla. Toinen putki on viety helposta paikasta laitteen reunasta mutta kaksi putkea on vielä jäljellä koska niitä on vaikea irroittaa koneen uumenista. No, noita putkia varmaan saisi vielä tilaamalla . . . . [ attachment removed / expired ]Nauhurissa on kolme nopeutta mutta miten jotkin osat on noin ruosteessa, kaikki silti pyörii vielä. Hmmm tästäkin on jotain revitty irti? Pelkät johdonpäät on jäljellä. [ attachment removed / expired ]HERÄÄ Jo! ET KAI TOSISSASI KUVITTELE RYHTYVÄSI KUNNOSTAMAAN TUOTA! [ attachment removed / expired ][ attachment removed / expired ]Aivan . . siis eihän tuo Geloso ole mikään harvinaisuus, ei ainakaan Italiassa jossa sitä myytiin valtavasti. Lähes joka perheessä oli geloson nauhuri 60-luvulla. Niitä on siellä vielä jäljellä huikeat määrät, jopa uusia koneita tehtaan paketissa! Niitä ei vaan ole otettu käyttöön jostain syystä. Minulle kyllä kelpaa semmoinen yksilö joka ei ole jäänyt aivan "jyrän alle" ja itseasiassa nuo kaikki näyttivät loistoyksilöiltä verrattuna minun Gelosoon! Pelkät geloson ehjät muovikuoretkin oli myynnissä ja paljon muuta. Valitsin yksilön joka oli suht halpa ja ehjän näköinen. Voihan se silti olla rikki mutta onhan minulla varaosia omasta takaa . . . . Saas nähdä mihin tämäkin taas johtaa, sillä niin kiinnostavia ovat nuo kaikki vanhat gelosot ja muut kelamankat. Pistän sitten lisää juttua kun nauhuri on tullut, eiköhän se parissa viikossa sieltä Italiasta seilaa suomeen. 
|
|
|
|
|
Pages: 1 [2] 3 4
|
|
|
|
|
|