FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.05.17, 10:27

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Miten "heikompi aines" eliminoidaan?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 5 Reply Print
Author Topic: Miten "heikompi aines" eliminoidaan?  (Read 10704 times)
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

Re: Miten "heikompi aines" eliminoidaan?
« Reply #20 on: 04.11.12, 18:15 »

Ma aanestin jaloillani ja painelin englantiin...
Yksityinen bisnes tekee melkein kaiken paremmin...

Britannian kuuluisaa yksityistä rautatiesysteemiä tarkoittanet? Grin

Ainoa mieleen tuleva poikkeus on peruskoulutus.

Paljonko muuten te maastamuuttajat palautitte Suomeen sen julkisesta peruskoulutuksesta saamaanne rahallista hyötyä? Varmaan jotain tämänsuuruista ajattelitte: Yhdeksän kouluvuotta à n. 4600€ => vain 41 400€ per nuppi! Halpaa kuin saippua - ainakin verrattuna Hornet- kuskin oppirahoihin... thmbup
AD
Former member
« Reply #21 on: 05.11.12, 01:25 »

Liikennelentäjä Isä ja Purseri Äiti maksoivat molemmat yhteensä useamman miljoonan veroissa verottajan  kirstuun. Omista veroista tuo 40 kymppiä ja risat on jo maksettu useamman kerran. Eiköhän se ole näillä rahoilla maksettu useamman tämän perheen jäsenen ja jopa tulevienkin sukupolvien koulut ja sairastelut. Maastamuttajana ja ääliömäisenä paluumuuttajana maksan taas per.se ruvella. Kun taas ovi heilahtaa niin loppuu maksaminenkin. Eli saatte aivan rauhassa piehtaroida yhä tiukemman verotuksen ja kalliimman hintatason kanssa. Juurikin siihen hetkeen tämä jaksaa kiinnostaa mutta sen jälkeen ei sitten tippaakaan.

Eipä ole Pekka osannut vieläkään vastata että miksi maksaisin maalle veroa kun en ole oikeutettu niihin "Palveluihin" mitä näillä rahoilla maksetaan? Solidaarisuutta minulta ei löydy p.askan vertaa sori vaan.
Juha Juurikas

Date Registered: 28.01.12

« Reply #22 on: 05.11.12, 01:31 »

, että kunnallisvaalien alla postilaatikkoon kolahti lukuisten muiden "leafletien" ohella ihan pyytämättä tai tilaamatta joku kokoomusnuorten julkaisu (kalliille paperille painettu lehti). Julkaisun kannessa komeili viiden tuhannen euron puvussaa entinen

Mielestäsi siis henkilö oli pukeutunut vääriin asusteisiin ja kuvakin oli painettu väärälle paperille. Onneksi täällä Suomessa tällaiset asiat voidaan päättää itse, kuulematta korttelikomiteaa. Henkilökohtaisesti olen yrittänyt aina perehtyä henkilöiden esittämiin asioihin, en heidän vaatteisiinsa tai valokuviensa laatuun. Molemmat kun saattavat johtavat harhaan, etten sanoisi asian viereen.
Mikko Tuomi

Date Registered: 06.01.06

« Reply #23 on: 05.11.12, 01:34 »

Britannian kuuluisaa yksityistä rautatiesysteemiä tarkoittanet? Grin

Paljonko muuten te maastamuuttajat palautitte Suomeen sen julkisesta peruskoulutuksesta saamaanne rahallista hyötyä? Varmaan jotain tämänsuuruista ajattelitte: Yhdeksän kouluvuotta à n. 4600€ => vain 41 400€ per nuppi! Halpaa kuin saippua - ainakin verrattuna Hornet- kuskin oppirahoihin... thmbup

Brittien rautatiesysteemi on hyva esimerkki. Jos tuntisit asiaa sen enempaa tietaisit, etta ongelma on juurikin valtion hoitamassa puolessa (network rail). Junissa palvelut pelaavat erinomaisesti ja hinnat ovat edulliset, koska brittilainen kuluttaja osaa vaatia rahoilleen vastinetta, ja palvelun tuottaja kilpailutetaan saannollisesti.
Yrjö Mäkelä

Date Registered: 29.03.07

« Reply #24 on: 05.11.12, 05:19 »

Brittien rautatiesysteemi on hyva esimerkki. Jos tuntisit asiaa sen enempaa tietaisit, etta ongelma on juurikin valtion hoitamassa puolessa (network rail)......

Ottamatta kantaa rautatieliikenteen kilpailuun tai yksityistämiseen (alkuperäisestä aiheesta ollaan jo muutenkin sivussa) pienenä yksityiskohtana sen verran, että Ison-Britannian rataverkon hallinta oli vuodesta 1994 lähtien yksityisen Railtrack-yhtiön hallussa, mutta erinäisten vaiheiden jälkeen vuonna 2002 rataverkon hallinta päädyttiin ottamaan uudelleen valtion haltuun Network Rail -yhtiölle. Railtrack-vaiheen valossa ei ole paljoakaan näyttöä siitä, että rataverkon hallinta olisi tullut yksityisenä hoidetuksi kansakunnan kannalta sen tehokkaammin/paremmin kuin yhteiskunnan omistamanakaan toimintona. Kallista ja epäkiitollista on, tehtiin niin tai näin.....
Topi Falkenberg

Date Registered: 12.12.08

« Reply #25 on: 05.11.12, 08:14 »

"On järjenvastaista, että tuemme heikomman aineksen lisääntymistä ja sitten ihmettelemme, miksi täällä on huumeriippuvaisina syntyviä lapsia ja huostaanottoja alkoholistivanhemmilta"...

Minun mielestä on järjenvastaista maksaa lapsilisiä:
a.  Perheille joissa vanhemmat tienaavat kuukaudessa palkkatuloa enemmän kuin ehtivät kuluttaa.
b.  Perheille jotka saavat pääomatuloa enemmän kuin ehtivät vuodessa kuluttaa.

Järkenivastaista on myös se, että vanhempainpäivärahojen eli äitiysrahan, erityisäitiysrahan, isyysrahan ja vanhempainrahan määrä lasketaan verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan. Jos minimipäiväraha 22,96 € riittää heikomalle ainekselle, niin luulisi sen riittävän myös paremman aineksen omaaville vanhemmille.

Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #26 on: 05.11.12, 08:35 »

...
Eipä ole Pekka osannut vieläkään vastata että miksi maksaisin maalle veroa kun en ole oikeutettu niihin "Palveluihin" mitä näillä rahoilla maksetaan? Solidaarisuutta minulta ei löydy p.askan vertaa sori vaan.

Myönnän, että oli virhe edes yrittää vastata yksityiseen tapaukseen, jota en tunne lainkaan. Minulla pitäisi olla sen suhteen paljon paremmat tiedot ja omata mahdollisesti veroasiantuntijan, lääkärin tai lakimiehen pätevyys (jota minulla ei siis ole).

Puhuin koko ajan yleisellä tasolla verotuksen merkityksestä. Vain Juha tuolla näyttäisi täysin ymmärtäneen (tai sitten muut eivät vain olleet rehellisiä) mitä tarkoitin. Jos me haluamme hyvän yhteiskunnan, meidän pitää olla valmis maksamaan siitä. Käytännössä se tarkoittaa verojen maksua. Hyvällä yhteiskunnalla en tarkoita rikkaiden vero- ja muita paratiiseja. Niitä on jo muutenkin liikaa. En tarkoita myöskään kurjuuden jakamista tasan kuten sosialismissa näyttää aina käyvän. Tarkoitan sellaista yhteiskuntaa, joka ei ole paratiisi rikkaille eikä helv**** köyhille, vaan siellä on kohtuullisen hyvä kaikkien elää. Sen on pakko perustua myös ns. kestävään kehitykseen. Pohjoismaat jo olivat miltei sellainen yhteiskunta kunnes ne tempaistiin globaalin tuhokapitalismin hullun myllyyn.

Kehitys joka globalisoituneessa maailmassa on jatkunut jo pitkää ei voi enää kauan jatkua (jatkuva kasvu ja vapaa kasaaminen on mahdoton ajatus). Kaikkien on lopulta luovuttava jostakin - myös rikkaiden (köyhät ovatkin jo luopuneet lähes kaikesta). Ajankohdan ennustaminen vain on yhtä vaikeaa kuin Neuvostoliiton romahtamisajankohdan ennustaminen, mutta molemmat kyllä näkee/näki selvästi ennakolta.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen

« Reply #27 on: 05.11.12, 08:37 »

Mielestäsi siis henkilö oli pukeutunut vääriin asusteisiin ja kuvakin oli painettu väärälle paperille. Onneksi täällä Suomessa tällaiset asiat voidaan päättää itse, kuulematta korttelikomiteaa.
...

Olenko minä väittänyt sellaista?  Shocked

Olet joko ymmärtänyt asian täysin väärin tai sitten (toivon että olen väärässä) vääristelet asiaa tahallasi.

Pekka

Edit: On se vain kumma juttu, että jos kritisoi tuhokapitalismia, oletetaan heti että on "kommunismin asialla".
« Last Edit: 05.11.12, 08:44 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Kiwipilot
Former member
« Reply #28 on: 05.11.12, 08:55 »

Miksi yhteiskunnan pitää mahdollistaa tietyn kansanosan loisiminen tukemalla yletöntä muksujen tehtailua? Schubak esitti asiansa väärällä tavalla mutta kyllä kaverilla se pointti siinä on. Myrsky sosiaalisessa mediassa oli odotettavaa mutta suurin harmistuksen aihe tuntuu olevan mielipiteen esittäjä, ei itse mielipide. Tai jos on, niin taas kerran menee lapsi pesuveden mukana.

Kaikkien on lopulta luovuttava jostakin - myös rikkaiden (köyhät ovatkin jo luopuneet lähes kaikesta).

Mistä ne köyhät ovat sitten luopuneet? Etsippä Pekka käsiisi Hesarin Kuukausiliitteen (11/08) juttu "Köyhän vuosi" ja mieti kuinka köyhiä tuo porukka oikeasti olikaan. Tekemättä yhtään mitään nelihenkisen perheen nettotulot olivat noin 3100€ kuussa. Siitä vuokraan 700€ ja elämiseen jäi vaatimattomat 2400€. Ja tuo tuli vain olemalla. Tietenkin perheen äiti vain valitti ja valitti kun mikään ei riitä mihinkään jne. Ja kirsikkana kakussa "Rovaniemen sossu pitäisi räjäyttää taivaan tuulin" kun auton ostoa avustettiin vain puolella pirssin ostohinasta.
« Last Edit: 05.11.12, 10:14 by Mikko Salminen »
Tero Partanen

Date Registered: 14.11.01

« Reply #29 on: 05.11.12, 09:02 »

Jos me haluamme hyvän yhteiskunnan, meidän pitää olla valmis maksamaan siitä. Käytännössä se tarkoittaa verojen maksua.

Pekka,

Älä huoli, kyllä täällä on ihmisiä, jotka ymmärtää erittäin hyvin, mitä kirjoitat. Harvinaisen selvästi esität nämä asiat, joista olen lisäksi itse samaa mieltä. Toki silloin on aina helpompi ymmärtää, mutta minusta mielipiteet ilman perusteluja ovat vähän onttoja. Sinun tapauksessasi olet kirjoittanut useassakin viestissä auki niitä syitä, miksi olisi (luultavasti) yhteiskunnallisesti parempi, jos Suomessa loppuisi tämä kokoomuslainen ohjelma hyvinvointiyhteiskunnan tuhoamiseksi.

Itselleni ei aukea se, että miksi hyväosaiset ihmiset suhtautuvat yhteiskunnan ilmiöihin niin välinpitämättömästi. Olen itse suht hyväpalkkaisessa työssä, ja vaikka huonojen aikojen vuoksi ei ole tarvinnut haaveilla korotuksista palkassa, niin olen silti sitä mieltä, että meidän kaikkien tulisi maksaa enemmän veroja. Että saataisiin tietyt valtiolle (ja välillisesti kunnille) kuuluvat toiminnot takaisin siihen loistoon, jossa ne mm. minun lapsuudessani olivat. Kokoomuksen johtamassa Suomessa ei ole tilaa toisista välittämiselle muualla kuin sanahelinässä ja kaikenlaisissa korulauseissa (joita pääministerimme on useasti toistellut haastatteluissa). Todellinen vastuu on (olisi) sitä, että huolehditaan kaikista ja annetaan kaikille ihmisille lähtökohdat ponnistaa mihin vain. Ei tarkoita "lusmuille" diskorahan jakamista vastikkeettomasti, vaan sitä, että ei annettaisi hyvinvoinnin peruspilareiden romahtaa sen vuoksi, että jokaisen pussukkaan jäisi enemmän rahaa kulutettavaksi.

Terveyspalveluiden osalta on aivan itsestään selvää tunnistaa juuri tuo voitto-aspekti. Tottakai yksityiset palvelut ovat tällä hetkellä laadukkaampia kuin julkiset. Koska julkisia ei rahoteta riittävästi. Tottakai yksityinen palvelu on "asiakkaan kannalta" aina ikävämpi kuin hyvin tuotettu julkinen, jonka ei tarvitsisi perustua voiton maksimointiin. Näillä meidän nykyisillä "vastuunkantajilla" ei vain valitettavasti riitä mielenkiintoa ja sitä "vastuuta" muiden ihmisten elämän parantamiseen kuin oman "yhteiskuntaluokkansa sisällä". Surullista, erittäin surullista.

Tero
« Last Edit: 05.11.12, 09:53 by Tero Partanen »

PPL(A)
Teijo Niemelä

Date Registered: 24.04.05

« Reply #30 on: 05.11.12, 12:22 »

Pekka,

Meidän kaikkien tulisi maksaa enemmän veroja. Että saataisiin tietyt valtiolle (ja välillisesti kunnille) kuuluvat toiminnot takaisin siihen loistoon, jossa ne mm. minun lapsuudessani olivat.

Tero

Tama on kun on ilmailufoorumi, niin toivottavaa olisi, etta ihmiset lopettaisivat Ryanairin, Norwegianin ja muiden halpisyhtioiden kayton ja siirtyisivat takaisin Finnairille ym. verkostolentoyhtioille. Talla tavoin saisimme jalleen lentomatkailuun sen loiston takaisin, mita oli minun lapsuudessani (plus lampimat ateriat ja ilmaiset sanomalehdet ym. turistissa).  Wink

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Tero Partanen

Date Registered: 14.11.01

« Reply #31 on: 05.11.12, 12:28 »

Tama on kun on ilmailufoorumi, niin toivottavaa olisi, etta ihmiset lopettaisivat Ryanairin, Norwegianin ja muiden halpisyhtioiden kayton ja siirtyisivat takaisin Finnairille ym. verkostolentoyhtioille. Talla tavoin saisimme jalleen lentomatkailuun sen loiston takaisin, mita oli minun lapsuudessani (plus lampimat ateriat ja ilmaiset sanomalehdet ym. turistissa).  Wink

Joo, ja varmaan se viesti tuossa sulla on se, että ain't gonna happen, koska kukaan ei halua maksaa lipuista enempää kuin on ihan pakko. Näinhän se on.

Verojen kanssa on vähän toisin. Valtion tulisi kantaa riittävästi veroja kansalaisiltaan, jotta se voi ylläpitää hyvin toimivia hyvinvointivaltion peruspalveluja. Jos veroja ei kanneta, ja mennään enempi tai vähempi kohti yövartija-tyyppistä valtiota, niin ookoo. Se on sitten hieman erilainen Suomi. Itse en kannata sellaista, mutta kun kattoo mikä puolue porskuttaa tässä maassa, niin kaikesta päätellen todella moni kannattaa. Sen kanssa pitää vaan sitten tulla toimeen.

Tero

PPL(A)
Ilkka Mannikainen

Date Registered: 06.11.03

« Reply #32 on: 05.11.12, 12:50 »

Koska ostovoima Suomessa on jo nyt pohjasakkaa Euroopassa, niin yhtään lisää veroja palkansaajille ei tarvita. Pikemminkin ostovoima pitäisi saada muun Euroopan tasolle jo muutenkin pienistä liksoista.

Ainoa vaihtoehto on tehostaa julkista puolta vaan enemmän ja enemmän. Karsittavaa ja tehostettavaa riittää.
Riku Voipio

Date Registered: 23.01.09

« Reply #33 on: 05.11.12, 13:06 »

Sen on pakko perustua myös ns. kestävään kehitykseen. Pohjoismaat jo olivat miltei sellainen yhteiskunta kunnes ne tempaistiin globaalin tuhokapitalismin hullun myllyyn.
Heittäköön ensimmäisen kiven kohti globaalia riistokapitalismia se, jonka kotoa ei löydy globalisaation halpatyövoimalla tuotettua tavaraa...

Tämä "pohjoismainen hyvinvointivaltio on nyt purettu" liturgia kaipaisi jotain perusteluja. Tulonsiirrot ja valtion budjetti ovat kuitenkin vain kasvaneet koko 2000-luvun.

MACH 2 SPEED 4 LONG HAUL
Next Concorde experiences:  nil
Kiwipilot
Former member
« Reply #34 on: 05.11.12, 13:10 »

Verojen kanssa on vähän toisin. Valtion tulisi kantaa riittävästi veroja kansalaisiltaan, jotta se voi ylläpitää hyvin toimivia hyvinvointivaltion peruspalveluja. Jos veroja ei kanneta, ja mennään enempi tai vähempi kohti yövartija-tyyppistä valtiota, niin ookoo. Se on sitten hieman erilainen Suomi. Itse en kannata sellaista, mutta kun kattoo mikä puolue porskuttaa tässä maassa, niin kaikesta päätellen todella moni kannattaa. Sen kanssa pitää vaan sitten tulla toimeen.

Kauniita ajatuksia. Mutta milloin tulee seinä vastaan? Suomen nykyisellä huoltosuhteella homma vaan ei toimi kuten visvajengin päiväunissa. Vasureillahan ei tunnetusti ole kantaa siihen mistä kaikki tarvittava tuohi revitään hyvinvointivaltion sekä sitä ylläpitävän järkyttävän koneiston ylläpitoon. Tai on toki, verojen kiristys maailman tappiin asti mutta ei sekään ole mikään ratkaisu. Punajengin mielestä eläkeikään ei saa koskea, julkisia palveluja ei voi karsia ja varsinkin kulttuurista ei voida kiristää - ja samalla veronmaksajien määrä vähenee vuodesta toiseen. Täysin mahdoton yhtälö. Ihanko oikeasti ihmiset luulevat että kaikille on varaa maksaa nykyisenlaisia eläkkeitä loppuun saakka? Tämä kyllä tiedostetaan mutta mitään sen eteen ei olla valmiita tekemään. Tähän väliin on pakko kehaista fiksua demaria eli Osku Pajamäkeä: kaveri on käytännössä kuopannut poliitikon ja varsinkin kansanedustajan uransa ottamalla asiakseen eläke-epäkohdasta julistamisen.
AD
Former member
« Reply #35 on: 05.11.12, 13:11 »

Riittävästi veroja... Eikö se nyt jo ala riittämään se kerääminen? Ei näköjään vasemmiston on aina kiva nyhtää niiltä joilla on. Kokoomustakin on mukava syyttää. Ei taida tulla mieleen että se on vuosikymmenien sosiaalidemokratian ja vasemmistolaisen politiikan hedelmiä mitä nyt kerätään. Järjestelmä ei toimi. Liian monta loista istumassa kelkassa "ilmaiskyydissä" jota entisestään vähenevä porukka vetää.

Mitä lapsilisiin tulee niin ne voisi tosissaan lopettaa "hyvin ansaitsevilta" ja antaa saman verran kun nyt lisiä maksetaan vähennyksiä veroista. Tosin niillä pennosilla mitä Suomessa maksetaan ei ole juuri mitään hyötyä sen verran pienistä summista kyse. Ainoa hyödyllinen on ollut  Äitiysavustus joka äitiyspakkauksena on hyvä mutta rahallisena korvauksena surkuhupaisa. Esim Luxembourgissa vastaava korvaus on lähes 1800 euroa. Lapsilisää maksetaan kaksinkertainen määrä suomen vastaaviin.

« Last Edit: 05.11.12, 13:17 by Janne Uusmaa »
Pekka Holopainen

« Reply #36 on: 05.11.12, 13:23 »

Miksi yhteiskunnan pitää mahdollistaa tietyn kansanosan loisiminen tukemalla yletöntä muksujen tehtailua? Schubak esitti asiansa väärällä tavalla mutta kyllä kaverilla se pointti siinä on. Myrsky sosiaalisessa mediassa oli odotettavaa mutta suurin harmistuksen aihe tuntuu olevan mielipiteen esittäjä, ei itse mielipide. Tai jos on, niin taas kerran menee lapsi pesuveden mukana.
...

Nuo ovat täsmälleen samoja ajatuksia, joita natsit esittivät 1930-luvulla. Jokainen vetäköön itse johtopäätöksensä siitä keiden etujen mukaista niitä on esittää.

Nyt kun oikeistovoimat ovat olleet hallituksissa miltei yhtäjaksoisesti yli 20 vuotta meillä elää n. miljoona ihmistä köyhyysrajan alapuolella ja työttömänä on virallisestikin satoja tuhansia työikäisiä ja -kykyisiä. Totta kai näistä ihmisistä on pidettävä huolta, koska he itse eivät siihen juuri pysty. Yrittäkää itse tulla toimeen jollain 600 eurolla kuussa. Ajatteletteko sen jälkeenkin vielä olevanne loiseläjiä?

Kun sodan jälkeen vasemmistolla oli pari kertaa enemmistö eduskunnassa ja senkin jälkeen hallittiin "kansarintamalla" (SDP, KEPU ja SKDL ja tietenkin SFP + ym. paitsi kokoomus), Suomi nostettiin suunnilleen samassa ajassa köyhästä maatalousvaltiosta johtavien teollisuusvaltioiden joukkoon (taitaa olla maailman ennätys, jos ei ole niin ainakin lähellä sitä).

1980-luvulle tultaessa köyhyysrajan alapuolella eli vain mariginaalinen joukko (lähinnä "omasta valinnastaan" kuten esimerkiksi pultsarit), työttömyys oli nykyiseen verrattuna pientä. Kekkonen julisti "kansallisen hätätilan" (en muista vuotta), kun yhteen aikaan työttömyys nousi lähelle (vai oliko se yli?) 100000. Nykyään puolta miljoonaakin pidetään "normaalina" (sen verran suunnilleen on työttömiä edelleenkin jos kaikki kortistoista siivotut huomioidaan).

Oleellinen ero nykyaikaan oli se, että silloin rikkaatkin maksoivat veroja kaikista tuloistaan samalla tavoin progression mukaan kuin me silloiset ja nykyiset palkkatyön tekijät edelleen maksamme (ja päälle vielä kunnallisveron). Toisaalta sosiaalisia ongelmia (ja siten myös sosiaalikuluja) oli paljon vähemmän, koska yhteiskunta oli oikeudenmukaisempi. Vain rikkaat valittivat verojaan, mutta koskas ne eivät olisi sitä tehneet? Köyhät ihmiset taas ovat tyytyväisiä, kun saavat edes juuri ja juuri riittävän toimeentulon eikä koko ajan tarvitse elää pelossa onko huomenna syötävää.

Pekka

Mikko Suomela

Date Registered: 21.04.06

« Reply #37 on: 05.11.12, 13:29 »

Kattelin omaa verolappuani, oliko nyt ~2200e se raja johon asti verot 0% sitten pomppas kivasti 48% verotusta... Ja ihmeen hyvin saa rahaa ihmiset jotka eivät tee sen eteen mitään...

Terveisin opiskelija joka voi alkaa pyytämään kelalta rahaa vasta 21-vuotiaana, tää 25 euron raha-annos viikossa ruokaan on ihan kiva. Smiley  thmbup

Killerhangar
Pekka Holopainen

« Reply #38 on: 05.11.12, 13:33 »

...
Mistä ne köyhät ovat sitten luopuneet? Etsippä Pekka käsiisi Hesarin Kuukausiliitteen (11/08) juttu "Köyhän vuosi" ja mieti kuinka köyhiä tuo porukka oikeasti olikaan. Tekemättä yhtään mitään nelihenkisen perheen nettotulot olivat noin 3100€ kuussa. Siitä vuokraan 700€ ja elämiseen jäi vaatimattomat 2400€. Ja tuo tuli vain olemalla. Tietenkin perheen äiti vain valitti ja valitti kun mikään ei riitä mihinkään jne. Ja kirsikkana kakussa "Rovaniemen sossu pitäisi räjäyttää taivaan tuulin" kun auton ostoa avustettiin vain puolella pirssin ostohinasta.

Ei kai tuo kuulu siihen samaan sarjaa Hesarin juttuja, joissa on tekaistut lähteet?  Grin

Sitten vähän totisemmalla naamalla. Kuten jo äsken totesin minun on turha mitenkään kommentoida yksittäistapauksia, kun en tunne riittävän hyvin taustoja. Olen koko puhunut yleisellä tasolla. On helppoa kaivaa miltei asiasta kuin asiasta yksittäistapauksia. Ne voivat kuitenkin olla  niitä "poikeuksia, jotka vahvistavat säännön".  Wink

Pekka

Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #39 on: 05.11.12, 13:38 »

Nuo ovat täsmälleen samoja ajatuksia, joita natsit esittivät 1930-luvulla.
Jaha, natsikortti vedetty.

meillä elää n. miljoona ihmistä köyhyysrajan alapuolella ja työttömänä on virallisestikin satoja tuhansia työikäisiä ja -kykyisiä. Totta kai näistä ihmisistä on pidettävä huolta, koska he itse eivät siihen juuri pysty. Yrittäkää itse tulla toimeen jollain 600 eurolla kuussa. Ajatteletteko sen jälkeenkin vielä olevanne loiseläjiä?

Noin miljoona ihmistä juu, jos hieman liioitellaan. Näin niitä tilastoja ymmärretään väärin, sekä tahallaan että vahingossa. Tässä tapauksessa oletan, että kyse on kuitekin jälkimmäisestä. Köyhyysrajan määritelmästä johtuu se, että melkoinen joukko kansasta jää sen alle, vaikka mitä tehtäisiin, jos palkoissa on yhtään tuloeroja. Vaikka kaikkien suomalaisten palkat viisinkertaistuisivat ja hintataso säilyisi nykyisenä, köyhyysrajan alle jää suunnilleen yhtä suuri määrä porukkaa kuin nytkin. Tämä johtuu köyhyysrajan määritelmästä: Euroopan komission käyttämä köyhyysraja on 60 prosenttia mediaanitulosta eli ihmistä pidetään köyhänä, jos hänen nettotulonsa ovat alle 60 prosenttia keskimmäisen tulonsaajan nettotuloista.

Koska nettomediaanitulo on n. 1800 euroa, köyhyysraja on n. 1100 euroa kuukaudessa, edelleen nettotuloa. Jos tätä vertaa esimerkiksi opintorahaan + asumislisään (298 + 202), huomataan kätevästi, että summaksi saadaan 500 euroa. Edelleen on syytä muistaa, että opintoraha on veronalaista tuloa, joten todellinen nettotulo on tätäkin pienempi. No, opintotukeen lasketaan kuuluvaksi myös opintolainan valtiontakauksen osuus (300e/kk), mutta sitä voi laskea tuloksi, koska se on velkarahaa.

Tästä päästäänkin siihen, että mikäli opiskelija ei tee huomattavaa määrää töitä opiskelunsa ohella, hän tosiaan elää virallisen köyhyysrajan alapuolella. Eli käytännössä koulusivistyksen hankkiminen "rumentaa" tätä hienoa köyhyystilastoa herkästi.

1980-luvulle tultaessa köyhyysrajan alapuolella eli vain mariginaalinen joukko (lähinnä "omasta valinnastaan" kuten esimerkiksi pultsarit), työttömyys oli nykyiseen verrattuna pientä.

Ei pidä paikkaansa, mikäli silloin käytetty köyhyysrajan määritelmä on vertailukelpoinen nykyiseen määritelmään.
« Last Edit: 05.11.12, 13:43 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 [2] 3 4 5 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1