FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 12:59

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Miten "heikompi aines" eliminoidaan?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 Reply Print
Author Topic: Miten "heikompi aines" eliminoidaan?  (Read 10844 times)
Kiwipilot
Former member
Re: Miten "heikompi aines" eliminoidaan?
« Reply #40 on: 05.11.12, 13:38 »

Sitten vähän totisemmalla naamalla. Kuten jo äsken totesin minun on turha mitenkään kommentoida yksittäistapauksia, kun en tunne riittävän hyvin taustoja. Olen koko puhunut yleisellä tasolla. On helppoa kaivaa miltei asiasta kuin asiasta yksittäistapauksia. Ne voivat kuitenkin olla  niitä "poikeuksia, jotka vahvistavat säännön".  Wink

Joo. Tasan yhtä helppoa kun vetää hatusta jotain "Suomessa miljoona elää köyhyysrajan alapuolella" -tuubaa. Vale, emävale, tilasto. Jotenkin nyt tuntuu että sinä sekoitat tässä lahjakkaasti tuloerot ja oikean köyhyyden.

Olisitko sinä Pekka valmis tinkimään elintasostasi tulevien sukupolvien hyväksi, vaikkapa eläke-eduista tinkimällä?
Tero Partanen

Date Registered: 14.11.01

« Reply #41 on: 05.11.12, 13:44 »

Kauniita ajatuksia. Mutta milloin tulee seinä vastaan? Suomen nykyisellä huoltosuhteella homma vaan ei toimi kuten visvajengin päiväunissa. Vasureillahan ei tunnetusti ole kantaa siihen mistä kaikki tarvittava tuohi revitään hyvinvointivaltion sekä sitä ylläpitävän järkyttävän koneiston ylläpitoon. Tai on toki, verojen kiristys maailman tappiin asti mutta ei sekään ole mikään ratkaisu. Punajengin mielestä eläkeikään ei saa koskea, julkisia palveluja ei voi karsia ja varsinkin kulttuurista ei voida kiristää - ja samalla veronmaksajien määrä vähenee vuodesta toiseen. Täysin mahdoton yhtälö. Ihanko oikeasti ihmiset luulevat että kaikille on varaa maksaa nykyisenlaisia eläkkeitä loppuun saakka? Tämä kyllä tiedostetaan mutta mitään sen eteen ei olla valmiita tekemään. Tähän väliin on pakko kehaista fiksua demaria eli Osku Pajamäkeä: kaveri on käytännössä kuopannut poliitikon ja varsinkin kansanedustajan uransa ottamalla asiakseen eläke-epäkohdasta julistamisen.

Itse en ole "vasuri" enkä "porvari". Varmaan lähinnä demari, jos pitää joltaki kantilta ajatella. Off-topicina, tiedän ettet tarkottanut suoraan minua, mutta selvennykseksi.

Itse asiaan yksi kommentti. Mitä on nämä "verojen kiristykset maailman tappiin"? Olet varmasti tietoinen, paljonko palkansaajien tuloveroa on laskettu viimeisten vuosien aikana?

Miten on mahdollista, että mun isä maksoi aikanaan jotain 40% tuloveroa vastaavasta tulosta, josta nyt itse maksan luokkaa 26-28%, ja silti minun lapsuus jossa toinen vanhempi oli tiukilla oleva yrittäjä ja toinen tämmönen keskitulonen, niin oli kolmenkin sisaruksen kanssa ihan riittävän "siisti". Okei, silloin ei käyty etelässä 4x vuodessa ja aina ei ollut viimesintä 300e laskettelupukua tai muita uusimpia releitä, mutta minkäänlaista puutetta ei koskaan tarvinnut kokea. Mihin jengi tarvii nykysin tuota rahaa niin paljon, että se pitää repiä kokoajan sieltä köyhimpien selkänahasta, samalla ajaen tätä maata jonkinlaiseksi Amerikka-utopiaksi? Yhteisiä veroja korotetaan, jolloin pienituloiset maksaa suhteessa enemmän. Olisi aika tärkeää, että verotus olisi maksukyvyn mukaan, ja tämä ei tällä hetkellä toteudu.

Totta se on, että asioita pitää tehostaa ja mitään "kreikka-tyylisiä" raha-automaatteja ei tuottamattomaan työhön saa luoda eikä ylläpitää. Mutta kyllä minä näen niin, että verovaroilla saatais paljon hyvää aikaan tässä maassa, jos niitä edelleen kannettais edes lähes entiseen malliin.

Voi olla, että ajat on niin kovat, että jengiä ei kiinnosta minkäänlainen "sosialismi" (huom, en puhu kommunismista) pätkääkään. Pitäs vaan itellä olla suffelit taskussa, pullat uunissa ja massit pankissa. Harva täältä lähtenyt muistaa, että on saanut niillä veromarkoillaan tai euroillaan hyvän koulun, ennen aikaan hyvät julkiset terveydenhuoltopalvelut ja melko hyvän ponnahduslaudan vaikka mihin. Jotenkin säälittävää nyt jälkikäteen nillittää siitä, että kun maa ei anna takaisin mitään. Lyhyt ja valikoiva on ihmisen muisti.

Tero

PPL(A)
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #42 on: 05.11.12, 13:51 »

Yhteisiä veroja korotetaan, jolloin pienituloiset maksaa suhteessa enemmän. Olisi aika tärkeää, että verotus olisi maksukyvyn mukaan, ja tämä ei tällä hetkellä toteudu.

Missä tämä "yhteisten verojen" korotus näkyy käytännössä? Siinä, että ruuan alv laski?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #43 on: 05.11.12, 13:51 »

...
Itselleni ei aukea se, että miksi hyväosaiset ihmiset suhtautuvat yhteiskunnan ilmiöihin niin välinpitämättömästi. Olen itse suht hyväpalkkaisessa työssä, ja vaikka huonojen aikojen vuoksi ei ole tarvinnut haaveilla korotuksista palkassa, niin olen silti sitä mieltä, että meidän kaikkien tulisi maksaa enemmän veroja. Että saataisiin tietyt valtiolle (ja välillisesti kunnille) kuuluvat toiminnot takaisin siihen loistoon, jossa ne mm. minun lapsuudessani olivat. Kokoomuksen johtamassa Suomessa ei ole tilaa toisista välittämiselle muualla kuin sanahelinässä ja
...

Kaikkien ei tarvitse maksaa enemmän veroja. Saattaisi olla mahdollista jopa vähentää tavallisen palkansaajan verotaakkaa, jos palattaisiin samoihin verokäytäntöihin kuin ennen Esko Ahon hallitusta 1990-luvun alussa, jolloin tehtiin ilmeisesti Suomen kaikkien aikojen radikaalein verouudistus ja tulonsiirto köyhemmiltä rikkaille.

Kuten kaikki varmasti tiedämme Suomen kunnista valtaosa on yhä pahenevissa talousvaikeuksissa. Siihen on useita syitä, mutta mielestäni kaksi pahinta ovat ne, että

1. Pääomatuloja saavat yksityiset ihmiset eivät maksa lainkaan kunnallisveroa (pääomatulostaan) kuten kaikki pääomatuloja saavat ennen Ahoa maksoivat.
2. Valtio on jo vuosikausia siirtänyt omia velvoitteitaan kunnille, joka on lisännyt niiden maksutaakkaa. Miksi? Luonnollisesti siksi, että ainoat verot, joita rikkaat pääomaluonteisia tuloja saavat enää maksavat ovat valtiolle maksettavia veroja.

Meille on siis parinkymmenen vuoden aikana syntynyt uusi ryhmä ihmisiä, jotka eivät maksa tuloistaan läheskään samassa määrin veroja kuin esimerkiksi palkansaaja maksaisi vastaavista tuloista. Tosin tuo hyödyttää vain hyvätuloisia ja rikkaita, joiden veroprosentti muuten kohoaisi kiinteän pääomaveroprosentin yläpuolelle (taitaa olla nyt 30%). Köyhemmät pääomatuloja saavat kärsivät samasta asiasta. Jos esimerkiksi "Pihtiputaan mummo" pitää alivuokralaista ja hänellä ei ole muuta tuloa tai on korkeintaa pieni eläke, maksaa mummo lähes 30% veroa tulosta, josta palkansaajakin pääsee paljon vähemmällä verolla.

Pääomatulojen verottaminen kiinteällä prosentilla on epäkohta kahteen suuntaan.

Siis ketkä niitä yhteiskunnan loisia ja vapaamatkustajia oikein ovatkaan? Kysyn vaan.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Ilkka Mannikainen

Date Registered: 06.11.03

« Reply #44 on: 05.11.12, 13:54 »

Mihin jengi tarvii nykysin tuota rahaa niin paljon, että se pitää repiä kokoajan sieltä köyhimpien selkänahasta, samalla ajaen tätä maata jonkinlaiseksi Amerikka-utopiaksi?

Köyhien selkänahasta en tiedä mutta Suomessa rahaa tarvitsee kalliiseen ruokaan, kalliiseen asumiseen, kalliisiin vaatteisiin, kalliiseen liikkumiseen, kalliisiin palveluihin ja kaikkeen muuhun kalliiseen.
Pekka Holopainen

« Reply #45 on: 05.11.12, 14:14 »

...
mennään enempi tai vähempi kohti yövartija-tyyppistä valtiota, niin ookoo. Se on sitten hieman erilainen Suomi. Itse en kannata sellaista, mutta kun kattoo mikä puolue porskuttaa tässä maassa, niin kaikesta päätellen todella moni kannattaa. Sen kanssa pitää vaan sitten tulla toimeen.
...

Ei niitä niin moni kannata ja vielä vähemmän, jos tietäisivät mitä äänestävät. Suomen suurin "puolue" on "nukkuvien puolue", joka koostuu kirjavasta joukosta ihmisiä, jotka eivät äänestä syystä tai toisesta. En tiedä onko asiaa edes yritetty tutkia, mutta olen varma, että huomattava osa noista on juuri niitä syrjäytyneitä ihmisiä, jotka eivät varmasti kannata kokoomuksen politiikkaa. En sitten tiedä äänestäisivätkö sitä. Nuo kaksi ovat aivan eri asia eli mitä puoluetta äänestää ja mitä politiikkaa kannattaa.

Ihmisten tietoisuus asioiden todellisesta laidasta on hyvin hutera keskimäärin ja siihen juuri kokoomuksen kannatus perustuu. Tilastojenkin valossa entuudestaan tiedetään, että suuret äänestysprosentit satavat vasemmiston laariin. Oikeiston etu on siis pitää ne mahdollisimman pieninä, koska tietoiset oikeiston kannattajat aivan varmasti äänestävät. Yhdysvalloissakin lukemani mukaan rebulikaanit yrittävät kaiken maailman laillisilla ja laittomilla konsteilla pitää demokraattien kannattajat pois vaaliuurnilta (ja ne demokraatitkin vastaavat vain ehkä jotain Suomen kokoomusta politiikkansa puolesta).

Tuosta tulikin mieleeni, että Yhdysvalloissa jokaisen äänestäjän on rekisteröidyttävä äänioikeusrekisteriin. Se jo varmistaa, että osa äänestäjistä jää ulkopuolelle. Muistelen, että rekisteröityneitä ja rekisteröitymättä jättäneitä on luokkaa "fifty - fifty". Kun sielläkin 50% on tavallinen äänestysprosentti ja suunnilleen puolet annetuista äänistä saa presidentiksi valittu, voidaankin todeta, että Yhdysvaltoja (ja osin muutakin maailmaa) hallitaan valtavalla 12-13% enemmistöllä. Onneksi meillä Suomessa valtaa ei pidä enää presidentti ja hänelläkin on sentään (suhteessa) paljon parempi kannatus .

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
AD
Former member
« Reply #46 on: 05.11.12, 14:16 »

Kenenköhän köyhän selkänahasta mä olen rahani repinyt. Taitaa olla silleen että vasurilla menee jyvät ja akanat sekaisin. Viimeksi kun katoin peiliin se olen ihan minä itse joka rahani ansaitsen istumalla kaiken maailma p.erselävissä kuten Saudit, Afganistan ja Nigeria noin niinkuin muutaman mainitakseni. Teen työtä niska limassa ja palkaksi saa miettiä että miten perheen saa elätettyä ja mitä sitten tehdään kun duuni lähtee alta. Kyllä se olen minä jonka selkänahasta riistetään.
Teijo Niemelä

Date Registered: 24.04.05

« Reply #47 on: 05.11.12, 14:22 »

Kenenköhän köyhän selkänahasta mä olen rahani repinyt. Taitaa olla silleen että vasurilla menee jyvät ja akanat sekaisin. Viimeksi kun katoin peiliin se olen ihan minä itse joka rahani ansaitsen istumalla kaiken maailma p.erselävissä kuten Saudit, Afganistan ja Nigeria noin niinkuin muutaman mainitakseni. Teen työtä niska limassa ja palkaksi saa miettiä että miten perheen saa elätettyä ja mitä sitten tehdään kun duuni lähtee alta. Kyllä se olen minä jonka selkänahasta riistetään.

Janne, hyvin sanottu! Ei ole noita ongelmia Cubanan ja Air Koryon kollegoillasi... Grin

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Pekka Holopainen

« Reply #48 on: 05.11.12, 14:23 »

Heittäköön ensimmäisen kiven kohti globaalia riistokapitalismia se, jonka kotoa ei löydy globalisaation halpatyövoimalla tuotettua tavaraa...
...

Tule meille katsomaan. Meiltä ei löydy - ainakaan tietoisesti hankittua tai paljon. Emme ole krääsän kerääjiä.  Grin

Toisaalta onko se millään tavoin kuluttajan päätettävissä minne kapitalisti milloinkin tuotantonsa rahtaa. Minä, ay-liike ja suuri joukko kansalaisia haluaisi pitää tuotannon Suomessa ja etenkin ne työpaikat (se on kova paikka, kun ihminen joutuu työttömäksi eikä sitä osaa kuvitella kukaan muu kuin sellaisen kokenut). Halua siis on, mutta poliittinen voima ei tällä hetkellä riitä. kaiken lisäksi se Kauko-idässä (ja varmaan kohta Afrikassa) tuotettu krääsä on kelvotonta. Kestää juuri sen ajan kuin takuu on voimassa (varmaan se on ihan tieteellisesti suunniteltu niin tapahtumaan).

En silti rupea kiviä heittelemään ainakaan ketään kohti.

Smiley

Tatu Koiranen

« Reply #49 on: 05.11.12, 14:32 »

Kaiken lisäksi se Kauko-idässä (ja varmaan kohta Afrikassa) tuotettu krääsä on kelvotonta. Kestää juuri sen ajan kuin takuu on voimassa (varmaan se on ihan tieteellisesti suunniteltu niin tapahtumaan).

Olisi mielenkiintoista kuulla, väitätkö tuotantopaikan ja suunnitellun vanhenemisen jollain tavalla korreloivan? Vaikka en ihan hirveästi wikipediaa yleensä lainaile, niin tähän se sopii silti:

Klassinen esimerkki suunnitellusta vanhenemisesta on hehkulamppu. Suurimmat hehkulamppujen valmistajat kokoontuivat Sveitsin Genevessä 25.12.1924 ja muodostivat kartellin, jossa hehkulampun kestoksi määriteltiin 1000 tuntia, mikä vastaa noin yhden vuoden käyttöä. Sitä ennen lamppujen kestoikää oli tuotekehityksellä onnistuttu jatkamaan jopa 2500 tuntiin. Kartellista käytettiin nimeä "Phoebus" lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suunniteltu_vanheneminen

Pekka Holopainen

« Reply #50 on: 05.11.12, 14:34 »

Kauniita ajatuksia. Mutta milloin tulee seinä vastaan? Suomen nykyisellä huoltosuhteella homma vaan ei toimi kuten visvajengin päiväunissa. Vasureillahan ei tunnetusti ole kantaa siihen mistä kaikki tarvittava tuohi revitään hyvinvointivaltion sekä sitä ylläpitävän järkyttävän koneiston ylläpitoon. Tai on toki, verojen kiristys maailman tappiin asti mutta ei sekään ole mikään
...

Ai ei ole esitystä siitä mistä rahat otetaan? Onkos tuosta nyt 1, 2,... viestiäni, missä esitin selkeästi ja lyhyesti. Mutta toisto se on opintojen äiti (sanoi entinen opettaja  laugh)

Palataan verotuksessa aikaan ennen Ahon hallituksen vero- ja muita uudistuksia, niin rahaa riittää niin, että tavallisen palkansaajan verotaakkaa voidaan jopa keventää. Lisäksi palautetaan valtiolle sen entiset vastuut. Kolmanneksi ostetaan samalla hinnalla, jonka yksityiset maksoivat (toki indeksillä korotettuna) kannattava valtion ja kuntien tuotanto takaisin julkiselle sektorille. Neljänneksi peruutetaan kaikki valtion ja kuntien yksityistetyt toimialat ja palautetaan ne julkisesti hoidettaviksi. Jotain saattoi unohtua, mutta siinä tärkeimmät.

Tuosta tulikin mieleeni hupaisa juttu kaukaa 60 vuoden takaa.

Kun Kuubassa 1960-luvun alussa kansallistettiin ulkomaiset (lähinnä USA:n tuotantolaitokset), Castro maksoi jokaisesta "käyvän listahinnan". Mistä hän ne sai? No luonnollisesti niistä tiedoista, jotka nämä riistofirmat olivat Kuuban valtiolle ilmoittaneet ennen Castroa. Jostain syystä tuo ei Yhdysvaltain hallinnolle riittänyt, vaan ovat pitäneet vihaa siitä asti.  Grin

Pekka

Kiwipilot
Former member
« Reply #51 on: 05.11.12, 14:41 »

Ihmisten tietoisuus asioiden todellisesta laidasta on hyvin hutera keskimäärin ja siihen juuri kokoomuksen kannatus perustuu.

Heh, natsikortin jo käytit, joten aika kaivaa hiasta "Väärin äänestetty" -kortti. Tuo on Pekka aika vaarallinen tie, samoin kuin hatusta vedetyt köyhien määrät; olet varmaan huomannut että ainakaan tällä foorumilla punapopulismisi ei oikein uppoa. Kannattaa kääntyä vaikkapa Suoli24:n puoleen: se on täynnä työttömiä viiden lapsen kotiäitejä joilla on aikaa vinkua maailman epäreiluudesta sekä hyvinvointivaltion alasajosta lasten ollessa subjektiiviseen ph-oikeuteen perustuvassa päivähoidossa.
Pekka Holopainen

« Reply #52 on: 05.11.12, 14:44 »

Jaha, natsikortti vedetty.

Kysymys ei ole mistään "kortista". Suosittelen tutustumista esimerkiksi YK:n ihmisoikeuksien julistukseen. Sen (vakavista) loukkauksista tuomitaan muuten nykyään Haagissa.

Noin miljoona ihmistä juu, jos hieman liioitellaan. Näin niitä tilastoja ymmärretään väärin, sekä tahallaan että vahingossa. Tässä tapauksessa oletan, että kyse on kuitekin jälkimmäisestä. Köyhyysrajan määritelmästä johtuu se, että melkoinen joukko kansasta jää sen alle, vaikka mitä tehtäisiin, jos palkoissa on yhtään tuloeroja. Vaikka kaikkien suomalaisten palkat viisinkertaistuisivat ja hintataso säilyisi nykyisenä, köyhyysrajan alle jää suunnilleen yhtä suuri määrä porukkaa kuin nytkin. Tämä johtuu köyhyysrajan määritelmästä: [b]Euroopan

Köyhyyden määritelmä on aina suhteellinen kuten totesitkin. Köyhyysrajan ala- tai yläpuolella elävien määrä sen sijaan ei ole mikään "luonnon vakio".

Pekka

Tatu Koiranen

« Reply #53 on: 05.11.12, 14:46 »

Köyhyyden määritelmä on aina suhteellinen kuten totesitkin. Köyhyysrajan ala- tai yläpuolella elävien määrä sen sijaan ei ole mikään "luonnon vakio".

Koska se on suhteellinen keinotekoinen määritelmä, ei sen ylä/alapuolella elävien määrä ole mikään itseisarvo yhtään millekään. Jos tässä maassa joku ryhmä on toimeentulon suhteen sorrettu, se on opiskelijat. Aivan turhaa hyysätä sellaisten miljonäärien takia, jotka saavat tonnin kuussa puhtaana käteen. Koska opiskelijoiden taloudellinen asema (valtion tarjoamana) on äärimmäisen surkea, en minäkään ole tähän päivään mennessä nostanut kertaakaan opintotukea, vaan olen tehnyt töitä opiskelun ohessa turvatakseni itseäni miellyttävän elintason.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ei pitäisi maksaa tällä hetkellä työttömille minkään valtakunnan tukea minun mielestäni lähtökohtaisesti, sen verran paljon on MOL:ssa paskaduuneja tarjolla jatkuvasti. Erityisellä harkinnalla sitä voitaisiin kuitenkin maksaa.
« Last Edit: 05.11.12, 14:55 by Tatu Koiranen »

AD
Former member
« Reply #54 on: 05.11.12, 14:48 »

6 Kuubasta vietetyn kuukauden jälkeen voin sanoa että sosialismin myötä maa kuuluu luokkaan perseläpi. Olisikohan ehkä punalipun liehuttajien syytä käydä tutustumassa näihin paratiiseihin ja ottaa ne punaiset lasit silmiltä minkä läpi maailmaa katselee.
Pekka Holopainen

« Reply #55 on: 05.11.12, 14:59 »

Heh, natsikortin jo käytit, joten aika kaivaa hiasta "Väärin äänestetty" -kortti. Tuo on Pekka aika vaarallinen tie, samoin kuin hatusta vedetyt köyhien määrät; olet varmaan huomannut että ainakaan tällä foorumilla punapopulismisi ei oikein uppoa. Kannattaa kääntyä vaikkapa Suoli24:n puoleen: se on täynnä työttömiä viiden lapsen kotiäitejä joilla on aikaa vinkua maailman epäreiluudesta sekä hyvinvointivaltion alasajosta lasten ollessa subjektiiviseen ph-oikeuteen perustuvassa päivähoidossa.

"Hattuni" on virallisen köyhyyden määritelmän mukainen virallinen tilasto Suomesta. Myös lehdissä ja televisiossa se mainitaan silloin, kun uudet tilastot ilmestyvät. Jos se on virheellinen, turha minulle on siitä valittaa. Pitää ottaa yhteyttä sen laatineisiin.

Pekka

Kiwipilot
Former member
« Reply #56 on: 05.11.12, 15:01 »

En tiedä menikö kysmykseni "vahingossa" ohitse, mutta toistan sen:

Olisitko sinä Pekka valmis tinkimään elintasostasi tulevien sukupolvien hyväksi, vaikkapa eläke-eduista tinkimällä?
Tatu Koiranen

« Reply #57 on: 05.11.12, 15:01 »

"Hattuni" on virallisen köyhyyden määritelmän mukainen virallinen tilasto Suomesta. Myös lehdissä ja televisiossa se mainitaan silloin, kun uudet tilastot ilmestyvät. Jos se on virheellinen, turha minulle on siitä valittaa. Pitää ottaa yhteyttä sen laatineisiin.

"Hattusi" tuntuu nostavan asioita varsin valikoivasti esiin. Eräs lähde toteaa köyhyydestä näin:

Vaikka suhteellinen köyhyys on Suomessa lisääntynyt 1990-luvun lamasta saakka, ovat kotitalouksien itsensä raportoimat toimeentulo-ongelmat kääntyneet laskuun. Tämä johtuu keskimääräisen hyvinvoinnin lisääntymisestä: vertailupohjan muuttuessa suhteellisesti köyhiksi tilastoidaan entistä suurempi joukko niitä, joiden aineelliset perustarpeet ovat tyydytettyjä. Suhteellisen köyhyyden kasvu kertoo ennen kaikkea siitä, että pienituloisten tulokehitys on jäänyt jälkeen yleisestä tulokehityksestä. Myös pätkätöiden yleistyminen sekä se, että aikaisempaa harvempi edunsaaja on oikeutettu ansiosidonnaisiin etuuksiin, selittävät pienituloisten tulokehityksen jäämisen jälkeen keskituloisten tulokehityksestä.

Ja lähdeviite siihen teokseen, johon yllä oleva kirjoitus pohjautuu: http://yp.stakes.fi/NR/rdonlyres/69616D6B-BC2A-4885-8B94-1703B70CE30C/0/066moisio.pdf

Pekka Holopainen

« Reply #58 on: 05.11.12, 15:03 »

Koska se on suhteellinen keinotekoinen määritelmä, ei sen ylä/alapuolella elävien määrä ole mikään itseisarvo yhtään millekään. Jos tässä maassa joku ryhmä on toimeentulon suhteen sorrettu, se on opiskelijat. Aivan turhaa hyysätä sellaisten miljonäärien takia, jotka saavat tonnin kuussa puhtaana käteen. Koska opiskelijoiden taloudellinen asema (valtion tarjoamana) on äärimmäisen surkea, en minäkään ole tähän päivään mennessä nostanut kertaakaan opintotukea, vaan olen tehnyt töitä opiskelun ohessa turvatakseni itseäni miellyttävän elintason.
...

Minä en asettaisi opiskelijoita ja muita toimeentulon kanssa kamppailevia vastakkain. Ketä se hyödyttää?

Tatu Koiranen

« Reply #59 on: 05.11.12, 15:04 »

Minä en asettaisi opiskelijoita ja muita toimeentulon kanssa kamppailevia vastakkain. Ketä se hyödyttää?

Opiskelijoita, koska käytännössä vain he aidosti kamppailevat toimeentulostaan.

Pages: 1 2 [3] 4 5 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1