FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
11.12.17, 07:33

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Miten "heikompi aines" eliminoidaan?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] 5 Reply Print
Author Topic: Miten "heikompi aines" eliminoidaan?  (Read 10986 times)
Riku Voipio

Date Registered: 23.01.09

Re: Miten "heikompi aines" eliminoidaan?
« Reply #60 on: 05.11.12, 15:05 »

Tule meille katsomaan. Meiltä ei löydy - ainakaan tietoisesti hankittua tai paljon. Emme ole krääsän kerääjiä.  Grin
Mikromikollako kirjoitat juttusi tälle foorumille?  Shocked
Toisaalta onko se millään tavoin kuluttajan päätettävissä minne kapitalisti milloinkin tuotantonsa rahtaa. Minä, ay-liike ja suuri joukko kansalaisia haluaisi pitää tuotannon Suomessa ja etenkin ne työpaikat
Kyllä se on just me kuluttajat jotka tiirataan kaupassa lähinnä hintalappua jotka töitä kiinaan siirtää. Juuri meni umbertoja tehnyt tehdas orivedellä nurin - ei sitä aiheuttanut mikään kasvoton kapitalismi, vaan ne kaikki sukankuluttajat kaupassa jotka valitsivat hyllystä jonkun halvemman kengän.

MACH 2 SPEED 4 LONG HAUL
Next Concorde experiences:  nil
Tero Lahtinen

Date Registered: 29.11.09

« Reply #61 on: 05.11.12, 15:13 »

Tämä johtuu köyhyysrajan määritelmästä: Euroopan komission käyttämä köyhyysraja on 60 prosenttia mediaanitulosta eli ihmistä pidetään köyhänä, jos hänen nettotulonsa ovat alle 60 prosenttia keskimmäisen tulonsaajan nettotuloista.

Tämä on aika typerä määritelmä.

Esim. jos kaikki tienaavat kolme euroa vuodessa, niin kukaan ei ole köyhä.
Jos kaikkien tulotaso kaksinkertaistuu, köyhien määrä pysyy samana.

Mittari ei kerro köyhyydestä mitään, vaan tulonjaon tasaisuudesta.
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #62 on: 05.11.12, 15:14 »

6 Kuubasta vietetyn kuukauden jälkeen voin sanoa että sosialismin myötä maa kuuluu luokkaan perseläpi. Olisikohan ehkä punalipun liehuttajien syytä käydä tutustumassa näihin paratiiseihin ja ottaa ne punaiset lasit silmiltä minkä läpi maailmaa katselee.

Olen jo kerran tässä ketjussa sanonut, että en ole kommunisti tai sosialismin kannattaja. Se juttu Kuubasta oli vitsiksi tarkoitettu, mutta en vain laittanut siihen lappua "vitsi". Kokoomusta ja sen ajamaa politiikkaa Suomessa olen kyllä aina vastustanut, mutta se lienee käynyt selville sanomattakin.

Ei homma enää mene niin, että jos vastustat oikeistoa, olet kommunisti. Sodan jälkeen kommunisteja Suomessa oli karkeasti neljäsosa kansasta ja kommunistisia puolueita vain yksi. Nyt kommunisteja on Suomessa enää kourallinen. Silti kommunistisia puolueita taitaa olla nyt jopa kolme. Sitten kun kommunisteja Suomessa on jäljellä sanotaan 7, on niitä puolueitakin varmaan jo 7. Tämä oli vitsi.  Grin

Nykymaailmassa vastakkain ovat yhtäältä globaali tuhokapitalismi, joka perustuu M. Friedmanin uusliberalistisiksi sanottuihin talousoppeihin ja joita kokoomus on hyvällä menestyksellä ajanut läpi myös Suomessa ja toisaalta kestävään ja tasaiseen kehitykseen nojaava kapitalismi, joka voisi perustua esimerkiksi J.M. Keynesin talousoppeihin. Ne ovat liki täydellinen vastakohta Friedmanin opeille.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen

« Reply #63 on: 05.11.12, 15:33 »

En tiedä menikö kysmykseni "vahingossa" ohitse, mutta toistan sen:

Kysymys meni ohi ja se kuului jotenkin näin, että "olisinko valmis luopumaan omasta elintasostani vaikkapa tulevien sukupolvien hyväksi?"

Luulenpa, että lähitulevaisuudessa (en mene ennustamaan vuosia - pieleen menisi kumminkin) me kaikki joudumme tinkimään elintasostamme. Maailma ei kestä tällaista ns. länsimaista "elintasoa" ja yli seitsemää miljardia ihmistä. Se voisi tapahtua hallitusti, mutta pelkään, että se tapahtuu katastrofaalisesti. Minulta siis tuskin sitä tullaan edes kysymään, kun asia joskus on ajankohtainen. Rahallisen elintason sijaan tulisikin parantaa ihmisten elämänlaatua. Minä ja monet muut tulisimme hyvin toimeen pienemmilläkin tuloilla.

Olen eläkeläinen ja ns. "suurta ikäluokkaa". Eläkeläisiltä on helppo leikata, kun emme voi mennä esimerkiksi lakkoon. Siksi maksamme jo suurempaa tuloveroa kuin vastaavista palkkatöistä menisi. On paljon mahdollista, että sitä korotetaan myös.

Suuren ikäluokan jäsenenä olen tietenkin suuri syyllinen, joka syö tulevien sukupolvien leipää. Valitettavasti en voinut asialle aikoinaan mitään, kun synnyin.  Smiley Suurten ikäluokkien muodostama ongelma on kuitenkin tilapäinen. Se menee ohi parissa kymmenessä vuodessa. Maailman väestön kasvu taas on ihan eri kertaluokan ongelma.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen

« Reply #64 on: 05.11.12, 15:41 »

"Hattusi" tuntuu nostavan asioita varsin valikoivasti esiin. Eräs lähde toteaa köyhyydestä näin:

...

Se köyhyys määritellään nimenomaan suhteellisesti. Ei sitä muuten voi määritellä. Emme esimerkiksi voi vertailla Brasilian köyhyyttä ja Suomen köyhyyttä absoluuttisesti. Suomalainen köyhä olisi siellä absoluuttisesti "keskiluokkaa" (tämä "luokka" oli arvaus, mutta oleellista on se, että paremmassa asemassa). 

Pekka

Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #65 on: 05.11.12, 15:46 »

Se köyhyys määritellään nimenomaan suhteellisesti. Ei sitä muuten voi määritellä. Emme esimerkiksi voi vertailla Brasilian köyhyyttä ja Suomen köyhyyttä absoluuttisesti. Suomalainen köyhä olisi siellä absoluuttisesti "keskiluokkaa" (tämä "luokka" oli arvaus, mutta oleellista on se, että paremmassa asemassa). 

Suhteellisenkin köyhyyden voi silti sitoa esimerkiksi absoluuttiseen, paikalliseen hintatasoon (verrata sitä siihen). Tätä komission määritelmä ei kuitenkaan tee.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pekka Holopainen

« Reply #66 on: 05.11.12, 15:48 »

Opiskelijoita, koska käytännössä vain he aidosti kamppailevat toimeentulostaan.

Se taas ei pidä paikkaansa, että vain he ja yhdenkään köyhän asiaa ei edistä se, että laitat köyhät vastakkain. Sekä opiskelijoiden että muiden toimeentulon kanssa kamppailevien asemaa pitää parantaa. Minä haistan tuossa suhtautumisessa saman asian kuin oli tämän ketjun aloitusviestissä eli sen, että "opiskelijat olisivat jotenkin parempia ihmisiä kuin ne muut köyhät, jotka vain huijaavat yhteiskunnalta avustuksia". Toivottavasti olen väärässä. Minulle kun on olemassa vain ihmisiä, jotka kaikki ovat lähtökohtaisesti samanarvoisia sukupuoleen, ihon väriin, kansallisuuteen, sukupuoliseen suuntautumiseen, jne. katsomatta.

Pekka

Tatu Koiranen

« Reply #67 on: 05.11.12, 15:49 »

Se taas ei pidä paikkaansa, että vain he ja yhdenkään köyhän asiaa ei edistä se, että laitat köyhät vastakkain. Sekä opiskelijoiden että muiden toimeentulon kanssa kamppailevien asemaa pitää parantaa. Minä haistan tuossa suhtautumisessa saman asian kuin oli tämän ketjun aloitusviestissä eli sen, että "opiskelijat olisivat jotenkin parempia ihmisiä kuin ne muut köyhät, jotka vain huijaavat yhteiskunnalta avustuksia". Toivottavasti olen väärässä. Minulle kun on olemassa vain ihmisiä, jotka kaikki ovat lähtökohtaisesti samanarvoisia sukupuoleen, ihon väriin, kansallisuuteen, sukupuoliseen suuntautumiseen, jne. katsomatta.

Viestini oli tietysti jonkin verran yleistävä, koska oletin olevan itsestään selvää, ettei valtakunnallista asiaa voida käsitellä huomioiden jokainen yksilö erikseen. Kyse on siitä, että tukien varassa olevat opiskelijat ovat joukkona köyhempiä, kuin tukien varassa olevat työttömät. Paras vaikutus pienellä rahamäärällä saadaan silloin, kun se kohdennetaan huonoimmassa asevassa olevaan ryhmään. Asioiden magnitudi olisi hyvä ymmärtää niin tässä kuin myös monessa muussa aiheessa. Esimerkiksi parin lentokoneen lähettäminen islantiin, joka talousvaikutuksiltaan on täysi kärpäsen paska valtion budjetissa, on herättänyt aivan järkyttävän haloon. Kuulemma rahaa tuhlataan, ja juuri tämä miljoonan euron erä on se, johon kannattaa kuluttaa päivätolkulla aikaa. Niistä miljardien eristä ei kukaan sitten puhukaan.
« Last Edit: 05.11.12, 15:54 by Tatu Koiranen »

Teijo Niemelä

Date Registered: 24.04.05

« Reply #68 on: 05.11.12, 15:53 »

Lainaamatta yhtaan aiempaa Pekan viestia, niin Suomen merkittavana ongelmana on se, etta siita on tullut tytaryhtiotalous. Yritykset myydaan, esimerkiksi perustajien elakoityessa, ulkomaille, koska Suomessa ei ole paaomia. Siita on enaa lyhyt matka tuotannon siirtamiseen muualle.

Paaomat on aiempina vuosikymmenina verotettu niin rankasti, etta Suomesta ei loydy riittavasti investoijia.

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Pekka Holopainen

« Reply #69 on: 05.11.12, 16:02 »

Mikromikollako kirjoitat juttusi tälle foorumille?  :oKyllä se on just me kuluttajat jotka tiirataan kaupassa lähinnä hintalappua jotka töitä kiinaan siirtää. Juuri meni umbertoja tehnyt tehdas orivedellä nurin - ei sitä aiheuttanut mikään kasvoton kapitalismi, vaan ne kaikki sukankuluttajat kaupassa jotka valitsivat hyllystä jonkun halvemman kengän.

Minusta tietokone ei ole "krääsää". Käsittääkseni se on välttämättömyys nykyajan yhteiskunnassa. Minä en mahda sille mitään, että nekin tehdään nykyään "siellä jossain". Toki haluaisin, että Suomessa suomalaiset saisivat töitä ja tuotteita valmistettaisiin enemmän täällä. Olisin myös valmis maksamaan siitä korkeamman hinnan. Miksi minun ja monen muun toive ei toteudu? Ei se mahdoton ole. Tämän nykyajan vinoutuneen kapitalismin kannalta vain näyttää olevan edullisempaa rahdata raaka-aineita ympäri maapalloa ja sitten taas valmiita tuotteita takaisin, vaikka kaikki voitaisiin valmistaa samassa paikassa tai ainakin lähettyvillä.

Sitä joutavaa turhaa krääsää ei minun puolestani tarvitse valmistaa missään. Sille tarpeettomalle ei edes ole olemassa mitään kysyntää. Se luodaan tyhjästä. Klisee kysyntä määrää tarjonnan on ainakin osittain täyttä puppua. Tavallinen tallaaja ostaa kaupasta mitä sinne on tarjolle laitettu ja yleensä halvinta yksinkertaisesti siitä syystä, että rahat eivät riitä parempaan. Siis joku aivan muu kuin kysyntä määrää tarjonnan. Toinen esimerkki. Meiltä hajosi pölynimuri juuri takuuajan loputtua. Haluaisin sellaisen imurin kuin lapsuudessani, joka kesti 20 vuotta eikä mennyt senkään jälkeen rikki, vaan piti heittää pois kauhean näköisenä. Etsin ja etsin, mutta mistään ei löydy muuta kuin sitä samaa muovipaskaa. Ei löydy kestäviä tuotteita, vaikka kysyntää olisi.

Pekka

Pahus olen yhteen menoon kirjoittanut kolme tuntia. Nyt pitää mennä syömään. Ihmisen perustarpeita, jotka soisin kaikkien voivan tyydyttää.  Smiley

Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

« Reply #70 on: 05.11.12, 16:14 »

Haluaisin sellaisen imurin kuin lapsuudessani, joka kesti 20 vuotta eikä mennyt senkään jälkeen rikki, vaan piti heittää pois kauhean näköisenä. Etsin ja etsin, mutta mistään ei löydy muuta kuin sitä samaa muovipaskaa. Ei löydy kestäviä tuotteita, vaikka kysyntää olisi.

Osta teollisuusimuri niin varmasti kestää normi käytössä sen 20v. Wink

Kyllä tavallinen tallaaja saa sitä laatutavaraakin, on vain laiskuutta jos ei näe vaivaa etsiä.
Tatu Koiranen

« Reply #71 on: 05.11.12, 16:39 »

Etsin ja etsin, mutta mistään ei löydy muuta kuin sitä samaa muovipaskaa. Ei löydy kestäviä tuotteita, vaikka kysyntää olisi.

Menee vähän offtopiciksi, mutta: oikein käytettynä muovi on nähdäkseni varsin kestävä ja muutenkin pätevä materiaali. Esimerkiksi saksassa siitä tehdään tälläisiä: http://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/polynimurit/S8UNIQE/miele-polynimuri-s8-uniq (tai huokeampi malli: http://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/polynimurit/S8320/miele-cat-dog-polynimuri-s8320 ) ja valmistaja lupaa mm. seuraavaa: All Miele appliances will give exceptional performance and are tested for up to 20 years of average use. Made in Germany.

Pekka Holopainen

« Reply #72 on: 05.11.12, 16:52 »

....
asevassa olevaan ryhmään. Asioiden magnitudi olisi hyvä ymmärtää niin tässä kuin myös monessa muussa aiheessa. Esimerkiksi parin lentokoneen lähettäminen islantiin, joka talousvaikutuksiltaan on täysi kärpäsen paska valtion budjetissa, on herättänyt aivan järkyttävän haloon. Kuulemma rahaa tuhlataan, ja juuri tämä miljoonan euron erä on se, johon kannattaa kuluttaa päivätolkulla aikaa. Niistä miljardien eristä ei kukaan sitten puhukaan.

Olen tuosta samaa mieltä. Tuo asia haiskahtaa hieman "vanhasen lautakasalta". Täälläkin päin Suomea yleisönosastot ovat täynnä kirjoituksia, joissa "Suomen puolustus on muka uhrattu tämän operaation takia" ja muuta soopaa.

Pekka

Pekka Holopainen

« Reply #73 on: 05.11.12, 16:57 »

Lainaamatta yhtaan aiempaa Pekan viestia, niin Suomen merkittavana ongelmana on se, etta siita on tullut tytaryhtiotalous. Yritykset myydaan, esimerkiksi perustajien elakoityessa, ulkomaille, koska Suomessa ei ole paaomia. Siita on enaa lyhyt matka tuotannon siirtamiseen muualle.

Paaomat on aiempina vuosikymmenina verotettu niin rankasti, etta Suomesta ei loydy riittavasti investoijia.

Minä näen päinvastoin eräänä syynä investointien vähyyteen sen, että täällä on tehty liian alhaisen verotuksen takia edulliseksi nostaa pääomia pääomatuloina yrityksestä ulos.

Jos verotus olisi kovempaa, pääomat saattaisivat pysyä yrityksessä paremmin, mikä edesauttaisi investointeja.

laugh

Pekka Holopainen

« Reply #74 on: 05.11.12, 17:02 »

Osta teollisuusimuri niin varmasti kestää normi käytössä sen 20v. Wink

Kyllä tavallinen tallaaja saa sitä laatutavaraakin, on vain laiskuutta jos ei näe vaivaa etsiä.

Itse asiassa niin taidankin tehdä. Hankin jo vuosia sitten toimistotuolin tähän tietokoneen eteen. On edelleenkin ihan kelpo kunnossa. Hinnassa tosin oli nolla perässä sen halpatuolin hintaan verrattuna, joka hajosi vuoden käytön jälkeen, mutta maksan mielelläni kestävästä välttämättömyystuotteesta enemmän.

Tero Partanen

Date Registered: 14.11.01

« Reply #75 on: 05.11.12, 18:13 »

Heh, natsikortin jo käytit, joten aika kaivaa hiasta "Väärin äänestetty" -kortti. Tuo on Pekka aika vaarallinen tie, samoin kuin hatusta vedetyt köyhien määrät; olet varmaan huomannut että ainakaan tällä foorumilla punapopulismisi ei oikein uppoa. Kannattaa kääntyä vaikkapa Suoli24:n puoleen: se on täynnä työttömiä viiden lapsen kotiäitejä joilla on aikaa vinkua maailman epäreiluudesta sekä hyvinvointivaltion alasajosta lasten ollessa subjektiiviseen ph-oikeuteen perustuvassa päivähoidossa.

Aika etevää porukkaa osa täällä. Ilman mitään sarvia ja hampaita, Pekan kirjotukset tässä tredissä on ollut asiallisia, provosoitumattomia ja pahimmillaankin suurin synti on se, että on käyttänyt "vääriä" määritelmiä jostain köyhyydestä. Haloo.

Suoli24:lla ja asiallisilla kirjotuksilla on vähän tekemistä toistensa kanssa. Olen huomannut, että ihmiset katsoo asiakseen haukkua melko julkisestikin jos sattuu olemaan eri  mieltä. Punapopulisti, kommari? Minäkin olen varmaan sitten kommari punapopulisti kun löydän punaisen langan noista Pekan kirjotuksista Cheesy. Tai joku muu inhottava neukku-kuuba lover, eikö?

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt (Pekka, ole hyvä ja korjaa), niin Pekalla vanhempana soturina näyttäs olevan vähän samantyyppinen toive siitä, miten tämän maan asioita pitäis hoitaa, kuin itselläni. Se ei ole toive kommunistidiktatuurista enkä usko, että sillä on mitään tekemistä Kuuban tai ex-NL:n kanssa. Oma toive on, että maan päättäjät ohjaisivat enemmän rahaa sinne, missä nähdään tällä hetkellä suuria ongelmia. Esim lasten ja nuorten mielenterveystyö. Ja sosiaali ja terveystoimi yleisellä tasolla. Lisäksi jotkut infraan kuuluvat perusjutut kuten tiestön kunto huolettaa. Rahaa tuntuu olevan loputtomiin erilaisten kompleksisten ja aika abstraktienkin asioiden tukemiseen, mutta oman maan julkistalouden ongelmat eivät näyttäydy pääministeripuolueelle asioina, joihin tulisi kansan kollektiivina lainkaan panostaa.

Mää en osaa sanoa, onko tämä foorumi niin paljon "parempi" kuin minä, kaikkine super-tietäjineen, että tosiaan tämmösen puolivillasen, ilman ensimmäistäkään lähdeviitettä olevan bullshit-proosan kirjottaminen on epäsuotavaa, jopa lähes rikollista. Muutama noista kommenteista on kuitenkin niin huvittavia, että myötähäpeää tunnen tällä puolen näppistä. Natsikortti esim tässä kokoomusnuor-johtajan ulostulossa ei ole "natsikortti". Hän esitti asian lähes täsmälleen sillä tavalla, kuin 40-luvun alun Saksassa asiaa myös pyöriteltiin. Olen itse käynyt tutustumassa Auschwitzin, Buchenwaldin, Sachsenhausenin ja Theresienstadtin keskitys- ja tuohoamisleireihin, ja on käsittämätöntä, että tollasta läppää voi joku ko. asemassa oleva henkilö heittää vakavissaan.

Väärin äänestetty -kortti ei myöskään ole tuulesta temmattu. Miten se, Mikko, sinun maailmankuvaan sopii se ajatus, että olisit esim duunarina jossain monikansallisessa yrityksessä, sanotaan noin 30-35,000 euron vuosituloilla. Ja samalla äänestäisit sellaista puoluetta, jonka politiikka ruokkii kaikkea sitä, mistä kahvitunnilla kiroat "herrat" alimpaan haadekseen? Olen sitä mieltä, että monet ihmiset eivät erota puoleiden välillä olevia perustavanlaatuisia eroja, ja tämän ovat myös puolueiden johtohahmotkin useaan kertaan todenneet. Sataa kenen laarin sataa, mutta esim. Kokoomuksen politiikka ei voi mielestäni olla suoranaisesti ihan jokaista kansanryhmää taikka tuloluokkaa tukevaa. Silti näistä ryhmistä sataa heidänkin laariin paljon ääniä. Mielestäni siinä on jonkinlainen omituisuus, ja koska ihmiset eivät ole tyhmiä niin tietämättömyys tai ymmärtämättömyys on yksi mahdollinen selitys. Ei tietenkään mikään "absoluuttinen fakta"  Grin.

Minä en kummiskaan itse vänkää sen perään, että tilanne olisi jotenkin väärin tai kestämätön. Asioilla on tapana järjestyä. Mutta saan sitä silti surkutella, koska minusta se on vaan hanurista, mihin suuntaan maata nyt viedään.

Tero

PPL(A)
Jouni Laukkanen
Kylän ravattisonni

Date Registered: 04.01.04

« Reply #76 on: 05.11.12, 20:23 »

Paras vaikutus pienellä rahamäärällä saadaan silloin, kun se kohdennetaan huonoimmassa asevassa olevaan ryhmään.

Niinpä. Ei verojen keventäminen tulojen yläpäässä juuri lisää rahan kiertämistä kotimaassa. Hankitaan ylellisyystarvikkeita, jotka on valmistettu ulkomailla ja pahimmassa tapauksessa myyntiportaissa ansiot saadaan pääomatuloina. Alapäässä joudutaan miettimään mistä paikallisia työllistävästä palvelusta joudutaan tinkimään.

Pari kertomusta nykypäivän Suomesta:
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talta-tuntuu-olla-koyha
https://www.facebook.com/notes/sanna-uusi-sepp%C3%A4/toimeentulotuki-tuo-ilmaisen-rahan-l%C3%A4hde-laiskoille/10151186602095890

SZD-9 K8b Ka6CR PIK16c RF5 K7 C140 PIK23 Janus B G102 AA5 SZD-48 PIK19 FR172 PIK20D C150 DG300 L-13 G103 H304 VL70 C172 SZD-50 ASK21 J3 PA38 C206 PA18 PA28R PA28 M4 C152 RF4D Ka2b SF25 7ECA PA24 C182 LS4 ASW20 C185 PIK15 S235 G109 C195 S880 PIK11 C188 RV6 BE19 PIK18 DuoDiscus LS8 C177 Auster6 PA25 C42 Zephyr C150TD EuroFox2K/3K P220S Pegase C180 EV97 Avid Flyer FK9 Faeta A22L Pulsar EuroCub
Pekka Holopainen

« Reply #77 on: 06.11.12, 08:20 »

...
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt (Pekka, ole hyvä ja korjaa), niin Pekalla vanhempana soturina näyttäs olevan vähän samantyyppinen toive siitä, miten tämän maan asioita pitäis hoitaa, kuin itselläni. Se ei ole toive kommunistidiktatuurista enkä usko, että sillä on mitään tekemistä Kuuban tai ex-NL:n kanssa. Oma toive on, että maan päättäjät ohjaisivat enemmän rahaa
...

Ei ole mitään korjattavaa. Olen paljolti samaa mieltä noista asioista kuin sinäkin. Kiitos siitä, kun puolustit minua loan heitolta. Toisaalta olen tottunut sellaiseen ja jätän ne aina omaan arvoonsa. Monta kymmentä vuotta peruskoulun yläkoulun (entinen yläaste) opettajana on kyllä parkinnut nahkan jo ihan riittävästi. Grin Nyt olen eläkkeellä ja nautin mm. hiljaisuudesta.

Tämän ketjun aloituksen aikaansaanut kokoomusnuorten johtaja esiintyi eilen illalla TV1:n ajankohtaislähetyksessä ja pyysi siinä julkisesti anteeksi sanavalintojaan. Näin ollen se asia on ainakin minun osaltani loppuun käsitelty. Yllättävän suuri kohu siitä on noussut muuallakin, koska oikein television uutiskynnys ylittyi. Toimittaja yritti udella Schubakilta mitä hän sitten tarkoitti lausunnollaan. Se ei kyllä vieläkään täysin selvinnyt minulle, jos se ei ollut sitä miten asian tulkitsin.

Pekka
« Last Edit: 06.11.12, 08:40 by Pekka Holopainen »

Mikko Tuomi

Date Registered: 06.01.06

« Reply #78 on: 06.11.12, 08:47 »

Pekka, taisit lahtea vaaraan suuntaan alkuolettamuksessasi, kun kysyit miten heikomoi aines "eliminoidaan", kun tuo alkuperaisen lausunnon aivopierun sisalto yritti ilmeisesti olla enemmankin, etta miten heikomman aineen lisaantymista ei pitaisi tukea. Ihan validi ajatus, noin teoriassa. Kaytannossa mahdotonta, sellaista mitattavaa suuretta kun ei ole, jolla ko heikkous tai vahvuus mitataan.
Erik Schobesberger

Date Registered: 02.01.12

« Reply #79 on: 06.11.12, 09:11 »

Vaikka olemmekin asiasta melkolailla samaa mieltä, niin tuotannon suhteen omistajuudella on vähemmän merkitystä kuin työn tehokkuudella (tuotettu lisäarvo per tunti) ja työn kokonaiskustannuksilla. Ranskassa suurin osa teollisuuden työnantajista on paikallisessa omistuksessa, mutta maailman korkeimmat työn sivukulut yhdistettynä heikkoon tuottavuuskehitykseen ovat jatkuvasti vähentäneet investointeja sinne. Tietysti ulkomainen omistaja usein (ei toki aina) ajattelee usein rationaalisemmin, joten tuotanto saattaa siirtyä aikaisemmin pois, jos se muualla kannattaa paremmin.

Mitä tulee pääoman verotukseen, niin ei Suomessa ole koskaan ollutkaan kunnon pääomia, siksi suurimmalla osalla Suomen suuryrityksista onkin vähintään juuret valtio-omistuksessa. Juurikin tästä johtuen onkin tärkeää pitää yritystenh ja pääomien verotus kohtuullisena, jotta Suomessa voidaan kompensoida tätä historiallista puutetta. Nykyään  nämä verot ovatkin kansainnvälisessä vertailussa kilpailijamaihin melko kohtuullisia, mutta koko ajan pitää huomioida maailman kehitys, Ruotsi esimerkiksi juuri laski omaa yhteisöveroprosenttiaan. USA on surullinen esimerkki siitä, mihin ylikorkea yhteisöverotus johtaa, ei kansainvälisillä markkinoilla toimivien jenkkifirmojen ole mitään järkeä maksaa riistoveroja sinne, kuten ne eivät toki teekään.

JAR PPL (A), NF, UPL, kaukaisena (?) haaveena IR
Pages: 1 2 3 [4] 5 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1