FIN35X//HEL-ACE//IVAO

(1/2) > >>

Mo-jo:
Iltaa arvon foorumin väki! Tänään vuorossa oli matka (vaihteeksi) Kanarialle 

Kukon pieraisun aikaan nousen ylös Radio Suomipopin pauhatessa ja aamukahvit juotua lähden suunnistamaan kohti TOKEa, jossa tapaan päivän kanssani lentävän miehistön.  Tänään matkaan perämieheksi lähtee nuorempi perämies Tulirinta, joka on aloittelemassa operointia Finnairilla. Muuhun miehistöön kuuluu tietenkin perinteisesti kaksi stuerttia ja kaksi lentoemäntää. Toimintakeskuksessa juomme vielä toiset kupposet kahvia, perämiehen kanssa katselemme läpi paperit mitä dispatcher on laittanut meille mukaan. Tänään vuorossa on siis Finnairin siivin lennetty lomalento (AY1553) Kanarialle, tarkemmin Lanzarotelle. Tulivuoriperäiselle saarelle lähdemme paikallista aikaa vailla yhdeksän. Koneemme on tullut aamuyöstä portille 24 ja siellä odottaa lämmityksessä olevaa amerikanrautaa, Boeing 757-200 –mallinen lentskari. Koneemme tottelee kutsutunnusta Finnair 35X ja itse koneemme rekisteri on OH-LBT.  Reittimme kulkee tänään hieman eteläisempää reittiä, reitillä on suhteellisen voimakas vastatuuli, johon varaudumme ottamalla vähän lisää löpöä mukaan. Aikaa matkaamme tulisi tuhraantua kuusi tuntia ja viisitoista minuuttia. Arvioitu saapumisaikamme Lanzarotelle on kymmenen yli yhden paikallista aikaa. Reittimme kulkee tänään aluksi Tanskan suuntaan, josta sitten jatkamme kohti Sveitsiä Saksan läpi, ja perinteisesti Ranskan ja Espanjan kautta Marokkoon, jonka rannikkoa pitkin sitten lopulta tuikkaamme Kanarialle. 

Mukaan koneeseen änkeytyy siis kuuden matkustamohenkilökunnan lisäksi 220 iloista lomalle lähtijää, joista viisi on vielä sylilapsia. Ilman löpöä koneemme painaa noin 77 000kg ja löpöä otamme lisää sen verran, että arvioitu lentoonlähtöpaino meillä on 105 500kg. Helsingissä sää on aika heikkoa, tuuli kuitenkin lähes täysin tyyntä, mutta näkyvyys 2000 metriä ja kiitoteiden RVR arvot ovat myös heikompaa luokkaa. Sumun lisäksi kiitotie on märkä, mikä huomioidaan lentoonlähtöbriiffissä myös. Sääennusteessa on myös luvattu Helsinkiin vaihtelevaa, ainoastaan 400 metrin näkyvyyttä. Muuten kuitenkin syyspäivän oloinen, lämpötila on seitsemän astetta, eikä jäänestolitkuja tarvita. Kohteessamme odottaa mukava kesäinen keli, eikä ole ennustettu mitään vaikuttavia tekijöitä. Varakentillämme Fuerteventuralla ja Stuttgartissa keli on riittävä. Stuttgartissa on kuitenkin aamutuimaan myös heikkoa keliä sateen vuoksi. Vaikuttavia bulletiineja ei ole voimassa, Lanzarotella joitain asematason parannuksia, mutta ne eivät koske meitä. Joitain pienempiä huomautuksia myös varakentillä, mutta nekään eivät vaikuta lentoomme. Kellon ollessa kahdeksan hujakoita, lähdemme miehistön kanssa kohti turvatarkastusta ja porttia.

OFP:ta


...


Säätietoja ja NOTAMit


Tuulikarttaa




Uljas ratsumme löytyykin sovitusta paikasta, eikä sen etsiminen vaadi yhtä paljoa, kun auton etsiminen isosta parkkihallista. Hyppäämme konttorin puolelle ja kuten sovimme perämiehen kanssa aikaisemmin, niin allekirjoittanut lentää menolennon ja perämies paluun. Jätänkin perämiehen täyttelemään FMS-järjestelmää, jonne syötetään tiedot reittimme kulusta. Hän myös valmistelee ohjaamoa tarkistuslistojen mukaan. Itse en käy tupakilla, vaan käyn tarkistamassa koneen ulkopuolisesti, ettei yksikään pelti repsota.

Tässä vaiheessa vielä säät eivät löytäneet osoitettaan verkkoon...


Virtaa tulilla konttorin puolelle ja...


sitten kävelylle


Reitin syöttämistä...


Ja kun palaan ohjaamoon kello on sen verran, että koneeseen nousu voidaan aloittaa, kone on tankattu ja rupeaa olemaan valmisteltu. Käymme vielä perämiehen kanssa kerran läpi miten toimimme lentoonlähdössä ja rullauksessa, ja hätätapauksen sattuessa. Perämies huutaa minulle nopeudet, jotta kone saadaan ilmaan turvallisesti, ja minä lennän konetta. Kun ollaan riittävän korkealla, kytkemme autolentäjän päälle ja matka jatkuu. Käymme myös läpi moottorihäiriötilanteen hoitamisen ja keskeytetyn lentoonlähdön jos siihen joudutaan turvautumaan

Yllätykseni saan kuulutuksen viisi minuuttia aikaisemmin kuin oletin, että koneeseen nousu on suoritettu. Laitammekin sitten pulkkaa lähtövalmiiksi, ja odottelemme, että uudesta hienosta CDM-järjestelmästä löytyy meillä aikaikkuna, johon lähteä.  Kaikki on valmista tasan ennakoituun lähtöaikaan, jolloin annamme luvan työntää koneen portilta ulos.



Maahenkilökunta antaa luvan työnnön puolivaiheen jälkeen käynnistää, ja kytkemme ensin moottorin nr.  2 sytytyksen päälle, ja herautamme juotavaa sen suoniin. Toistamme myös toisen moottorin käynnistyksen, kun kakkonen on todettu käynnistyneen. Työnnön jälkeen suoritamme vielä käynnistyksen jälkeisen tarkistuslistan, jonka jälkeen olemme valmiita rullaamaan.





Rullaamme odotetun mukaisesti Deltaa pitkin odotukseen 22R, samalla ylittäen kiitotien 22L.





Kun lähestymme odotuspaikkaa, pyydän matkustamohenkilökuntaa istuutumaan, käymme vielä ennen lentoonlähtöä tarkistuslistan läpi, minkä jälkeen siirrymme kiitotielle ja suoritamme lentoonlähdön. V1 nopeus on tänään 142, jonka jälkeen ei enää keskeytetä lentoonlähtöä, nopeudella 148 vedän rattia taaksepäin, jotta kone joskus saadaan myös ilmaan. Kiihdytämme tuhanteen jalkaan nopeudella V2+15kt, eli nopeudella 169, jonka jälkeen loivennamme hieman kulmaa, ja nousutehoille asetamme koneen seuraamaan lähtöreittiä.



Lentoonlähtötehoasetus säädetty ja sitten mennään... Perämies huutelee nopeuksia, positiivista ja sitten rotatoidaan myös -->







Siirtokorkeudessa asetetaan standardin ilmanpaine asetuksen mittariimme.  Käymme läpi tässä vaiheessa lentoonlähdön jälkeistä tarkastuslistaa. Nousemme aluksi lentopinnalle FL240, ja kun vapaudumme Tampereen aluelennonjohdon alueelle, nousemme FL360. Tässä jatkamme aina Tanskaan asti, jossa nousemme FL380, ja aikanaan Ranskaan päästyämme FL390.
Ruotsin päällä perämies kuuluttaa matkustamoon ja kertoo hieman reitistämme ja toivottaa heidät tervetulleeksi. Pyydän ohjaamon puolelle myös aamupalaa, jotta jellona saisi tyydyttyneen olotilan.



Aamulla Keski-Euroopan ilmatilassa ei ole juurikaan liikennettä sotkemassa..
Kallistellen kohti Ranskaa, noustaan kuitenkin ennen sitä Step Climbilla lennopinnalle 390 Langen Radarin ohjeiden mukaan, sitten katsomaan Alppeja ja Swiss Radaria.



Sitten Marokkon päällä aloitamme lähestymisvalmistelut ja käymme perämiehen kanssa läpi lähestymismenetelmän, tulemme suorittamaan ILS Z –lähestymisen kiitotielle 03 LTE –VOR:n kautta.  Laskeudumme 5000 jalkaan LTE:n päälle, minkä jälkeen 2300 jalkaan. Jätämme VOR:n radiaalilla 226 LTE:lta, jota lennämme aina DME 11 mailiin asti, jonka jälkeen vasemmalla kaarrolla suuntasäteeseen samalla laskeutuen 2300 jalasta 1690:een. Suuntasäteeseen päästyä jatkan käsipelillä alas, koska sen verran hyvää keliä odotettavissa. Jos ylösvetoon joutuisimme, niin kääntyisimme oikealle saavuttaaksemme radiaalin 105 LTE:ltä, ja nousten 2500 jalkaan. Tänne saavuttua käännymme oikealla kaarrolla LTE:n päälle nousten 5000 jalkaan. Minimat C kategoriaan on 450. Koska vapauttaminen E-3:sta vaatisi lennonjohtoselvitystä, eikä meillä semmoista ole tiedossa, odotamme vapautusta vasta E-2:sta. Tätä varten autojarrutus asentoon 1, mikä yhdessä moottorijarrutuksen kanssa hidastaa vauhtimme sopivasti. Laskun jälkeen odotamme porttipaikkaa terminaali 1:stä.

Pitkän matkavaiheen jälkeen sitten korkeuden vähennystä


Lähestymiskarttoja...


ILS- lähetstymiskartta


Ja E-2:sta olisi tarkoitus ulos


Lähestytään LTE:tä


Finaaliin kaartamista


Siipinäkymää


Ja sitten käsipelillä loppuun asti, A/T heivataan hetken päästä. Jotain ihmeellisiä grafiikkavirheitä löytyy myös :-/


Touch.


Tervetuloa Lanzarotelle, oikein mukavalla paikalla kenttä


Jarrutellaan loppuun..


Siipinäkymää


E-2:sta ulos


Marsu löysi meidät, ja me seurataan...


Laskun jälkeen tarkistuslistaa ja saamme portin T2, jonne olisimme myös ilman Marsun apua löytäneet. Bienvenidoa huuteli maahenkilökunta kun kytkimme itsemme portille. Karjaa ulos ASAP ja tunnin käännöllä takaisin….

Portille T2...


Ja sois siinä.


Moottorien sammutusta ja rojujen kiinnitys olisi seuraavaksi vaiheena


Bienvenido!


Deboarding menossa ja bensaa ollaan jo tuomassa..


Kävin vähän haukkaamassa Etelän ilmaa kotiin viemiseksi vielä


Ja paluulegin valmisteluun sitten!


Löpöä kului kaikkiaan 24 000kg, block-aikaa 390 minuuttia. Hieman normaalia pidempi sivu siis, mutta takaisin päin taas hieman nopeampi, kaikki voittavat
Kiitoksia katselmuksesta, toivottavasti viihdyitte sinisillä siivillä tänään!

Jos jotain kirjoitus ja ihme typoja, niin laitetaan tähän parin päivän "työputken" piikkiin



Sitten tähän lopuksi vielä paluulegiltä parit hassut kuvat... Oli muuten Helsingin päässä mielenkiintoinen keli Ei nähnyt juurikaan eteenpäin..












Pade:
Erittäin mielenkiintoinen ja laadukas scenery mukava tarinalla höystettynä 

Miksu:
Mutta löytyikö perämies Tulirinan punainen johtotähti sieltä parkkihallista yhtä helposti kuin 757 portilta? 

Pe7e:
Huippustoori! Olisipa tuo konekkin(tai tarkemmin lisäosa, koneessahan ei mitään vikaa, päinvastoin ) vielä yhtä huippu...

AmiGo98:
Mahtava stoori! Taitaa kyllä mennä toi EFHK ostoskärryyn, tai pukinkonttiin. 

Navigation

Up one level

Next page