NAX5819 EGKK-EFHK Severi

(1/3) > >>

zeppo152:
  Noniiin eilen tuli lennettyä paluulento tuolta Lontoon Gatwickistä takaisin koto Suomeen ja laitetaanpa "pieni" kokoelma lennon tapahtumista. Toivottavasti kaikki pitävät, palautetta saa antaa.
Elikkä ensin katsaus sää- ja tuuli karttoihin


Tuulten osalta siis pohjoisesta ja luoteesta reilu 40-45 solmun tuulta koko matka, joka muuttuu tuossa Baltianmeren kohdalla myötätuuleksi. Ja lentopinta tällä lennonlla on FL370.
Sää näyttää ihan hyvältä koska isommat suihkuvirtaukset näyttävät jäävän alitsemme

Matkaajia lennolle tulee 173 ja petroilia tankkeihin 12000kg. Reitti on CLN UL620 ARTOV UP44 SOMVA UP155 OKOKO UZ303 DHE UP729 DOSUR P729 TALSA Z702 ALAMI P606 PEXEN ja Arvioitu lento aika 3h.
Koneena toimiikin tänään LN-DYU[b] joka varustettu Jörnillä ja internet yhteydellä. Pikaisen briefauksen jälkeen aika marssia koneeseen joka löytyy Gatwickin standiltä 19. Näyttää siltä että edellinen miehistö veti viimeisetkin virrat pois

Kello on 1340z ja lähtö 1505z. Ensin battery päälle ja apu starttaamaan ja sitten IRS kalibrointi
Ja cruisaillaan...
After start checklist ja valmis rullaamaan odotukseen kiitotie 26L
Sillä aikaa kun FO valmistelee ohjaamoa menemme tarkistamaan ulos runkoa ym.

FO, Captain ja vara Pitot putket näyttävät olevan kunnossa


Katsotaas siipi ja runko...

Peräsin näyttää hyvältä ja elevator



Sitten nopeasti vielä toinen kylki ja siipi

Palataan ojaamoon....Syötetään sijainnit FMC

 Ja reittiä sisään



Tässä vaiheessa bordaus alkaa ja syötämme painot ym.

Flex 45c on sopiva ja flaps 5 RWY26L ja saamme [b]V1=148 VR=149 V2=153


V2 joka oli siis 153 laitetaan MCP ja intial altitude 4000ft



Kello on sen verran että  on PF checklistin aika ja olemme pian valmiita lähtöön



Matkustajat ovat kyydissä ja käymme FO:n kanssa pikaisen TO-briefin eli: Tuuli on 260/8 käytämme kiitotietä 26L ja sid on CLN 8M



Valmiita lähtöön ja Before start checklist...start engine 2...N2 20% fuel on



Start engine 1 N2 20% fuel on





After start ja taxi checklist ja rullataan odotukseen 26L


Ei liikennettä landing lights on before T/O checklist. Flaps 5 .. Stabilzer 5.61..


Pikaine katsaus vielä...



Clear for takeoff ..check V1...Rotate


Sinne jää...ei tuu ikävä




Gear up LNAV VNAV.... command A ja seurataan sid



After T/O checklist ... passing FL100 lights off










Aurinko painui horisonttiin...valoja päälle





Lähestytään T/D ja approach brief: Laskuun kiitotielle 22L PEXEN3J arrival ...decend checklist. Laitetaan Pexen FL100 MCP:hen ja oikeat Nav taajudeet, elevation ja course












Auto brake 2



Melkein suuntasäteessä...



Kääk! mikä sivutuuli..



Rullaillaaan portille 26







Apu on fuel cut off....shutdown checklist




Unboardaus alkaa ja blokki aikaa kerty 2h 44min , olemme 16 minuuttia etuajassa, tankkeihin petroilia jäi 4700kg...Toivottavasti piditte




Muutama kuva vielä tuosta koneesta







MS:
Quote

Kääk! mikä sivutuuli..


Mahtoi käydä siipi jo melko lähellä maata tuossa vaiheessa..

okke:
Quote

start engine 2...N2 20% fuel on


Hanat avataan aikaisintaan 25% kohdalla, mielellään vasta sitten kun lukema ei enää nouse.

zeppo152:
Quote

Mahtoi käydä siipi jo melko lähellä maata tuossa vaiheessa..

Täytyy kyllä myöntää että kyllä 

zeppo152:
Quote

Hanat avataan aikaisintaan 25% kohdalla, mielellään vasta sitten kun lukema ei enää nouse.

Selvä juttu, kiitos neuvosta 

Navigation

Up one level

Next page