FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.08.17, 15:25

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Da40 -projektia pohtimassa..
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Da40 -projektia pohtimassa..  (Read 2981 times)
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Da40 -projektia pohtimassa..
« on: 06.12.12, 18:50 »

Moro taas.

Meillä Malmin Ilmailukerhossa on tutkinnassa kalustouudistusta, ajatuksissa Diamond da40 Garmin G1000-avioniikalla.

Tästä lähtee tietenkin simupohdinta käyntiin, tuo Emuteq g1000 on aika kiinnostava -- jos näet tuollaista itse rakentaisin, tekisin hyvin samanlaisen, enkä usko että kovin paljon halvemmallakaan saisi koska piirilevyjä ja paneeleita on paljon ja ne ovat mitoiltaan isoja, sekä encodereita on iso kasa myös.

Diamondon pedaalit ja sauvat ovat mekaanisesti aika mukavia, saa penkin alle mukavasti mekaniikat piiloon ja varmaan Leo Bodnaria tässäkin, eli noita BU-sarjan joystick-kortteja voisi käyttää.

Paljon muutahan tuossa ei sitten tarvitakaan, muutama hassu kytkin ja kaasuvivut ja trimmi ym. Aika selkeä ja kiva simuprojekti josta varmasti tulee hieno.. Smiley

Kysymys mitä eniten pohdin on ohjainvoimat. Iskareilla/jousilla ym toteuttaisi varmasti ihan hyvän setin, joka ajaisi asiansa. Muttakun...  Grin sauvaan olisi todella helppo kytkeä sähkömoottorit keskitysvoimaa varten. Mutta kun en noista tajua kovin paljon. Porin pojillahan on se brittijätkän projekti mikä on aika kiva, mutta haluaisin tehdä itse jotain minkä vasteita ja toimintaa voisin itse muokata ja ymmärtää.

Mihinkäs meillä se keskustelu jäi viimeksi? Opencockpitsillä näyttää olevan tällainen: http://www.opencockpits.com/catalog/usbdcmotor-plus-card-p-263.html

"It also adds to the firmware autoposicionado system to manage automatic self positioning systems without any programming."

Siocia osaan, ja jos tuolla saisi sanottua "keskitä tähän kohtaan ja tällaisella voimalla" niin hommahan toimisi jo aika mielenkiintoisesti. Toisaalta voisikohan tuollaisen toteuttaa jollain arduino/raspberrypi-viritelmällä ja jollain moottorinohjainchipllä tai arduinon lisäpalikalla? Mulle olisi tärkeä pystyä itse ymmärtämään ja tunkkaamaan tuota ja koodailla ensin peruskeskitysvoimat sopivasti trimmillä varustettuna ja ilmanopeuden mukaan voimistuvina. Tuotahan voisi toki kehittää loputtomiin.

Ajateltiin ajaa tuota fsx/prepar3d-alustalla kun tuo flight1tech g1000 taitaa olla paras g1000-simulaatio minkä tällä hetkellä saa kiinni ohonkin simuun. Siihen saa worldwide-datat ja navigraphin updatet.

Ideoita?

//Tuomas

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #1 on: 06.12.12, 20:14 »

Kyllä tuon g1000:n tekeminen nykyisellä tarjonnalla on melkoisen yksinkertainen juttu. Jos itse vastaavaa miettisin taitaisin ostaa valmiin, esim emuteq.


Miestäni nykyiset Prepar3d/FSX ympäristöt ovat vieläkin ehtoopuolella , vfr lentoon melkoisen huonoa graffaa. Mahtaako Prepar3d:sta tulla koskaan 64bit versioita?

Mitä tulee tuohon Meidän FFB:n,  ollaan oltu tyytyväisiä. Tuki on ollut huippuluokkaa ja apuja ollaan saatu ongelmaan kuin ongelmaan.
Espanjan poijilla on noita kortteja moneen lähtöön, mutta tuki yms on "espanja" tasolla. Mutta jos on aikaa ja mielenkiintoa kehittää uusia juttuja noilla espanjan poikien korteilla, niin go for it. Raskas tie se kyllä on: Paljon joutuu tekemään testipohjalta, mutta jos aikaa riittää niin espanjan tuotteilla saa varmasti toimivia juttuja. Muutenkin espanjan poikaa kiinnostaa selvästi kaikki GA koineita suuremmat jutut.


Tuo arduido tuntuu nyt olevan kova sana simujutuissa. Tällä voisi varmasti korvata simujen perustoimintoja, kun painonappeja ja encoodereita.


Tässä mun ajatuksia.


« Last Edit: 23.12.12, 09:54 by Ville Pietilä »

//Vipu
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #2 on: 07.12.12, 06:21 »

FS Force tukee suoraan 'sauvaa' ja eri parametrit ovat säädettävissä:
http://www.fs-force.com/help2/profiles.htm

Ohjelma ohittaa simun oman 'trimmin' ja on näin huomattavasti realistisempi:
http://www.fs-force.com/help2/trim_system.htm

Tätä voisi ehkä käyttää ainakin pohjana (Toimii FS2004/FSX:n kanssa. Prepar 3d:sta ei tietoa). Säätöjä ainakin on tarjolla ihan hyvin ja oma kokemukseni MS Sidewinder Force Feedback -ohjaimella oli oikein hyvä.
Ohjaimen optinen 'silmä' piti teipata yli. Näin force pysyi kokoajan päällä. Jos esim. jostain Ebayn syövereistä löydätte kyseisen tikun, on tuossa ihan hyvä konsepti.

EDIT:
Tukee näköjään P3D:täkin:
Please make sure you are using the latest version of FS Force. Support for P3D began with version 2.6.0.1, but the latest version, 2.6.0.4, is recommended. Also, you need to purchase a separate license to use FS Force with P3D.

EDIT2:
http://www.ebay.com/itm/Red-Microsoft-Force-Feedback-Sidewinder-2-Joystick-USB-W-Cable-USED-TESTED-WORKS-/110985394415?pt=Video_Games_Accessories&hash=item19d73eb8ef
« Last Edit: 07.12.12, 06:36 by O-P Pietila »
Ville Ranki
Offline Offline

Posts: 78
Date Registered: 23.11.10

Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #3 on: 08.12.12, 14:26 »

Siocia osaan, ja jos tuolla saisi sanottua "keskitä tähän kohtaan ja tällaisella voimalla" niin hommahan toimisi jo aika mielenkiintoisesti. Toisaalta voisikohan tuollaisen toteuttaa jollain arduino/raspberrypi-viritelmällä ja jollain moottorinohjainchipllä tai arduinon lisäpalikalla? Mulle olisi tärkeä pystyä itse ymmärtämään ja tunkkaamaan tuota ja koodailla ensin peruskeskitysvoimat sopivasti trimmillä varustettuna ja ilmanopeuden mukaan voimistuvina. Tuotahan voisi toki kehittää loputtomiin.
Forcen teko yritys ja erehdys-periaatteella on sitten oikeasti hankalaa. Ongelman ytimenä on aiheuttaa tarkasti säädetty voima moottoreilla. Ja se voiman määrä ei korreloi suoraan moottoreille tuupattavan sähkövirran mukaan. Lisäksi välitysten pitää olla riittävän pienet (=voimakkaat moottorit) ja ohjauksen nopeata (muuten alkaa oskilloimaan).

Seuraavan kerran kun itse lähden yrittämään, kokeilen jollain noista valmiista korteista.

Tossa noita omia testailuja http://coshacks.blogspot.fi/2011/01/how-not-to-add-force-feedback-to-your.html
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #4 on: 08.12.12, 18:37 »

Jep, pyörää on turha keksiä uudelleen...

//Vipu
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #5 on: 10.12.12, 13:15 »

Ei pyörän keksiminen uudelleen ole turhaa, joskus tulee hyviä uusia ideoita kun yrittää.. Wink

Ville: totta. Pitänee miettiä mitä tuon kanssa tekisi, olisi vaan kiva tehdä control load-viritys mikä toimisi peruslogiikaltaan hyvin ja mitä voisi vähän tunkata lentotilan perusparametrien mukaan. Onkohan tuollaiseen (säädettävä jousivoima, säädettävä "kitkavastus", siirrettävä keskityskohta ja joku mahis jutella ko. Mokkulalle noita parametreja) olemassa jotain valmista ohjainta?

//T

Ville Ranki
Offline Offline

Posts: 78
Date Registered: 23.11.10

Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #6 on: 10.12.12, 14:34 »

Ville: totta. Pitänee miettiä mitä tuon kanssa tekisi, olisi vaan kiva tehdä control load-viritys mikä toimisi peruslogiikaltaan hyvin ja mitä voisi vähän tunkata lentotilan perusparametrien mukaan. Onkohan tuollaiseen (säädettävä jousivoima, säädettävä "kitkavastus", siirrettävä keskityskohta ja joku mahis jutella ko. Mokkulalle noita parametreja) olemassa jotain valmista ohjainta?

Olen miettinyt sellasta palikkaratkaisua, että korkkari olisi kahdella eri suuntaan vetävällä kumiköydellä keskitetty, mutta kumiköysien kiinnitysten etäisyyttä voisi ohjelmallisesti säätää matoruuvilla. Näin saisi aikaan keskityskohdan ja jäykkyyden muuttumisen nopeuden mukaan liikuttelemalla matoruuveja symmetrisesti tai epäsymmetrisesti vaikkapa askelmoottoreilla. Olisi ainakin halpa ja kohtuu ymmärrettävästi toimiva. Pitäisi protoilla joskus..
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #7 on: 11.12.12, 06:17 »

Tuon OH-SIMin trimmissä on akkuporakoneen moottori joka pyörittää jengatankoa missä on jousipakan kelkka. Poran istukka pysyy hyvin jengatangon päässä kiinni kun hiottiin sitä vähän kulmikkaaksi.

Köysi/jousipuolelle kun päästiin, olen miettinyt että yksi tapa tehdä ohjainvoima olisi tehdä "ohjainpinta" saranoituna ja ohjainvaijerilla/työntötangolla kuten lentokoneessakin, mutta laittaa siihen yksi jousi vetämään sitä suoraksi. Näinhän ohjainvoima olisi suoraan poikkeutuksen määrän suhteessa kasvava, mikä saattaisi olla parempi kuin vakio, tosin useimmissa mekaanisissa ratkaisuissa jotain vastaavaa tulee myös. Mutta ei tulisi vastajousten toisiaan kumoavaa vaikutusta.

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #8 on: 11.12.12, 07:55 »

Miten tuollaisten mekaanisten virityksien nopeus riittää kuvaamaan ohjainvoimien muutoksia? Miten nopeasti ohjainvoimat voivat muuttua GA-koneessa? Trimmissä tuollaisen mekaanisen kierretankosysteemin nopeus on varmaan ihan riittävä.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Ville Ranki
Offline Offline

Posts: 78
Date Registered: 23.11.10

Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #9 on: 11.12.12, 09:17 »

Miten tuollaisten mekaanisten virityksien nopeus riittää kuvaamaan ohjainvoimien muutoksia? Miten nopeasti ohjainvoimat voivat muuttua GA-koneessa? Trimmissä tuollaisen mekaanisen kierretankosysteemin nopeus on varmaan ihan riittävä.
No tärkeimmät ovat keskitysvoima joka kasvaa ilmanopeuden suhteen ja korkkarin keskityskohta jota trimmi liikuttaa. Jos halutaan nopeampia efektejä kuten sakkaustärinöitä niin on pakko käytännössä käyttää moottoreita.
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #10 on: 11.12.12, 09:33 »

Yksi tapa olisi tehdä trendikkäällä termillä kuvaten "hybridi". Peruskeskitys vaikka kumijousella ja ehkä jollain iskarilla tms siihen vähän hitautta jotta tuntu on sopivasti raskas. Haaste tietty sitten se että keskitys on kuitenkin tarkka, iskarin oma kitka saattaa olla ongelmana, mutta jonkun verran sellaista "hitautta" olisi hyvä olla ettei tuntuma ole ihan "vieterimäinen". Tähän sitten miettii just nuo pari parametriä mitkä vaihtelevat lentomallin mukaan.

Trimmi on helppo, siirtää sitä jousiviritelmää eestaas jolloin keskityskohtakin muuttuu.

Säädettävä keskitysvoima taas on haasteellisempi, mutta luultavasti myös ratkaistavissa. Olisikohan esim. niin, että vetää jämäkkää "mustekalaa" ohjaimen keskitykseen kuulalaakeroitujen rissapyörien läpi ja matoruuvin kanssa kiristää ja löysentää sitä kumia ilmanopeuden funktiona? Toki matoruuvi ei ole kauhean nopea ja se pitää luultavasti infernaalista meteliä. Vaihtoehtona on taas servo / dc-moottori jolla vedetään kumia kireämmälle tilanteen mukaan.

Tai sitten tekee keskityksen kahdella kumilla jotka on kiinnitetty servon kääntämään kelaan jolla niiden pituutta voi säätää. Kiristämällä molempia saadaan jäykempi jousivoima, ja trimmin voisi toteuttaa epäsymmetrisesti kiristelemällä, ja miksei tuollaisella voisi saada jotain pientä efektiäkin aikaan jos haluaa yrittää..? Itse jousivoima olisi kuitenkin kumi/jousi missä ei ole mitään viiveitä tai rutinoita elektroniikan hitauden tai muun takia..?

Edit: saisikohan servoilla riittävän nopeaa jos a) käyttäisi purjevinssiservoja jotka kääntyvät yli 360 astetta ja vetäisivät vaijeria rummun ympäri tai b) modaisi "normi" voimaservon potentiometrin monikierrospotikalla jolloin se myös pyörisi isomman astemäärän? Se olisi kuitenkin nopeampi kuin matoruuvi ja sisältäisi jo valmiiksi potikan ja logiikan sijainnin määrittämistä varten? Lentokoneen ilmanopeushan ei inertiankaan takia nyt ihan sekunnin osissa muutu, kun nyt ei puhuta mistään taitolennosta sinänsä. Kuitenkin tässä ohjataan "toissijaista" parametriä, ensisijainen keskitys tapahtuisi jousivoimalla ja ainakin näin äkkiseltään pohtien en uskoisi ettei mitään oskillointia (forcen vaste ei pysy ohjaimen perässä) ei sinänsä pääse tapahtumaan kuten pelkillä moottoreilla.

Keksikääs miksi tuo ei toimi niin ei tartte rakentaa protoa turhaan... Grin

//T
« Last Edit: 11.12.12, 10:54 by Tuomas Kuosmanen »

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #11 on: 12.12.12, 05:47 »

Tuollainen kumi (tai (kaasu)jousi?) ohjainten keskityksessä olisi helpoin rakentaa. Mutta... pystyisikö tuon säätämisen rakentamaan niin ettei purjevinssiin/servoon kohdistu ohajimista tulevia voimia? Tuollaisella GA-koneen ohjaimella saa varsinkin osaamaton lentäjä aikaan aika kovia voimia. Miten estää ettei servot sano "poks"? Toisaalta tuollaisen servon ohjauksen ilmanopeuden mukaan pystynee tekemään kätevästi siocilla tai Arduinolla?

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #12 on: 12.12.12, 06:38 »

Ohjainvoimien osalta tuo käyttämämme Ianin ratkaisu on kyllä voittamaton. Yhdessä kahden nyrkin kokoisessa moottorissa on vastavoimaa 10kg verran ja se on pienellä modauksella (lisäjäähdytys-siili) tuplattavissa.
http://lentosimulaattori.1g.fi/#/kuvat/Force+Feedback+yoke+project/4.jpg

Frascan simuissahan on magneetilla toimiva vastus:
[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 12.12.12, 06:56 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #13 on: 15.05.13, 19:51 »

Siitä se lähtee. FSX:n default G1000 vielä, mutta simu on asennettu ja fsforce vaikuttaa hyvältä alkuun. Katsotaan missä tahdissa saadaan G1000 nappulaa ja nippeliä kehiin. Ilmailuliiton tukisäätiö muisti meitä avustuksella, iso kiitos siitä - joten homma pääsee etenemään, vaikka budjettia ja aikaa ja energiaa vielä tarvitaankin.


Pidemmän tähtäimen suunnitelmissa on rakentaa 270 asteen visuaali (jossa on myös näkymä ylöspäin), tosiaan se realistinen G1000, penkit, kaksoisohjaimet ja ohjaamo niiden ympärille..

//Tuomas
« Last Edit: 15.05.13, 19:56 by Tuomas Kuosmanen »

Harri Kontturi
Offline Offline

Posts: 449
Date Registered: 25.08.09

Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #14 on: 16.05.13, 09:33 »

Tuota ohjaamon rakentamista hankaloittaa noihin Cessna-kokkareihin verrattuna se, ettei noita Diamondin hylkyjä oikein tunnu olevan kaupan.
Kyselin semmosten perään muutamia kertoja, mutta ei löydy etes vakuutusyhtiöiltä.
MIK näemmä oli saanut SIL:n tukea tähän projektiin... onnittelut siitä Smiley


PPL(A) + FI(A) + NF

hkontturi@gmail.com
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #15 on: 16.05.13, 10:55 »

Joo, meillä on ajatuksena tehdä ohjaimet ja paneeli oikeissa mittasuhteissa ja sen jälkeen rakentaa runko ja taivutella vanerista siihen kuoret. Kuomu olisi kiva mutta lienee vähän haasteellinen tehdä, ellei jostain löydy sopivaa pleksikuplaa Wink Ja tietty kuomun saranointi ja kaasujouset ym asettaa vaatimuksia rungon kestävyydelle muutenkin.. Mutta katsotaan nyt asia kerrallaan.

Simun rungon sisään tulee varmaankin yksi tietokone joka pyörittää G1000-softaa ja inputteja, ja siitä lähtee 220V jatkojohto ja ethernet-kaapeli räkkikaapin suuntaan. Räkkikaappiin tulee visuaalin kone(et).

//T

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Da40 -projektia pohtimassa..
« Reply #16 on: 16.05.13, 11:43 »

Tehtaalta löytyisi varmasti tuotantoprosessissa kärsineitä versioita. Kysyisin kuomua suoraan valmistajalta. Hienoa projektia olette aloittelemassa ja hyvä, kun saitte tuohon starttibudjettia. Me ei tänä vuonna haettu, viimeksi tuli hylsyä. Kerran ollaan saatu tukea Porin simulle.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1