Da40 -projektia pohtimassa..

(1/4) > >>

tigert:
Moro taas.

Meillä Malmin Ilmailukerhossa on tutkinnassa kalustouudistusta, ajatuksissa Diamond da40 Garmin G1000-avioniikalla.

Tästä lähtee tietenkin simupohdinta käyntiin, tuo Emuteq g1000 on aika kiinnostava -- jos näet tuollaista itse rakentaisin, tekisin hyvin samanlaisen, enkä usko että kovin paljon halvemmallakaan saisi koska piirilevyjä ja paneeleita on paljon ja ne ovat mitoiltaan isoja, sekä encodereita on iso kasa myös.

Diamondon pedaalit ja sauvat ovat mekaanisesti aika mukavia, saa penkin alle mukavasti mekaniikat piiloon ja varmaan Leo Bodnaria tässäkin, eli noita BU-sarjan joystick-kortteja voisi käyttää.

Paljon muutahan tuossa ei sitten tarvitakaan, muutama hassu kytkin ja kaasuvivut ja trimmi ym. Aika selkeä ja kiva simuprojekti josta varmasti tulee hieno..

Kysymys mitä eniten pohdin on ohjainvoimat. Iskareilla/jousilla ym toteuttaisi varmasti ihan hyvän setin, joka ajaisi asiansa. Muttakun...  sauvaan olisi todella helppo kytkeä sähkömoottorit keskitysvoimaa varten. Mutta kun en noista tajua kovin paljon. Porin pojillahan on se brittijätkän projekti mikä on aika kiva, mutta haluaisin tehdä itse jotain minkä vasteita ja toimintaa voisin itse muokata ja ymmärtää.

Mihinkäs meillä se keskustelu jäi viimeksi? Opencockpitsillä näyttää olevan tällainen: http://www.opencockpits.com/catalog/usbdcmotor-plus-card-p-263.html

"It also adds to the firmware autoposicionado system to manage automatic self positioning systems without any programming."

Siocia osaan, ja jos tuolla saisi sanottua "keskitä tähän kohtaan ja tällaisella voimalla" niin hommahan toimisi jo aika mielenkiintoisesti. Toisaalta voisikohan tuollaisen toteuttaa jollain arduino/raspberrypi-viritelmällä ja jollain moottorinohjainchipllä tai arduinon lisäpalikalla? Mulle olisi tärkeä pystyä itse ymmärtämään ja tunkkaamaan tuota ja koodailla ensin peruskeskitysvoimat sopivasti trimmillä varustettuna ja ilmanopeuden mukaan voimistuvina. Tuotahan voisi toki kehittää loputtomiin.

Ajateltiin ajaa tuota fsx/prepar3d-alustalla kun tuo flight1tech g1000 taitaa olla paras g1000-simulaatio minkä tällä hetkellä saa kiinni ohonkin simuun. Siihen saa worldwide-datat ja navigraphin updatet.

Ideoita?

//Tuomas

vipu:
Kyllä tuon g1000:n tekeminen nykyisellä tarjonnalla on melkoisen yksinkertainen juttu. Jos itse vastaavaa miettisin taitaisin ostaa valmiin, esim emuteq.

Miestäni nykyiset Prepar3d/FSX ympäristöt ovat vieläkin ehtoopuolella , vfr lentoon melkoisen huonoa graffaa. Mahtaako Prepar3d:sta tulla koskaan 64bit versioita?

Mitä tulee tuohon Meidän FFB:n,  ollaan oltu tyytyväisiä. Tuki on ollut huippuluokkaa ja apuja ollaan saatu ongelmaan kuin ongelmaan.
Espanjan poijilla on noita kortteja moneen lähtöön, mutta tuki yms on "espanja" tasolla. Mutta jos on aikaa ja mielenkiintoa kehittää uusia juttuja noilla espanjan poikien korteilla, niin go for it. Raskas tie se kyllä on: Paljon joutuu tekemään testipohjalta, mutta jos aikaa riittää niin espanjan tuotteilla saa varmasti toimivia juttuja. Muutenkin espanjan poikaa kiinnostaa selvästi kaikki GA koineita suuremmat jutut.

Tuo arduido tuntuu nyt olevan kova sana simujutuissa. Tällä voisi varmasti korvata simujen perustoimintoja, kun painonappeja ja encoodereita.

Tässä mun ajatuksia.

Transisto:
FS Force tukee suoraan 'sauvaa' ja eri parametrit ovat säädettävissä:
http://www.fs-force.com/help2/profiles.htm

Ohjelma ohittaa simun oman 'trimmin' ja on näin huomattavasti realistisempi:
http://www.fs-force.com/help2/trim_system.htm

Tätä voisi ehkä käyttää ainakin pohjana (Toimii FS2004/FSX:n kanssa. Prepar 3d:sta ei tietoa). Säätöjä ainakin on tarjolla ihan hyvin ja oma kokemukseni MS Sidewinder Force Feedback -ohjaimella oli oikein hyvä.
Ohjaimen optinen 'silmä' piti teipata yli. Näin force pysyi kokoajan päällä. Jos esim. jostain Ebayn syövereistä löydätte kyseisen tikun, on tuossa ihan hyvä konsepti.

EDIT:
Tukee näköjään P3D:täkin:
Please make sure you are using the latest version of FS Force. Support for P3D began with version 2.6.0.1, but the latest version, 2.6.0.4, is recommended. Also, you need to purchase a separate license to use FS Force with P3D.

EDIT2:
http://www.ebay.com/itm/Red-Microsoft-Force-Feedback-Sidewinder-2-Joystick-USB-W-Cable-USED-TESTED-WORKS-/110985394415?pt=Video_Games_Accessories&hash=item19d73eb8ef

cos:

Siocia osaan, ja jos tuolla saisi sanottua "keskitä tähän kohtaan ja tällaisella voimalla" niin hommahan toimisi jo aika mielenkiintoisesti. Toisaalta voisikohan tuollaisen toteuttaa jollain arduino/raspberrypi-viritelmällä ja jollain moottorinohjainchipllä tai arduinon lisäpalikalla? Mulle olisi tärkeä pystyä itse ymmärtämään ja tunkkaamaan tuota ja koodailla ensin peruskeskitysvoimat sopivasti trimmillä varustettuna ja ilmanopeuden mukaan voimistuvina. Tuotahan voisi toki kehittää loputtomiin.

Forcen teko yritys ja erehdys-periaatteella on sitten oikeasti hankalaa. Ongelman ytimenä on aiheuttaa tarkasti säädetty voima moottoreilla. Ja se voiman määrä ei korreloi suoraan moottoreille tuupattavan sähkövirran mukaan. Lisäksi välitysten pitää olla riittävän pienet (=voimakkaat moottorit) ja ohjauksen nopeata (muuten alkaa oskilloimaan).

Seuraavan kerran kun itse lähden yrittämään, kokeilen jollain noista valmiista korteista.

Tossa noita omia testailuja http://coshacks.blogspot.fi/2011/01/how-not-to-add-force-feedback-to-your.html

vipu:
Jep, pyörää on turha keksiä uudelleen...

Navigation

Up one level

Next page