Luontokokemuksia ilman kameraa

(1/9) > >>

Wanhis:
Ottaisiko tälläinen ketju tuulta alleen? Monesti tulee tuolla arjen tiimellyksessä nähtyä kaikenlaista mielenkiintoista luonnon tapahtumaa. Kameraa ei tietenkään ole mukana ja monesti tapahtumat ovat niin nopeatempoisia, ettei kameraa olisi välttämättä edes ehtinyt käyttääkään.

Tähän ketjuun olisi tarkoitus kirjoitella juuri näistä tilanteista. Valokuvia ei tosiaankaan ole tarkoitus laittaa. Poikkeuksena ehkä tapahtumapaikalta otettu selventävä yleiskuva, vai tarvitaanko sitäkään?

Ketjun aloittaja tempaisee tässä ensimmäisen tekstin:

Eilen aamuyöllä lehdenjakoreissulla tuli taas nähtyä Kettu! Eläin oli pitkän kerrostalon pihassa ja ilmeisesti siinä seuraili rusakon jälkiä. Otus pysähtyi tuijottelemaan minua ja lehtikuormaani. Päätin siinä sitten ryhtyä lähestymään kettua. Laiskasti se siirtyi pienen metsikön puolelle ja vilkaisi vielä taakseen, että meinaako tuo kömpelö paksukainen tosiaan tulla kohti.
Rupesin siinä sitten miettimään ketun rauhallisuuden syytä. Tulin siihen tulokseen, että ilmeisesti se oli minut nähnyt jo ties kuinka monena yönä tuolla kerrostalo alueella ja tiesi suunnilleen mitä puuhailen, vaaraton ja hidas paksukainen jota ei kannata kummemmin noteerata.

kiikaroija:
Muutama vuosi sitten olin sisällä kotona, kun kuului normaalia kovempi? fasaanin?? rääkäisy. En siihen enempää kiinnittänyt huomiota, mutta kun kohtapuoliin menin muuten ulos, näin nurtsilla noin 15m päässä itsestäni ja 5m talon päädystä  ison petolinnun. Ja se oli jonkun karvakasan kimpussa. Kävelin lähemmäksi ja pääsin 6-7m päähän kun tuo peto lähti lentoon. Se ei tainnut tietää että olin kanssa vaaraton ja hidas paksukainen . Menin siihen paikalle katsomaan, niin siinähän oli fasaanikukon raato.  Menin sisälle ja vähän ajan päästä uudestaan ulos. Taas oli sama birdie lounastamassa, nyt se jo aikaisemmin lähti lentoon kun sitä uusiksi lähestyin.  Katsoin silloin siinä välissä varmaan mika se oikein oli ja kanahaukkahan se siinä oli päästänyt fasaanista ilmat pihalle. Nyt oli jo fasaanikin puoliksi syöty. Seuraavana päivänä ei ollut kuin muutama höyhen enää paikalla, jollekin oli kelvannut, tai ainakin pois jämät vienyt.

susiluoto:
Paljonkin näitä, tältä päivää, olin peuramettällä passissa sähkölinjalla, kaksi peuraa juoksee suoraan minua päin, kiväärttipyssy paikalleen ja samalla havaitsen että tyhmyyksissäni oli linssi muurautunut umpeen lumesta eli en pysty tähtäilemään, täällä nimittäin tullut sellainen 10-15 senttiä tuota valkoista turhuutta.Ei isosti harmita koska en metsästä elääkseni, luontokokemus tuokin.

Wanhis:

ja kanahaukkahan se siinä oli päästänyt fasaanista ilmat pihalle.

Komea ilmestys tuo kanahaukka, tosin harmittavan harvoin sellaisen pääsee näkemään. Muistaakseni kolme kertaa olen nähnyt koko elon aikana, yhden kerran pääsin oikein kiikareilla katsomaan. Voisihan niitä ehkä nähdä mikäli tuolla metsissä ja erämaissa liikkuisi enemmän kuten nuorempana paljon tein mutta nyt vanhempana on metsään meneminen alkanut pelottaa.
Eipä silti kyllä metsien komeita lintuja tulee nähtyä aina silloin tällöin. Loka/Marraskuun hujakoilla näin tuolla samaisella lehdenjakopiirilläni varhain aamusta huuhkajan. Samoja rusakkoja se ilmeisesti havitteli kuin tuo edellä kerrottu kettukin, rusakkoja tuolla alueella nimittäin tuntuu riittävän. Tänäänkin säikähdin yhtä joka singahti muutaman metrin päästä ohi.

Tuo huuhkaja lähti lentoon erään kuusen latvasta ja olihan sillä kokoa, erikoinen näky kerrassaan,  iso kuin merikotka. Huuhkajan äänen olen muutaman kerran kuullut mutta tämä oli ensimmäinen näköhavainto jonka kirjasinkin sitten havaintovihkoon. Se oli 149:säs havaittu lintulaji. Senverran niitä on tullut kevyellä "sivutoimisella" kiinnostuksella nähtyä.

hnpilot:
Minulla oli treffit pari kesää sitten kalan kanssa

Mielenkiintoiseksi asian teki, että korkeutta oli noin kilometri ja silti mentiin kalan kanssa puljassa useampikin minuutti.

Asiaan ehkä vaikutti hieman kalasääski, joka piteli sitä kynsissään kun kierrettiin samassa termiikissä.

Sinänsä harmitti, ettei kameraa ollut mukana, tosin sittenhän juttu ei olisi kelvannut tähän ketjuun.

hannu

Navigation

Up one level

Next page