Luontokokemuksia ilman kameraa

<< < (5/9) > >>

renaulttI:
Yhtenä päivänä tuli rusakko täyttä kyytiä vastaan pyörätiellä. Kaukaa mutkan takaa tuli pitkin pyörätietä ja jatkoi vielä kun olin jo ohi siitä. Muuta liikettä ei ollut lähistöllä kuin minä autolla. Kai se oli hiffanut, että siinä voi paljon sujuvammin painella kuin jossain ryteikön keskellä.

Wanhis:
Joskus näiden rusakkojen kanssa on käynyt niin, että kun olen aamuyöllä siellä lehdenjakopiirillä pysähtynyt lukemaan jakolistaa ja rusakko sattuu juuri silloin tulemään jostain puskan takaa esiin, niin tapaan silloin jähmettyä liikkumattomaksi.
Tällöin rusakko ei tajua, että siinähän seisoo ihminen ja otus menee ihan rauhassa ohi parin metrin päästä luullen minua pihakoristeeksi.

Vanhemmat rusakot jotka ovat nähneet minut kymmeniä, ehkä jopa satoja kertoja saattavat myös tulla yllättävänkin kesyn oloisiksi.
Ne päästävät melko lähelle ja laiskasti pomppivat vain hieman sivummalle tarkkailemaan hölmöä lehdenjakopuuhaani. Sensijaan nuoret rusakot pakenevat aivan hullun lailla niin kovaa kuin pääsevät, aivankuin minä olisin joku haukka tai vastaava. Silloin tulee aina mieleen, että: "idiootti . . hellitä nyt vähän"

renaulttI:

Vanhemmat rusakot jotka ovat nähneet minut kymmeniä, ehkä jopa satoja kertoja saattavat myös tulla yllättävänkin kesyn oloisiksi.
Ne päästävät melko lähelle ja laiskasti pomppivat vain hieman sivummalle tarkkailemaan hölmöä lehdenjakopuuhaani.

Tänään tuli pimeässä metsässä valkohäntäpeura joen uomasta yllättäen vastaan. Ensin lähti loikkimaan karkuun, mutta pysähtyi vähän matkan päähän tarkkailemaan tilannetta pitkäksi aikaa. Sitten lähti vasta jatkamaan matkaansa, kun otin askeleen lähemmäksi. Luulin sen jo menneen menojaan ja sanoin jotain mukana olleelle veljelleni, kun taas erottui valkoinen pomppiva häntä hakkuuaukean reunasta n. 100 metrin päästä. Se oli vielä jäänyt sinne katselemaan meitä.
Vikkeliä otuksia, 2-3 metrin loikkaa veti jäljistä kasottuna.

Wanhis:
Tervapääsky lensi ikkunasta sisään! Siis juuri se iso sirpinmuoroinen lintu. Kolmannen kerroksen WC-ikkuna oli kokonaan auki, aukko on noin puoli metriä kanttiinsa. Siitäpä lintu sitten lensi sisään ja teki kaarroksen eteisen käytävän päässä tehden hallitun laskun olohuoneen lattialle ja siitä sitten sohvan alle piiloon.

Hetken asiaa pohdittuani avasin parvekkeen oven ja parvekelasit ammolleen ja kävin hakemassa pyyheliinan jonka sisään ajattelin linnun pyydystää. Lähestyin lintua varovasti jolloin se levitti jäykät siipensä ja alkoi räpytellä siirtyen keittiön puolelle. Siihen se jäi sitten siivet leveällä tarkkailemaan tilannetta.

Nehän sanovat, ettei tervapääsky pääse lähtemään maasta lentoon mutta kyllä se vaan pääsee! Lintu alkoi räpyttää jäykkiä siipiään ja nousi kuin hissi ahtaan keittiön katonrajaan, teki sitten kierroksen keittiössä ja suuntasi avoimesta parvekken ovesta ulos vapauteen!

Huh olihan kokemus! Vaistomaisesti sitä vaan suojautuu ja menee kyykkyyn kun tuommoinen lentää asunnossa.

apa100:
Aikanaan sotavaltion töissä ollessa tuli eräänä yönä ajettua pöllökolari, lensi tielle ilmeisesti päästäisen perässä mutta otti yhteen Lada Nivan karjapuskurin kanssa.
No ei auttanut kuin pysähtyä katsomaan kuinka kävi.
Raadolta näytti joten takakontista pahviloota ja ruumista sinne, mutta mokoma ei ollutkaan kuollut vaan juuri kun oli joutumassa lootaan hyppäs pystyyn ja lennähti läheisen puun oksalle.
Heilui oksalla sen näköisenä että saattaa olla aivotärähdys ja päänsärky aamulla.
En tunnistanut mikä pöllö oli mutta melko kookas, ehkä polveen asti minua oli siinä heiluessaan.

Apa

Navigation

Up one level

Next page

Previous page