Luontokokemuksia ilman kameraa

<< < (9/9)

timopartanen:
Tuossa aiemmin on jo ollut puhetta tervapääskyistä. Minulla on niihin ja niiden lentokorkeuteen ja ääntelyyn liittyvä havainto / kysymys, johon arvelisin arvon foorumilaisilta löytyvän tietoa. Täällä Suomessa (Espoo) havaintoni on, että tervapääskyt lentävät äänettömästi melko korkealla, eli siis selkeästi puiden latvojen yläpuolella. Nehän käyttävät ilmeisesti suuren osan valveillaoloajastaan hyönteisten pyydystämiseen lentämällä suu auki. Kun ainakin hyttyset viihtyvät lähellä maan pintaa ihmisten riesana, niin mitä ne tervapääskyt voivat löytää tuolta korkeuksista.

Sitten niihin kysymyksiin: lapsuudesta muistan, että pääskyt pitivät aikamoista meteliä lentäessään. Nyt kun ne kuitenkin lentävät korkealla ja aivan hiljaa, niin tähän varmaan on olemassa joku järkeenkäyvä selitys - toivottavasti joku pystyy tuomaan tähän mysteeriiin vähän tiedon valoa. Vaikka joku koiranleuka varmaan toteaisi, että tässä käy vähän niin kuin heinäsirkkojen viulunsoitolle kuulijan iän myötä, niin havainto Eteläisestä Espanjasta on, että siellä nuo samat tervapääskyt lentävät jopa talojen räystäiden alapuolella ja pitävät liki infernaalista mekastusta.

Timo

Wanhis:

tervapääskyt lentävät äänettömästi melko korkealla, eli siis selkeästi puiden latvojen yläpuolella . . . . . niin mitä ne tervapääskyt voivat löytää tuolta korkeuksista.

Itsekin olen miettinyt tuota samaa asiaa. Näyttäisi kuin ne siellä korkeallakin ajaisivat hyönteisiä takaa mutta ilmeisesti ne vain kuluttavat siellä aikaansa ja lepäilevät. Nehän nukkuvatkin ilmassa. Normaalit hyönteissyöjälinnutkin sattavat vain istuskella jollain puunoksalla tekemättä mitään. Ilmeisesti tervapääskyt pitävät taukoa tuolla tavoin, lentelemällä vain ympäriinsä.
Toinen juttu olisi sitten se jos siellä korkealla tosiaakin olisi jotain hyönteisiä jahdattavana.
Tämähän on ilmailufoorumi  jossa on monenmoista lentäjää mukana. Nyt olisikin siis hyvä kysyä lentäjiltä. että kuinka korkealla niitä hyönteisiä oikeastaan lentää? Eikös niitä liiskaudu siihen lentokoneen tuulilasiin vaikkapa laskeutumisen aikana?

susiluoto:
Minulle on kerrottu, en tiedä pitääkö paikkansa että kyllä ne siellä ylempänäkin niitä hyönteisiä noukkivat, korkeapaineella on kuulemma ötököitä ylempänäkin, matalapaineella ovat kuulemma alempana ne syötävät.Näin kertoi iktyonomi joka uhraa yli puoli vuotta kokonaisesta pelkästään lintujen ja perhosten seuraamiseen.Tehnnyt sitä jo vuosikymmenet.

Wanhis:
Olin tuossa sunnuntaina kissatalolla ulkoiluttamassa erästä "suosikki kissaani" kun joku huusi pihassa: MERIKOTKA! Katsoin taivaalle ja siinä se meni yli . . . mahtavan iso lintu, kuin keittiön matto olisi hitaasti lentänyt pitkä sivu edellä.

Kotka suuntasi merelle päin, oli ilmeisesti käynyt vähän kiertelemässä kaupungin ranta-alueita. Jälkeenpäin ajattelin, että ei kai se vain havitellut kissaa jota juuri ulkoilutin mutta ei kai nyt sentään, kun se oli oikein merikotkakin . . .

K8b:

Minulle on kerrottu, en tiedä pitääkö paikkansa että kyllä ne siellä ylempänäkin niitä hyönteisiä noukkivat, korkeapaineella on kuulemma ötököitä ylempänäkin, matalapaineella ovat kuulemma alempana ne syötävät. Näin kertoi iktyonomi joka uhraa yli puoli vuotta kokonaisesta pelkästään lintujen ja perhosten seuraamiseen. Tehnnyt sitä jo vuosikymmenet.

Kyllä, pitää paikkansa. Purjekoneella lentäessäni on melko tavallista että pääskyn voi kohdata kilometrinkin korkeudessa. Ne kun syövät siellä nousevien ilmavirtausten mukana tulevia hyönteisiä. Yhden kerran olen kohdannut sorsan 1000 metrin korkeudessa. Kovaa kyytiä meni, minne lie oli kiire?

Navigation

Up one level

Previous page