FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 12:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Lentopinnat?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Lentopinnat?  (Read 3405 times)
Geoff Cooper
Offline Offline

Posts: 775
Date Registered: 25.08.04

WWW
Lentopinnat?
« on: 15.12.12, 23:21 »

Semmonen kysymys lentopinnoista HEL-RVN ja HEL-OUL reiteille...
Minä luulin että jos lentoreitti on suuntaan 0-180, niin oikea pinta pariton (siis FL330, 350, 370 jne) ja jos lentoreitti on suuntaan 180-360(0), niin sitten pinta parillinen (FL320, 340, 360).
Suunta HEL-RVN on kartalla noin 003 asteen suuntaan ja HEL-OUL on 002. Sen mukaan luulisin että (tänäpäivän esimerkiksi) HEL-RVN FL350 olisi sopiva pinta ja sitten FL360 tuloreitille RVN-HEL, mutta, lennonjohdot pyysivät toiseen päin (siis FL360 HEL-RVN jne). Mistä tulee sekoitus tässä? Onko tuo ensimmäinen olettamus väärin?
Ei se siis haittaa, mutta olisi hyvä tietää miten nämä tiedot lasketaan oikeasti...

Geoff




My FS9 and FSX run on... i7 2600K @4.8GHz, 1kW PSU, ASUS Sabertooth P67, 16Gb G.skill PC3-17000, XFX Black HD 7970, 2x512Gb OCZ Vertex4 SSD (Win 7 x64 & FS) & 2x1Tb WD Caviar, ASUS Xonar Essence, 2xCrossover 30" LCD in EyeFinity 5120x1600, CH Hardware...and a big smile!
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Lentopinnat?
« Reply #1 on: 15.12.12, 23:27 »

AIPista ja En route-osiosta noi löytyy samoinkuin Jeppesenin enroutekartoista.

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Geoff Cooper
Offline Offline

Posts: 775
Date Registered: 25.08.04

WWW
Re: Lentopinnat?
« Reply #2 on: 15.12.12, 23:55 »

Ahaa, joo, EF_ENR_1_7 ja 3_3 auttaa. Ei siis ole mitään helppo 'rule' ja pitää katsoa jokaiselle reitille...

Geoff


My FS9 and FSX run on... i7 2600K @4.8GHz, 1kW PSU, ASUS Sabertooth P67, 16Gb G.skill PC3-17000, XFX Black HD 7970, 2x512Gb OCZ Vertex4 SSD (Win 7 x64 & FS) & 2x1Tb WD Caviar, ASUS Xonar Essence, 2xCrossover 30" LCD in EyeFinity 5120x1600, CH Hardware...and a big smile!
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Lentopinnat?
« Reply #3 on: 16.12.12, 04:25 »

Ahaa, joo, EF_ENR_1_7 ja 3_3 auttaa. Ei siis ole mitään helppo 'rule' ja pitää katsoa jokaiselle reitille...

Geoff
Joo näin jos oikein haluaa toimia. Tosin sitten taas jossain Saksassa center nurisee jos lennät itään parillisia ja on tietämätön näistä väyläkohtaisista lentopinnoista. Itse olen sitten ainakin seurannut johtajan ohjeita ilman mutinoita mutta muuten lennän juurikin noiden väylien lentopintojen mukaan.
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Lentopinnat?
« Reply #4 on: 16.12.12, 07:26 »

Moro!
Näin on kuten Otto yllä kirjoitti poikkeuksia on erityisesti Saksassa ja Sveitsissä johtuen etelä-pohjoisliikenteestä Italiaan,Ranskaan ja Espanjaan. Suomessa on noi muutamat poikkeukset kannattaa lentää normaalien sääntöjen mukaan (jos ei huvita etsiskellä lentopintoja) kyllä ATC korjaa jos sattuu tietämään. Ongelmahan syntyy kun ATC:tä ei ole ja itse lennät poikkeus pinnalla ja kaveri tulee samalla pinnalla vastaan, ehkä on parasta että itse väistät herrasmiehenä vaikka olet oikeassa.

jukka
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Lentopinnat?
« Reply #5 on: 16.12.12, 10:12 »

Samoin EHAA-Fir on veikeä jos suunta on esim kohti LExx,  LPxx tai LFxx jolloin mennään parittomille, muutoin itä/länsi periaatteessa normaalisti..

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Lentopinnat?
« Reply #6 on: 16.12.12, 12:49 »

Samoin EHAA-Fir on veikeä jos suunta on esim kohti LExx,  LPxx tai LFxx jolloin mennään parittomille, muutoin itä/länsi periaatteessa normaalisti..
jari
Jeps, tämä johtuu nimenomaan ranskalaisten pohjois-etelä -suuntaisesta flow'sta. Kaikki pitää tarjoilla valmiina...
Geoff Cooper
Offline Offline

Posts: 775
Date Registered: 25.08.04

WWW
Re: Lentopinnat?
« Reply #7 on: 16.12.12, 19:52 »

Onko sitten joku verkko-lomake tai ohjelma johon voi syöttää reittiä ja se kertoo mitkä pinnat voi lentää? Itse käytän ASALink autoroute ja vRoute suunniteluun mutta ne vaan kertoo alue missä reitti on kelvollinen...

Geoff


My FS9 and FSX run on... i7 2600K @4.8GHz, 1kW PSU, ASUS Sabertooth P67, 16Gb G.skill PC3-17000, XFX Black HD 7970, 2x512Gb OCZ Vertex4 SSD (Win 7 x64 & FS) & 2x1Tb WD Caviar, ASUS Xonar Essence, 2xCrossover 30" LCD in EyeFinity 5120x1600, CH Hardware...and a big smile!
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4432
Date Registered: 13.04.09

Re: Lentopinnat?
« Reply #8 on: 16.12.12, 19:55 »

Onko sitten joku verkko-lomake tai ohjelma johon voi syöttää reittiä ja se kertoo mitkä pinnat voi lentää? Itse käytän ASALink autoroute ja vRoute suunniteluun mutta ne vaan kertoo alue missä reitti on kelvollinen...

Geoff

EuroFPL ainakin antaa validin reitin.
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Lentopinnat?
« Reply #9 on: 17.12.12, 03:23 »

EuroFPL ainakin antaa validin reitin.
Eurofpl ei tiedä väyläkohtaisista korkeusrajoituksista. Jotain vinkkejä saa tosin kun katselee niitä Eurofpl:n käyttäjien täyttämiä reittejä, siellä saattaa olla steppejä. Mutta Eurofpl:n omissa "CFMU Proposed flightplaneissa" ei ole steppejä (itse en ole ainakaan törmännyt).
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Lentopinnat?
« Reply #10 on: 17.12.12, 05:14 »

Moro!
Ainoa josta olen helposti löytänyt lentopinnat odd/even on Jeppesenin Enroute kartat mutta se on sitten raha kysymys. Itsellänikin ovat melko vanhoja ja eivät enää ihan ajan tasalla. Uusiin en halua investoida kun muut reittitiedot saa nykyään netistä  ja kuten edellä on sanottu niin harvat lennonjohtajat ja lentäjät ovat tietoisia näistä poikkeuksista. Tulee mieleen miksi vaivautua kun voi saada enemmän vaikeuksia kun lentää poikkeusten mukaisesti?

jukka
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4432
Date Registered: 13.04.09

Re: Lentopinnat?
« Reply #11 on: 17.12.12, 05:38 »

Eurofpl ei tiedä väyläkohtaisista korkeusrajoituksista. Jotain vinkkejä saa tosin kun katselee niitä Eurofpl:n käyttäjien täyttämiä reittejä, siellä saattaa olla steppejä. Mutta Eurofpl:n omissa "CFMU Proposed flightplaneissa" ei ole steppejä (itse en ole ainakaan törmännyt).

Juu no itse olen yleensä katsonut niitä missä on niitä odd/even steppejä ja ei oo montaa kertaa tullut vielä vastaan että olisi mennyt väärin.
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Lentopinnat?
« Reply #12 on: 17.12.12, 06:24 »

Juu no itse olen yleensä katsonut niitä missä on niitä odd/even steppejä ja ei oo montaa kertaa tullut vielä vastaan että olisi mennyt väärin.

Moro!
Asiasta kolmanteen oletteko pannu merkille ettei Eurocontrol hyväksy enää lentopinta muutoksia plaanissa ja enää ei myöskään laiteta plaanin alkuun nopeutta ja lentokorkeutta. Eli laitetaan vain reitti.

jukka
Juha Ikonen
Offline Offline

Posts: 731
Date Registered: 22.10.03

Re: Lentopinnat?
« Reply #13 on: 17.12.12, 08:14 »

AIPista ja En route-osiosta noi löytyy samoinkuin Jeppesenin enroutekartoista.
Kirjoitin asiaan liittyen pienen "tutoriaalin" erään toisen otsikon alle, mutta laitetaan se vielä tännekin. Varsin monen valtion ilmailuviranomainen tai vast. julkaisee maan AIP:tä internetissä, josta löytyy nuo väyläkohtaiset odd/even -pintajaot. Varsinkin pidemmillä reiteillä voi olla hankalaa etsiä jokaiselle väylälle se oikea lentopinta, mutta tällä tavalla se ainakin onnistuu.

IVAO:n tai VATSIM:n lentäjämäärät huomioonottaen uskon, että tollaset peukalosäännöt, kuten "itään parittomat ja länteen parilliset" riittää peruslentäjälle hienosti. Kuitenkin tuon Joulu fly-inin kaltaisissa tapahtumissa on varmasti toivottavaa, että käytettäisiin oikeita pintoja, jotta lennonjohtajille ei aiheudu turhaa päänvaivaa suurten liikennemäärien lisäksi.

Eli esimerkiksi Suomessa Finavia tarjoaa Suomen AIP:n sähköisenä verkossa. Sieltä voi löytää kohdasta ENR 3.3 RNAV-reitit tällaisen "väylätaulukon". Esimerkiksi väylä P855.

[ attachment removed / expired ]

Aloitetaan loogisesti vasemmalta ylhäältä eli pisteestä DOBAN. DOBAN sijaitsee Suomen ja Viron FIR:ien rajalla, josta punaisella ympyröity ilmaus FIR BDRY. Oranssilla ympyröity kirjain C tarkoittaa pakollista ilmoittamista ATC:lle. Keltaisella ympyröity R tarkoittaa puolestaan pisteen ilmoittamista pyynnöstä.

Sitten tähän Odd/Even -lentopinta asiaan: Kuten taulukossa on havainnollistettu tulee lähtökohtaisesti väylää lentää DOBAN:lta TOGMI:a kohti parillisilla pinnoilla ja päinvastoin parittomilla lentopinnoilla.

Taulukosta löytyy muutakin hyvää informaatioita kuten minimilentokorkeus väylällä ja pisteiden väliset etäisyydet. Kuten RMK-kentässä todetaan, tulee reitin jatko-osuuksien vastaavat tiedot etsiä asianomaisten valtioiden AIP:istä.
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Lentopinnat?
« Reply #14 on: 17.12.12, 08:41 »

Moro!
Asiasta kolmanteen oletteko pannu merkille ettei Eurocontrol hyväksy enää lentopinta muutoksia plaanissa ja enää ei myöskään laiteta plaanin alkuun nopeutta ja lentokorkeutta. Eli laitetaan vain reitti.

jukka
Öö, mihinköhän tämä noteerauksesi perustuu?
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Lentopinnat?
« Reply #15 on: 18.12.12, 05:26 »

Öö, mihinköhän tämä noteerauksesi perustuu?

Moro!
Ainakin minulla Validator herjaa turhista merkinnöistä kun nuo lenttopinnat/nopeudet poistaa niin menee läpi, sama tapahtuu vähän epävirallisemmissa tahoissa kuten VRoutessa ja sehän käyttää reitit Eurontrollin kautta. Tämän virallisenpaa tietoa ei minulla ole. Jopa jos reitti muuttuu HI-routesta LO-routeen niin ei siinäkään tapauksessa kaivata mitään kirjoittelua kuten esim:Ei näin N045F360 ELMUT M6 NISIX Z32 MISMA N872 DEMIR UN872 PAM UL980 REFSO UY76 ODROB/N0439F240 Y76 KOPUL vaan ELMUT M6 NISIX Z32 MISMA N872 DEMIR UN872 PAM UL980 REFSO UY76 ODROB Y76 KOPUL. Tämä tapahtui viime sunnuntaina.

jukka
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Lentopinnat?
« Reply #16 on: 18.12.12, 06:00 »

Moro!

Tämmöinen tänään:

IFPUV Structured Editor IFPUV Free Text Editor Contacts & Support   

Validate
ROUTE
N0450F350 NEXEN T503 GIMRU UT503 MIC UN850 KRH/N0416F310 UN850 TRA/N0358F190 N850 DEGAD
Z710 AKASU

Flight plan entered
-(FPL-NAX3738-IS -B738/M -HSDFGIRWY/S -EKCH0750 -N450F350 NEXEN T503 GIMRU UT503 MIC UN850 KRH/N0416F310 UN850 TRA/N0358F190 N850 DEGAD
Z710 AKASU -LIMC0205 LIRF  -PBN/A1)

Field 18/19 Data Entry   

OTHER INFORMATION (Field 18 & 19)
PBN/A1

Validation Results     

Errors Errors
SYN104: INVALID FIELD AT ROW= 1, COL= 59 (ROUTE)
SYN104: INVALID FIELD AT ROW= 1, COL= 69 (ROUTE)

jukka








« Last Edit: 18.12.12, 06:07 by Jukka Mäcklin »
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Lentopinnat?
« Reply #17 on: 18.12.12, 06:07 »

Tuossa on käynyt joku kämmi, nopeus/korkeus -rimpsu on kirjoitettu moneen kertaan ja herjaa sitä. Itselläni validaattori herjailee joskus stepeistä alaväylälle ja joskus menee sukkana läpi ilmankin, en muista mihin perustui.
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Lentopinnat?
« Reply #18 on: 18.12.12, 06:11 »

Moro!
Noi virheet ovat minun mokia kun siirtelin tulosta tänne kun olis tullut muuten valtava taulukko. Nyt on korjattu kuten oli tarkoitus olla. Noi errorit tarkoittavat juuri noita loppupään nopeuksia ja pintoja.

Edit: Musta tuntuu että unohdetaan koko juttu, nimittäin kun kokeilin tota reittiä VRoutessa meni läpi että kolahti. En ymmärrä eli se siitä, sorry.

jukka
« Last Edit: 18.12.12, 06:37 by Jukka Mäcklin »
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Lentopinnat?
« Reply #19 on: 18.12.12, 08:03 »

Flight plan entered

-N450F350 NEXEN T503 GIMRU UT503 MIC UN850 KRH/N0416F310 UN850 TRA/N0358F190 N850 DEGAD


Kokeilinpa ajaa tuota sun plaania läpi validaattorista. Ensimmäisenä kerralla tuli tämä:
PROF204: RS: TRAFFIC VIA EKDKFIR:F195..F999 IS ON FORBIDDEN ROUTE REF:[EK6000A] BRNAV EQUIPMENT REQUIRED WITHIN EKDKFIR

Johtuu siitä, että sulta puuttuu tuolta koneen laitteista tuon RNAV-purkin koodi eli tohon PBN/ litaniaan pitää täsmentää RNAV kelpoisuutta. PBN/A1B1 menee läpi koko plaani.

Toinen mahdollinen virheilmoitus olisi voinut johtua tuosta yo. tummennettusta kohdasta kun nopeus on "väärin" ilmoitettu mutta eipä siitä herjaa tullut.

Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1