Lentopinnat?

(1/5) > >>

geoffco:
Semmonen kysymys lentopinnoista HEL-RVN ja HEL-OUL reiteille...
Minä luulin että jos lentoreitti on suuntaan 0-180, niin oikea pinta pariton (siis FL330, 350, 370 jne) ja jos lentoreitti on suuntaan 180-360(0), niin sitten pinta parillinen (FL320, 340, 360).
Suunta HEL-RVN on kartalla noin 003 asteen suuntaan ja HEL-OUL on 002. Sen mukaan luulisin että (tänäpäivän esimerkiksi) HEL-RVN FL350 olisi sopiva pinta ja sitten FL360 tuloreitille RVN-HEL, mutta, lennonjohdot pyysivät toiseen päin (siis FL360 HEL-RVN jne). Mistä tulee sekoitus tässä? Onko tuo ensimmäinen olettamus väärin?
Ei se siis haittaa, mutta olisi hyvä tietää miten nämä tiedot lasketaan oikeasti...

Geoff

Teemuxs:
AIPista ja En route-osiosta noi löytyy samoinkuin Jeppesenin enroutekartoista.

geoffco:
Ahaa, joo, EF_ENR_1_7 ja 3_3 auttaa. Ei siis ole mitään helppo 'rule' ja pitää katsoa jokaiselle reitille...

Geoff

OttoPOI:

Ahaa, joo, EF_ENR_1_7 ja 3_3 auttaa. Ei siis ole mitään helppo 'rule' ja pitää katsoa jokaiselle reitille...

Geoff

Joo näin jos oikein haluaa toimia. Tosin sitten taas jossain Saksassa center nurisee jos lennät itään parillisia ja on tietämätön näistä väyläkohtaisista lentopinnoista. Itse olen sitten ainakin seurannut johtajan ohjeita ilman mutinoita mutta muuten lennän juurikin noiden väylien lentopintojen mukaan.

macklin:
Moro!
Näin on kuten Otto yllä kirjoitti poikkeuksia on erityisesti Saksassa ja Sveitsissä johtuen etelä-pohjoisliikenteestä Italiaan,Ranskaan ja Espanjaan. Suomessa on noi muutamat poikkeukset kannattaa lentää normaalien sääntöjen mukaan (jos ei huvita etsiskellä lentopintoja) kyllä ATC korjaa jos sattuu tietämään. Ongelmahan syntyy kun ATC:tä ei ole ja itse lennät poikkeus pinnalla ja kaveri tulee samalla pinnalla vastaan, ehkä on parasta että itse väistät herrasmiehenä vaikka olet oikeassa.

jukka

Navigation

Up one level

Next page