YLE -vero (OLI: Mediamaksu?)

<< < (5/93) > >>

Mikael:
Quote

Hauskaa, että ketään täällä ei tunnu häiritsevän ne rahat, jotka maksetaan joka juustopaketin kylkiäisenä suoraan MTV3:lle ja Neloselle, jotta ne voivat suoltaa ihmisten riesaksi kaikenlaisia tanssi ja sisustusohjelmia. Noilta maksuilta ei välty tässä maassa opiskelijakaan, jos mielii jotain syödä. Tuo mediamaksu on vuositasolla pieni juttu niihin verrattuna.

-Juha


Kukaan ei varmaan markkinoi ja mainosta turhaan, joten tama vertaus oli erittain huono.

Samalla periaatteella kaikki kaupalliset sanoma- ja aikauslehdet tulisi lopettaa, silla nekin elavat usein mainostuloilla -- tai ovat niista ainakin suuresti riippuvaisia... Siina sitten jaamme vaikkapa odottelemaan valtiokustanteista Ilmailu- tai Siivet-lehtea, joka jaetaan ilmaiseksi joka kotiin.

jlahtonen:
Quote

Kukaan ei varmaan markkinoi ja mainosta turhaan, joten tama vertaus oli erittain huono.

Pointtini oli se, että minunkin maksamillani rahoilla kustannetaan paljonkin semmoisia ohjelmia, joita ei tulisi mieleenikään katsoa. Aivan sama peruste, kuin ihmisillä jotka vastustavat TV-lupamaksua sillä perusteella, että eivät katso YLE:n ohjelmia.

Jos tuote on ihmisille tarpeellinen, ei sitä tarvitse mainostaa. Kyllä sitä ostetaan muutenkin. Mainoksia tarvitaan silloin, kun halutaan myydä jotain vähemmän tarpeellista eli luoda ihmisten mieliin uusia tarpeita.

-Juha

Mikael:
Quote


Jos tuote on ihmisille tarpeellinen, ei sitä tarvitse mainostaa. Kyllä sitä ostetaan muutenkin. Mainoksia tarvitaan silloin, kun halutaan myydä jotain vähemmän tarpeellista eli luoda ihmisten mieliin uusia tarpeita.

-Juha


Taaskaan ei pida paikkaansa. Ilman mainontaa ja markkinointia uusien, kilpailevien tuotteiden paasy markkinoille olisi huomattavasti hankalampaa. Kyse ei ole valttamatta vahemman tarpeellisesta tuotteesta, vaan uudesta tuotteesta, joka voi olla nyt markkinoita hallitsevaa vastaavanlaista edullisempi, parempi, turvallisempi, pitkaikaisempi jne.

Ilman mainontaa ja markkinointia esimerkiksi monopilit tuskin olisivat rikkoutuneet -- pystyisivatko Ryanair tai easyJet tayttamaan koneitaan Suomen ja Lontoon valilla, jos suomalaiset matkustajat tietavat ainoastaan Finnairin, tai olisiko Arlan juustoja koskaan kauppojen hyllyilla, jos Suomessa tunnetaan ainoastaan Valion tuotteet?

Mainonnan ja markkinoinnin tehtavana on nimenomaan esittaa vaihtoehtoja kuluttajille.

Samalla voisi myos kysya, miksi YLE puffaa kanavillaan omia ohjelmia -- jos ohjelmat ovat sen verran hyvia, katsotaan niita muutenkin ilman puffaamista???

Mikael:
Quote

Pointtini oli se, että minunkin maksamillani rahoilla kustannetaan paljonkin semmoisia ohjelmia, joita ei tulisi mieleenikään katsoa. Aivan sama peruste, kuin ihmisillä jotka vastustavat TV-lupamaksua sillä perusteella, että eivät katso YLE:n ohjelmia.

-Juha


Kaannetaankin tama asia toisinpain: Vapautetaan mediamarkkinoita siten, etta kilpailutetaan EUR 2 miljardin potti eri toimijoiden kesken vaikkapa viideksi vuodeksi kerrallaan -- ja laitetaan sinne tietyt vaatimukset, mita ohjelmaa, kuinka paljon ja kuinka laadukasta tulee tuottaa ilman mainosrahoitusta. Ei kai joku poliittisesti johdettu laitos aina voi olla joku laadun tae joka asiassa? 

Talloin YLE joutuisi muiden toimijoiden kanssa hakemaan tuota pottia. Jos se haviaisi, silla olisi oikeus muuttaa kaikki toimintansa mainosrahoitteiseksi siihen saakka, kunnes seuraava viisivuotissopimus tulisi kilpailutettavaksi ja katkolle.

Rami Lehto:
Mielestäni tuollainen mediamaksu on vähän epäreilu meille joilla ei ole televisioa eikä yleisradiotaajuuksien vastaanottoon sopivaa radioa. Toisaalta jos sitä maksua vastaan saisi vapaasti ladata internetistä haluamastaan lähteestä rajoittamattomasti musiikkia (omaan käyttöön) niin siten olisin valmis maksamaan. Tottahan yleisesti kaikilta perittävään mediamaksuun täytyy sisältyä uuvuttavasti puurtavien musikanttien tekijänoikeuspalkkiot?

-Rami

Navigation

Up one level

Next page

Previous page