FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 20:08

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  YLE -vero (OLI: Mediamaksu?)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 20 21 [22] 23 24 Reply Print
Author Topic: YLE -vero (OLI: Mediamaksu?)  (Read 57462 times)
Kalle Rantanen

Date Registered: 07.03.08

Re: YLE -vero (OLI: Mediamaksu?)
« Reply #420 on: 18.12.11, 16:53 »

Mites FST:n täysin ylimitoitettu rahoitusosuus, oletko sitä mieltä että se suhdeluku on kohdallaan?

Olen sitä mieltä, että TV2:n ja FST:n saisi yhdistää. Nykyinen tilannehan ei ole FST:nkään kannalta järkevä kun sieltä tulee paljon hyvää ohjelmaa, jota katsojat eivät vaan löydä. Ongelmana on siis lähinnä kustannusten suhde katsojamäärään. Sen sijaan en näe järkevänä laskea kustannusten suhdetta suomenruotsalaisiin, kun FST:n ohjelmia voivat mainiosti katsoa muutkin.
Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

« Reply #421 on: 18.12.11, 17:06 »

Eikös tämä uusi toimari tienaa kympin kuussa enemmän ja Jungnerin pelleilyt ole lopetettu?
Matti Kemppainen

Date Registered: 15.09.11

« Reply #422 on: 18.12.11, 17:21 »

Teenpä pienen uutisanalyysin. Toimittaja aloittaa irtonaisilla luvuilla suhteuttamatta niitä mihinkään. Sen jälkeen hän tarttuu suurimpaan menoerään tarkastellen ainoastaan taseen miinuspuolta ja jälleen suhteuttamatta lukuja mihinkään. Lopulta Suomen ja Britannian (?) väestömäärän eroa käytetään epäsuorasti argumenttina väitteeseen Ylen mammuttimaisuudesta (1). Kirjoittaja myös sujuvasti samankaltaistaa BBC:n ja Ylen tarvitseman kulurakenteen – perusteluitta. Hän lienee asiantuntija, koska voi esitellä faktat pelkällä auktoriteetillaan.

Jos perustelut ovat turhia, niin sitä ovat myös viittaukset. Seuraavaksi tekstissä edetään "omituisiin hankkeisiin", joksi myös perusteluitta kuvataan Seinäjoen tangomarkkinoiden "sponsorointi" (2). Ylen tuottama saippuasarja on "uutisen" mukaan "suora kilpailija" kaupallisille tuotannoille, ja tämähän on toki kriitikittä vastaanotettava tieto, kun Iltalehti niin kertoo. Radion sinfoniaorkesteri, joka saa vuosittain rahoitusta seitsemän miljoonaa euroa, esiintyy televisiossa noin kerran kuukaudessa. Muutahan RSO:sta ei tarvitsekaan mainita.

Lopuksi kirjoituksessa verrataan "suomenruotsalaisten" TV-ohjelmien kustannusosuutta suomenruotsalaisen ja muun väestön suhteeseen. Tämä on oiva mittari "ruotsinkieliselle törsäykselle", koska ruotsinkielinen tuotanto on kulttuurillisesti täysin erillään muunkielisestä tuotannosta. Tätä vääryyttä onneksi korjaa muu maassamme toimiva TV-tarjonta palvellen englanninkielistä 50 prosentin (3) valtaväestöämme erinomaisesti. Mutta eihän kyseisiä ohjelmia katso kukaan muutenkaan. Katsojamäärät ovatkin se olennaisin mittari Yleisradiotoimintaa mitattaessa, joten eiköhän lakkauteta kaikki muu kuin Euroviisut, urheilun huippukisojen finaalilähetykset ja kohupäivien TV-uutiset.

Onneksi minun ei tarvitse ottaa asioista itse selvää, kun Iltalehden asiantuntijat kokoavat minulle näppärästi kaiken tarvitsemani informaation. Siksipä en tätä tekstiä kirjoittaessa muita lähteitä käyttänytkään. Iltalehden tavoitteethan ovat yleissivistäviä, joten koen oppineeni taas paljon uutta.

1) Kirjoitus vertailee yleisradioyhtiöiden henkilöstömäärien suhteita (tosin ainoastaan antaa ymmärtää näin eikä tee sitä eksplisiittisesti) väestömääriin kommentoimatta tarkastelun lineaarisuutta ja sen oikeutusta millään tavalla.
2) Sponsorointi voi tarkoittaa mitä tahansa tukemista. Teksti ei kertonut, mitä Yle sai vastineeksi sponsoroinnista.
3) Yritän kuvata hihasta heiluttamallani luvulla suomalaisten TV-kanavien englanninkielisen ohjelmiston osuutta, jos tämä ei jollekin auennut.

EDIT: Olen valitettavan hidas kirjoittaja, aika moni ehti väliin kommentoimaan samaa. Smiley
« Last Edit: 18.12.11, 17:26 by Matti Kemppainen »
Vesa Laine

Date Registered: 06.10.07

« Reply #423 on: 18.12.11, 18:15 »

Katselisin mielelläni myös FST:n ohjelmia mutta vähin vaatimus on Suomenkielinen tekstitys KAIKISSA ohjelmissa. Sieltä tulee usein mielenkiintoisia juttuja mutta kun Ruåtsinkieli ei taivu niin ei. Muuten saisi toimitukset yhdistää ja vähentää turha henkilökunta vaikka Nevadaan ongelle.
Matti Kemppainen

« Reply #424 on: 18.12.11, 18:45 »

Katselisin mielelläni myös FST:n ohjelmia mutta vähin vaatimus on Suomenkielinen tekstitys KAIKISSA ohjelmissa. Sieltä tulee usein mielenkiintoisia juttuja mutta kun Ruåtsinkieli ei taivu niin ei. Muuten saisi toimitukset yhdistää ja vähentää turha henkilökunta vaikka Nevadaan ongelle.
Kuinkas moni ohjelma ei ole sitten tekstitetty? Itse luulin, että suurin osa ois. Mulla sujuu ruotsi sen verran, että voin pari sekuntia katsoa vaikka ilman tekstitystäkin. Sitä paitsi kielitaito kehittyy, kun joutuu kuuntelemaan aktiivisesti eikä vain passiivisesti.
Kalle Rantanen

« Reply #425 on: 18.12.11, 19:26 »

Katselisin mielelläni myös FST:n ohjelmia mutta vähin vaatimus on Suomenkielinen tekstitys KAIKISSA ohjelmissa. Sieltä tulee usein mielenkiintoisia juttuja mutta kun Ruåtsinkieli ei taivu niin ei.

Minä en ole löytänyt FST:ltä vielä ainoatakaan ohjelmaa jota ei olisi tekstitetty suomeksi. FST itse kertoo, että "Kaikki FST5:n ohjelmat tekstitetään suomeksi, poikkeuksena lastenohjelmat ja suorat uutislähetykset."
Juha Lahtonen

Date Registered: 05.07.01

« Reply #426 on: 18.12.11, 20:41 »

Voi hyvänen aika  Grin

Mistä lähtien veronmaksajat ovat saaneet päättää mihin heidän verorahansa menevät. Tuolla periaatteella minä voisin nutista siitä, että minun maksamiani veroja käytetään päihdehuoltoon, peruskouluihin, julkiseen terveydenhuoltoon, äitiyspäivärahoihin ja lapsilisiin. Enhän minä noita palveluita käytä. Ylen ohjelmia katson ja mielelläni niistä myös maksan. Aivan kuten olen maksanut jo yli 25 vuotta.

-Juha
Matti Kemppainen

« Reply #427 on: 18.12.11, 20:44 »

Voi hyvänen aika  Grin

Mistä lähtien veronmaksajat ovat saaneet päättää mihin heidän verorahansa menevät. Tuolla periaatteella minä voisin nutista siitä, että minun maksamiani veroja käytetään päihdehuoltoon, peruskouluihin, julkiseen terveydenhuoltoon, äitiyspäivärahoihin ja lapsilisiin. Enhän minä noita palveluita käytä. Ylen ohjelmia katson ja mielelläni niistä myös maksan. Aivan kuten olen maksanut jo yli 25 vuotta.

-Juha
Olen kuullut väitteen, että Yle ei saisi kilpailla kaupallisten toimijoiden kanssa. Mitenkäs sitten tuo terveydenhuolto? Julkiset toimijathan vievät tienestit yksityissairaaloilta. Eikös oppivelvollisuudenkin saa suorittaa yksityisopetuksessa, kyllähän peruskoulutkin jo voisi lopettaa? Tongue
Tomi Jokela

Date Registered: 29.09.06

« Reply #428 on: 19.12.11, 06:19 »

Olen kuullut väitteen, että Yle ei saisi kilpailla kaupallisten toimijoiden kanssa. Mitenkäs sitten tuo terveydenhuolto? Julkiset toimijathan vievät tienestit yksityissairaaloilta. Eikös oppivelvollisuudenkin saa suorittaa yksityisopetuksessa, kyllähän peruskoulutkin jo voisi lopettaa? Tongue

Niin, vaikka käyttäisitkin ainoastaan yksityislääkäriasemia ja -sairaaloita sekä lapset kävisi yksityisopetuksessa, veroprosenttisi ei tippuisi siitä mihinkään. Sama juttu televisiossa, jos ei omista tv:tä tai ei käytä ylen palveluita (radio/tv-ohjelmat) miksi siitä pitäisi sitten päästä luistamaan? Edelleenkin olen sitä mieltä, että YLEN toimintoja piätisi supistaa ja näin saada vielä pienemmäksi tuo yksittäisen henkilön maksu. (Toisaalta eipä tuo enää maksulta tunnu, kun se menee suoraan verossa) Cheesy
Juha Lahtonen

Date Registered: 05.07.01

« Reply #429 on: 19.12.11, 09:06 »

Tuosta kilpailustahan on jonkin verran kuultu mutinaa mm. MTV3:n taholta. Suurimman närästyksen kai aiheuttaa ylen nettipalvelut. Sieltähän voi lukea ne samat uutiset kuin muiltakin nettisaiteilta, mutta ei tarvitse viritellä selaimeensa mitään mainossuodattimia. Tämän vuoksi noihin iltapäivälehtien artikkeleihin kannattaa myös suhtautua hieman varauksella. Ne kun saattavat olla tarkoitushakuisesti kirjoitettuja. En toki väitä, etteikö ylen toimintoja kannattaisi myös optimoida. Eihän sen toki tarvitse olla mikään yleismediatalo.

-Juha
Petri Lehtovirta

Date Registered: 05.04.04

« Reply #430 on: 20.12.11, 07:43 »

Krista Kiurulla tuntuu olevan otteissaan tekemisen meininki. Ote maanantaisesta budjettikeskustelusta:

Kun edustajat Jani Toivola (vihr) ja Arto Satonen (kok) peräsivät julkisen palvelun tehtävän määrittelyä, ministeri vallan tuohtui.

"Että itketään, että nyt vielä pitää julkisen palvelun tehtävää arvioida. Kaksitoista vuotta sitä on arvioitu, kolme parlamentaarista työryhmää on ollut arvioimassa, kaksi viimeistä hallituskautta yritetty pusertaa tätä läpi. Älkää nyt enää arvioiko julkisen palvelun tehtävää, siinä ei ole enää mitään järkeä. Jos joku nyt herää, se on myöhäistä."
   laugh

HS.fi
« Last Edit: 20.12.11, 07:50 by Petri Lehtovirta »

Petteri Reponen

Date Registered: 18.04.08

« Reply #431 on: 20.12.11, 20:48 »

Koskaan ei ole liian myöhäistä tehdä hyviä päätöksiä.

Edit: Pysyvää maailmassa on vain muutos - julkisen palvelun tehtäväkin muuttuu maailman mukana. Se ei YLE:lläkään ole aina ollut sama, eikä sen pidä oleman nytkään kiveen kirjoitettu. Toisin kuin Kiuru väittää, julkisen palvelun tehtävän säännöllisessä arvioinnissa on todellakin järkeä.
Kalle Rantanen

« Reply #432 on: 20.12.11, 21:00 »

Kiuru ei kylläkään ole vastustanut julkisen palvelun tehtävän säännöllistä arviointia, vaan ihan oikeutetusti totesi, että tuosta arvioinnista ei tule ikinä valmista. Sitä on siis arvioitu ihan riittävästi, mutta tuloksetta. Ja kun poliittinen päätöksenteko on mitä on, niin tuloksettomana se tulee pysymään ellei tule jotain pakottavaa tarvetta tehdä muutoksia.
Mikko Tuomi

Date Registered: 06.01.06

« Reply #433 on: 20.12.11, 21:06 »

Kiuru ei kylläkään ole vastustanut julkisen palvelun tehtävän säännöllistä arviointia, vaan ihan oikeutetusti totesi, että tuosta arvioinnista ei tule ikinä valmista. Sitä on siis arvioitu ihan riittävästi, mutta tuloksetta. Ja kun poliittinen päätöksenteko on mitä on, niin tuloksettomana se tulee pysymään ellei tule jotain pakottavaa tarvetta tehdä muutoksia.

Eli koska poliittinen koneisto on kykenemätön tekemään päätöksiä, niin parempi antaa pskan valua kuin muuttaa sitä koneistoa?

Tämä ei vain käy mun jakeluun. Miksi hlvetissä sen "arvioinnin" suorittaa poliitikot eikä ihmiset, jotka asiasta mitään ymmärtävät??
Hanna Räihä

Date Registered: 16.07.07

« Reply #434 on: 20.12.11, 22:08 »

okei, yleverohan siis koskisi tv -luvan lisäksi myös ylen radio- ja internetpalvelujen kattamista. Vai oonko käsittänyt väärin? niinhän se tv-lupa nytkin koskee, sen nimitys on vaan ihan pimeen virheellinen...

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Juha Haapajärvi

Date Registered: 22.09.09

« Reply #435 on: 20.12.11, 22:50 »

sen nimitys on vaan ihan pimeen virheellinen...
Vaikka tv-maksulla rahoitettiinkin koko YLE:n toimintaa, niin sen kerääminen perustui pelkästään kykyyn seuratayleisradion televisiolähetyksiä.
Taikka jos lakia (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980745) luku 3 , tarkasti luetaan perustuu periminen televisioksi kutsutun laitteen omistamiseen.

Keskuteltava asia onkin sitten että miten televisio määritellään.

-Juha
Kalle Rantanen

« Reply #436 on: 21.12.11, 08:33 »

Vaikka tv-maksulla rahoitettiinkin koko YLE:n toimintaa, niin sen kerääminen perustui pelkästään kykyyn seuratayleisradion televisiolähetyksiä.
Taikka jos lakia (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980745) luku 3 , tarkasti luetaan perustuu periminen televisioksi kutsutun laitteen omistamiseen.

Keskuteltava asia onkin sitten että miten televisio määritellään.

Jos hiukan saa tarkentaa, niin tv-maksu on liitetty mahdollisuuteen vastaanottaa tv-lähetyksiä. Siis mitä tahansa tv-lähetyksiä, olivat ne Ylen tai eivät. Näin myös vaikka vastaanotettava lähetys tulisi ulkomailta. Silläkään ei ole väliä omistaako television, kunhan se on käytettävissä. Ja television laki onneksi määrittelee, mutta epäselväksi jää mikä on televisio-ohjelmisto.
Petteri Reponen

Date Registered: 18.04.08

« Reply #437 on: 09.07.12, 09:33 »

Pekka Pekkala avaa tämänpäiväisessä Hesarin kolumnissaan YLE:n tilanteen mielestäni erittäin osuvasti:

http://www.hs.fi/kotimaa/Tuleeko+Ylest%C3%A4+Suomen+MummoTube/a1305581770823

Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #438 on: 09.07.12, 09:58 »

Jos hiukan saa tarkentaa, niin tv-maksu on liitetty mahdollisuuteen vastaanottaa tv-lähetyksiä. Siis mitä tahansa tv-lähetyksiä, olivat ne Ylen tai eivät. Näin myös vaikka vastaanotettava lähetys tulisi ulkomailta. Silläkään ei ole väliä omistaako television, kunhan se on käytettävissä. Ja television laki onneksi määrittelee, mutta epäselväksi jää mikä on televisio-ohjelmisto.

Aina saa tarkentaa mutta mihinkähän TV-maksurahat sitten menee, jos ei YLElle?
Kalle Rantanen

« Reply #439 on: 09.07.12, 10:27 »

Aina saa tarkentaa mutta mihinkähän TV-maksurahat sitten menee, jos ei YLElle?

Ylelle ne menevät. Viestini ei sanallakaan viitannut siihen mihin rahat menevät, joten en täysin ymmärrä kysymyksen relevanssia.
Pages: 1 ... 20 21 [22] 23 24 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1