YLE -vero (OLI: Mediamaksu?)

<< < (89/93) > >>

pho201:
Mediamaksu on mediavero ja näitä tasaverojahan Suomessa riittää. Jos olisi kunnon progressiivinen tuloverotus (pääomatulot mukaan lukien) kuten ennen wanhaan, niin mitään näitä tasaveroja ei tarvittaisi tai ainakin niitä voisi oleellisesti pienentää. Se taas olisi keski- ja pienituloisen etu.

Pekka

pietro:
Puhutaan asioista niiden oikeilla, nyt jo vakiintuneilla, nimillä: kysessä on YLE-vero.

jlahtonen:

Mediamaksu on mediavero ja näitä tasaverojahan Suomessa riittää. Jos olisi kunnon progressiivinen tuloverotus (pääomatulot mukaan lukien) kuten ennen wanhaan, niin mitään näitä tasaveroja ei tarvittaisi tai ainakin niitä voisi oleellisesti pienentää. Se taas olisi keski- ja pienituloisen etu.

Pekka

Ei muuten ole tasavero.
http://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Tiedotteet/Ylevero_voimaan_2013_alussa%2821522%29

-Juha

pho201:

Ei muuten ole tasavero.
http://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Tiedotteet/Ylevero_voimaan_2013_alussa%2821522%29
...

1. Siinä on hyvää se, että hyvin köyhien ei tarvitse maksaa sitä lainkaan ja vähän vähemmän köyhille se on progressiivinen.
2. Keskituloisille eli suurelle enemmistölle se on selvä tasavero 140 € kiitos ja pulinat pois.
3. Siinä on huonoa se, että jälleen kerran rikkaat pääsevät kuin koira veräjästä. 140 euroa on heille pelkkä juomaraha - paljon vähemmän kuin tv-lupamaksu ennen.

Koska ryhmät 2. ja 3. ovat valtaosa kansasta, niin se on käytännössä tasavero.

Minä olin keskituloinen palkansaaja ja nyt olen keskituloinen eläkeläinen. Saan nyt alennusta verattuna entiseen lupamaksuun (ainakin siihen asti kunnes tuota nostetaan). Olisin mielelläni maksanut sen saman kuin ennenkin. Ei se talouttani kaada. Jos koko Etelä-Euroopan konkurssi menee meidän(kin) piikkiimme, kaatuu paljon enemmänkin kuin yksityisten ihmisten talous.

Pekka

Joona:

Ylelle ne menevät. Viestini ei sanallakaan viitannut siihen mihin rahat menevät, joten en täysin ymmärrä kysymyksen relevanssia.

Ajoin takaa tuota, että Yleähän sillä rahoitetaan. En kyllä ymmärrä miksi niille pitää maksaa, jos voi esim muiden maiden lähetyksiä vastaanottaa. Täällä on kyllä monta muutakin asiaa, joita en ymmärrä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page