YLE -vero (OLI: Mediamaksu?)

<< < (17/94) > >>

pho201:

...
Ylestä yleensä, minun mielestäni se pitäisi muuttaa maksukanavaksi, mutta ei sitä tule tapahtumaan, niin mitäpä siitä poraamaan.

Suomessa sähköinen tiedonvälitysmonopoli oli alunperin YLEllä eduskunnan päätöksellä. Myöhemmin television tultua - "siivelle" otettiin kaupallisia toimijoita osaltaan kattamaan alati nousevia kustannuksia. Vastineeksi ne saivat lähetysaikaa YLEn verkossa. "Käenpojat" kasvoivat ja se, että YLEstäkin tehtäisiin yksi maksukanava muiden joukkoon, olisi sama kuin isäntä pullautettaisiin pois omasta talostaan (kuten käenpojat luonnossakin tekevät). Se isäntä sattuu kuitenkin loppujen lopuksi olemaan Suomen kansa. Taas demokratiaa kavennettaisiin.

Suomen kansa viime kädessä päättää yleisradion toiminnasta edustajiensa välityksellä. YLE on ainoa media, joka on demokraattisesti johdettu ja edustaa Suomen kansaa. Ymmärrän toki sen, että "kaupalliset toimijat" haluaisivat tämänkin "vallan rippeen" pois demokraattisesta valvonnasta rahan valvontaan. Toivottavasti se ei kuitenkaan koskaan toteudu. Kaupallisten kanavien ohjelmistokin kun nyt on mitä on. Jos tuo uhkakuva toteutuisi, kantaisin töllön roskiin. Ei sieltä kuitenkaan mitään katsomisen arvoista enää tulisi.

Olen katsellut Yhdysvalloissa televisiosta sen sataa kanavaa. Mitään tylsempää (elokuvia lukuun ottamatta) en voisi kuvitella. Ne 100 "vaihtoehtoa" kun eivät ole todellisuudessa mitään vaihtoehtoja. Samaa roskaa joka kanavalta vähän erinäköisessä paketissa. Mielenkiintoista oli aikoinaan myös katsella sosialistimaassa "yksisilmäistä televisiota" - sitä toista ääripäätä. Näiden kokemusten jälkeen täytyi vain todeta, että kyllä meillä Suomessa ovat sentään asiat hyvin, kun tiedotusvälineissä saa kertoa kaiken ja toisaalta myös erilaiset poliittiset näkemykset pääsevät esille ja kulttuuritarjonta on täällä myös hyvää ja monipuolista. Ilman YLEä emme tässä maassa esimerkiksi tietäisi muiden maiden kuin Yhdysvaltojen elokuvasta käytännössä yhtikäs mitään.

Olen pitänyt tilastoa omasta television katselustani ja se osoittaa, että en kaupallisilta kanavilta katsele juuri muuta kuin jonkun elokuvan silloin tällöin. Nehän ostavat elokuvia nipussa, jossa on esimerkiksi 48 paskaa ja pari kunnollista. Kaikki kuitenkin näytetään ja tällä tavoin täytetään se väliaika, mikä tärkeimmän eli mainosten väliin jää.

Pekka

pho201:

Ei hanta toki poliitikoksi voi kutsua, mutta hanella on kuitenkin tietyn puolueen jasenyys, joka on vaadittu peruste mm. YLE:n ja Veikkauksen toimitusjohtajaksi. Tosin edellisella kierroksella YLE:n toimitusjohtajaksi oli valituttamassa itse itseaan SDP:n Jouni Backman, mutta se ei jostakin kumman syysta mennyt lapi.

Teijo, tiedät ihan hyvin, että nuo valinnat ovat poliittisia ja siksi niistä käydään jo hyvissä ajoin etukäteen kaikenlaista kauppaa ja muuta jakoa. Puolueet sopivat keskenään mikä paikka kellekin kuuluu. Ei SDP yksin ole niin vahva, että se YLEn johtajan paikan sillä tavoin saisi. Kyllä siinä on ollut joku useampien osapuolien sopimus takana. Mutta näin kai se pitää demokratiassa ollakin. Tärkeintä kuitenkin on, että johtajalla on myös asiantuntemusta johtamastaan alasta (vaikka ei sen tarvitse teknisiin yksityiskohtiin asti ulottuakaan).

Pekka

karik:

Mihin mediamaksu perustuu?

79 sivua tiukkaa tekstiä, kannattaa lukea - Yleisradion julkinen palvelu ja rahoitus. Yleisradion julkista palvelua ja rahoitusta selvittäneen työryhmän loppuraportti. 23.4.2009 (.pdf). Lyhyt yhteenveto liikenne- ja viestintäministeriön sivulla - Työryhmä: Televisiomaksun tilalle julkisen palvelun mediamaksu.

FIN1979:
Joutuuko Pihtiputaan kuuro mummokin maksamaan mediamaksun ? Minä olen päättänyt muuttaa vaikka vinku-intiaan jos sellainen helv****-maksu tulee  TV:tä en ole katsonut pariin vuoteen eikä sellaista tässä taloudessa ole tai tule.

Ja jos tuo p@ska-maksu tulee niin se pitäisi olla sidonnainen vuosituloihin.... rikkaat maksaa enemmän..

edit: Samantien kaikille pakolliseksi autovero ja koiravero vaikket omistaisi kumpaakaan. 

Jani

jlahtonen:

Joutuuko Pihtiputaan kuuro mummokin maksamaan mediamaksun ? Minä olen päättänyt muuttaa vaikka vinku-intiaan jos sellainen helv****-maksu tulee  TV:tä en ole katsonut pariin vuoteen eikä sellaista tässä taloudessa ole tai tule.

Ja jos tuo p@ska-maksu tulee niin se pitäisi olla sidonnainen vuosituloihin.... rikkaat maksaa enemmän..

edit: Samantien kaikille pakolliseksi autovero ja koiravero vaikket omistaisi kumpaakaan. 

Jani

Lähetä postikortti

-Juha

PS. Ei tässä maassa kovinkaan monessa kunnassa tarvitse nykyään maksaa koiraveroa, vaikka koiran omistaisikin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page