Voiko Suomessa, tai edes Helsingissä, elää "erilainen" ihminen?

(1/12) > >>

kume:
Helsingin Sanomien mukaan Kirjailija ja toimittaja Umayya Abu-Hanna muutti tyttärensä kanssa Suomesta Hollantiin rasismin vuoksi. Onko Helsinki todella niin suvaitsematon paikka elää, ettei Palestiinasta (kristittyjen luvatusta maasta) tänne yli kolmekymmentä vuotta sitten muuttanut täydellistä suomen kieltä puhuva älykkönainen voi kasvattaa täällä rauhassa Afrikasta adoptoimaansa tytärtä? 80-vuotta vanhat akatkin kiusaavat häntä joukkoliikennevälineissä! http://www.hs.fi/sunnuntai/Lottovoitto+j%C3%A4i+lunastamatta/a1356756791315  ja http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012123016501652_uu.shtml Amsterdam on kyllä suvaitsevainen paikka oleskella, jos et ole ihmiskaupan uhri, mutta kyllä kaikkialla muualla Alankomaissa tulee varmasti vaikeuksia jos ei halitse paikallista kieltä eikä näytä paikalliselta "porvarilta"?

Abu-Hanna kehuu hollantilaista kulttuuria: Ihmisten avuliaisuutta ja sitä, kuinka samaa koulua käyvät niin rikkaat, köyhät kuin eri kulttuureistakin kotoisin olevat lapset. Kuulostaa suomalaiselta ja helsinkiläiseltä tavalta toimia? Olemmeko tosiaan näin suvaitsemattomia? Minä en tunnista iteäni Hannan esittämästä kritiikistä, jotenkin tämä tuntuu niin tavallisen inhimilliseltä ikääntymiseen liittyvältä kriisiltä, etten oikein voi ymmärtää miksi hän haluaa mollata maata, jossa hän on asunut suurimman osan elämästään turvassa juutalaisten vainolta?? Peace Hanna: http://www.google.fi/images?sclient=psy-ab&hl=fi&tbo=d&site=&q=peace&sa=X&oi=image_result_group!

AD:
Palstatilaa sai ja juttu myy. Huonosta itsetunnosta kärsivät suomalaiset saavat miettiä että miksi Hanna lähti. Erikoinen näkemys Hollannista ja Amsterdmista. Emme sitten varmaan liiku samoissa piireissä. Tuntemieni hollantilaisten, sekä Amsterdamissa että muualla asuvien käsitykset maahanmuutosta hieman toiset kuin Hanna antaa ymmärtää. Siinä määrin että tämän uutisen tarkoitushakuisuutta poliittisten päämäärien, omien tai puolueen ei voi olla miettimättä. Olisikohan niin että alkaa olla ikävä Suomeen ja täytyy päästä taas pinnalle kuviossa.

Mitä Suomeen tulee, on vaimoni maahanmuuttaja, ulkomaalainen joka puhuu sujuvasti suomea 6kk kurssin jälkeen. Kolmas vuosi täällä on alkanut. Vaimo on sopeutunut tänne, minä en. Hän luki tämän jutun. Mielipide on painokelvoton mutta tiivistettynä sanoi että sitä saa mitä tilaa. Hän ei myöskään ole tavannut kuvattuja ilmiöitä itse eikä usko sen laajempaan organisoituunun ulkomaalaisvastaisuuteen Suomessa. Lisäsi vielä että jos haluaa olla julkisuuden henkilö ja nostaa päänsä esiin, saa ulkomaalaisena ottaa tarkasti huomioon alkuperäisväestön omalaatuisuudet ja kuviot. Ilmeisesti Hanna on astunut väärille varpaille.

Loppukaneettina: Ei voisi vähempää koko tyyppi kiinnostaa. Good riddance as they say!

teepee1972:
Tässä on oma mielipiteeni asiaan:

Luulen että suomalainen suvaitsemattomuus on melkoisen valikoivaa! Ei meillä mustaa miestä vihata sinänsä siksi että se on musta. Suomalainen suvaitsemattomuus kietoutuu ennemminkin sen ympärille tekeeko muukalainen täällä töitä vai ei. Ja myöskin sen ympärille viekö se mun työt vai tekeekö se sellaisia hommia joita meikäpoika ei enää suostu tekemään. Otan pari esimerkkiä: kukaan ei varmaankaan kadehdi jos somaliassa syntynyt mieshenkilö kuljettaa linja-autoa itähelsinkiläisellä bussilinjalla. Mutta että jos maahanmuuttajana onkin kyseessä eestiläinen rakennusmies joka on voittanut tarjouskilpailussa suomalaisen kollegansa?? Mutta: maailma muuttuu, sanoi Nummisuutarien Esko jo aikoinaan...

migu:
Moni eestiläinen rakennusmies on minutkin voittanut urakkakilpailussa. Jostain syystä seuraavan kerran olemme jälleen töissä samalla tilaajalla. Tuleekohan niin paljon paskaa ettei kaatopaikalle jaksa kantaa? Jotenkin tuntuu vain siltä, että sitä saa mitä tilaa. Viron uutisten mukaan veronumeron on tänä syksynä jo hakenut 80000 työntekijää, joten mistään pikkujutusta ei ole kysymys. Jos pelkkä hinta on ainoa mittari, jolla otetaan tekijä, niin silloin varmasti saa rajojen ulkopuolelta tekijän. Rakennusala on muutoinkin niin täynnä epämääräisiä urakoitsijoita, jotta kyllähän tänne mahtuu myös runsaasti perävalotakuulla toimivia lisääkin.

Se mitä tulee suvaitsemattomuuteen, olen saanut kokea täysimääräisesti. Tiedän muutamia tilaajia, jotka tilaavat ainoastaan sellaisilta urakoitsijoilta, joilla on ainoastaan suomalaisia työntekijöitä. Minullakin on sekä eestiläisiä, että venäläisiä töissä
Ollut jo yli10 vuotta. Paras kommentti, jonka olen kuullut firmastani oli se kun kaksi ulkomaalaista, suomessa vakituisesti asuvaa henkilöä keskusteli:" onhan se ihan hyvä firma, mutta niillä on niitä ulkomaalaisia työntekijöitä."

Mitä tuohon nyt sitten sanoisi?

Mika

karantan:

Luulen että suomalainen suvaitsemattomuus on melkoisen valikoivaa! Ei meillä mustaa miestä vihata sinänsä siksi että se on musta. Suomalainen suvaitsemattomuus kietoutuu ennemminkin sen ympärille tekeeko muukalainen täällä töitä vai ei. Ja myöskin sen ympärille viekö se mun työt vai tekeekö se sellaisia hommia joita meikäpoika ei enää suostu tekemään. Otan pari esimerkkiä: kukaan ei varmaankaan kadehdi jos somaliassa syntynyt mieshenkilö kuljettaa linja-autoa itähelsinkiläisellä bussilinjalla. Mutta että jos maahanmuuttajana onkin kyseessä eestiläinen rakennusmies joka on voittanut tarjouskilpailussa suomalaisen kollegansa?? Mutta: maailma muuttuu, sanoi Nummisuutarien Esko jo aikoinaan...

Esimerkkisi ei oikein sovi todellisuuteen. On totta, että Suomessa suhtautuminen maahanmuuttajiin liittyy paljolti siihen tekevätkö he töitä, ovatko he pakolaisia jne. Tai siis oikeammin mihin kategoriaan heidän koetaan kuuluvan. Käytännössä muukalaisviha ei erottele yksilöitä vaan se perustuu stereotypioihin ja näissä stereotypioissa mustalle miehelle on varattu elintasopakolaisen rooli. Ja tietenkin missä tahansa maassa ongelmia tulee sitä enemmän mitä enemmän erottuu kantaväestöstä koska erilaisuus antaa aina paremman tarttumapinnan vihalle. Vahvalta mutupohjalta rohkenen väittää, että musta bussikuski kokee huomattavasti todennäköisemmin rasistista kohtelua kuin virolainen rakennusmies. Samoin lähes kaikilla paikkakunnilla tuntuu olevan tarinoita siitä, miten koripallojoukkueiden mustien ulkomaalaispelaajien autoja on töhritty yms vaikka kenelläkään ei liene epäilystäkään etteivätkö he tekisi töitä.

Mitä ketjun pohjana olevaan tapaukseen tulee, niin kyse lienee pitkälti siitä miten asiat kokee. Epäilemättä Suomessa on rasismia, mutta se, minkä kaiken kokee rasismina ja miten vakavasti siihen suhtautuu, vaihtelee. Äärimmillään muiden katseetkin voi kokea pahansuopina, jolloin mennään väkisinkin ylitulkinnan puolelle. Huonolla onnella on tietenkin voinut kokea poikkeuksellisen paljon rasismia. Toki jos kokee saavansa muualla paremman elämän, niin ei pois muuttamisessakaan ole mitään häpeällistä.

Navigation

Up one level

Next page