Voiko Suomessa, tai edes Helsingissä, elää "erilainen" ihminen?

<< < (9/12) > >>

AD:
Pyydän ilman sarkasmia anteeksi vitt.umaisuuttani. Palataan takaisin asiaan. Poistan typerimmät jutut tästä ketjusta.

Takaisin asiaan. Kyllä Europarlamentaarivaalit ovat hyvä syy samoin kuin kirjan myynti.

Karvinen:
Viestintä toisen kulttuurin kanssa

Kävelin jouluaamuna Kalliossa Torkkelinmäellä. Oli pikkupakkanen. Puiston puut olivat kauniisti kuuran peitossa ja ilmassa leijui lumihiutaleita. Kallion kirkon kellojen lyönnit kuuluivat vaimeasti. Kynttilät tuikkivat ikkunoissa. Oli taianomainen tunnelma.

Lumisella jalkakaytävälla istui hyvin hoidetun näköinen kissa. Se kiinnosti minua, koska Helsingin kaduilla näkee talvella harvoin kissoja. Se istui ryhdikkäästi etutassut sievästi vierekkäin. Häntä kiersi kissan ympäri etutassujen viereen. Kissa katseli tarkasti koiraa, jota ulkoilutettiin Torkkelinpuistossa. Kissan hännänpää vispasi hiljaa edestakaisin. Kissojen vartalonkielellä se tarkoittaa, että kissa ei ollut tyytyväinen näkemäänsä. Sitä harmitutti.

Halusin piristää kissan päivää. Tervehdin sitä niin lempeästi kuin osasin sanomalla, miiauu. Kissa lähti kuin rasvattu salama käpälämäkeen. Häntä pörhössä ja korvat luimussa se vilkaisi taakse ja paransi vauhtia. Lumi pöllysi, kun kissa hävisi näkyvistä.

Pohdin tapausta. Kissa ei selvästkkään pelännyt koiria. Nehän puhuvat vierasta kieltä. Minun naukaisuani se kuitenkin säikähti. Sen mielestä olin pervo kissojen ahdistelija.

Nyt mietin mitä tapahtuisi, jos tervehdin Kalliossa jotakuta profeetan seuraajaa ystävällisesti arabiaksi ja lisään siihen vielä basmalan: As Salem Aleikum wa Rahmatullah wa Barakatuh, Bismillah al Rahman al Rahim. Noin se suunnilleen menee. Osaisin vieltä vetäistä kirkonkelloja vastaavan rukouskutsunkin, mutta se taitaisi olla liioittelua.

Pääsisinköhän otsikoihin tyypillisenä suomalaisena rasistisena häirikköeläkeläisenä?

jr:
Pakko kai sitä on tässäkin ketjussa avata sanainen arkkunsa. Mulla on siis työpaikka Hollannissa ja kämppä aivan rajan toisella puolella Belgiassa. Suhtautuminen tällaiseen suomalaiseen työperäiseen maahanmuuttajaan on ollut aivan uskomattoman hyvää. Ihmiset ovat avuliaita ja ystävällisiä, asiakaspalvelu tuntuu vain muuttuvan paremmaksi, kun tajuavat, etten olekaan paikallinen tai puhu hollantia. Todennäköisesti ulkonäöstäni (pitkä, vaaleahko, siniset silmät) johtuen mua pidetään lähes aina oletusarvoisesti hollantilaisena, eräälle kaupan kassallekin sain sanoa kolmeen kertaan etten puhu hollantia, ennen kuin hän sen uskoi. Siitä lähtien onkin kyseiseen, K-Marketin kokoiseen liikkeeseen eksyessäni kaikunut iloinen tervehdys: "Aaaah, the Finnish guy!"

Kävin kerran syömässä belgialaisen, italialaisjuuret omaavan kollegan luona, paikalla olivat myös herran vanhemmat ja isovanhemmat. Isovanhemmat olivat aikanaan muuttaneet Belgiaan työn perässä, kuten monet muutkin siltä suunnalta tulevat. Kuulemma vasta näinä päivinä italialaisiin ja kreikkalaistaustaisiin suhtaudutaan kuten "alkuperäisiin" belgialaisiin ja nykyisin b-luokan kansalaisen leimaa kantavat lähinnä afrikkalaiset ja turkkilaiset. Sama homma myös Hollannin ihmemaassa, jossa suvaitsevaiset hollantilaiset tuntuvat viettävän aikaa lähinnä keskenään ja ulkomaalaisen näköiset ihmiset sitten omissa porukoissaan. Todella harvoin tulee vastaan esim. vaaleita hollantilaisnaisia ja huivipäisiä muslimeja yhdessä ryhmässä. Itse asiassa en muista tällaista nähneeni kertaakaan. Pari vuotta täällä asuneena väitän, ettei Suomessa suhtauduta ulkomaalaisiin yhtään sen paremmin tai huonommin, kuin näissä maissakaan.

Abu-Hannan kirjoituksen luettuani ensimmäinen ajatukseni oli, että ei voi mennä enää kauan, ennen kuin hän romahtaa pilvilinnastaan maan pinnalle. Tai sitten "erilaisena" maahanmuuttajana en vain näe sitä totuutta... Huoh.

karantan:

Etkä edelleenkään ole jumalan auktoriteetti siitä miten ja milloin asioita ilmaistaan. Olisi taas hienoa jos voitaisiin ottaa se vanha kunnon blokkilista käyttöön saisivat nämä rantaset ja Laukkase että  muut laittaa sinne minut ja minä heidät että ei tarvitsisi katsella toistemme juttuja.

En, mutta muilla kuin jumalallakin on oikeus mielipiteisiin ja niiden ilmaisemiseen. Eikä minulle ole mitään halua blokata sen enempää sinua kuin ketään muutakaan, nimenomaan eriävistä mielipiteistä keskustelu syntyy. Mutta keskustelu on minusta myös hedelmällisintä kun keskustellaan itse asiasta sen sijaan, että pyritään vähättelemään muita.

iwn:

Minua on ihmetyttänyt yksi juttu tässä koko casessa: Miksi kyseinen nainen tulee kaksi vuotta maastamuuton jälkeen huutelemaan kuin pska maa Suomi on?

Varmaan siksi, että edes jotkut meistä voisivat ottaa opiksi. Suomi on rasistinen maa ad nausea. Ennen kun ei ollut tummia niin riitti pikkukaupungissa vääränvärinen pipo turpaanvedolle.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page