Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?

(1/15) > >>

Mikael:
Olen tassa jo pidemman aikaa tyoni puolesta seurannut suomalaisen telakkateollisuuden alasajoa ja vientituloja tuovien tyopaikkojen "lahjoittamista" mm. saksalaisille, ranskalaisille ja italialaisille.

Tanaan luettuani valahti, etta telakkateollisuuden lopettaminen olisi ihanteellista niin kokoomuslaisille, vasemmistolaisille kuin vihreillekin arvoille:

-- Kokoomus harrastaa uusliberalistista politiikkaa, jossa valtion ei kuulu olla omistamassa telakoita (toisin kuin esim. Italiassa tai Ranskassa -- STX France 33% valtion hallussa);
-- Vasemmiston mielesta meidan ei kuulu rakentaa risteilyaluksia yhdysvaltalaisille varustamoille (lahde: www.tuomioja.org) tai veroparatiisiyhtioille;
-- Vihreiden mielesta Suomessa ei tarvita teollisuutta, telakat mukaanlukien.

Eli, jos nyt STX Finland Oy:n Turun ja Rauman telakat lopetetaan, suoranaisesti potkut saa noin 2500-plus henkiloa. Siihen alihankkijat ym., niin tulee paalle toinen mokoma ellei kolmaskin.

Ja, muuten, minulla ei ammatistani huolimatta ole oma lehma ojassa, silla liikevaihdostani jo yli 90% tulee Suomen ulkopuolelta, ja asiakasmaara on edelleen kasvussa. Sen sijaan huoli on jalleen kerran yhden suomalaisen osaamissegmentin katoamisesta maailmankartalta.

jsh040971:


Miten tuon nyt sitten ottaa tuon stx lainan.Omalta osalta olen kyllä sitä mieltä että valtion ei pidä tukea  esim telakka alall se enempää kuin nuo innovaatio tuet on. tuollaiset pääomalainat ym on omistajien asia.

karantan:
Niin, kyllä minäkin olen sitä mieltä, ettei valtion tehtäviin kuulu pitää hengissä kannattamattomia teollisuudenaloja ja nyt näyttää kovasti siltä, että risteilijöiden rakentamisessa ei enää olla kilpailukykyisiä ilman erityisiä valtion tukia (niiden normaalien EU-tukien lisäksi). Kaikenlaisista salaliittoteorioista huolimatta hallituksella tuskin on mitään halua ajaa telakkateollisuutta alas, sillä ei vaan ole myöskään erityistä halua lähteä tekohengittämään sitä, etenkään kun tätä halua ei ole myöskään omistajalla. Myös oma analyysisi puolueista kertoo hyvin, että millään niistä ei ole intressiä lopettaa telakoita jos ne vain pysyvät omillaan kannattavina. Jos telakkateollisuudella on tulevaisuutta, niin se tulevaisuus on entistä pidemmälle menevässä erikoistumisessa, mihin suuntaan Hietalahden telakka onkin jo mennyt.

Juhak:
Ollaan kaikenlaisesta tukemisesta ja "hengissä pitämisestä" mitä mieltä tahansa, pitäisi vientiteollisuuden eteen tehdä kaikki mahdollinen. Eihän tässä mitään ongelmaa olisi jos kyseessä olisi ollut 12000 parturikampaajan kampaamo. Mutta ongelma tulee siitä ettemme kaikki voi olla tulevaisuudessa töissä palvelualla palvelemassa toisiamme, jostain se raha on tähän myllyyn tultava.

Ja mitähän case-ristelijään tulee, on tavallisen sukukuluttajan aika vaikea ottaa selvää mitä tapahtui. Helposti ainakin muodostuu sellainen käsitys, että pyydettiin lainatakausta, ja hallitus oli sen sijaan valmis antamaan 40+ miljoonaa hämäriä innovaatiotukia.

Ja todettakoon tässä myös "oman lehmän olemassa olo": palkkani tulee vientiteollisuudesta, ja tähänkin risteilijään olisi todennäköisesti tullut (ehkä tulee vieläkin?) meidän osaamista, olkoonkin ettei työnantajani ole riippuvainen STX:n Suomen telakoista.

Juha

Joona:
Martin Saarikangas muistaakseni arvioi, että tästä olisi tullut verotuloja n. 100 miljoonaa euroa. 50 milj lainaa + 44milj innovaatiotukea = ~+/-0. Tämän lisäksi Finnveralta 600 miljoonalla luotottaminen rakennuksen ajaksi. Käsittääkseni lainan takaisinmaksu ei olisi ollut lainkaan varmaa. STX:n emoyhtiö varmasti olisi voinut myöntää sen itse. Toki nyt saivat kilpailutettua, kumpi maa on valmis tukemaan enemmän. Luin, että edellisten kahden Oasis-aluksen luovuttamisessa oli RCCL:llä ongelmia rahoituksen kanssa ja kun lopulta eivät saaneet rahoitusta, Suomen valtio takasi RCCL:lle (Royal caribbean cruise lines eli varustamo) lainoja 1,5 miljardin euron edestä vuoteen 2020 asti.  STX Finland tekee tappiota. Paljonko veronmaksajien rahaa pitää laittaa kiinni, jotta toiminta voidaan kääntää kannattavaksi? Entä jos varustamo ei saakaan rahoitusta laivaan. Pitääkö veronmaksajien taas mennä takaamaan rahoitus laivalle? On myös aika naiivia kuvitella, että kaikilta alihankkijoilta loppuu työt nyt tämän takia. Eiköhän monella pysy silti työt ja telakaltakin varmasti osa työllistyy muualle. Sitä paitsi, Ranskastahan pyydettiin jo apua laivan rakentamiseen. Nyt on niillä alihankkijoilla loistava tilaisus olla rakentamisessa mukana ja jos hommat menee vituiksi, Ranskan veronmaksajat maksaa tappiot ja kun Ranskakin vielä päätyy EU-tukiluukulle, sosialisoidaan ne suomalaisten veronmaksajien maksettavaksi

Navigation

Up one level

Next page