FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.08.17, 17:33

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 Reply Print
Author Topic: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?  (Read 9587 times)
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #20 on: 06.01.13, 20:42 »

Niinsiis oliko tässä kysymys muustakin, kuin että konkurssikypsät firmat siirtää riskinsä valtioiden kannettavaksi, ja nyt etsittiin vain vapaaehtoista valtiota se riski kantamaan?
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #21 on: 06.01.13, 22:29 »

Joo, maaseutuhan sitä pk-seutua elättää...  Roll Eyes
Varmaan enemmän tuloja valtion kassaan tulee kehä kolmosen ulko- kuin sisäpuolelta? Smiley Ja jos aletaan oikein viisastelemaan niin huonosti taitaa ne Viikin pellot elättää koko "metropolia"? Smiley

Killerhangar
Tuomo Matilainen
Offline Offline

Posts: 316
Date Registered: 11.03.12

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #22 on: 06.01.13, 23:43 »

Varmaan enemmän tuloja valtion kassaan tulee kehä kolmosen ulko- kuin sisäpuolelta? Smiley Ja jos aletaan oikein viisastelemaan niin huonosti taitaa ne Viikin pellot elättää koko "metropolia"? Smiley
Ja jos oikein viisastelemaan aletaan niin kumpaankohan valtion varoja menee enemmän KIII sisä vai ulkopuolelle? Molempia tarvitaan ja molemmista tulee verotuloja (tai oikeastaan menoja kun sossut on laskenu verot niin alas että tarttee ottaa kokoajan velkaa lisää).
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #23 on: 07.01.13, 07:35 »

Onko se sitten hyvä diili, jos hallitus 50 miljoonan lainan eväämällä aiheuttaa 100 miljoonan verotulojen menetyksen ja ehkä satojen miljoonien lisän työttömyyskorvauksiin ja miljardin menetyksen vientituloihin?

Ei, mutta minä en usko hetkeäkään että tässä olisi kyse 50 miljoonasta. 50 miljoonalla ehkä olisi saatu tilaus sisään, sitten vuoden päästä oltaisiin kinuttu lisää kun fyrkat on seuraavan kerran loppu.

Varmaan enemmän tuloja valtion kassaan tulee kehä kolmosen ulko- kuin sisäpuolelta? Smiley Ja jos aletaan oikein viisastelemaan niin huonosti taitaa ne Viikin pellot elättää koko "metropolia"? Smiley

Joo, ja kuten Tuomo sanoi, niin enemmän sinne myös menee. Jos ihan faktoja katsotaan, niin rahaa kyllä siirrellään ns menestyvistä kaupungeista muiden alueiden tukemiseen. En väitä ettei siihen olisi syynsä tai etteikö se olisi tarpeellista, mutta minusta on vähän paksua väittää että Helsinkiin kupattaisiin muun maan rahat.
Osmo Jalovaara
Offline Offline

Posts: 889
Date Registered: 06.10.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #24 on: 07.01.13, 09:10 »

Suomalaisten olisi kaiken järjen mukaan pitänyt pystyä kilpailemaan menestyksellisesti ranskalaisten kanssa risteilijätilauksesta. STX:n Turun telakalla on aikaisempaa kokemusta kaikkein suurimpien risteilijöiden rakentamisesta. Kokemuksen mukaan tarvittava työtuntimäärä vähenee 20% aina valmistetun kappalemäärän kaksinkertaistuessa, joten Turulla oli selvä etumatka kilpailijaansa nähden, jolle tilatut alukset ovat ensimmäiset luokassaan. Missään tapauksessa tilauksen saaminen ei ollut osoitus ranskalaisten ylivoimaisesta ammattitaidosta, kuten Ranskan elinkeinoministeri ilmoitti lausunnossaan. Sen sijaan hänen lausuntonsa oli osoitus ranskalaisesta kansallisesta ylpeydestä, joka ulkopuolisista tuntuu joskus varsin humoristiselta.

Voidaan tietysti esittää kysymys, onko suomalaisessa työn tuottavuudessa ja/tai palkkatasossa jotain vialla, kun ei kilpailukyky riitä. Tuottavuudessa tuskin, mutta palkkakustannuksia olisi syytä vertailla keskenään. Oli miten oli, jos tilaus oli telakan työväelle niin tärkeä, he olisivat voineet miettiä tarjouksen kilpailukyvyn parantamista väliaikaisilla palkanalennuksilla sen sijaan, että tultiin ensimmäiseksi itkemään valtiota tukemaan kilpailukyvytöntä tarjousta. Ehkäpä työttömänä olo ei ollutkaan niin paha vaihtoehto, että sitä kannattaisi kaikin tavoin välttää. Toisaalta telakkateollisuuden hinnat ovat nykyisin niin alhaalla, että kannattavia tilauksia on normaalein kilpailukeinoin mahdotonta saada.

Prosessin kuluessa on jo ulkopuolisellekin paljastunut, kuinka kuralla koko STX telakkayhtiö on useita vuosia jatkuneen huonon markkinatilanteen vuoksi. Vastoin Martin Saarikankaan tunteellista ja huonosti harkittua vuodatusta, puhumattakaan Timo Soinin mistään vastuuta ottamattoman miehen leveistä ja syyttävistäkin puheista, Suomen hallitus teki kunnioitettavan vaikean ratkaisun evätessään konkurssikypsältä telakalta pääomalainan, jolla valtio olisi viety loputtomien lisälainapyyntöjen suolle. Jos joku kuvittelee, että asia olisi lopullisesti ratkennut ja hoidettu pyydetyillä 50 milj eurolla, niin hän erehtyy täysin. Tällä kohtaa telakan johto pohjalaisittain sanoen ”astui nappoon” alkaessaan epätoivoisessa tilanteessa julkisesti painostaa hallitusta lainan myöntämiseen. Aikaisempi kokemus olisi varmasti opettanut heille, ettei maan hallitusta saada tekemään myönteistä päätöstä asettamalla se kasvojenmenetystilanteeseen. Omistajayhtiö STX taas osaltaan peluutti Ranskan ja Suomen valtioita härskisti toisiaan vastaan, ja tavan mukaan Ranska ”voitti”. Olen itse ollut muinaisina aikoina mukana vastaavissa tilanteissa, joissa ranskalaisten mielikuvitusta ja taitoa purjehtia kansainvälisten sopimusten ja lakien välissä on vain voinut ihailla. Turha lähteä heitä jahtaamaan; parasta vain katsoa eteenpäin. Muuten, Ranskan teollisuudessa alkaa aivan selvästi näkyä jälkeenjäämisen merkkejä, jotka ovat huomattavilta osin seurausta vanhojen kilpailukyvyttömien teollisuudenalojen tukemisesta. Ranskankin valtionkukkaro alkaa tyhjetä. Tosin joku tietenkin sanoo tähän, että eurossa me todennäköisesi maksamme sen.

Joissakin yhteyksissä on mainittu Suomesta tapahtuvat alihankinnat ja suomalaisen tiedon myynti projektiin. Voi olla, että ranskalaiset äärimmäisessä hädässä ostavat jotain Suomesta, mutta he eivät ole koskaan tulleet tästä kuuluisiksi vastaavissa tilanteissa, joissa tilaus on valtion avulla ”ostettu” Ranskaan. Tiedonmyynnistä on vielä vaikeampaa sanoa mitään. Molemmat telakat ovat saman pääomistajan hallussa, ja halutessa tietotaidon siirto voidaan suorittaa jopa alle muodollisen korvauksen yhtymän sisällä.

Mitä sitten tulee tilaajan rooliin tässä projektissa, voidaan tietysti kuvitella heidän vain nojailleen taaksepäin tuolissaan ja ottaneen vastaan toinen toistaan halvempia tarjouksia. Ei ostajan osakaan ole helppo. Kun päätös tilauksen antamisesta ranskalaisille piti lopulta tehdä, joutui varustaja ottamaan huomattavan riskin esimerkiksi suurprojektin aikataulun pitävyydessä. Suomalaisilla on jo hyvää kokemusta ranskalaisten projektiosaamisesta Olkiluodossa. Toisena riskinä tulevat erilaiset laatukysymykset ja lastentaudit, joita aina esiintyy uudessa projektissa. Vanhana kauppiaana sanoisin, että asiakkaalle pitää aina silloin tällöin antaa mahdollisuus nauttia siitä onnesta, minkä kilpailjamme kanssa toimiminen voi tuoda mukanaan. Hyvin usein neuvottelut asiakkaan kanssa sujuvat tämän jälkeen aikaisempaa huomattavasti paremmassa hengessä.

Kokonaan eri keskustelun aihe on sitten, millä me suomalaiset aiomme täällä tulevaisuudessa toimeentulomme hankkia. Kymmenen vuoden kuluessa on teollisuudesta hävinnyt 100.000 työpaikkaa, joiden kerrannaisvaikutus on varmasti kolmin-nelinkertainen. Vauhti sen kun kiihttyy – kiitos etunojaisen ja osittain omaan jalkaamme ampuvan ympäristöpolitiikan puhumattakkaan muista rasituksista, joita olemme vuosien mittaan mättäneet työpalkkoihin liitettäviksi. Eikä tämä tästä näytä miksikään muuttuvan. Nyt poliitikot näyttävät suunnittelevan Suomen kilpailukyvyn parantamista nimenomaan palkkaveroja korottamalla. Miten ihmeessä se lisäisi kilpailukykyämme?

OJ
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #25 on: 07.01.13, 09:22 »

Voidaan tietysti esittää kysymys, onko suomalaisessa työn tuottavuudessa ja/tai palkkatasossa jotain vialla, kun ei kilpailukyky riitä. Tuottavuudessa tuskin, mutta palkkakustannuksia olisi syytä vertailla keskenään. Oli miten oli, jos tilaus oli telakan työväelle niin tärkeä, he olisivat voineet miettiä tarjouksen kilpailukyvyn parantamista väliaikaisilla palkanalennuksilla sen sijaan, että tultiin ensimmäiseksi itkemään valtiota tukemaan kilpailukyvytöntä tarjousta. Ehkäpä työttömänä olo ei ollutkaan niin paha vaihtoehto, että sitä kannattaisi kaikin tavoin välttää.

Saisiko vielä laskelman siitä paljonko telakkatyöntekijän olisi palkkaansa laskettava että tällaiset 50 miljoonan lainatarpeet poistuisivat?
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Osmo Jalovaara
Offline Offline

Posts: 889
Date Registered: 06.10.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #26 on: 07.01.13, 09:31 »

Täytyy ymmärtää, etteivät palkkakustannus tarjouksessa ja pääomalaina ole vaihtoehtoisia asioita, joita voitaisiin suoraan laskelmallisesti verrata. Kysymys on vähän niin kuin munista ja paistamiseen käytettävästä voista/ruokaöljystä. Voitaneen kuitenkin sanoa, että vaikka tarjouksen hinnallinen kilpailukyky olisikin parantunut, pääomalainan tarve tuskin olisi oleellisesti vähentynyt.

OJ
« Last Edit: 07.01.13, 09:37 by Osmo Jalovaara »
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #27 on: 07.01.13, 10:00 »

Voitaneen kuitenkin sanoa, että vaikka tarjouksen hinnallinen kilpailukyky olisikin parantunut, pääomalainan tarve tuskin olisi oleellisesti vähentynyt.

Juurikin näin. Telakka tarvitsee jostain rahat laivan rakentamiseen, ennen kuin asiakas lunastaa valmiin laivan. Ja tätä rahaa ei duunarin selästä revitä, vaikka nyt onkin helppo huudella puskista palkkojen alentamisen perään oikein presidentin johdolla.

Kummallinen on myös asenneilmapiirin muutos. Todennäköisesti kaikki isot risteilijäprojektit on rahoitettu saman tyyppisillä lainatakauksilla, mutta tällä kertaa asia ei sitten onnistunutkaan. Tietääkö kukaan mistään päin maailmaa yhtään iso matkustajalaivaa jota tilaaja ei olisi pystynyt lunastamaan telakalta? Itselleni tulee mieleen vain eräs Viking Europa, mutta sillekin löytyi ostaja melko helposti.

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Osmo Jalovaara
Offline Offline

Posts: 889
Date Registered: 06.10.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #28 on: 07.01.13, 12:36 »

Juurikin näin. Telakka tarvitsee jostain rahat laivan rakentamiseen, ennen kuin asiakas lunastaa valmiin laivan. Ja tätä rahaa ei duunarin selästä revitä, vaikka nyt onkin helppo huudella puskista palkkojen alentamisen perään oikein presidentin johdolla.

Kummallinen on myös asenneilmapiirin muutos. Todennäköisesti kaikki isot risteilijäprojektit on rahoitettu saman tyyppisillä lainatakauksilla, mutta tällä kertaa asia ei sitten onnistunutkaan. Tietääkö kukaan mistään päin maailmaa yhtään iso matkustajalaivaa jota tilaaja ei olisi pystynyt lunastamaan telakalta? Itselleni tulee mieleen vain eräs Viking Europa, mutta sillekin löytyi ostaja melko helposti.

Juha

Ei pidä sotkea asioita. Eihän ongelma olekaan ostajan puolella. Ostajan maksukyvyttömyyttä vastaan otetaan vientitakuu, ja tätähän valtio myönsi 600 milj euron edestä. Ongelma on siinä, että telakan kassa ammottaa tyhjyyttään, laivasta maksetaan 80% vasta sen valmistuttua, eivätkä rakennusaikaiset rahoittajat anna rahoitusta ennen kuin tilanne on korjattu. Tähän tarkoitukseen telakka pyysi 50 milj pääomalainaa, joka konkurssitapauksessa rinnastetaan omaan pääomaan, siis täysin riskillistä. "Innovaatiotuki" (46 milj) on tällainen kekseliäs rahoitustuki, mutta sekään ei olisi riittänyt. Sen enempää rahoittajat kuin Suomen valtiokaan eivät uskoneet telakan selviävän tällä, olletikin kun sopimushinta on vähintäänkin "haasteellinen".

OJ
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #29 on: 07.01.13, 12:49 »

Juurikin näin. Telakka tarvitsee jostain rahat laivan rakentamiseen, ennen kuin asiakas lunastaa valmiin laivan. Ja tätä rahaa ei duunarin selästä revitä, vaikka nyt onkin helppo huudella puskista palkkojen alentamisen perään oikein presidentin johdolla.

Kummallinen on myös asenneilmapiirin muutos. Todennäköisesti kaikki isot risteilijäprojektit on rahoitettu saman tyyppisillä lainatakauksilla, mutta tällä kertaa asia ei sitten onnistunutkaan. Tietääkö kukaan mistään päin maailmaa yhtään iso matkustajalaivaa jota tilaaja ei olisi pystynyt lunastamaan telakalta? Itselleni tulee mieleen vain eräs Viking Europa, mutta sillekin löytyi ostaja melko helposti.

Juha
Ja eikös Viikkari aikoinaan ostanut siljalta pari laivaa? Onhan noita kait paljon kyseisiä tapauksia. Varmaan jokaisella teollisuuden alalla. Kuulin myös että Pernon duunarit olisivat suostuneet palkan alennukseen kunhan töitä olisi?

Killerhangar
Markus Hatakka
Offline Offline

Posts: 359
Date Registered: 19.02.07

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #30 on: 07.01.13, 13:00 »

Ja eikös Viikkari aikoinaan ostanut siljalta pari laivaa?

Mitkäs laivat ne sitten oli? Toisinpäinkin on mennyt, Silja Europa on alunperin tehty Viking Linelle, mutta rakentamisen jossain vaiheessa myytiin Siljalle.
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #31 on: 07.01.13, 14:34 »

Ja eikös Viikkari aikoinaan ostanut siljalta pari laivaa? Onhan noita kait paljon kyseisiä tapauksia.

Minä kaipasin kylläkin faktoja, en mututuntumaa. Tietääkö kukaan sellaista tapausta missä iso matkustajalaiva olisi jäänyt telakalle käsiin koska tilaaja ei sitä ole pystynyt lunastamaan? Itse tiedän vain yhden tapauksen, eli Viking Europan. 

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #32 on: 07.01.13, 14:44 »

Minä kaipasin kylläkin faktoja, en mututuntumaa. Tietääkö kukaan sellaista tapausta missä iso matkustajalaiva olisi jäänyt telakalle käsiin koska tilaaja ei sitä ole pystynyt lunastamaan? Itse tiedän vain yhden tapauksen, eli Viking Europan. 

Juha

Toki tuollainen Oasis-luokan laiva on ihan eri peli myytäväksi kuin Europa oli. Sen riskin Suomi oli valmis ottamaan tuon myönnetyn vientitakuun muodossa, mutta nyt olisi pitänyt vielä antaa 50 miljoonaa käyttöpääomaksi, eli 100% riskillistä lainaa sille, että itse telakka pysyy pystyssä. Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko ostaja valmis lunastamaan laivan. Mites, kun vuoden päästä ilmoitetaankin, että työt seisahtuu välittömästi jos ei saada 50 miljoonaa lisää "lainaa"? Lopulta ollaan tilanteessa, että pakko on maksaa kun muuten menetetään liikaa, ja lopulta koko homma kaatuu veronmaksajien piikkiin. Johonkin se raja pitää vetää.
Nythän varustamo vain yritti siirtää riskinsä valtion kannettavaksi, ja Ranska oli valmis tuon riskin ottamaan.
Jos varustamolla on kaksi vaihtoehtoa: Joko tehdä omalla riskillä, tai siirtää riski toiselle, niin selväähän se on että riski siirretään toiselle kun siihen kerran mahdollisuus annetaan. Nyt se tehtiin tämmöisellä painostustaktiikalla.
Teijo Niemelä
Offline Offline

Posts: 2855
Date Registered: 24.04.05

WWW
Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomail
« Reply #33 on: 07.01.13, 14:56 »

Minä kaipasin kylläkin faktoja, en mututuntumaa. Tietääkö kukaan sellaista tapausta missä iso matkustajalaiva olisi jäänyt telakalle käsiin koska tilaaja ei sitä ole pystynyt lunastamaan? Itse tiedän vain yhden tapauksen, eli Viking Europan. 

Juha

Mieleeni tulee seuraavat tapaukset:

-- Rederi AB Slite ei pystynyt lunastamaan tilaamaansa Europa-alusta Meyerin telakalta vuonna 1993 Ruotsin kruunun devalvoinnin takia. Tuloksena oli, etta Meyer chartrasi/myi Europan Siljalle varsin erikoisin jarjestelyin, joita en nyt muista. Tahan liittyy myos saman varustamon omistamat Athena ja Kalypso, jotka muistaakseni silloinen Suomen Vientiluotto myi maleasilaiselle Star Cruisesille Sliten konkurssin jalkeen;
-- Chantiers de l'Atlantiquen telakka (Nykyinen STX France) rakensi Renaissance Cruisesille kahdeksan alusta ja Festival Cruisesille kolme alusta. Kaikki nama jaivat valtion syliin (Ranskan valtio takaajana), kun kyseiset varustamot menivat konkurssiin 2001 ja 2003. Kaikki alukset on sittemmin joko myyty tai chartrattu eteenpain uusimme omistajille tai operaattoreille.

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Markus Hatakka
Offline Offline

Posts: 359
Date Registered: 19.02.07

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #34 on: 07.01.13, 15:43 »

Paljon parjattu Wikipedia tietää aiheesta seuraavaa:

"Alus oli jo maalattu Viking Linen väreihin ja lähes luovutusvalmiina, kun Ruotsin kruunu devalvoitiin kymmenen prosenttia, mikä johti Slite-varustamon taloudellisiin vaikeuksiin ja hieman myöhemmin konkurssiin. Meyer Werft piti aluksen ja se vuokrattiin Viking Linen kilpailijalle Silja Linelle."

Havainnekuva alkuperäisen tilaajan väreissä : http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ms_europa1993-01.jpg
Tauno Hermola
Offline Offline

Posts: 2850
Date Registered: 20.04.10

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #35 on: 07.01.13, 16:01 »

Toki tuollainen Oasis-luokan laiva on ihan eri peli myytäväksi kuin Europa oli. Sen riskin Suomi oli valmis ottamaan tuon myönnetyn vientitakuun muodossa, mutta nyt olisi pitänyt vielä antaa 50 miljoonaa käyttöpääomaksi, eli 100% riskillistä lainaa sille, että itse telakka pysyy pystyssä. Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko ostaja valmis lunastamaan laivan.

Annat ymmärtää, että vientitakuu kattaisi laivan hinnan. Tämä ei taida kuitenkaan pitää paikkaansa, vaan vientitakuu kattaa 95 % ostajaluotosta, näin ainakin TUI:n risteilijän kohdalla http://www.finnvera.fi/Finnvera3/Uutiset/(newsid)/2897. Paljonko ostajaluotto on kauppahinnasta, sitä en tiedä.
 
Käyttöpääoman käsite tuntuu myös olevan aika lailla hukassa: ei se ole mitään epämääräistä rahaa "sille, että itse telakka pysyy pystyssä", vaan juurikin aluksen rakentamisen rahoittamiseen tarvittavaa pääomaa:

myyntisaamiset
+ vaihto-omaisuus
+ vaihto-omaisuudesta maksetut ennakkomaksut
- ostovelat
- saadut ennakot
= käyttöpääoma.

Jos vientitakuu kattaa enintään 95% ja laivan hinta on noin miljardi, on aika helppo nähdä, mihin se 50 miljoonaa olisi tarvittu! Juurikin sitä rahaa, jonka ostaja laivasta maksaa!

« Last Edit: 07.01.13, 16:25 by Tauno Hermola »

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #36 on: 13.01.13, 05:59 »

Yksinkertainen totuus on että laivan rakentaminen on kallista ja laivoja harvoin tilaaja maksaa merkittävissä määrin muuten kuin aivan loppuvaiheessa. Kun laivat, erityisesti risteilijät, ovat muuttuneet käsittämättömän valtaviksi laitoksiksi, on niihin sidottava pääoma merkittävää. Laivan rakentaminen kysyy rahaa. Alihankkijoille pitää maksaa, terästyö maksaa jne jne. Oman aikansa isot risteilijät maksoivat miljardi markaa 90-luvun vaihteessa, nyt kaksi kymmentä vuotta myöhemmin hinta on nykyisillä isoilla, siis Oasis luokalla, miljardi euroa. Kun tilastokeskuksen rahan arvoa kuvaavaa taulukko katsoo, 20 vuoden takainen laiva on nykyrahassa inflaatiokorjauksineen vain 244 miljoonan investointi.

Kun laivoja tehdään sarjana, ne alkavat olemaan kannattavia. Yksittäinen design on aina kallis. Esim. Voyager luokan viidestä laivasta ensimmäinen meni muistaakseni miinukselle jonkun verran, toinen oli vielä pari prossaa tappiollinen , kolmas tuli nollille, neljäs teki jo 15 prosentin katteen ja sarjan viimeinen oli se jolla tili tehtiin. Näin muistelen että joku telakan pomo olsii tätä bisnestä kuvannut.

Kun aletaan tekemään miljardin euron laitetta, jonka kate on ehkä 10-15 prosenttia, on ymmärrettävää, että rakentaminen vaatii rahaa. Missään ei ole sanottu, etteikö tukija/lainoittaja saa niitä takaisin sijoittamiaan rahoja takaisin. Enkä usko että niin kävisi, koska RCCL:llä oleva kaverini kertoi, että he tienasivat esim. freedom luokan laivat kasinoiden ansiosta takaisin viidessä vuodessa! Eli maksu kykyä ostajalla löytyy.

Se, että Suomessa STX on vaikeuksissa, on monen sattuman seurausta. Ensinnäkin viimevuosien hiljaiselo laivamarkkinoilla on tehnyt tilauskirjoihin tyhjyyden. Jos mietitään, että telakka on Alluren jälkeen vääntänyt Viking Gracen ja sit yhden rakentamismielessä säälittävän  pientonnarialuksen kun ei muutakaan ollut tarjolla (koska sellaiset tehdään yleensä nykyään halvemmissa maissa kuten Kiinassa kustannuksen takia).

Ja minulla on tunne ja epäilys, että korealainen omistaja on oikeasti ollut enemmän vahingoksi kuin hyödyksi. Minusta tuntuu, että heidän intressi on ollut saada tietotaito risteilijöiden väsäämiseen jotta saadaan markkinaetu alkaa vääntää risteilijät tulevaisuudess Aasiassa. Ja kenties ehkä myös korealaiset ovat kupanneet STX:n Suomen kassan tyhjäksi...

IMHO

That's life...
Kai Krause
Offline Offline

Posts: 1879
Date Registered: 20.09.04

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #37 on: 15.01.13, 18:59 »

Tää laivakuvio on monella tapaa kiinnostava. Tuntuu erikoiselta, että laiva, jonka pari sisaralusta on jo rakennettu suomessa päätetäänkin yhtäkkiä sekavan rahoitusväännön jälkeen tilata ranskan telakalta, joka Saarikankaan kuvauksen mukaan ei sitä kykene rakentamaan ainakaan ilman suuria suunnittelu- ja logistiikkakuluja. Eli koko homma täytyy ranskassa aloittaa aivan alkutekijöistä, jotta ko. alus saadaan siellä aikaiseksi. Siinä ei siis kohuttu ylimääräinen 50 miljoonan pääomalaina paljoa paina mikäli olen asian oikeen antanut itseni ymmärtää. Eli herää kysymys mikä oli se todellinen syy miksi laiva tilattiin ranskasta. Selitykseksi on vaikea keksiä mitään muuta kuin, että ranskalaisilta saatiin lypsettyä enemmän tukea projektiin tavalla tai toisella, jotakin on pakostakin julkisuudelta piilossa sovittu. Jotakin rahaa korean pojat jostain saa, ei ne muuten olisi tilanneet laivaa ranskasta ja kuten ranskalaisen laatutyön näytteenä olkiluodon surullisen kuuluisa ydinvoimalahanke, joka valmistuu vuosia myöhässä ja valtavalla ylihinnalla, sopii epäillä, että ranskalaisten tekemänä ko. laiva vaatii enemmän rahaa ja aikaa kuin, jos se olisi tehty suomessa jo valmiiksi suunniteltuna ja logistiikan jo olemassa ollessa.
Miksi suomalaiset siis menettivät tilauksen? Sitä kannattaa pohtia tarkkaan suomessa. Onko kyse suomalaisten sinisilmäisyydestä, ollaanko me tässäkin asiassa EU:n mallioppilaana yksinkertaisesti vähän typeriä. Miten jatkossa, onko meillä ylipäätänsä mitään tulevaisuutta EU-korruption myrkyttämässä kähminnässä.   
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6088
Date Registered: 27.10.01

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #38 on: 15.01.13, 21:33 »

Luin jostain, että Ranska olisi tukemassa telakkaa 1,3 miljardilla eurolla. Onhan se 26 kertainen summa 50 miljoonaan Smiley
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #39 on: 15.01.13, 23:19 »

Onhan nuo telakkatuet perusajatukseltaan täysin järjettömiä. Käytännössä siinä kaadetaan vain rahaa korealaisten taskuun. Pitikö valtion tuokin telakka (valtio ja suomen yhdyspankki omistivat masa-yardsista aikoinaan merkittävän osan...) pistää myyntiin, jotta pääsee tukemaan sitä nyt tuilla, jotka ylittävät myynnistä saadut varat?-)

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 [2] 3 4 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1