FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.11.17, 01:54

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 Reply Print
Author Topic: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?  (Read 9701 times)
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #40 on: 16.01.13, 00:26 »

Onko tässä kyse siis jostain muusta kuin:

Yrittäjäsankarimme, kutsutaan häntä nyt vaikka Tatuksi, päättää perustaa laivanrakennusyrityksen.

Valitettavasti aiemmasta urasta ei ole jäänyt riittävästi ns. kireää taskuun, joten rahaa ei toki ole, mutta into on kova.

Eräänä aamuna puhelin soi! Tatu vastaa kädet innosta täristen, "Tatun Telakkapalvelut, miten voin auttaa?"
"Hei, täällä Pertin Pursivarustamo, tarvittaisiin laiva kiitos".

No, tästähän Tatu innostuneena lähtee suunnittelemaan laivan, ja kuten kaikki tiedämme, Tatu on varsin fiksu mies, joten suunnittelussa ei kauaa nokka tuhise.

Hetken päästä Pertin puhelin soikin jo, "Tatu täällä terve, tässä olisi nyt laivan piirrustukset valmiina, pannaanko kättä taskuun?"
Perttihän toki sanoo, että eihän me mitään makseta jos ei valmista nähdä, korkeintaan 10 prosenttia varausmaksua.

Tatulla nyt onkin täysin uusi dilemma päällä. Mistä rahat rakentamaan laiva, jos ei rahaa tipu. Lompakon viimeinen kärpänenkin jätti paikkansa hiljattain.

No, ei tässä hätiä mitiä. Kyllähän näin isoa projektia pitää valtiorahoin tukea.

Tatu soittaa kaverilleen Maralle, joka on tehnyt pitkän uran Mara Yardsilla. "irtoaisko pikku vippi. Kyllä ne lupas sen maksaa kun laiva on valmis. Riskihän ei ole kuin miljardin!"
Mara toki empii. Tulisihan näistä työpaikkoja, mutta mitä jos maailmantalous nyrjähtääkin eikä laivaa lunasteta. Käsissä on miljardipaatti.

Samaan aikaan Tatun kännykkään pärähtää tekstiviesti, joka tuoksahtaa epäilyttävästi valkosipulipatongilta. Se alkaa sanoin "bonjour", ja lupaa, että täällä me tehdään sulle laiva, ja taataan rahoituskin vielä kaupan päälle.
Kukaan ei moisista patonginpurijoista ole hyvää sanaa sanonut, mutta tällä siirretään sekä a) riski että b) pääomantarve ulkopuoliselle vastuunkantajalle.
Lopputuloksena Tatulla ei ole mitään hävittävää, mutta paljon voitettavaa.
Ja suurimmaksi "rikolliseksi" tässä maalataan lopulta Mara, kun ei ***kele voinut pikku vippiä järjestää.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #41 on: 16.01.13, 00:51 »

Tekstistä jäi puuttumaan vain maininta innovaatiotuesta, jota minulle lisäksi maksetaan voiton suurentamiseksi. Olinhan jo muutenkin laskenut käyvän markkinahinnan huolellisen kustannuslaskennan perusteella ja ostaja oli tämän hyväksynyt, mutta kyllä kassaan aina muutama ylimääräinen miljoona mahtuu, kun niitä tuntuu valtioilla riittävän.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #42 on: 16.01.13, 00:51 »

Hitto, on se Tatu ovela Smiley
Jarmo Kohtanen
Offline Offline

Posts: 1142
Date Registered: 04.08.10

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #43 on: 16.01.13, 09:38 »

Ensimmäinen risteilyalus valmistuu Kiinasta 2016
Royal Caribbean Cruises toimii konsulttina.

http://www.ts.fi/uutiset/talous/433770/Kiina+suunnittelee+jo+ensimmaista+kotimaista+risteilyalusta
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #44 on: 16.01.13, 14:24 »

Pohdittiin tänään taas aamulla siinä enkun kirjotuksia tuhertaessa tunnilla, että onkohan niin että 15 vuoden kuluttua tulee uutinen siitä, että uutta risteilijää voidaan vihdoinkin alkaa sisustaa? Tongue Koska fransmanneilla tuntuu kaikki vähän kestävän...

Killerhangar
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #45 on: 17.01.13, 13:38 »

Pohdittiin tänään taas aamulla siinä enkun kirjotuksia tuhertaessa tunnilla, että onkohan niin että 15 vuoden kuluttua tulee uutinen siitä, että uutta risteilijää voidaan vihdoinkin alkaa sisustaa? Tongue Koska fransmanneilla tuntuu kaikki vähän kestävän...

Noh noh, ei pidä kuitenkaan aliarvostaa kyseistä telakkaa. Ei ne kuitenkaan mitään amatöörejä ole. Suomalaisilla on ehkä vähän k--i hatussa oman kansallisen laivanrakennus ylpeytensä kanssa. Kilpailijoiden aliarvioiminen on pahin virhe minkä voi tehdä. Nokiakin sen tietää...

Pikkupojasta asti laivoihin enemmän ja vähemmän höyrähtäneenä pitää todeta, että esim. P&O:n Princess laivat on käytännössä pitkälti tehtä ranskalaistelakalla, Queen Mary 2 on tehty siellä ja lisäksi myös Royal Caribbeanin lippulaivat ennen Voyager sarjaa, siis Sovereign-, Majesty- ja Monarchy of the Seas:it on ranskalaisten rakentamia.

That's life...
Kai Krause
Offline Offline

Posts: 1879
Date Registered: 20.09.04

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #46 on: 17.01.13, 16:36 »

Joo, kyllä ranskassakin laivoja osataan rakentaa, mutta omituista tässä hommassa on se, että ko. risteilijän rakentamisen siirtämiseen suomesta ranskaan täytyy olla jokin erityinen syy, joka todennäköisesti on paljon suurempi määrä rahaa kuin paljon porua aiheuttanut 50 miljoonan euron suomen valtiolta saamatta jäänyt pääomalaina. Ranskalaiset joutuvat aloittamaan laivan tekemisen aivan alusta suunnittelua myöten kokonaan uudelleen ja rakentamaan koko tarvittavan alihankkijaverkoston tyhjästä, mikä varmasti tulee maksamaan paljon rahaa ja ennenkaikkea vie väistämättä paljon kallista aikaa. Martin Saarikannas, joka on toiminut molempien telakoiden johdossa ja siis tuntee sekä ranskalaisten että suomalaisten kyvyt juuri tällaisen laivan rakentamiseksi totesi ranskasta puuttuvan osaamista juuri tämän laivan rakentamiseksi ja se joutunee hankkimaan osaamista suomesta selviytyäkseen urakasta.
Jotenkin tästä kaikesta syntyy helposti vaikutelma, että laiva oli tarkoitus alunperin tehdä suomessa, kuten edelliset sisaralukset, mutta jossain vaiheessa ranskalaiset kiilasivat väliin tarjoten jotakin niin suurta bonusta korealaisille, että nämä ehkä kaikesta bonuksista huolimatta olisivat edelleen halunneet tilata laivan suomesta, mutta alkoivat ahneuksissaan kiristää suomen valtiolta em. pääomalainaa luottaen siihen, että suomella ei olisi muuta mahdollisuutta kuin suostua moiseen kiristykseen. Kun niin ei sitten kuitenkaan käynyt laiva piti sitten tilata ranskalaisilta todennäköisistä lisäkustannuksista ja viivästymisestä huolimatta. Aika ehkä joskus tulevaisuudessa sitten näyttää mikä tää laivakuvio oikein oli.
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #47 on: 17.01.13, 16:47 »

Eihän sen pääomalainan pitäisi suoranaisesti hyödyttää tilaajaa mitenkään, minun käsittääkseni kyse oli Finnveran takauksista ja mahdollisesti myös ulkopuolisen rahoituksen hankkimisesta. Lisäksi tuo 50 miljoonaa on niin pieni raha, että ainoa järkevä syy sen vaatimiseen on valtion houkutteleminen mukaan telakan toimintaan.
Tauno Hermola
Offline Offline

Posts: 2850
Date Registered: 20.04.10

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #48 on: 17.01.13, 18:16 »

Jotenkin tästä kaikesta syntyy helposti vaikutelma, että laiva oli tarkoitus alunperin tehdä suomessa, kuten edelliset sisaralukset, mutta jossain vaiheessa ranskalaiset kiilasivat väliin tarjoten jotakin niin suurta bonusta korealaisille, että nämä ehkä kaikesta bonuksista huolimatta olisivat edelleen halunneet tilata laivan suomesta, mutta alkoivat ahneuksissaan kiristää suomen valtiolta em. pääomalainaa luottaen siihen, että suomella ei olisi muuta mahdollisuutta kuin suostua moiseen kiristykseen. Kun niin ei sitten kuitenkaan käynyt laiva piti sitten tilata ranskalaisilta todennäköisistä lisäkustannuksista ja viivästymisestä huolimatta. Aika ehkä joskus tulevaisuudessa sitten näyttää mikä tää laivakuvio oikein oli.

Laivahan nimenomaan oli tarkoitus tilata Turusta; vasta kun Suomen 'hallitus' oli ensimmäisen kerran kieltäytynyt rahoituksesta, tilaaja (eikä RCCL muuten ole korealainen firma) kääntyi STX France:n puoleen, missä tunnetusti asiat etenivät Suomea paremmin ja nopeammin. Kun puolen vuoden jahkailun jälkeen Suomessa saatiin aikaan vain toinen kielteinen päätös, oli lopputulos selvä. Niin, ja laivan kauppahintahan oli halvempi kuin sarjan edellisten alusten, joten voinee olla 100 % varma, että ranskalaisilla urakka kusee!
« Last Edit: 17.01.13, 20:21 by Tauno Hermola »

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #49 on: 18.01.13, 00:36 »

Laivahan nimenomaan oli tarkoitus tilata Turusta; vasta kun Suomen 'hallitus' oli ensimmäisen kerran kieltäytynyt rahoituksesta, tilaaja (eikä RCCL muuten ole korealainen firma) kääntyi STX France:n puoleen, missä tunnetusti asiat etenivät Suomea paremmin ja nopeammin. Kun puolen vuoden jahkailun jälkeen Suomessa saatiin aikaan vain toinen kielteinen päätös, oli lopputulos selvä. Niin, ja laivan kauppahintahan oli halvempi kuin sarjan edellisten alusten, joten voinee olla 100 % varma, että ranskalaisilla urakka kusee!

Tokikaan RCCL ei "kääntynyt" STX Francen puoleen, vaan STX piti huolta, että urakka menee sinne, jossa valtio on valmis kantamaan projektin riskin.
Ranskalaisilla toki keikka kusee, mutta valtiolla on siellä piikki auki. Suomi ei tähän lähtenyt, mikä oli täysin oikea päätös.
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #50 on: 18.01.13, 06:31 »

Tokikaan RCCL ei "kääntynyt" STX Francen puoleen, vaan STX piti huolta, että urakka menee sinne, jossa valtio on valmis kantamaan projektin riskin.
Ranskalaisilla toki keikka kusee, mutta valtiolla on siellä piikki auki. Suomi ei tähän lähtenyt, mikä oli täysin oikea päätös.


Niin, kohta taas maksetaan pankkitukea Ranskalle, mutta niitähän ei lasketa.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #51 on: 18.01.13, 08:12 »

Niin, kohta taas maksetaan pankkitukea Ranskalle, mutta niitähän ei lasketa.

Yksityisen yrityksen ja toisen valtion lainottaminenhan on täysin sama asia kaikilta osin... Roll Eyes
Osmo Jalovaara
Offline Offline

Posts: 889
Date Registered: 06.10.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #52 on: 18.01.13, 09:22 »

Tuolla edellä näyttävät muutamalla kirjoittajalla menevän tilaaja (RCCL) ja toimittaja (STX) herttaisesti sekaisin. Kun nyttemmin on selvinnyt, että STX on Koreasta Suomeen ja Ranskaan läpikotaisin taloudellisesti huonossa hapessa, niin ei ole ollenkaan varmaa, että pyydetty 50 milj€ olisi edes riittänyt nokituksessa. Todennäköisesti korealaiset olisivat menneet kilpalaulattamisessa vielä ranskalaisten puheille suomalaisen pääomalainoituslupauksen kanssa ja tiedustelleet seuraavaksi parempia ehtoja. Joka tapauksessa kassa olisi ollut tyhjä jossakin toimituksen vaiheessa, ja suomalaiset  olisivat päässeet pudottamaan kolehtihaaviin runsaasti lisää. Miehekäs ja kansalisen edun mukainen teko hallitukselta pysäyttää nokitus tähän vaiheeseen. Luulen, että korealaiset telakanomistajat olivat vähintään yhtä pettyneitä juonen epäonnistumisesta kuin monet suomalaiset. Toimituksen jälkeinen vientitakaus tilaajallehan oli täysin selvä (600 milj €).

OJ

Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #53 on: 18.01.13, 11:15 »

Tuolla edellä näyttävät muutamalla kirjoittajalla menevän tilaaja (RCCL) ja toimittaja (STX) herttaisesti sekaisin. Kun nyttemmin on selvinnyt, että STX on Koreasta Suomeen ja Ranskaan läpikotaisin taloudellisesti huonossa hapessa, niin ei ole ollenkaan varmaa, että pyydetty 50 milj€ olisi edes riittänyt nokituksessa. Todennäköisesti korealaiset olisivat menneet kilpalaulattamisessa vielä ranskalaisten puheille suomalaisen pääomalainoituslupauksen kanssa ja tiedustelleet seuraavaksi parempia ehtoja. Joka tapauksessa kassa olisi ollut tyhjä jossakin toimituksen vaiheessa, ja suomalaiset  olisivat päässeet pudottamaan kolehtihaaviin runsaasti lisää. Miehekäs ja kansalisen edun mukainen teko hallitukselta pysäyttää nokitus tähän vaiheeseen. Luulen, että korealaiset telakanomistajat olivat vähintään yhtä pettyneitä juonen epäonnistumisesta kuin monet suomalaiset. Toimituksen jälkeinen vientitakaus tilaajallehan oli täysin selvä (600 milj €).

OJ

Vaikka valtio ei nyt kantanut rahaa stx finlandin kirstuun niin silti valtio joutuu maksumieheksi kun julkisuuteen möläytetty 20000henkilötyövuotta napsahtaa sosiaaliturvan maksettavaksi.

Ei liity tähän mutta nykyisin tuntuu olevan vallalla se että suomessa nauretaan kun joiltakin lähtee duuni alta. Mikä hemmetti meitä suomalaisia vaivaa? Hä?
Jarmo Puntanen
Offline Offline

Posts: 341
Date Registered: 26.05.05

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #54 on: 18.01.13, 11:43 »



Meidän olisi oltava iloisia siitä, että tilaus meni silti EU:hun. Sieltä saamme hyvinvointia yhtä lailla kuin jos tilaus olisi mennyt Suomeen.


Mitä, etkö usko tätä todeksi? No, et kai sitten mennyt äänestämään EU:n puolesta tai antamaan EU:ta tukevia lausuntoja lähipiirissäsi?

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #55 on: 18.01.13, 12:27 »


Meidän olisi oltava iloisia siitä, että tilaus meni silti EU:hun. Sieltä saamme hyvinvointia yhtä lailla kuin jos tilaus olisi mennyt Suomeen.


Mitä, etkö usko tätä todeksi? No, et kai sitten mennyt äänestämään EU:n puolesta tai antamaan EU:ta tukevia lausuntoja lähipiirissäsi?

No onhan se nyt helv**** soikoon ainakin parempi tilanne kuin se, että se olisi mennyt EU:n ulkopuolelle, tai EU:hun, jos Suomi ei kuuluisi siihen. Vähän parempaa EU-trollausta voisi harjoittaa, jos se on välttämätöntä...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Teijo Niemelä
Offline Offline

Posts: 2855
Date Registered: 24.04.05

WWW
Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #56 on: 18.01.13, 12:38 »

No onhan se nyt helv**** soikoon ainakin parempi tilanne kuin se, että se olisi mennyt EU:n ulkopuolelle, tai EU:hun, jos Suomi ei kuuluisi siihen. Vähän parempaa EU-trollausta voisi harjoittaa, jos se on välttämätöntä...

Jaa, se on kylla aika suhteellista. Ranskalaiset eivat paasta suomalaisia tyontekijoita telakalleen ja heidan oma alihankintaverkostonsa on varsin kattava (onhan Ranskassakin rakennettu risteilyaluksia jo pitkaan). Sen sijaan suomalaisilla yrityksilla lienee paremmat mahdollisuudet toimittaa tuotteitaan japanilaiselle Mitsubishi Heavy Industriesille, silla Japanista puuttuu kokonaan risteilyalusten rakentamiseen vaadittava alihankintaverkosto. Esimerkiksi vuonna 2004 valmistuneissa Diamond ja Sapphire Princess -aluksissa on runsaasti suomalaista osaamista ja suomalaisia tuotteita -- aina Oraksen hanoista, Wartsilan koneista, Koneen hisseista lahtien. Ja hyttien seinapaneelit tulivat muistaakseni Parmarinelta Forssasta ja uima-allaskannen magrodome (avattava lasikatto) oli Pilkingtonin suunnittelema ja rakentama, vain muutamia mainitakseni.

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Jarmo Puntanen
Offline Offline

Posts: 341
Date Registered: 26.05.05

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #57 on: 18.01.13, 13:23 »

No onhan se nyt helv**** soikoon ainakin parempi tilanne kuin se, että se olisi mennyt EU:n ulkopuolelle, tai EU:hun, jos Suomi ei kuuluisi siihen. Vähän parempaa EU-trollausta voisi harjoittaa, jos se on välttämätöntä...

Anteeksi vain Tatu, mutta tämä on juurikin se, minkä takia Euroopan Talousalue, joka myöhemmin on muutettu poliitiseksi unioniksi, (ja nykyään jo sitten myös aivan avoimesti liittovaltioprojektiksi) on perustettu. Sinulle pitäisi olla aivan sama, missä jokin taloudellinen tai tuotannollinen aktiviteetti tapahtuu, koska se sataa kuitenkin yhteisen keskushallinnon, valuutan ja yhtenäistettyjen taloudellisten mekanismien kautta väistämättä Sinun laariisi. Minä en moiseen usko, enkä ole koskaan uskonut, ja siksi olenkin ollut jo 1990-luvulta koko hommaa vastaan. Olenko ollut asiassani yhtään oikeassa -- no päätelkäähän itse!




Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #58 on: 18.01.13, 13:45 »

Anteeksi vain Tatu, mutta tämä on juurikin se, minkä takia Euroopan Talousalue, joka myöhemmin on muutettu poliitiseksi unioniksi, (ja nykyään jo sitten myös aivan avoimesti liittovaltioprojektiksi) on perustettu. Sinulle pitäisi olla aivan sama, missä jokin taloudellinen tai tuotannollinen aktiviteetti tapahtuu, koska se sataa kuitenkin yhteisen keskushallinnon, valuutan ja yhtenäistettyjen taloudellisten mekanismien kautta väistämättä Sinun laariisi. Minä en moiseen usko, enkä ole koskaan uskonut, ja siksi olenkin ollut jo 1990-luvulta koko hommaa vastaan. Olenko ollut asiassani yhtään oikeassa -- no päätelkäähän itse!

Mihin tälläinen periaate on EU:ssa kirjattu?-) Liittovaltiohömppää on aivan turha nostaa esiin tässä yhteydessä, koska jos puhutaan vaikuttavista mekanismeista, ei suunnitellulla hutulla ole silloin mitään merkitystä tämänhetkisten faktojen kannalta. Kukaan ei ole väittänyt, ei edes EU-intoilijat, että hyvinvointia tulisi yhtä lailla kaikille jäsenmaille sen mukaan, mikä on esimerkiksi EU-alueen kokonaistuotanto tai kokonaisvienti. Kuitenkin väitän, että jäsenmaiden taloudellinen menestys on etu koko jäsenmaajoukolle.

Jaa, se on kylla aika suhteellista. Ranskalaiset eivat paasta suomalaisia tyontekijoita telakalleen ja heidan oma alihankintaverkostonsa on varsin kattava (onhan Ranskassakin rakennettu risteilyaluksia jo pitkaan). Sen sijaan suomalaisilla yrityksilla lienee paremmat mahdollisuudet toimittaa tuotteitaan japanilaiselle Mitsubishi Heavy Industriesille, silla Japanista puuttuu kokonaan risteilyalusten rakentamiseen vaadittava alihankintaverkosto. Esimerkiksi vuonna 2004 valmistuneissa Diamond ja Sapphire Princess -aluksissa on runsaasti suomalaista osaamista ja suomalaisia tuotteita -- aina Oraksen hanoista, Wartsilan koneista, Koneen hisseista lahtien. Ja hyttien seinapaneelit tulivat muistaakseni Parmarinelta Forssasta ja uima-allaskannen magrodome (avattava lasikatto) oli Pilkingtonin suunnittelema ja rakentama, vain muutamia mainitakseni.

Voi hyvin olla, että Suomella olisi ollut paremmat tekniset valmiudet ja kenties parempi osaaminenkin hommaan. Suomen valtio ei nyt tässä tapauksessa kuitenkaan ollut halukas aloittamaan tulonsiirtoja STX:n korealaisomistajien taskuun. Mielestäni tuki olisi joka tapauksessa periaatteellisesti väärin, vaikka rakennushanke kuinka työntäisi esimerkiksi verotuloja valtion kassaan. Lainaa saa pankista, jos on vakuudet kunnossa.
« Last Edit: 18.01.13, 13:55 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Suomen hallitus haluaa "lahjoittaa" tyopaikat ja vientiteollisuuden ulkomaille?
« Reply #59 on: 18.01.13, 14:03 »

Vaikka valtio ei nyt kantanut rahaa stx finlandin kirstuun niin silti valtio joutuu maksumieheksi kun julkisuuteen möläytetty 20000henkilötyövuotta napsahtaa sosiaaliturvan maksettavaksi.

Ei liity tähän mutta nykyisin tuntuu olevan vallalla se että suomessa nauretaan kun joiltakin lähtee duuni alta. Mikä hemmetti meitä suomalaisia vaivaa? Hä?

Aikamoista duunarin aliarviointia tuo kommentti. Meinaat, ettei heistä ole muuhun kuin laivaa rakentamaan, eivätkä he voi työllistyä millekään muulle alalle? Ehkä peräti sellaiselle, joka on terveellä pohjalla?
Pages: 1 2 [3] 4 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1