ILS 19 eller Runway 19

(1/1)

Jocar:
Hej

En liten fråga ang. ämnet.
När jag programmerar MCDU 1 och ska välja arrival ESMT. Då finns ILS 19 och runway 19.
Vilken väljer man?påverkar det flygrutten vilket man väljer.

Passar på att ställa en fråga till:
Gjorde flygningen ESMT/ESGG(som vanligt ) Det var tjock dimma över landvetter och tvingades avbryta landningen.
Programmerar man om MCDU under flygningen för att kunna landa nån annanstans el. gör man det innan flygningen?
Det är ju inte alltid man vet hur vädret är på längre flygningar.

HenrikAbrahamsson:
ILS 19 säger sig självt. Det är att du vill landa med ILS för bana 19. Om du väljer bara runway 19 så är det bana 19 (dock tror jag att du kan välja ILS). Skillnaden mellan just de två är nog liten. Det är nog mer att MCDU'n vet att du vill landa med ILS. Du planerar alltid en alternativ flygplats innan du lyfter ifall det skulle vara dåligt väder på just den flygplats du ska åka till. Om inte den alternativa flygplatsen funkar heller så får du börja leta efter något som är ännu bättre. Men man tar oftast en alternativ flygplats som är en bit bort.

Jocar:
Ok

Tackar för svaret.

Johan.

nighty142:
Ska du flyga en ILS19 väljer du en ILS19 under ARR-sidan. Då kommer FMC'n programmeras med själva inflygningsproceduren (centerfix, ibland en outer marker, graders glidbana, din missed approach procedure etc.) Allt detta ska då matcha det som står på ditt inflygningskort för en ILS. Väljer du RW19 (om du skulle vilja göra en visual approach exempelvis) får du inget av detta in i din FMC, du får i princip bara in landningsbanan som en sista fix. Innan flygningen väljer man antingen ett eller två alternativ som ska uppfylla vissa kriterier. I EU-OPS står det hur bra vädret måste vara för en destination eller för ett alternativ om du vill läsa på. Om man väl hamnar i en situation att man måste diverta programmerar man om FMC'n i luften med alternativet som ny destinationsflygplats.

Martin Loxbo:
Rätta mig om jag har fel men jag tror Johan pratar om Airbus? På Airbus går det (enligt mina FS-kunskaper...) att skapa en färdplan till alternativet som automatiskt "hakas" på färdplanen i FMS om man gör en missed approach. Någon Airbuspilot får väl svara på hur detta används.

På Boeing (737, åtminstone den FMC vi har) går det inte att skapa flera färdplaner. Man får helt enkelt bygga en ny efter missed approach om det skulle behövas. Oftast handlar det väl bara om att lägga in någon eller ett par punkter på LEGS page.

Navigation

Up one level