Fly-in on ice 2013 [IVAO]

<< < (5/13) > >>

Teemuxs:
Quote

Onko järjestäjien toimesta tulossa radiopuhelinliikenneohjetta valvomattomalla lentopaikalla lentämisestä? Ettei mene sitten pipari poikittain suuhun...


Tulee toki. Mutta se tulee perustumaan perstuntumaan ja yleisempiin käytäntöihin, koska OPS eikä GEN määrittele tästä yhtään mitään. (Poislukien kentät joiden ATS-elin on suljettu. Lainaus OPS M1-17:"
2.1 Radiopuhelinliikenteen kuuntelu
Ilma-aluksen on kuunneltava lentopaikan lähiliikenteestä
vastaavan ATS-elimen ensisijaista radiotaajuutta
kohtien 2.1.1. ja 2.1.2. määräysten mukaisesti.
2.1.1 Lennolla olevan ilma-aluksen on jatkuvasti
kuunneltava edellä tarkoitettua radiotaajuutta lentäessään
ilmatilassa, jonka ilmatilaluokka muuttuu silloin,
kun lentopaikan liikenteestä vastaava ATS-elin
aloittaa toimintansa. Kuuntelu on aloitettava ennen
saapumista kyseiseen ilmatilaan.
Huom. Tällaista ilmatilaa ovat lentopinnan 65 alapuolella
oleva lähestymisalueen osa, lähialue ja lentotiedotusvyöhyke.
2.1.2 Maassa lentopaikan liikennealueella liikkuvan
ilma-aluksen on jatkuvasti kuunneltava edellä tarkoitettua
radiotaajuutta. Kuuntelu on aloitettava ennen
liikennealueelle tuloa.
2.2 Radiopuhelimella annettavat ilmoitukset
2.2.1 Lennolla olevan ilma-aluksen on ilmoitettava
saapumisestaan kohdassa 2.1.1 tarkoitettuun ilmatilaan
lentopaikan lähiliikenteestä vastaavan ATS-elimen
ensisijaisella radiotaajuudella ilmatilan rajalla.
2.2.2 Maassa liikkuvan ilma-aluksen on lentopaikan
liikennealueelle tullessaan ilmoitettava edellä tarkoitetulla
radiotaajuudella toiminnastaan liikennealueella")
Ja vinkkejä löytyy tuolta: http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/riippuliito/RTF_OPAS_211103.pdf ja http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/moottorilento/lentajankasikirja/osa_09.pdf

Nago:
G-ilmatilassahan ei ole radioyhteysvaatimuksia eli siellä saa painella ilmoittamatta toimistaan kenellekään. Lentosääntöjen mukaisesti tulee kuitenkin toimia, vaikka radiota ei olisi tai siihen ei haluaisi puhua. Lentosääntöjen (OPS M1-1) alaluvusta 3.2 löytyy perusteet mm. yhteentörmäysten välttämiselle sekä lentopaikalla tai sen läheisyydessä toimimiselle. Radioon puhuminen on toki vähintääkin suotavaa ja hyvän airmanshipin mukaista varsinkin kun IVAO:ssa se on kaikille mahdollista.

J Ahponen:
Quote

Radioon puhuminen on toki vähintääkin suotavaa ja hyvän airmanshipin mukaista varsinkin kun IVAO:ssa se on kaikille mahdollista.


Näimpä juuri mutta tekstipilooteille tuo helpotusta kun ei periaattessa tarvii ilmottaa mitään. Tietysti jos ääni löytyy niin sitä on hyvä käyttää.

flykarppa:
Quote

Kestää vaikka AN225:sen.


Voin ko tulla b736:lla vai jollakin muulla??

jari 

River:
Quote

Voin ko tulla b736:lla vai jollakin muulla??

jari 

Jossää nyt edes kysyit tosissas, mutta vastaus:
No, kiitotiellä on mittaa vajaat 800 metriä, ja se on tehty jäästä. FSX:n jää on aivan p*rkeleen liukasta, niin liukasta että on sama jarrutatko vai etkö, hidastuu silti samaa tahtia. Ja kiitotie on myös vajaat 10 metriä leveä joten mahtuuko B736 sinne... Ja sitten se realistisuus... 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page