Uppleva en dag som flygledare (i Luxemburg)

(1/1)

jr:
Har du undrat hur det är att vara flygledare? Nu finns det en tvådagars Eurocontrol kurs i Luxemburg: http://www.eurocontrol.int/gen-intro-discover-what-it-be-controller.

Johan Grauers:
Eller så ordnar man ett studiebesök på en flygplats eller områdescentral, det är oftast möjligt om du har ett genuint intresse och lite tur (även om det i vissa fall är ebgränsat till personer som är sökande till flygledarutbildning eller överväger att söka).

Men visst, vill man åka till Luxemburg i två dagar så varför inte...

nighty142:
All respekt för lokala torn och TMA'n här i Sverige, men Eurocontrol vore riktigt häftigt att besöka

Johan Grauers:
Jag tror inte den där kursen har ett dugg med EDYY att göra, MUAC ligger i Maastricht, den där kursen är i luxemburg. Med andra ord tror jag inte det ingår något studiebesök till MUAC i den

Dock är dom stora enheterna häftiga, det ska inte förnekas, både Heathrow och London control från insidan är en häftig upplevelse.

Martin Loxbo:
Det framgår väl rätt tydligt att det rör sig om ett pass i simulator, och simulatorer har dom rätt gott om på IANS i Luxemburg. Vad jag har hört ska dom dock sluta med grundutbildningen till flygledare där. Kanske är det så att man därför har kapacitet över i simulatorerna.

Att det inte skulle ha "ett dugg" att göra med Maastricht har jag svårt att tro, det är ju trots allt på IANS man har utbildat flygledarna till MUAC fram tills nu. Men själva kontrollcentralen ligger förstås i Maastricht. (Emil, du får väl söka MST som bas så kan du säkert få komma på studiebesök! )

Hursomhelst tror jag knappast att den här kursen är riktad till privatpersoner. Det handlar nog snarare om folk som jobbar inom ATM och behöver få en inblick i hur det operationella arbetet faktiskt ser ut.

Navigation

Up one level